Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2012, 23:34   #2081
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Kerk kan inderdaad bepaalde zaken niet goedkeuren. De Kerk is ook ruim in haar pastoraal, maar kan nu eenmaal niet morrelen aan wat zonde is en wat niet.
Dus heeft Esperanza ergens wel gelijk.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2012, 23:38   #2082
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dus heeft Esperanza ergens wel gelijk.
Waarin dan wel? De Kerk viseert immers niet de mensen (daar ze steeds op het goede hoopt), maar is niet bij machte bepaalde gedragingen goed te keuren. Haar moraal is onveranderlijk. Daar, naar wij geloven, van God.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 08:32   #2083
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarin dan wel? De Kerk viseert immers niet de mensen (daar ze steeds op het goede hoopt), maar is niet bij machte bepaalde gedragingen goed te keuren. Haar moraal is onveranderlijk. Daar, naar wij geloven, van God.
Dan moeten we zeggen: Waarom zouden homoseksuelen lid willen worden van een club die hun gedragingen afkeurt?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:43   #2084
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, de Kerk sluit helemaal niets af. Al zovele berichten herhaalt u maar dezelfde fout, terwijl u blind blijft voor de vele opmerkingen en pogingen tot correctie die zovele mensen zich al getroostten.

Het kerkelijk huwelijk is het terrein van de Kerk. D.i. een sacramentele handeling die, naar de katholieke leer, twee gelovigen elkaar geven. De priester zegent de aldus ontstane eenheid. Hij registreert, bekrachtigt en noteert. Tot daar de taak van de Kerk. M.a.w. de Kerk sluit niets af. Laat staan iets juridisch.
Je mening geven is niet hetzelfde als " fout" en dat is mijn mening helemaal niet.

U bepleit dat mensen de mogelijkheid zouden moeten krijgen om enkel een kerkelijk huwelijk aan te gaan, mijn antwoord blijft dat dit dan geen huwelijk is,want dat kan enkel voor een gemachtige instantie.

U bepleit dat gelovigen dat zelf die erkenning niet nodig vinden, zolang de kerk maar het huwelijk erkent, mijn antwoord daarop is dat je dit dan ook geen huwelijk kunt noemen, je kunt niet iets afsluiten waartoe je niet gemachtigd bent, en wanneer je dit dan wel zo noemt, zelfs enkel voor eigen leden, verandert dit niet en maak je enkel dat er rechtsongelijkheid ontstaat, omdat ieder huwelijk ook juridische consequenties inhoudt.

Volgens u zijn er dan weer boeken bij de kerk die dit wel kunnen regelen, dus bepleit u niet enkel om niet erkende huwelijken af te sluiten, maar ook om een niet bestaand huwelijkstelsel daarop toe te passen.
Mijn antwoord daarop is dat dit terecht niet tot de mogelijkheden behoort, omdat juridisch gezien de kerk niet bevoegd is om een eigen huwelijksstelsel te bepalen, zelfs niet voor enkel gelovigen; omdat dit bij wet van geen enkele betekenis is.

Uw uitgangspunt is dat dit discriminatie zou zijn, mijn antwoord dat dit niet zo is, niet uw religieuze, maar identiteit als burger bepaald uw rechten, en die rechten zijn gelijk.

Dat is immers de kern van uw hele redenering, gelovigen hebben geen wettelijke, maar Goddelijke erkenning nodig, en passen enkel toe wat de kerk zegt, niet wat wettelijke rechten zijn, en die keuze moeten ze hebben.

Nee dus, er is in principe geen verschil tussen u een andere religieuze fanatici, die het woord van God boven de door mensen gemaakte weteen wilt stellen, omdat de leden van uw club ze nooit nodig zouden hebben.

Wel vreemd, want juist onder andere groepen religieuze fanatici, zijn de vrouwen oververtegenwoordigt in vluchthuizen, abortusklinieken, en hulpverlening in het algemeen, waaruit blijkt dat tussen het woord van God en het leven van mensen toch wel wat " ruimte " zit.

Moeten we dit dan uitbreiden, naar andere groepen gelovigen, terwijl we gekozen hebben voor de scheiding van kerk en staat?
Nee, en daar krijgt u met uw gedraai echt geen speld tussen, u kunt nadat u dezelfde procedure als iedere andere burger voltrekt, onmiddellijk dit bevestigen in uw kerk, die en geen andere vrijheden zult u hebben, nu en in de toekomst.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:46   #2085
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Wat een hoop hersenloos gebrabbel alweer...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2012, 12:46   #2086
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dan moeten we zeggen: Waarom zouden homoseksuelen lid willen worden van een club die hun gedragingen afkeurt?
Inderdaad, een club die een stuk van hun persoonlijkheid, namelijk hun seksuele geaardheid, als zonde, foei en fout bestempelt...dan kun je enkel maar lid zijn, wanneer je die " neiging" onderdrukt, en doet wat de kerk vraagt, onthouding, indien je " die neiging" voelt, en liefst dan toch maar trouwen en kinderen krijgen, of levenslang met die onthouding op je blote knieen bidden om van die " duivelse neigingen" verlost te worden.

En daarom bepaald die club ook niets, maar wel de burger, hoera!
Oud 8 december 2012, 12:47   #2087
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Inderdaad, een club die een stuk van hun persoonlijkheid, namelijk hun seksuele geaardheid, als zonde, foei en fout bestempelt...dan kun je enkel maar lid zijn, wanneer je die " neiging" onderdrukt, en doet wat de kerk vraagt, onthouding, indien je " die neiging" voelt, en liefst dan toch maar trouwen en kinderen krijgen, of levenslang met die onthouding op je blote knieen bidden om van die " duivelse neigingen" verlost te worden.

En daarom bepaald die club ook niets, maar wel de burger, hoera!
Voor de duizendste keer: die "club" vraagt helemaal niet om iets te "bepalen".
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 8 december 2012, 12:50   #2088
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Worden kinderen van ongehuwd samenwonenden dan ook gediscrimineerd t.o.v. kinderen van gehuwden? Natuurlijk niet. Het erfenisrecht geldt evengoed voor kinderen van ongehuwde ouders, van burgerlijk gehuwde ouders en van kerkelijk gehuwde ouders. De loskoppeling van het burgerlijk en het kerkelijk huwelijk verandert daar niets aan.
Dat ligt er maar aan, of de vader het kind erkent, wat bij een huwelijk automatisch gebeurd. Anders kun je wel fluiten naar dat erfrecht,evengoed bij kinderen waarvan de ouders trouwen voor ene daartoe niet bevoegde instantie, uw redenering houdt al in dat dit juridisch gelijkgeschakeld wordt!
Bovendien ben je enkel samenwonend indien je daartoe een contract hebt afgesloten, op hetzelfde adres wonen is daaraan niet gelijk.
Oud 8 december 2012, 12:52   #2089
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de duizendste keer: die "club" vraagt helemaal niet om iets te "bepalen".
Voor de zoveelste keer, dat vraagt de club wel, namelijk de mogelijkheid om zonder burgelijk huwelijk, voor God, gelovigen te huwen!
Voor die club dan je dan wel getrouwd, voor de samenleving niet, en als homo mag je voor de ene club niet eens trouwen, waarom gaat het niet over die discriminatie??

Laatst gewijzigd door alice : 8 december 2012 om 12:53.
Oud 8 december 2012, 12:55   #2090
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat ligt er maar aan, of de vader het kind erkent, wat bij een huwelijk automatisch gebeurd. Anders kun je wel fluiten naar dat erfrecht,evengoed bij kinderen waarvan de ouders trouwen voor ene daartoe niet bevoegde instantie, uw redenering houdt al in dat dit juridisch gelijkgeschakeld wordt!
Nee, dat houdt mijn redenering helemaal niet in. Ook d�*t heeft u weer eens verkeerd begrepen...

Citaat:
Bovendien ben je enkel samenwonend indien je daartoe een contract hebt afgesloten, op hetzelfde adres wonen is daaraan niet gelijk.
Bullshit. Als je op hetzelfde adres gedomicilieerd bent, ben je wel degelijk samenwonend, zèlfs zonder wettelijk samenlevingscontract.

Citaat:
Oud 8 december 2012, 12:56   #2091
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de zoveelste keer, dat vraagt de club wel, namelijk de mogelijkheid om zonder burgelijk huwelijk, voor God, gelovigen te huwen!
Voor die club dan je dan wel getrouwd, voor de samenleving niet
Juist! En wat is het probleem daarmee?

Citaat:
Oud 8 december 2012, 12:56   #2092
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een hoop hersenloos gebrabbel alweer...
Wanneer je slinks probeert te beledigen in een discussie, toon je enkel eigen zwakte aan.
Gelukkig ken ik andere homo's, je moet wel zot zijn om een club zo fanatiek te verdedigen, die jou niet eens een menswaardig bestaan als homo gunt!
Vetel eens Raf, waarom mag jij niet in de kerk trouwen?

Welk probleem heeft God met jou liefde?
Oud 8 december 2012, 12:58   #2093
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer je slinks probeert te beledigen in een discussie, toon je enkel eigen zwakte aan.
Uw hersenloos gebrabbel benoemen als hersenloos gebrabbel, is niet 'beledigen'; het is vaststellen.

Citaat:
Gelukkig ken ik andere homo's, je moet wel zot zijn om een club zo fanatiek te verdedigen, die jou niet eens een menswaardig bestaan als homo gunt!
Vetel eens Raf, waarom mag jij niet in de kerk trouwen?

Welk probleem heeft God met jou liefde?
Niet relevant, want ik ben niet gelovig.

Citaat:
Oud 8 december 2012, 13:00   #2094
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist! En wat is het probleem daarmee?
Juridische ongelijkheid...zegt het je iets?
Burgelijke rechten....en wat de kerk daarvan maakt?
Ik help je even, pensioen..echtscheiding...hoederecht...alimentatie ...bezittingen....verworven goederen....recht op abortus...recht op voorbehoedsmiddelen...recht op eigen seksuele geaardheid.. gelijkwaardig aan anderen...zelfs recht op huwelijk....en vraag nu maar weer opnieuw wat het probleem is....
Oud 8 december 2012, 13:03   #2095
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw hersenloos gebrabbel benoemen als hersenloos gebrabbel, is niet 'beledigen'; het is vaststellen.

Niet relevant, want ik ben niet gelovig.
Proberen te beledigen, en dan nog jezelf enige objectiviteit toeschrijven, wanneer iemand mening verschilt van die van u, is helemaal je onmacht in een debat tonen.

Niet relevant omdat JIJ niet gelovig bent? Het gaat nochtans over die instelling die je zo fanatiek verdedigt, en die jou en anderen discrimineert.
Dat is binnen de discussie wel relevant, maar ik noteer dat je gewoon niets te vertellen hebt.
Oud 8 december 2012, 13:04   #2096
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juridische ongelijkheid...zegt het je iets?
Burgelijke rechten....en wat de kerk daarvan maakt?
Ik help je even, pensioen..echtscheiding...hoederecht...alimentatie ...bezittingen....verworven goederen....recht op abortus...recht op voorbehoedsmiddelen...recht op eigen seksuele geaardheid.. gelijkwaardig aan anderen...zelfs recht op huwelijk....en vraag nu maar weer opnieuw wat het probleem is....
Er is geen juridische ongelijkheid. De zaken die u daar opnoemt, hebben te maken met het burgerlijk huwelijk; niet met het kerkelijk huwelijk. Wanneer gaat u eindelijk dat verschil eens inzien?

Citaat:
Oud 8 december 2012, 13:08   #2097
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Proberen te beledigen, en dan nog jezelf enige objectiviteit toeschrijven, wanneer iemand mening verschilt van die van u, is helemaal je onmacht in een debat tonen.
Het probleem is niet dat wij van mening verschillen; het probleem is dat u niet wil inzien dat uw mening stompzinnig is, omdat ze vertrekt van verkeerde premissen om dan tot foute conclusies te komen. Het probleem is dat u het verschil tussen het burgerlijk en het kerkelijk huwelijk niet begrijpt. Het werd u nochtans al met handen en voeten uitgelegd...

Citaat:
Niet relevant omdat JIJ niet gelovig bent? Het gaat nochtans over die instelling die je zo fanatiek verdedigt, en die jou en anderen discrimineert.
Ik verdedig geen enkele "instelling"; ik verdedig een grondwettelijk recht, ook al is het een recht waarvan ik persoonlijk geen gebruik wens te maken.

Citaat:
Dat is binnen de discussie wel relevant, maar ik noteer dat je gewoon niets te vertellen hebt.
Nee, dat is binnen deze discussie op geen enkele manier relevant.

Citaat:
Oud 8 december 2012, 13:23   #2098
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je mening geven is niet hetzelfde als " fout" en dat is mijn mening helemaal niet.
In dit geval is uw gebrabbel weldegelijk gelijk aan een totaal gebrek aan correctheid.
Oud 8 december 2012, 13:24   #2099
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U bepleit dat mensen de mogelijkheid zouden moeten krijgen om enkel een kerkelijk huwelijk aan te gaan, mijn antwoord blijft dat dit dan geen huwelijk is,want dat kan enkel voor een gemachtige instantie.
Zeg eens eerlijk: wat begrijpt u niet aan het onderscheid tussen kerkelijk huwelijk en burgerlijk huwelijk? Waar in uw hersenen is er die kortsluiting die het onmogelijk maakt dat u de twee begrippen niet naar hun juiste betekenis kunt plaatsen en ook hanteren?
Oud 8 december 2012, 13:25   #2100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bepleit dat gelovigen dat zelf die erkenning niet nodig vinden, zolang de kerk maar het huwelijk erkent, mijn antwoord daarop is dat je dit dan ook geen huwelijk kunt noemen, je kunt niet iets afsluiten waartoe je niet gemachtigd bent, en wanneer je dit dan wel zo noemt, zelfs enkel voor eigen leden, verandert dit niet en maak je enkel dat er rechtsongelijkheid ontstaat, omdat ieder huwelijk ook juridische consequenties inhoudt.
Een kerkelijk huwelijk heeft helemaal geen juridische consequenties. Waar u dat vandaan haalt, is een volkomen raadsel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be