Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2018, 22:38   #181
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nee echt? Hoe kinderachtig kun je zijn, er een andere Katholiek bij sleuren om je gesprekspartner te schofferen. Zielig hoor Jan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:41   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Moet dit logica voorstellen? Opvoeding is niet afhankelijk van religie Jan. Er is totaal niest " fout " aan die stellingname, integendeel.

En wat religie wel in brengt in een opvoeding is persoonsgebonden, uiteraard.
" De denkwijze van gelovigen" bestaat niet eens, omdat er grote individuele verschillen zijn onder gelovigen, zou toch maar oppassen met uw " logica".
Jawel, uw bewering is fout. Ik voel me immers niet "superieur" tegenover anderen. Ik acht me ook niet superieur tegenover ongelovigen. Wel zie ik de religie die ik belijd als superieur tegenover enig ander waardensysteem. Nu kunt u mij dat moeilijk verwijten, want u denkt hetzelfde. Alleen omgekeerde: u ziet uw waardensysteem als superieur tegenover religie. U hebt immers al duidelijk aangegeven hoe negatief u denkt over religie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2018, 22:41   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee echt? Hoe kinderachtig kun je zijn, er een andere Katholiek bij sleuren om je gesprekspartner te schofferen. Zielig hoor Jan.
Hij is niet katholiek.
Oud 16 december 2018, 22:42   #184
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kortom, democratie zolang die in de richting gaat die u wenst. Dictatuur zodra het volk wetten stemt die volgens u in de verkeerde richting gaan.
Logica is niet uw sterkste kant.. nergens staat iets over dictatuur, we leven al in een samenleving waar religie tot de privésfeer behoort. In die privésfeer mag u geloven in de boeken van de gebroeders Grimm, de bijbel, de koran, de thora of de Libelle, niemand bemoeit zich daarmee.
Oud 16 december 2018, 22:43   #185
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij is niet katholiek.
Dat spreekt hij anders zelf tegen, maar goed, blijkbaar heeft u hem gemist vanmorgen in uw kerk
Oud 16 december 2018, 22:46   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logica is niet uw sterkste kant.. nergens staat iets over dictatuur, we leven al in een samenleving waar religie tot de privésfeer behoort. In die privésfeer mag u geloven in de boeken van de gebroeders Grimm, de bijbel, de koran, de thora of de Libelle, niemand bemoeit zich daarmee.
De grondwet garandeert in België dat burgers met hun geloof naar buiten mogen komen. U wil blijkbaar niet weten van dat grondwettelijk recht. We leven dus niet in een maatschappij zoals u die schetst, integendeel.
Oud 16 december 2018, 22:46   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat spreekt hij anders zelf tegen, maar goed, blijkbaar heeft u hem gemist vanmorgen in uw kerk
Citeer hem dan eventjes waar hij stelt dat hij katholiek is.
Oud 16 december 2018, 22:51   #188
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, uw bewering is fout. Ik voel me immers niet "superieur" tegenover anderen. Ik acht me ook niet superieur tegenover ongelovigen. Wel zie ik de religie die ik belijd als superieur tegenover enig ander waardensysteem. Nu kunt u mij dat moeilijk verwijten, want u denkt hetzelfde. Alleen omgekeerde: u ziet uw waardensysteem als superieur tegenover religie. U hebt immers al duidelijk aangegeven hoe negatief u denkt over religie.
Waar staat het woord superieur in de post waarop u reageert? Logica Jan!
Wie nu zelf openlijk toegeeft te denken dat zijn levensovertuiging superieur is aan alle anderen ben jij!

Ik ben inderdaad erg blij dat religie niets te vertellen heeft in de ordening van de samenleving, wat valt daar op aan te merken?

Ik vind religie een overblijfsel uit tijden van onwetendheid, waarin mensen geen controle hadden over hun bestaan en religie door een elite werd gebruikt om geld en macht binnen te halen, maar daarom zijn niet alle gelovigen foute mensen. Zij hebben die keuze gemaakt, en dat is hun zaak, niet de mijne.
Oud 16 december 2018, 22:54   #189
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citeer hem dan eventjes waar hij stelt dat hij katholiek is.
Denkt u nu echt dat ik alle discussies ga na spitten?
Hij deelt in ieder geval regelmatig uw religieuze standpunten, en heeft net zoals u de grootste moeite met mondige vrouwen.
Oud 16 december 2018, 22:54   #190
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De grondwet garandeert in België dat burgers met hun geloof naar buiten mogen komen. U wil blijkbaar niet weten van dat grondwettelijk recht. We leven dus niet in een maatschappij zoals u die schetst, integendeel.
Logica Jan... waar staat wat u beweert? Nergens!
Oud 16 december 2018, 22:57   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar staat het woord superieur in de post waarop u reageert? Logica Jan!
Wie nu zelf openlijk toegeeft te denken dat zijn levensovertuiging superieur is aan alle anderen ben jij!

Ik ben inderdaad erg blij dat religie niets te vertellen heeft in de ordening van de samenleving, wat valt daar op aan te merken?

Ik vind religie een overblijfsel uit tijden van onwetendheid, waarin mensen geen controle hadden over hun bestaan en religie door een elite werd gebruikt om geld en macht binnen te halen, maar daarom zijn niet alle gelovigen foute mensen. Zij hebben die keuze gemaakt, en dat is hun zaak, niet de mijne.
Er valt nog heel aan u bij te schaven. Zo gooit u nu geloof en gelovige door elkaar. U beweerde iets over "gelovigen". Over personen. Ik heb het over "geloof". Dus niet over personen. In uw laatste zinnen hebt u het trouwens weer over mensen en de categorisering ervan "foute mensen".

Probeert u toch maar het onderscheid te maken. Logisch denken. Ik hoop dat het toch nog bij u kan ontwikkelen.

Ik zou niet weten op welke wijze mijn geloof een zaak zou zijn van onwetendheid, van mensen die schijnbaar controle over mij zouden uitoefenen...
Oud 16 december 2018, 22:59   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Logica Jan... waar staat wat u beweert? Nergens!
Jawel, u wil religie beperken tot het private terrein.

Citaat:
In die privésfeer mag u geloven in de boeken van de gebroeders Grimm, de bijbel, de koran, de thora of de Libelle, niemand bemoeit zich daarmee.
Laat het nu zo zijn dat de grondwet mij als gelovige garandeert om ook in de publieke sfeer uit te dragen wat ik geloof.

Schijnbaar wil u mij die vrijheid ontnemen. Het zou volgens u tot "die privésfeer" moeten herleid worden.
Oud 16 december 2018, 23:03   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denkt u nu echt dat ik alle discussies ga na spitten?
Hij deelt in ieder geval regelmatig uw religieuze standpunten, en heeft net zoals u de grootste moeite met mondige vrouwen.
Welke standpunten zou hij dan wel met mij delen?
Oud 16 december 2018, 23:08   #194
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er valt nog heel aan u bij te schaven. Zo gooit u nu geloof en gelovige door elkaar. U beweerde iets over "gelovigen". Over personen. Ik heb het over "geloof". Dus niet over personen. In uw laatste zinnen hebt u het trouwens weer over mensen en de categorisering ervan "foute mensen".

Probeert u toch maar het onderscheid te maken. Logisch denken. Ik hoop dat het toch nog bij u kan ontwikkelen.

Ik zou niet weten op welke wijze mijn geloof een zaak zou zijn van onwetendheid, van mensen die schijnbaar controle over mij zouden uitoefenen...
Juist, ( logica Jan!) en daar kreeg u antwoord op, religie is uit de tijd van onwetendheid, en gegroeid tot machtsmiddel van een beperkte elite, maar ingehaald door de geschiedenis.

Wat niets zegt over iedere gelovige en hoe deze persoonlijk religie in vult, wie die logica niet aan kan, heeft echt een probleem.
Oud 16 december 2018, 23:10   #195
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke standpunten zou hij dan wel met mij delen?
Wat hij denkt over homoseksualiteit bijvoorbeeld...zielig voor iemand die zichzelf als bi of homoseksueel kenbaar maakt op dit forum.
Religie staat vaak de aanvaarding van wie je bent in de weg.
Oud 16 december 2018, 23:12   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist, ( logica Jan!) en daar kreeg u antwoord op, religie is uit de tijd van onwetendheid, en gegroeid tot machtsmiddel van een beperkte elite, maar ingehaald door de geschiedenis.

Wat niets zegt over iedere gelovige en hoe deze persoonlijk religie in vult, wie die logica niet aan kan, heeft echt een probleem.
U had het over "foute mensen". U stelde dat gelovigen zich superieur achten. U had het dus weldegelijk over personen, over gelovigen.
Oud 16 december 2018, 23:12   #197
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, u wil religie beperken tot het private terrein.

Laat het nu zo zijn dat de grondwet mij als gelovige garandeert om ook in de publieke sfeer uit te dragen wat ik geloof.

Schijnbaar wil u mij die vrijheid ontnemen. Het zou volgens u tot "die privésfeer" moeten herleid worden.
Dat IS al beperkt tot het private terrein. Daarom hebben wij burgerlijke huwelijken, gelijke rechten voor homo's, het recht op abortus, euthanasie, en natuurlijk mag u proberen om anderen te overtuigen, zolang u iemand niet hindert daarvoor te bedanken. Privésfeer Jan, logisch toch?
Oud 16 december 2018, 23:13   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat hij denkt over homoseksualiteit bijvoorbeeld...zielig voor iemand die zichzelf als bi of homoseksueel kenbaar maakt op dit forum.
Religie staat vaak de aanvaarding van wie je bent in de weg.
Bij mijn weten heeft hij nergens zijn homofiele ingesteldheid ontkend of weggemoffeld. Hij beschouwt ze echter wel als een afwijking.

Hij heeft evenwel nog nooit homoseksualiteit als zondig omschreven, iets wat een religieus standpunt inhoudt.

Twee onderscheiden zaken die u weer eens door elkaar gooit.
Oud 16 december 2018, 23:14   #199
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U had het over "foute mensen". U stelde dat gelovigen zich superieur achten. U had het dus weldegelijk over personen, over gelovigen.
Dat stond er niet, wel dat niet iedere gelovige een fout mens is, u en niet ik stelt dat religie als overtuiging door u als superieur wordt gezien. Wel logisch blijven in je redenering Jan, en vooral opletten wat je zelf of anderen beweren.
Oud 16 december 2018, 23:15   #200
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten heeft hij nergens zijn homofiele ingesteldheid ontkend of weggemoffeld. Hij beschouwt ze echter wel als een afwijking.

Hij heeft evenwel nog nooit homoseksualiteit als zondig omschreven, iets wat een religieus standpunt inhoudt.

Twee onderscheiden zaken die u weer eens door elkaar gooit.
Net zoals u doet, toch? Dus ja, dat raakvlak is er.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be