![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
| Ja |
|
47 | 69,12% |
| Neen |
|
21 | 30,88% |
| Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#181 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Is het merkwaardig om te zeggen *dat men niet weet* welke van die gooien dat zullen zijn ? Want dat is "toeval": zeggen dat men het niet weet, he. Dus jij zegt dat "zeggen dat men het niet weet" een geloof is ? Of is het zo dat jij beweert dat als men statistische voorspellingen maakt, dat een "geloof" is, ttz, zoals de voorspelling dat als men 1 miljoen keer 3 dobbelstenen gooit, men NIET VERBAASD MOET ZIJN dat daar TOEVALLIG een aantal keren 3 zessen bij gegooid worden, zonder dat men eigenlijk een specifieke oorzaak daarvoor moet zoeken ? |
|
|
|
|
|
|
#182 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het "lot" is de willekeur. Het gegeven dat er geen gekende reden is. Die niet-gekende reden heeft dan ook geen "gekende oorzaak". Maar aangezien men in de oudheid altijd voor alles goden nodig had die alles beslisten, heeft men dus een "naam" gegeven aan die niet-entiteit die niks beslist.
Maw, als de bliksem U neerbliksemt, zegt men dat dat het lot was. Maw, er was geen reden voor, maar het was iets dat mogelijk kon gebeuren met een zekere kans, en het is gebeurd. Als dusdanig gelooft men daar dus NIET dat het is omdat een of ander gepersonifeerd spook het op zijn zenuwen gekregen had omdat ge een uur daarvoor gevloekt had, en U *dus* ging straffen. Maw, als men zegt dat het lot U treft, is het lot hier een spraakselement dat gewoon zegt dat er geen enkele specifieke oorzaak is dat het nu gebeurd is, dat het kon gebeuren, en dat daar een zekere kans toe was. Als gij 3 dobbelstenen gooit, en na uw 273-ste worp gooit gij 3 zessen, dan is dat het "lot" geweest. Maw, we weten dat het statistisch mogelijk is, en "het lot" heeft gemaakt dat het op de 273-ste gooi was, en niet op de 254-ste. En zeggen dat het het lot was, wil zeggen dat we totaal geen idee hebben of daar een specifieke oorzaak voor is. Dat is iets helemaal anders dan denken dat een groot gepersonifieerd spook ergens een zekere wil had dat gij op uw 273-ste worp 3 zessen ging gooien. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 07:22. |
|
|
|
|
|
#183 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De eerste, die daar een probleem mee had, was Thomas. |
|
|
|
|
|
|
#184 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bon, maar stel nu dat ik niet neergebliksemd wordt, maar door een moslim terrorist neergeschoten word. Wat mij betreft is dat kif-kif niet waar: mijn vrouw is nu een weduwe, mijn kinderen zijn nu wezen, en een zeker ongeluk is op hen neergedaald, op dezelfde manier als toen ik door gods wil neergebliksemd werd. Dat ongeluk dat op hen neerdaalt is dus de wil van god. Maar nu kan je toch niet zeggen dat "mij laten neerschieten door een moslim terrorist" NIET de wil van god was, terwijl mij neerbliksemen, dat WEL was he. Maw, mij doen neermaaien door een moslim terrorist is EVEN GOED de wil van god, en ook niet "het lot, ttz, het toeval dat mij overkomen is. Maar dan had die moslim terrorist toch geen "vrije keuze", van god ? Die MOEST mij toch neermaaien, aangezien god beslist had dat ik neergeschoten moest worden door een terrorist ? Wat blijft er dan nog over van die vrije wil van die terrorist ? Als die vrije wil deel uitmaakte van de plannen van god ? Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 07:30. |
|
|
|
|
|
|
#185 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#186 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dat heel klein beetje logisch nadenken dat wij kunnen, heeft ons op den duur, na vele honderden jaren, wel in staat gesteld om technologie te ontwikkelen die zelf wel perfect rationeel kan nadenken. Maar wij (gemiddeld gezien) denken maar heel weinig rationeel na. Er is nog heel veel plaats voor zottigheden als religie bij de mens. Het is verre van gezegd dat een religieuze maatschappij, gezien de beperkte rationaliteit van zijn leden, eigenlijk niet evolutionair voordelig kan zijn. Ik ben het totaal met U eens dat mochten wij rationele wezens zijn, dat niet aan de orde van de dag zou komen. Maar dan zou religie ook nooit maar 1 seconde beschouwd worden natuurlijk. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 07:46. |
|
|
|
|
|
|
#187 |
|
Europees Commissaris
|
Omdat ik anders niet zou begrijpen waarom u moraliteit erbij betrekt en het 'weten' niet voldoende zou zijn.
Let wel, met het 'weten' bedoel ik uiteraard niet enkel het weten hoe men een abortus moet uitvoeren, het zou nogal idioot zijn een oordeel enkel daarop te baseren. Het gaat over het volledige pakket van het weten, van de harde wetenschappen zoals de wiskunde, de quantumtheorie, de sterrenkunde tot de medische wetenschappen zoals de neurologie en menselijke wetenschappen zoals de psychologie en de sociologie. Dus voor mijn part dient moraliteit ook gebaseerd zijn op het 'weten' en is er dus geen aanvulling op. Dus opnieuw, in dergelijke materies, op wat anders dan het 'weten', direct of indirect, moet men dan zijn oordeel vellen en waarom zou dit zo zijn? |
|
|
|
|
|
#188 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#189 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#190 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want let goed op he: als je zegt "niemand", dan ben je je geloof in het toeval aan het belijden, volgens uw eigen zeggen. Zijn de dingen die mij dan overkomen, afkomstig van een strijd tussen twee opperwezens, God en het Toeval ? Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 13:15. |
|
|
|
|
|
|
#191 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Leven is volgens wat wij er wetenschappelijk van weten, niks "nieuws", en gewoon maar een heel erg complexe chemische reactie. Om die reactie laten aan te vangen moesten blokjes gewoon op een bepaalde manier samenkomen, zoals die drie dobbelstenen die een triple - 6 gaven. Het was wel een beetje ingewikkelder, en het was eerder een "miljard zessen" of zoiets. Maar meer is daar niet aan. Leven heeft dan ook niks bijzonders, en is gewoon maar een ingewikkelde vorm van scheikunde. Er is daar niks "nieuws" ontstaan. Op het gegeven na dat het wel een merkwaardig fenomeen is, zoals een triple-6 gooien ook een "merkwaardig fenomeen"was, een beetje minder merkwaardig weliswaar. Natuurlijk kunnen we bijna niet weten hoe het op aarde toevallig gegaan is, omdat we verre van alle manieren kennen waarop dat soort reacties kunnen beginnen, maar we kennen wel enkele mogelijke manieren. En nog niet alles is tot in de details uitgepluisd, maar de principes zijn wel begrepen, en er zijn zelfs empirische testen van sommige effecten doorgevoerd. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 november 2019 om 13:24. |
||
|
|
|
|
|
#192 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De christelijke boodschap overstijgt de tijden en heeft bijgevolg geen houdbaarheidsdatum. Juist het gebrek aan christelijke diepte zorgt ervoor dat het "christendom" verwatert en daardoor ook zijn aantrekkelijkheid verliest. Dit is nu eenmaal gebeurd in onze streken, waar priester nog slechts over de dingen van de wereld het hadden, maar niet meer over de heilsboodschap van Jezus die deze wereld ruim overstijgt. |
|
|
|
|
|
|
#193 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#194 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#195 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als u het woord "toeval" in de mond neemt, hebt u daar een specifieke betekenis aan gegeven. En andere die vanuit het heidendom in de hoofden van de mensen nog altijd zit, nl. de vaststaande dingen die ons overkomen. Vaststaand door de grilligheid van de goden. Alles ligt vast nog voor de mens gebeuren werd. Alles is lot. Het is een constante in de opvatting van de oude Germanen bijvoorbeeld. |
|
|
|
|
|
|
#196 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U hebt in veel van uw berichten trouwens al meermaals uw eigen visie op het menselijk doen en laten naar voorgebracht. Denk maar aan uw oordeel over oorlog, doodslag... U hanteert ook een bepaalde moraliteit en brengt die in de discussie binnen. U beperkt zich dan niet tot "weten". |
|
|
|
|
|
|
#197 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toeval is net het tegenovergestelde. Er is nu eenmaal een werkelijkheid en de zaken die daarin gebeuren gebeuren gewoon.
|
|
|
|
#198 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door JimmyB : 3 november 2019 om 14:16. |
||
|
|
|
|
|
#199 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Voorbestemdheid is altijd een religieus gegeven. Het gaat immers om een element dat de wetenschap overstijgt, tenzij u voorbestemdheid ziet als een wetmatigheid.
|
|
|
|
|
|
#200 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zoals ik al hebt aangestipt: u hanteert zelfs een moraliteit die zich niet beperkt tot het "weten", maar zich verheft boven het "weten". |
|
|
|
|