Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 november 2012, 13:34   #181
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Toen ik 12 was, mijn favoriet
Stond op de eerste plaat die mijn ouders 50 jaar geleden kochten bij hun eerste platenspeler.
Jeugdherinneringen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 13:39   #182
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Stond op de eerste plaat die mijn ouders 50 jaar geleden kochten bij hun eerste platenspeler.
Jeugdherinneringen.
Jammerlijk vroeg verongelukt -wereldkwaliteit
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 13:54   #183
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Jammerlijk vroeg verongelukt -wereldkwaliteit
Als ik de hedendaagse heren en dames in de media bezig zie krijg je de indruk dat je niet humoristisch kan zijn als je AN gebruikt. Een in gans het Nederlandd taalgebied beroemde dorpsgenoot van Jo Erens bewees het tegendeel.

Hier een minder bekend liedje in zijn eigen moedertaal: http://www.youtube.com/watch?v=AefShWTMSzg
Oud 30 november 2012, 14:01   #184
IJsberg Rudy
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als ik de hedendaagse heren en dames in de media bezig zie krijg je de indruk dat je niet humoristisch kan zijn als je AN gebruikt.
Dat konden enkel Wim Sonneveld, Toon Hermans etc.
Mensen uit de tijd dat er nog een Algemeen Nederlands aanvaard werd van Groningen tot Kortrijk.
Tegenwoordig zijn de verbuigingen van het NL naar plaatselijke of etnische variant de norm.
Zowel in VL als in NL is de standaardtaal aan het verdwijnen.

Laatst gewijzigd door IJsberg Rudy : 30 november 2012 om 14:03.
IJsberg Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:06   #185
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsberg Rudy Bekijk bericht
Ondertitels op tv, een volk dat de eigen taal niet eens meer kan spreken, elkaar niet meer verstaat wanneer men minder dan 50km ver gaat, en dan spreekt men van een 'cultuurtaal'?
- lol -

Even serieus blijven hé.

Het Nederlands zou m.i. best vervangen worden door het Engels.
Dat zal de eenheid van de lage landen alleen maar ten goede komen.
Oei, maar dan zullen de Vlamen hun minderwaardigheidscomplex tegenover de Franstaligen met hun superieure wereldtaal verliezen.

Zouden we dat wel doen, zomaar de machtsverhoudingen in ons mooie Belgenlandje op zijn kop zetten?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:32   #186
IJsberg Rudy
Banneling

Standaard

Een fraai voorbeeld van de etnische variant waarnaar het NL momenteel afglijdt in Nederland.

http://www.youtube.com/watch?v=cpDTaUYdnvQ
IJsberg Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:37   #187
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Vandaag in de krant een artikel over muziek in het Engels en hoe het accent en zelfs dialect belangrijk is om een markt te veroveren. Ook is het zo dat bepaalde muziek het best met een bepaald accent wordt gezongen.

Blijkbaar is dialect in het Engels aanvaard, ik heb bv nog nooit gehoord dat Sean Connery wordt ondertiteld.

Het Engels dat in de VSA wordt gesproken verschilt ook op van het Brits-Engels en het Australisch-Engels, maar toch spreken ze allemaal Engels.
Sean Connery spreekt ook geen dialect. Bijna geen van de Engelstalige muzikanten die onze radio bereiken doen dat. Wel hebben ze misschien een bepaald jargon uit een subcultuur en een couleur locale in hun accent, maar daar blijft het ook bij.

Laatst gewijzigd door Bolleke Wol : 30 november 2012 om 14:37.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:42   #188
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een fraai voorbeeld van de etnische variant waarnaar het NL momenteel afglijdt in Nederland.

http://www.youtube.com/watch?v=cpDTaUYdnvQ
En wat heeft dat nu te maken met de ondergang van de Nederlandse standaardtaal? De ontwikkeling van sociolecten en straattaal wijst net op de levendigheid van een taal, en in zekere zin kan dat zelfs samenhangen met uniformiteit. Jongeren uit het Franse taalgebied gebruiken bijvoorbeeld grotendeels dezelfde stopwoordjes, waar ze ook wonen.

Dat is alleen een probleem wanneer men de registers begint te verwarren en wanneer men dat soort taal op ongepaste momenten gaat gebruiken. Uit de mond van een presentator of in een soap wil ik zoiets niet horen, tenzij daar goede narratieve redenen voor zijn.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 14:53   #189
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Sean Connery spreekt ook geen dialect. Bijna geen van de Engelstalige muzikanten die onze radio bereiken doen dat. Wel hebben ze misschien een bepaald jargon uit een subcultuur en een couleur locale in hun accent, maar daar blijft het ook bij.
en wat is het verschil met dit en de verschillende dialecten in het Nederlandstalig taalgebied?
Oud 30 november 2012, 14:59   #190
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
en wat is het verschil met dit en de verschillende dialecten in het Nederlandstalig taalgebied?
Hetzelfde als het verschil tussen iemand die met een Limburgse tongval praat en iemand die plat Truierlands spreekt. Dat is nu toch niet zo moeilijk om te begrijpen.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 30 november 2012 om 14:59.
Oud 30 november 2012, 15:04   #191
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat konden enkel Wim Sonneveld, Toon Hermans etc.
Mensen uit de tijd dat er nog een Algemeen Nederlands aanvaard werd van Groningen tot Kortrijk.
Tegenwoordig zijn de verbuigingen van het NL naar plaatselijke of etnische variant de norm.
Zowel in VL als in NL is de standaardtaal aan het verdwijnen.
Ha! Wim Sonneveld. Wat een dictie had die man! Zowel in zijn sketches als in zijn liedjes vond ik dat werkelijk indrukwekkend.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:07   #192
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Hetzelfde als het verschil tussen iemand die met een Limburgse tongval praat en iemand die plat Truierlands spreekt. Dat is nu toch niet zo moeilijk om te begrijpen.
mijn punt is dat er nog weinig mensen echt plat dialect spreken. een zware tongval, dat zeker, maar in mijn ogen (maar ik kan uiteraard mis zijn) is dat hetzelfde als een Sean Connery die met een zwaar Schotse tongval spreekt.

maar vooral dat wat sommigen hier als "Vlaams" aanduiden, gewoon standaard-Nederlands is met een bepaalde tongval, maar nog altijd standaard-Nederlands is.
Oud 30 november 2012, 15:10   #193
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
mijn punt is dat er nog weinig mensen echt plat dialect spreken. een zware tongval, dat zeker, maar in mijn ogen (maar ik kan uiteraard mis zijn) is dat hetzelfde als een Sean Connery die met een zwaar Schotse tongval spreekt.

maar vooral dat wat sommigen hier als "Vlaams" aanduiden, gewoon standaard-Nederlands is met een bepaalde tongval, maar nog altijd standaard-Nederlands is.
Vlaams is juist een voorbeeld voor het ABN,in tegenstelling tot het hollands dat men onduidelijk en ongearticuleerd uitspreekt

Laatst gewijzigd door Nvalid : 30 november 2012 om 15:13.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:16   #194
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Vlaams is juist een voorbeeld voor het ABN,in tegenstelling tot het hollands dat men onduidelijk en ongearticuleerd spreekt
Nu draait u het om. Dat onverstaanbaar Belgisch gebrabbel van jullie soort mensen heeft niets maar dan ook helemaal niets met het ABN te maken. Blijkbaar hebben jullie nog niet door dat Belgisch en ABN 2 verschillende talen zijn, die door 2 verschillende volken worden gesproken.

ABN is voor de Nederlanders en Belgisch voor de Belgen. Laren we dat vooral zo houden!
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:17   #195
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Diegenen die onafgebroken zitten te mekkeren over het AN "dat door de Ollanders opgedrongen werd" zouden daar pas reden toe hebben indien we systematisch ook de Hollandse dictie van het Nederlands klakkeloos zouden overnemen. Welnu, ik ken niet zo gek veel Vlamingen die dat doen. Maar het is niet omdat we het Nederlands met een andere tongval spreken dat we daarom het een andere benaming moeten geven en het Vlaams noemen.

Vlaams hoort als benaming uitsluitend gereserveerd te worden voor de verzameling dialecten uit het Vlaams Gewest. Wie dat wenst kan dan nog steeds verder nuanceren in West-Vlaams, Oost-Vlaams, Brabants, Limburgs enz..
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:19   #196
pajoske

Standaard

Citaat:

Ligt er al aan wat gij onder plat dialect verstaat.

In ons gezin, in onze gemeente enz. wordt de streektaal gesproken (Géén Vlaams zoals jij omschrijft). Als ik met onze burgemeester, mijn huisarts, mijn buren enz. praat dan is dat in exact dezelfde taal als in het youtube fragment 'sjiek is miech dat' of dat van Jo Erens te horen is zoals hier hoger aangehaald.
Uit beleefdheid zal ik naar AN (géén tussentaal) overschakelen als de gesprekspartner onze taal niet kent.
Dat geeft soms vreemde situaties aan tafel als de schoondochters hier zijn. Te vergelijken met wat ik in Brussel gewoon was: enkele zinnen Nederlands en dan enkele zinnen Frans (hier dan Limburgs).
Oud 30 november 2012, 15:22   #197
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Het verschil met Vlaamse soaps is dat dat accent specifiek bij zijn typetje hoort. Ze gaan geen film maken waar iedereen zonder duidelijke reden met een pseudo-Schots accent spreekt, terwijl de helft van de acteurs niet eens uit Schotland komt. Daarbij:

Citaat:
Zoals er een verschil is tussen tongval en dialect, is er ook een verschil tussen tongval en tussentaal. Ik heb een Brabantse tongval die ik nooit helemaal zou kunnen verbergen. Maar ik weet wel dat ik op een solliciatiegesprek niet moet afkomen met 'ja, 'k hem daar drie jaar gewerkt, dieje kerel zei da'k wel goe was'.
Oud 30 november 2012, 15:22   #198
Nvalid
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Nu draait u het om. Dat onverstaanbaar Belgisch gebrabbel van jullie soort mensen heeft niets maar dan ook helemaal niets met het ABN te maken. Blijkbaar hebben jullie nog niet door dat Belgisch en ABN 2 verschillende talen zijn, die door 2 verschillende volken worden gesproken.

ABN is voor de Nederlanders en Belgisch voor de Belgen. Laren we dat vooral zo houden!
Nu draait u het om.Belgisch bestaat trouwens helemaal niet,het is het vlaams dat een voorbeeld is voor de Hollanders om hun spellingsfouten te corrigeren en hun taaltje verzorgd en duidelijk te doen uitspreken

Laatst gewijzigd door Nvalid : 30 november 2012 om 15:23.
Nvalid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2012, 15:26   #199
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Het verschil met Vlaamse soaps is dat dat accent specifiek bij zijn typetje hoort. Ze gaan geen film maken waar iedereen zonder duidelijke reden met een pseudo-Schots accent spreekt, terwijl de helft van de acteurs niet eens uit Schotland komt. Daarbij:

Zoals er een verschil is tussen tongval en dialect, is er ook een verschil tussen tongval en tussentaal. Ik heb een Brabantse tongval die ik nooit helemaal zou kunnen verbergen. Maar ik weet wel dat ik op een solliciatiegesprek niet moet afkomen met 'ja, 'k hem daar drie jaar gewerkt, dieje kerel zei da'k wel goe was'.
en daar zitten we dan weer bij: bij elke gelegenheid past een taal.
Oud 30 november 2012, 15:26   #200
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nvalid Bekijk bericht
Nu draait u het om.Belgisch bestaat trouwens helemaal niet,het is het vlaams dat een voorbeeld is voor de Hollanders om hun spellingsfouten te corrigeren en hun taaltje verzorgd en duidelijk te doen uitspreken
Jullie soort mensen moet zich met de eigen taal bezig houden. Bemoei u aub niet met andermans zaken.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be