Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 augustus 2018, 12:56   #181
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Mijn anti-Vlaamse gevoelens??? Die heb ik niet...
De anti-Vlaamse gevoelens van Bruxelles die ken ik anders wel door juist naar Bruxelles te gaan en te zien hoe ze daar alles doen om het beeld te geven dat Vlamingen daar niets te zoeken hebben of ze zouden het in het frans moeten doen...

Uitgelachen en gehoond te worden in een café omdat ik in het Vlaams aan het telefoneren was... Ja maar, zeiden mijn franstalige vrienden je zat ook in een franstalige omgeving...
Ken jij andere omgevingen in Bruxelles, buiten de immigrantengettho's misschien, waar je niet in een franstalige omgeving zit???

Hoor gewoon nieuwkomers hun reacties tegenover Vlamingen van ga naar huis jij hebt hier niets te zoeken... Dat zullen ze heel zeker niet vanuit hun thuislanden mee naar hier gebracht hebben maar dat is wel degelijk de toon van onze franstalige verdraagzame en toch zo weinig racistische vrienden...

Mij moet je de francofonie niet leren kennen; ik zit er meer dan de helft van mijn leven midden in en ken ze dikwijls beter dan dat zij zichzelf, gezien alle indoctrinatie van bovenuit waaraan zij voortdurend onderhevig zijn en die hun verstand bezoedeld...
Maar dat wil niet zeggen dat de franstalige slechtere mensen zijn dan andere mensen... De meeste weten gewoon niet beter...
Maar zo iets geldt niet voor de top en voor de politiekers waarvan men meer verstand mag verwachten en die heel la Belgique om zeep helpen...
geef toch gewoon eens toe dat je Vlamingen haat, je gaat meer met jezelf in het reine komen.
Oud 16 augustus 2018, 13:00   #182
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de verkiezingen in oktober zijn gemeenteraadsverkiezingen, een echte vergelijking zal dus niet kunnen gemaakt worden.

Voor de verkiezingen in 2019 is het nog wat vroeg om voorspellingen te doen, maar zie jij signalen dat de N-VA serieus gaat verliezen? ik niet.

Ze gaan bepaalde kiezers verliezen, uiteraard. Meer en meer flaminganten zullen de partij de rug toekeren en de progressieve centrum-kiezers die in 2014 voor hen gestemd hebben, zullen ze ook wel grotendeels kwijt zijn.

Maar rechts-conservatieve OVLD of CD&V-kiezers die ervan houden dat Francken op twitter hard tekeer gaat tegen alles wat moslim/vluchteling/links is (maar uiteraard niet zien dat zijn beleid niet drastisch verschild van dat van zijn voorgangers), gaan wel op N-VA stemmen.
Net zoals enkele liberale kiezers naar de N-VA zullen gaan omdat ze vinden dat die vakbonden echt wel teveel te zeggen hebben en dat de N-VA toch de enige partij is die daartegen durft ingaan.

Ik geloof niet dat iemand die niet tevreden is over het federale beleid van de N-VA in zichzelf zegt, ik blijf toch N-VA stemmen want deze kiezing is niet federaal.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 13:30   #183
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik geloof niet dat iemand die niet tevreden is over het federale beleid van de N-VA in zichzelf zegt, ik blijf toch N-VA stemmen want deze kiezing is niet federaal.
Ik geloof dat 9 op de 10 mensen zelfs niet goed weten wat federaal eigenlijk betekent Mensen stemmen gewoon op een bekende kop die ze denken sympathiek te zijn. Hun enige bekommernis is niet veel meer dan dat die kop voor of tegen de vreemdelingen is (kijk maar naar een belangrijk iets als de Brexit)

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 16 augustus 2018 om 13:33.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 13:46   #184
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus als je burgemeester een N-VA'er is en die doet het volgens jou heel goed, ga jij niet op hem stemmen want de N-VA doet het federaal niet goed?

ik stem ook deze keer op gemeentelijk vlak op mensen van de N-VA hoor. Hier in Zele doen ze dat goed. Ze zitten nu in de oppositie, ik hoop dat ze na 14 oktober in de meerderheid zitten.
Oud 16 augustus 2018, 14:02   #185
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok dan, laat ons het dan op uw uitleg houden, de N-VA gaat een schitterende overwinning tegemoet, de Vlaamse kiezer is super tevreden.
Ze zijn ondanks een kleine terugval nog steeds marktleider met 25%.
De partij die deze score wil benaderen zal veel boterhammen moeten eten.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 14:07   #186
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gemeenteraadsverkiezingen hebben niets met federale thema's te maken.

De kiezer van Poepkapelle zal heus niet van partij veranderen omdat hij van oordeel is dat n-va te weinig gedaan heeft tegen de arco deal of omdat jambon enkel omwille van de marketing tegen de transferts is.
Oud 16 augustus 2018, 15:43   #187
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Is dat misschien omdat hij de grootste zakkenvuller onder de politici is?
Daarvoor hebben ze geen schrik van hem, maar wel een mengeling van bewondering en afgunst.
Het is van zijn dossierkennis en werklust dat ze schrik hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:45   #188
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik tevreden ben over de burgemeester en burgemeester is NVA'er (of wat dan ook) dan stem in voor die NVA burgemeester.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 15:51   #189
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Gemeenteraadsverkiezingen hebben niets met federale thema's te maken.

De kiezer van Poepkapelle zal heus niet van partij veranderen omdat hij van oordeel is dat n-va te weinig gedaan heeft tegen de arco deal of omdat jambon enkel omwille van de marketing tegen de transferts is.
Gemeenteraadsverkiezingen hebben inderdaad niets te maken met federale thema's.
Maar door wat de lokale kiezer zich laat leiden, is een ander paar mouwen.

Ik denk dat maar weinig kiezers stemmen op iemand waarvan ze vermoeden dat die de gemeente gaat besturen zoals die kiezer dat zelf wenst.
Ik vrees dat de meeste mensen stemmen op iemand die ze kennen, of onrechtstreeks kennen, of vaak zien op de wekelijkse markt of bejaardenbijeenkomst/voetbal/...

De grote vraag is nu (voor mij althans): hoe zeer heeft de nva zich lokaal kunnen verankeren, op een wijze dat ze ook gemeentelijke kiezers zullen overhaald hebben.

Mogelijks speel in Antwerpen iets helemaal anders: De Wever versus Peeters en in lagere orde, versus Van Besien versus Beels, versus De Backer.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 16:14   #190
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze zijn ondanks een kleine terugval nog steeds marktleider met 25%.
De partij die deze score wil benaderen zal veel boterhammen moeten eten.
Dat aantal/score/uitslag is betekenisloos.

Vorige keer hadden ze een veel betere uitslag, en wat hebben ze bereikt, niets.

Allee buiten de postjes.
Oud 16 augustus 2018, 16:34   #191
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik denk dat maar weinig kiezers stemmen op iemand waarvan ze vermoeden dat die de gemeente gaat besturen zoals die kiezer dat zelf wenst.
Ik vrees dat de meeste mensen stemmen op iemand die ze kennen, of onrechtstreeks kennen, of vaak zien op de wekelijkse markt of bejaardenbijeenkomst/voetbal/...

De grote vraag is nu (voor mij althans): hoe zeer heeft de nva zich lokaal kunnen verankeren, op een wijze dat ze ook gemeentelijke kiezers zullen overhaald hebben.

Mogelijks speel in Antwerpen iets helemaal anders: De Wever versus Peeters en in lagere orde, versus Van Besien versus Beels, versus De Backer.
In Antwerpen zal De Wever het (vooral dankzij de opeenvolgende kemels van Peeters) nog wel halen. Hij is best nogal mild voor De Backer, want het is imo de enige die hem geen hak wil zetten.

Federaal volgend jaar zal een ander "pair of shoes" worden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2018, 17:22   #192
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Wel, als ik de folders van de lokale afdelingen hier zie ben ik niet onder de indruk. Laag bij de grondse, conservatieve oppositie.

Ik denk niet dat ze daarmee veel stemmen gaan halen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 17:19   #193
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
geef toch gewoon eens toe dat je Vlamingen haat, je gaat meer met jezelf in het reine komen.
Waarom zou ik de gewone Vlamingen haten???
Ik verkies een gewone Vlaming te zijn boven een franstalige die denkt dat hij wat meer is omdat hij 'oui' zegt en niet 'ja'; want juist dat is nu het toppunt van dwaasheid...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 17:55   #194
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik die stelling volg, dan had de CD&V geen enkele stem meer.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2018, 18:07   #195
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als ik die stelling volg, dan had de CD&V geen enkele stem meer.
Enkel de profiteurs van de ziekenkas en vakbond stemmen nog CD&V, de gewone burger al lang niet meer.
Oud 17 augustus 2018, 20:14   #196
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, als ik de folders van de lokale afdelingen hier zie ben ik niet onder de indruk. Laag bij de grondse, conservatieve oppositie.

Ik denk niet dat ze daarmee veel stemmen gaan halen.
Dan bekijk je de recente geschiedenis vanuit een gekleurde bril vrees ik.

De Wever heeft zijn klein mini-partijtje niet groot gemaakt door de vlaamse trom te roffelen, maar door een centrum rechts, eerder conservatieve boodschap te brengen en de mensen te overtuigen dat doordat zij 'een nieuw gezicht' waren dat zij ook 'nieuwe' politiek gingen doorvoeren.

En die tactiek heeft 100% gewerkt, vandaar dat zij nu politiek de marktleider zijn.

Maar wie nu echt denkt dat ze vanuit die positie terug de underdog-retoriek gaan bovenhalen die droomt luidop. Die fase is voorbij, afgesloten, fini.

Waarom anders zou BDW al in de pers zwieren dat hij de huidige coalitie wil voortzetten in 2019 ?

Een partij die aan de macht is geraakt heeft nog maar 1 doel : op die positie blijven in de volgende legislatuur.
Oud 17 augustus 2018, 20:17   #197
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat aantal/score/uitslag is betekenisloos.

Vorige keer hadden ze een veel betere uitslag, en wat hebben ze bereikt, niets.

Allee buiten de postjes.
Maar wat zeg jij nu ??? Ze zitten op alle niveau's mee aan het bestuur dus hebben 100% van hun ambitie waargemaakt. Verwacht jij dat een partij meer dan 100% resultaat kan halen ?

Hoe dan wel ?
Oud 17 augustus 2018, 20:28   #198
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarom zou ik de gewone Vlamingen haten???
Ik verkies een gewone Vlaming te zijn boven een franstalige die denkt dat hij wat meer is omdat hij 'oui' zegt en niet 'ja'; want juist dat is nu het toppunt van dwaasheid...
Dat ben je niet. Je bent een waal, je woont in wallonië en dat met een eentalige 'grote francofonie' als vent, een nederlandsonkundige dochter en een zoon die niet veel snuggerder is.

En dat in een gemeente waar elke vlaming of elke nederlander van weet dat het de meest nederlandstalig georiënteerde toeristische politiek voert. Wat ook maakt dat de nederlanders zo graag naar Durbuy gaan. Ze weten dat ze overal wel terecht kunnen met hun nederlands en dat enkel de kuisvrouw hen niet verstaat.
Oud 17 augustus 2018, 20:34   #199
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan bekijk je de recente geschiedenis vanuit een gekleurde bril vrees ik.

De Wever heeft zijn klein mini-partijtje niet groot gemaakt door de vlaamse trom te roffelen, maar door een centrum rechts, eerder conservatieve boodschap te brengen en de mensen te overtuigen dat doordat zij 'een nieuw gezicht' waren dat zij ook 'nieuwe' politiek gingen doorvoeren.

En die tactiek heeft 100% gewerkt, vandaar dat zij nu politiek de marktleider zijn.

Maar wie nu echt denkt dat ze vanuit die positie terug de underdog-retoriek gaan bovenhalen die droomt luidop. Die fase is voorbij, afgesloten, fini.

Waarom anders zou BDW al in de pers zwieren dat hij de huidige coalitie wil voortzetten in 2019 ?

Een partij die aan de macht is geraakt heeft nog maar 1 doel : op die positie blijven in de volgende legislatuur.
Op het eerste zicht wel ja.

Maar vermits dat ze in woord en daad traditio zijn geworden - zoals jij ons elke week vijf maal rond de oren slaat, kunnen ze alleen maar verliezen vanaf nu.

De Vlaamse kiezers die terugkeren naar het VB/Vuye dingske daar, en dan de rest, diegenen die voor de verandering gingen, diegenen die nu vaststellen dat de N-VA, spijts de grote beloften - alles ging ten goede veranderen, enkel een traditio-partij geworden is.

Er is in Belgie natuurlijk niets belangrijk aan verandering toe, de zuilen laten structurele besparingen niet toe, vermits die vooral in eigen vlees snijden.

Ook niet vergeten, die zuilenpartijen hebben dat al eens meegemaakt, met Schiltz, die is door het establishment zelfs Minister van Staat gemaakt, om zijn anti-Vlaamse pro-Belgische prestaties te eren. Die weten dus hoe ze Schiltz² moeten aanpakken, ook hij zal zijn partij kapot maken in een futiele poging om zijn verandering door te drukken.

De neergang is onvermijdelijk.
Oud 17 augustus 2018, 20:39   #200
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wat zeg jij nu ??? Ze zitten op alle niveau's mee aan het bestuur dus hebben 100% van hun ambitie waargemaakt. Verwacht jij dat een partij meer dan 100% resultaat kan halen ?

Hoe dan wel ?
Je denkt werkelijk dat de toestand zoals we hem nu zien en kennen - de volledige blokkage-politiek, de messen die geslepen en gebruikt worden, het backstabben, niemand die de eigen coalitiepartners nog kan rieken of zien, 100% van de ambitie van de N-VA/BDW vervuld?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be