![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 26 september 2012 om 11:29. |
|
|
|
|
|
|
#202 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hij - en alle Belgicisten - gaan uit van bijvb. een wollig Royality-gevoel zoals mij ma, of een andere irrationele identifikatie - en pas d�*n komt men met rationele argumenten. Een omgekeerde logika dus. En waarom is hij tegen Vlaanderen? Omdat volgens hem Vlaanderen Limburg bezet. Merkwaardig genoeg bezet dan ook België Limburg maar is hij niet anti-België... Wat een rare kronkel, toch ...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 11:41. |
|
|
|
|
|
|
#203 |
|
Gouverneur
|
Zullen we alle oorlogen in de Lage Landen nog een keer overdoen?
|
|
|
|
|
|
#204 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#205 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#206 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#207 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#208 |
|
Banneling
|
U onderschat hier steeds weer de historische verbondenheid van Maastricht met Luik. Maastricht was een tweeherenstad. En één van die 'heren' was de prinsbisschop.
Laatst gewijzigd door system : 26 september 2012 om 12:19. |
|
|
|
|
|
#209 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
In Vlaanderen wordt nog steeds een aardig mondje Nederlands gesproken. Misschien niet in Limburg, maar toch zeker in de Vlaamse steden. |
|
|
|
|
|
|
#210 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En als men de geschiedenis nagaat, is er - helaas voor u- niet zoveel verbondenheid tussen Vlaanderen en Nederland. Het tegendeel is zelfs waar. Veel onenigheid tussen de twee, en vooral meer dan 400 jaar scheiding! |
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Lees dit boek eens. Grote fragmenten zijn te lezen via google-books http://www.verloren.nl/boeken/2086/2...icht-mestreech of hier: http://www.kengkee.nl/nuits/frans.html Of hier: kijk eens naar de naam van deze jeugdharmonie uit het Nederlandse Eijsden (zuiden Maastricht) http://www.youtube.com/watch?v=39HoRF1LvSk Of lees eens op de site van deze amateur-Harmonie van wereldklasse: http://www.saintececile.nl/index.php. PS @JVDB het rijke muzikale leven van Harmonies en Fanfare is een van die uitingen van culturele eenheid in de euregio Maas-Rijn. Laatst gewijzigd door pajoske : 26 september 2012 om 12:46. |
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Wat natuurlijk van geen enkel belang is in deze subdraad waar het erom gaat in welke mate Maastricht verfranst was. En dat in het licht van mijn veronderstelling dat het Brussel anno jaren 1830 het Franstatalige (Luxemburg) verkoos boven het Nederlandstalige (Maastricht). Wat 'toeristen' daar nu spreken is van geen enkel belang. Destijds was daar logischerwijze slechts een franstalige bourgeoisie. Hoe groot die precies was weet ik niet. De volkstaal zal wel het Limburgs geweest zijn. Daarbij komt dat met betrekking tot die ruil Maastricht niet gans Limburg is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 12:59. |
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maastricht bleef ook erg Belgisch gezind. Dit duurde tot eigenlijk tot WO I. Na WO I werd Maastricht eigenlijk pas een 'Nederlandse' stad. Dit gezegd zijnde, blijft Maastricht nog steeds de meest 'Belgische' stad van Nederland. Laatst gewijzigd door system : 26 september 2012 om 13:03. |
|
|
|
|
|
|
#214 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Zijn hoofdklacht is immers niet ekonomische achteruitstelling maar de aanslag op het Limburgs door Vlaanderen, als ik het juist voor heb.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#215 |
|
Banneling
|
Wat Pajoske is of niet is, doet hier niet terzake. Het gaat om de feiten, niet om de persoon.
|
|
|
|
|
|
#216 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#217 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 13:14. |
||
|
|
|
|
|
#218 |
|
Europees Commissaris
|
Eu..., neen ik vergis me. Ik geraak door Uw naast-de-kwestie-praat de draad kwijt.
Komt mede natuurlijk doordat men hier geen quoteketting kan vormen en slechts de laatste reaktie kan quoten.... Effe terugspoelen...... Ik vraag mij in 206 af hoe het komt dat Pajoske van uit zijn Limburger-zijn anti-Vlaams is maar wél Belgicistisch. Wat U daarop in diezelfde post stelt is dus naast de kwestie. Tenzij die ekonomische verbondenheid de verklaring is daartoe.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 13:24. |
|
|
|
|
|
#219 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=23643
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 13:50. |
|
|
|
|
|
|
#220 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Verschillende kulturen,.... er is dus 1 imperialistische kultuur teveel aan. http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=23643
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 september 2012 om 14:25. |
|
|
|
|