![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2101 |
|
Burger
|
|
|
|
|
|
|
#2102 |
|
Burger
|
|
|
|
|
|
|
#2103 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#2104 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#2105 | |
|
Burger
|
Citaat:
"het is niet door te wijzen naar de negatieve gevolgen die alcohol - zoals u terecht stelt - kan veroorzaken(...)" Als u dan van mening bent dat ik oogkleppen opzet, is dat uw mening. Maar ook niet meer dan dat. |
|
|
|
|
|
|
#2106 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En zeker niet meer dan dat. |
|
|
|
|
|
|
#2107 | |
|
Burger
|
Citaat:
"Waarom zou cannabis toegelaten moeten worden als het o.a. kan leiden tot ongelukken, opnames in de verslavingszorg, angst, paniek en psychosen?" Het is dus duidelijk dat de discussie over cannabis ging. U probeerde dit te verleggen naar alcohol zonder zelf een antwoord te geven op mijn simpele vraag. Laatst gewijzigd door T-101 : 10 januari 2009 om 16:54. |
|
|
|
|
|
|
#2108 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En, ik tracht de discussie niet te verleggen. Ik begrijp enkel uw wijze van redeneren niet. U wil een verbod op cannabis omwille van de verslavingszorg, de angst, panik, psychosen, onveilig verkeer... Welnu, toevallig worden die zaken ook door alcholol veroorzaakt. Ik vraag waarom alcohol wel en cannabis niet toegelaten zouden moeten worden volgens jouw. Ik begrijp niet waarom je geen gestructureerd antwoord op die vraag kan geven. In plaats daarvan begin je hondermaal te zeggen dat het er niet over gaat etc.. Maar, dat wil nog steeds niet zeggen dat ze hetzelfde gevolg hebben. Dus, hoe kan je alcohol dan wel tolereren? Alcohol is nu eenmaal schadelijker en gevaarlijker dan cannabis. Daar kan ik toch niets aan doen... Maar bon, laat het zo. On topic? Ik gebruik cannabis en heb nooit een ongeval gehad en nooit een psychose. Een uiterst klein percent van de cannabis-rokers kan daarmee worden geconfronteerd. Dat zijn mensen die sowieso al onzeker zijn en mentale problemen hebben. In feite heb je dus totaal geen punt. Laatst gewijzigd door Havana : 10 januari 2009 om 17:09. |
|
|
|
|
|
|
#2109 | |
|
Burger
|
Citaat:
Mensen pijn doen om hen te laten gehoorzamen, lijkt m.i. een beetje op het conditioneren van een dier. Hoewel ik gerichte repressie voor mensen ook niet volledig wil uitsluiten, lijkt me dat niet helemaal in verhouding met de feiten die gepleegd worden, maar ik ben dan ook lijdend voorwerp van dat beleid, zodat het misschien gerechtvaardigd is om mijn pro-regulering standpunt en argumenten te negeren. (Die aanpak zou ook wel kunnen werken bij andere bevolkingsgroepen en andere problemen. Ach ja, misschien moeten ze eens een superboetessysteem proberen bij cannabis. Maar dan moet men m.i. ook het lef hebben om na x-aantal jaar grondig te onderzoeken of de boetes effectief helpen. Als het niets verandert aan het gebruik, dan zal het toch in elk geval de zichtbaarheid van dit gebruik verminderen, in die zin dat de cannabismarkt dieper ondergronds zal gaan. Er zal in elk geval een heel stuk minder over cannabis gepraat worden, en misschien is dat ook wel beter? In elk geval leer ik uit deze discussie dat er blijkbaar onvoldoende objectieve metingen en onderzoek zijn rond drugs en drugsbeleid. Misschien kunnen de inkomsten uit de hogere boetes deels gebruikt worden om eens uit te zoeken of er manieren zijn om de effectiviteit van het drugbeleid te meten. Anders voer je volgens mij een blind beleid dat ernstige gevolgen kan hebben voor je hele bevolking. Ook moet je iets in handen hebben om de verantwoordelijken van dit beleid electoraal te kunnen straffen of belonen. Als we betere en objectievere cijfers zouden hebben, zouden we de politici die in 2003 'het derde spoor' voor cannabis (voor cannabis werden lichtere boetes ingevoerd, vanaf €15 tot €100 voor de eerste 3 keer betrapt) goedkeurden, ter verantwoording kunnen roepen ... of belonen, want ze hebben bij die gelegenheid ook de boetes voor andere drugsmisdrijven verveertigvoudigd (door ze niet om te rekenen van Bef. naar euro, maar Bef. gewoon te vervangen door euro: een boete van 26 tot 500 frank, werd een boete van 26 tot 500 euro). Op die manier werd de kloof tussen cannabisgebruikers en criminele dealers breder in de wet. Misschien is het eens tijd om grondig te onderzoeken of deze wetswijzigingen enige invloed hebben gehad op het cannabisgebruik of de cannabishandel. Een correlatie met het drugtoerisme, lijkt me zelfs waarschijnlijk. Probleem blijft natuurlijk dat een lakse uitvoering van de wet de cijfers zal vervalsen. Als je politie, de meeste politici en hulpverleners officieel hoort spreken, zijn ze het meestal eens over de handhaving van het verbod, maar in de praktijk staat cannabis heel laag op het prioriteitenlijstje. De repressie wat opvoeren kan er ook toe leiden dat cannabisgebruikers zich misschien beter organiseren en wat meer oppositie bieden tegen de eliminatiedrang tegen 'hun soort' en de plant. Als dat hen dan niet lukt, zullen ze vanzelf verdwijnen, zoals een evolutionaire vergissing. |
|
|
|
|
|
|
#2110 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Hoe beperkt is het aantal gebruikers van cannabis? Hoeveel van hen zullen toegeven? Waarom zouden ze toegeven? |
|
|
|
|
|
|
#2111 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
Alcohol is niet voor kinderen. Onderzoek heeft uitgewezen dat, hoe vroeger kinderen beginnen met alcohol, hoe groter de kans op verslaving. Dus voor mijn kinderen, zolang ze kind zijn, geen tafelbier en geen glas wijn of pint voor hun plechtige communie of lentefeest. Begrijp je bij deze dat ik hen ook geen marihuana of XTC geef? Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#2112 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Twee kwaden maken niet samen 1 goed (en proberen op "3" te spelen heeft nog minder zin); alcohol staat dus buiten deze discussie.
|
|
|
#2113 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2114 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#2115 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
#2116 | |
|
Burger
|
Citaat:
MAAR als men de regulering van cannabis dood doet met gezondheid en maatschappelijke risico's die daaraan verbonden zijn dient men consequent te zijn over de regulering van andere producten met gezondheid en maatschappelijke risico's. Als men dat niet is staan gezondheid en maatschappelijke risico's eveneens buiten de discussie. Laatst gewijzigd door Jaja : 10 januari 2009 om 19:26. |
|
|
|
|
|
|
#2117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik verdraag gemakkelijk een tiental pinten bier, en ik ben zo al heel mijn leven veilig thuis geraakt met de auto (ik rijd van mijn 18° en ben nu over een halve eeuw). Soms drink ik meer dan die 10 glazen, en dan moet ik het 's anderendaags bekopen. Maar "beestjes" heb ik nog nooit gezien. Betekent dit nu dat al die repressie van alkohol aan het stuur "verkeerd" is? Dat ze dat maar beter moeten legaliseren? Neen toch. ps: dat van dat drinken is natuurlijk dik gelogen; en ook dat van dat drinken en rijden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
|
#2118 | |
|
Minister
|
Citaat:
|