Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kent U het Vlaams volkslied?
Ja 40 58,82%
Nee 28 41,18%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2007, 22:27   #181
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Metals zijn, voor zover ik weet, een subcultuur.
Ze zijn geen ondergeschikte "sub"kultuur maar een volwaardige kultuur met een volwaardige eigen identiteit. Het zijn grondmonopolisten die dergelijke kriteria maken die "toevallig" altijd op hun maat geschreven zijn. En als de komplekse werkelijkheid niet in hun simplistische schema's past, dan passen de werkelijkheid aan aan hun simplistische schema's.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:29   #182
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Ze zijn geen ondergeschikte "sub"kultuur maar een volwaardige kultuur met een volwaardige eigen identiteit. Het zijn grondmonopolisten die dergelijke kriteria maken die "toevallig" altijd op hun maat geschreven zijn. En als de komplekse werkelijkheid niet in hun simplistische schema's past, dan passen de werkelijkheid aan aan hun simplistische schema's.
Ik geloof er niks van. Je kan mij niet wijsmaken dat alle metals ter wereld dezelfde cultuur hebben. De Islam is ook geen cultuur.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:37   #183
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof er niks van. Je kan mij niet wijsmaken dat alle metals ter wereld dezelfde cultuur hebben. De Islam is ook geen cultuur.
Muziek is dus geen kultuur? Waarom zouden alleen groepen op basis van taal en grondgebied het etiket "volk", "natie" of "etnie" mogen krijgen? Feit is dat metalfans overal ter wereld naar dezelfde bands luisteren.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 juli 2007 om 22:42.
Oud 9 juli 2007, 22:41   #184
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Muziek is dus geen kultuur? Waarom zouden alleen groepen op basis van taal en grondgebied het etiket "volk", "natie" of "etnie" mogen krijgen? Feit is dat metalfans overal ter wereld naar dezelfde bands luisteren.
Muziek is kunst. Voorkeur naar kunst is smaak. Dat een bepaalde groep mensen dezelfde smaak heeft maakt nog niet dat ze dezelfde cultuur hebben. Als iedereen die in Nederland woont, die pizza lekker vindt, ineens Italiaans zou zijn, dan zouden er in Nederland heel wat Italianen wonen. Dit soort dingen kunnen deel uitmaken van een cultuur, doch zijn ze geen cultuur opzich.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 9 juli 2007 om 22:41.
Oud 9 juli 2007, 22:42   #185
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Een volkslied is wel eventjes meer waard dan een gewoon liedje uit welke stijl dan ook.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:44   #186
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Een volkslied is wel eventjes meer waard dan een gewoon liedje uit welke stijl dan ook.
Ik vind de Mattheuspassie van Bach meer waard dan de Vlaamse Leeuw. Is dat een probleem?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juli 2007 om 22:45.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 22:46   #187
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Muziek is kunst. Voorkeur naar kunst is smaak. Dat een bepaalde groep mensen dezelfde smaak heeft maakt nog niet dat ze dezelfde cultuur hebben. Als iedereen die in Nederland woont, die pizza lekker vindt, ineens Italiaans zou zijn, dan zouden er in Nederland heel wat Italianen wonen. Dit soort dingen kunnen deel uitmaken van een cultuur, doch zijn ze geen cultuur opzich.
Metal is meer dan muziek; het is een levensstijl. En omgekeerd is zichzelf rekenen tot een bepaalde "natie" of "volk" eveneens een kwestie van individuele voorkeuren. Er is geen enkele reden waarom de ene identiteit een voorkeursbehandeling moet krijgen tegenover de andere. Overigens heeft en identiteit verschillende lagen. Sommigen noemen dit de lasagne-identiteit.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 9 juli 2007 om 22:50.
Oud 9 juli 2007, 22:54   #188
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Metal is meer dan muziek; het is een levensstijl. En omgekeerd is zichzelf rekenen tot een bepaalde "natie" of "volk" eveneens een kwestie van individuele voorkeuren. Er is geen enkele reden waarom de ene identiteit een voorkeursbehandeling moet krijgen tegenover de andere. Overigens heeft en identiteit verschillende lagen. Sommigen noemen dit de lasagne-identiteit.
Identiteit is nog niet natie. En een cultuur ook niet. Een cultuur is de verzameling normen en waarden en voortbrengselen waarmee je je verbonden voelt. De metalidentiteit kan er deel van uitmaken, maar kan nooit een cultuur opzich zijn. Wel kan het een subcultuur zijn, een cultuur die is ondergeschikt aan de cultuur waarmee je bent opgegroeid.
Oud 10 juli 2007, 00:02   #189
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Identiteit is nog niet natie. En een cultuur ook niet. Een cultuur is de verzameling normen en waarden en voortbrengselen waarmee je je verbonden voelt. De metalidentiteit kan er deel van uitmaken, maar kan nooit een cultuur opzich zijn. Wel kan het een subcultuur zijn, een cultuur die is ondergeschikt aan de cultuur waarmee je bent opgegroeid.
En waarom zou de metalkultuur geen zelfstandige kultuur kunnen zijn? Dit wereldje heeft ook haar eigen normen en waarden die grensoverschrijdend zijn. En veel van die fans zijn opgegroeid met dit soort muziek. Het zijn elite- en superioriteitstorieën die stellen dat de ene kultuur ondergeschikt is aan de andere.

westhoek.jpg
Oud 10 juli 2007, 00:25   #190
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom zou de metalkultuur geen zelfstandige kultuur kunnen zijn? Dit wereldje heeft ook haar eigen normen en waarden die grensoverschrijdend zijn. En veel van die fans zijn opgegroeid met dit soort muziek. Het zijn elite- en superioriteitstorieën die stellen dat de ene kultuur ondergeschikt is aan de andere.
Het is geen cultuur opzich omdat het ondergeschikt is aan andere culturen. Je ziet toch zelf ook wel in dat een metal uit Nederland en een metal uit de VS allebei een andere cultuur hebben? Dat is logisch, want die mensen zijn zo opgebracht. Zij behoren alleen tot dezelfde subcultuur, omdat ze zekere normen en waarden hanteren bij zekere zaken. Toch blijven deze mensen hun basis, hun eigen cultuur, behouden.
Oud 10 juli 2007, 05:18   #191
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Daar heeft iedereen een eigen gevoel over.

U bekijkt de dingen echt wel zwaar hoor... Slaapt u misschien onder een vlag van de Vlaamse leeuw ook?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 07:28   #192
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat zegt dat over jouw wil om jouw vlag als officieel te laten verklaren? Utopie!
Ik wil mijn vlag helemaal niet officiëel laten verklaren, dat zou dezelfde repressie zijn. Je hebt duidelijk niets van mijn zeggen begrepen.

Lees't nog eens even met dat in het achterhoofd, zou ik zeggen.

Oud 10 juli 2007, 07:28   #193
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Momenteel vind ik die nieuwe van David Guetta even meer waard. Die hoor ik namelijk.
Oud 10 juli 2007, 08:30   #194
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik wil mijn vlag helemaal niet officiëel laten verklaren, dat zou dezelfde repressie zijn. Je hebt duidelijk niets van mijn zeggen begrepen.
Wil je ze ook niet laten erkennen als dé officiële lombasiaanse vlag? Uw persoonlijke, edoch officiëel erkende vlag?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 08:36   #195
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wil je ze ook niet laten erkennen als dé officiële lombasiaanse vlag? Uw persoonlijke, edoch officiëel erkende vlag?
Natuurlijk. Als ik zeg dat zus mijn persoonlijke vlag is, dan is dat officiëel eh.

"Laten" erkennen hoeft niet.

Laatst gewijzigd door lombas : 10 juli 2007 om 08:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2007, 08:38   #196
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Lees't nog eens even met dat in het achterhoofd, zou ik zeggen.

U wilt de nationale vlag niet ontkennen maar tegelijk geen erkenning krijgen voor uw eigen vlag? Wat wilt u dan eigenlijk wel?
Je zal toch wel een nationaal symbool moeten hebben.
Oud 10 juli 2007, 08:50   #197
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Momenteel vind ik die nieuwe van David Guetta even meer waard. Die hoor ik namelijk.
Wat bedoelt U eigenlijk met "die hoor ik namelijk" want er is ook een uitvoering van de Vlaamse Leeuw die u kunt vinden op de volgende verwijzing. Het geluidsbestand is slechts 2,04 MB groot en heeft een lengte van 2' 14''.

http://docs.vlaanderen.be/channels/h.../volkslied.jsp

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 juli 2007 om 08:50.
Oud 10 juli 2007, 08:51   #198
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik vind de Mattheuspassie van Bach meer waard dan de Vlaamse Leeuw. Is dat een probleem?
Nee
Oud 10 juli 2007, 08:53   #199
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Daar heeft iedereen een eigen gevoel over.

U bekijkt de dingen echt wel zwaar hoor... Slaapt u misschien onder een vlag van de Vlaamse leeuw ook?
Belgische vlag als deken... U heeft wel een vreemde gewoonte om een vloermat als deken te gebruiken.
Oud 10 juli 2007, 09:40   #200
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgische vlag als deken... U heeft wel een vreemde gewoonte om een vloermat als deken te gebruiken.
Kim slaapt niet onder een Belgische vlag.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be