Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2004, 19:08   #201
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja, maar jij hebt het neem ik aan over ervaringen met Nederlanders die de baas zouden spelen, of niet? Dan wil ik wel weten in welke context dat was.
dat zijn jouw zaken niet
makkelijk zal je zeggen, maar dan is het maar zo
Oud 26 augustus 2004, 20:05   #202
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
LOL

dacht ik het niet

het gaat em niet enkel over ingredienten, mijn culinair misopgevoede vriend
het gaat ook over hoe je de ingredienten combineert en bereidt
En of je daar goed of slecht in bent is nu eenmaal een heel persoonlijke kwestie, mijn arrogante vriend. De een bakt er helemaal niets van, de ander kan fantastische maaltijden klaarmaken. D�*t kun je dus n�*et vergelijken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 20:11   #203
Dimitri

Standaard

Citaat:
dat zijn jouw zaken niet
makkelijk zal je zeggen, maar dan is het maar zo
Als je je beweringen niet kunt of wilt toelichten, heb je daar niet zoveel aan in een discussie. Als jij beweert dat Nederlanders altijd de baas willen spelen maar je kunt daar geen voorbeelden van geven, dan heeft zo'n bewering weinig waarde. En blijkbaar is het voorbeeld zo persoonlijk dat 'altijd' ook nogal onwaarschijnlijk wordt.
Oud 26 augustus 2004, 22:02   #204
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Gelukkig zijn er andere Vlamingen die weer andere Vlamingen kennen dan die jij kent, dus heel veel zeggingskracht heeft deze uitspraak bepaald niet. Stel dat bovengenoemde stelling juist is: waarom hebben deze Vlamingen dan een gloeiende hekel aan "ollanders". En als die hekel voortkomt uit kortzichtigheid, waarom zou je daar respect voor moeten hebben?
Sommige belgicisten dreunen graag hun wijsje af als zouden de Vlamingen een afkeer zouden hebben voor "d'Ollanders". Dat is heus wel overdreven. Mocht die er bij een enkeling toch zijn dan is dat gewoon omdat hij dat is ingelepeld door een vroegere vorm van onderwijs waar "d'Ollanders" als baarlijke protestantse duivels werden voorgesteld. Dat beeld hebben we echter over het algemeen ver achter ons gelaten.

Voor de rest zou ik kunnen spreken over een typisch broederverhouding. Hier in Vlaanderen bekritiseert men de Nederlander soms wel eens, maar tegelijkertijd kijkt men er ook naar op. Ik denk dat we zo dicht bij elkaar staan dat dergelijke vormen van met elkaar om te gaan hieruit juist voortvloeien.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 22:09   #205
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je je beweringen niet kunt of wilt toelichten, heb je daar niet zoveel aan in een discussie. Als jij beweert dat Nederlanders altijd de baas willen spelen maar je kunt daar geen voorbeelden van geven, dan heeft zo'n bewering weinig waarde. En blijkbaar is het voorbeeld zo persoonlijk dat 'altijd' ook nogal onwaarschijnlijk wordt.
Dimitri, de beweringen van dat heerschap zijn natuurlijk ongegrond. Zelf heb ik jarenlang samengewerkt met Nederlanders uit Noord-Brabant en Holland bij de redactie van een tijdschrift. Ik heb daar heel goede herinneringen aan. Nooit had ik de indruk dat de Nederlandse redactieleden me, als enige Vlaming in het gezelschap, onder druk zetten of de hand op het roer wilden slaan. Alles gebeurde heel collegiaal en men had veel oog voor mijn benaderingswijzen en standpunten. Ook ondervond ik dat "de grote mond" die de Nederlander opzet eigenlijk dat niet is. Voor ons, Vlamingen, die minder mondig zijn en niet zo geneigd om alles op tafel te gooien, komt dat vaak zo over. Dat is het evenwel niet zo. Ik heb dan ook geleerd met hen te discussiëren en de openheid van de Nederlanders niet als aanvallend of beledigend aan te voelen (wat sommige Vlamingen wel eens doen). Ik denk dat zoveel jaren isolement en gescheiden geschiedenis een dergelijke vervreemding in de hand heeft gewerkt. Maar het is allemaal niet onoverkomelijk: heel vlug went men weer aan elkaar en weet men ook elkaars positieve kanten te waarderen. Nog steeds ben ik blij dat ik Nederlandse vrienden heb, iets wat ik bijzonder waardevol vind.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 26 augustus 2004 om 22:10.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 22:09   #206
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, Dimitri, nu weet je ook eens hoe een Marokkaan in Borgerhout zich voelt...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 22:16   #207
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dimitri, de beweringen van dat heerschap zijn natuurlijk ongegrond. Zelf heb ik jarenlang samengewerkt met Nederlanders uit Noord-Brabant en Holland bij de redactie van een tijdschrift. Ik heb daar heel goede herinneringen aan. Nooit had ik de indruk dat de Nederlandse redactieleden me, als enige Vlaming in het gezelschap, onder druk zetten of de hand op het roer wilden slaan. Alles gebeurde heel collegiaal en men had veel oog voor mijn benaderingswijzen en standpunten. Ook ondervond ik dat "de grote mond" die de Nederlander opzet eigenlijk dat niet is. Voor ons, Vlamingen, die minder mondig zijn en niet zo geneigd om alles op tafel te gooien, komt dat vaak zo over. Dat is het evenwel niet zo. Ik heb dan ook geleerd met hen te discussiëren en de openheid van de Nederlanders niet als aanvallend of beledigend te aanvaarden (wat sommige Vlamingen wel eens doen). Ik denk dat zoveel jaren isolement en gescheiden geschiedenis een dergelijke vervreemding in de hand heeft gewerkt. Maar het is allemaal niet onoverkomelijk: heel vlug went men weer aan elkaar en weet men ook elkaars positieve kanten te waarderen. Nog steeds ben ik blij dat ik Nederlandse vrienden heb, iets wat ik bijzonder waardevol vind.
Dit is ook mijn ervaring. Na enkele jaren werken in Nederland erger ik me vaak dood aan het Vlaamse rond-de-pot-draaien en probeer ik zelf ook steeds rechtuit 'mijn gedacht' te zeggen ("Amai, gij hebt 'nen groten mond gekregen!"), toch zeker in de situaties wanneer het gepast is. Dat is, anderzijds, net wat de gemiddelde randstedeling niet altijd precies weet, en te pas en -meer- te onpas, hoor je het "Nou, volgens mij..." of moet je eindeloos geleuter aanhoren, ook al doet het niet ter zake (vandaag een half uur naar een betrapte grijsrijdende oudere man geluisterd, die probeerde de conducteur te overtuigen, ook al was hij geheel in fout). En ja, het is waar, de gemiddelde Nederlander heeft een flagrant gebrek aan savoir-vivre, maar als ik stotterende Vlaming hoor, die amper uit zijn woorden raakt wanneer hij 'ABN' moet praten, of de vaderlandse pers lees die blij is met een dode mus op de OS, dan wil ik dat er voor lief bijnemen. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden, en zeker niet bij die crypto-racistische, zelfverklaarde 'Europeanen' �* la gm10.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 26 augustus 2004 om 22:17.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 22:38   #208
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat wil je nu? dat ik hier met persoonlijke anekdotes afkom? sorry hoor, dat is prive, daar heb jij niks mee te maken
Oud 26 augustus 2004, 22:39   #209
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dimitri, de beweringen van dat heerschap zijn natuurlijk ongegrond.
natuurlijk, mr VDB
jouw beweringen daarentegen, he
Oud 26 augustus 2004, 22:42   #210
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor de rest zou ik kunnen spreken over een typisch broederverhouding. Hier in Vlaanderen bekritiseert men de Nederlander soms wel eens, maar tegelijkertijd kijkt men er ook naar op. Ik denk dat we zo dicht bij elkaar staan dat dergelijke vormen van met elkaar om te gaan hieruit juist voortvloeien.

DIT IS NIET TE DOEN

FANTASTISCH! nu zijn de nederlanders al onze broeders? who's next? de denen? hun taal is erg makkelijk te begrijpen voor een westvlaming en we kijken er ook wel naar op? man man man, wat een naiviteit
Oud 26 augustus 2004, 22:45   #211
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Dit is ook mijn ervaring. Na enkele jaren werken in Nederland erger ik me vaak dood aan het Vlaamse rond-de-pot-draaien en probeer ik zelf ook steeds rechtuit 'mijn gedacht' te zeggen ("Amai, gij hebt 'nen groten mond gekregen!"), toch zeker in de situaties wanneer het gepast is. Dat is, anderzijds, net wat de gemiddelde randstedeling niet altijd precies weet, en te pas en -meer- te onpas, hoor je het "Nou, volgens mij..." of moet je eindeloos geleuter aanhoren, ook al doet het niet ter zake (vandaag een half uur naar een betrapte grijsrijdende oudere man geluisterd, die probeerde de conducteur te overtuigen, ook al was hij geheel in fout). En ja, het is waar, de gemiddelde Nederlander heeft een flagrant gebrek aan savoir-vivre, maar als ik stotterende Vlaming hoor, die amper uit zijn woorden raakt wanneer hij 'ABN' moet praten, of de vaderlandse pers lees die blij is met een dode mus op de OS, dan wil ik dat er voor lief bijnemen. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden, en zeker niet bij die crypto-racistische, zelfverklaarde 'Europeanen' �* la gm10.
LOL

ik? racistisch???????

het houdt niet op vandaag
schitterend, jongens
eerst dat filmpje van gisteren dat het IQ van de typische vb-kiezer illustreert, en nu word ik nog voor racist uitgemaakt
bedankt voor de humorvolle tweedaagse
Oud 26 augustus 2004, 22:56   #212
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Idd, ook ik heb eigenlijk niets dan positieve gevoelens overgehouden bij mijn talrijke encounters met de "ollanders". De gemiddelde Nederlander is zo verscheiden als de gemiddelde Vlaming.

Natuurlijk zijn er ook bij ons van die gefrustreerde ronduit racistische navelstaarderige minderwaardigheidsgecomplexeerden. Ik ken er zo één die zich ver verheven voelt boven zijn bloedeigen volk en daarbij zelfs niet beschaamd is zijn verblijf binnen deze voor hem minderwaardige gemeenschap te laten afhangen van hun hoogst democratische beslissingen.
Voorlopig wordt dat ideeëngoed evenwel gevoed door de gelukkig tanende ondemocratische macht van het crypto fascistische establishment-elitariaat.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 23:03   #213
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

DIT IS NIET TE DOEN

FANTASTISCH! nu zijn de nederlanders al onze broeders? who's next? de denen? hun taal is erg makkelijk te begrijpen voor een westvlaming en we kijken er ook wel naar op? man man man, wat een naiviteit
Deze snap ik niet hoor...
Heb jij nu ook al iets tegen de Denen?
Wat nu weer?
Te of te weining assertief? Te groot te klein? Te warm te koud?
...
Let op: ik ben voor vrijheid van meningsuiting en ik vind dat je zulke zaken mag kunnen zeggen maar ik geef je toch de raad mee dit wegens wettelijke redenen niet bij Turken of Marokanen te doen.
Daartegenover staat dan weer dat je waarschijnlijk niets te vrezen hebt want je bent eigenlijk geen gevaar voor BELGIUM wegens unitaristisch... en dat scheelt dan weer "een slok op een borrel" nietwaar...
(let op dit pareltje van Nederlandse spreekwoordkunde)
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 23:08   #214
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dimitri, de beweringen van dat heerschap zijn natuurlijk ongegrond. Zelf heb ik jarenlang samengewerkt met Nederlanders uit Noord-Brabant en Holland bij de redactie van een tijdschrift. Ik heb daar heel goede herinneringen aan. Nooit had ik de indruk dat de Nederlandse redactieleden me, als enige Vlaming in het gezelschap, onder druk zetten of de hand op het roer wilden slaan. Alles gebeurde heel collegiaal en men had veel oog voor mijn benaderingswijzen en standpunten. Ook ondervond ik dat "de grote mond" die de Nederlander opzet eigenlijk dat niet is. Voor ons, Vlamingen, die minder mondig zijn en niet zo geneigd om alles op tafel te gooien, komt dat vaak zo over. Dat is het evenwel niet zo. Ik heb dan ook geleerd met hen te discussiëren en de openheid van de Nederlanders niet als aanvallend of beledigend aan te voelen (wat sommige Vlamingen wel eens doen). Ik denk dat zoveel jaren isolement en gescheiden geschiedenis een dergelijke vervreemding in de hand heeft gewerkt. Maar het is allemaal niet onoverkomelijk: heel vlug went men weer aan elkaar en weet men ook elkaars positieve kanten te waarderen. Nog steeds ben ik blij dat ik Nederlandse vrienden heb, iets wat ik bijzonder waardevol vind.
Mondigheid (het uiten van je eigen mening) en openheid worden inderdaad vaak belangrijk gevonden. Op scholen komt dit al vroeg aan bod door kringgesprekken op de basisschool (misschien kent men dat op Vlaamse scholen ook wel), door veel groepswerk en debatteren op de middelbare school, en ook op hogescholen en universiteiten is samenwerking in groepen bij de meeste cursussen standaard. Aan de ene kant is dit prettig, het is meteen duidelijk wat iemands mening is, maar aan de andere kant is het inderdaad vrij direct voor mensen die het niet gewend zijn. In Vlaanderen komt het wellicht onbeschoft over als je met je meerdere (baas, leraar) in discussie treedt, in Nederland wordt daar meestal geen probleem van gemaakt. In Nederland kan men het dan weer problematisch vinden als iemand niet duidelijk voor zijn mening uitkomt, want 'dan weet je niet wat je aan iemand hebt'.

Ik denk overigens wel dat er binnen Nederland sprake is van regionale verschillen. In Limburg en op het platteland in het noorden en oosten is men over het algemeen 'beleefder' (gereserveerder, minder direct) dan in de Randstad. Ook onder protestanten wordt beleefdheid en hiërarchie vrij belangrijk gevonden, wat je bijv. merkt aan het feit dat kinderen hun ouders met 'u' aanspreken.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 26 augustus 2004 om 23:14.
Oud 26 augustus 2004, 23:10   #215
Dimitri

Standaard

Citaat:
wat wil je nu? dat ik hier met persoonlijke anekdotes afkom? sorry hoor, dat is prive, daar heb jij niks mee te maken
Nee, ik zou graag duidelijke voorbeelden willen die je bewering ondersteunen. Als Nederlanders volgens jou 'altijd' de baas spelen, moeten je toch legio voorbeelden hebben.
Oud 26 augustus 2004, 23:13   #216
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik kan je trouwens mededelen dat engelsen niet slimmer zijn dan belgen
Hoogst interessante uitspraak. Voor zoveel inzicht buig ik ootmoedig het hoofd. Zijn hier toch slimme mensen op dit forum...
Oud 26 augustus 2004, 23:13   #217
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, ik zou graag duidelijke voorbeelden willen die je bewering ondersteunen. Als Nederlanders volgens jou 'altijd' de baas spelen, moeten je toch legio voorbeelden hebben.
welke lettergreep uit het woord P-R-I-V-E begrijp je niet?
Oud 26 augustus 2004, 23:15   #218
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Hoogst interessante uitspraak. Voor zoveel inzicht buig ik ootmoedig het hoofd. Zijn hier toch slimme mensen op dit forum...
hey ik reageer enkel op een bericht
als je mijn post overbodig vindt, ga dan je beklag bij degene die deze draad opstartte
anders hou je beter je mond
Oud 26 augustus 2004, 23:21   #219
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk overigens wel dat er binnen Nederland sprake is van regionale verschillen. In Limburg en op het platteland in het noorden en oosten is men over het algemeen 'beleefder' (gereserveerder, minder direct) dan in de Randstad. Ook onder protestanten wordt beleefdheid en hiërarchie vrij belangrijk gevonden, wat je bijv. merkt aan het feit dat kinderen hun ouders met 'u' aanspreken.
zijn er dan geen protestanten in de randstad? wonen de katholieken trouwens niet vooral in limburg en brabant? maw in limburg is men beleefd, de protestanten zijn beleefd -> blijft blijkbaar over als radde tongen: de brabanders

vreemd, dat is net het tegenovergestelde van mijn indruk daarover, de brabo's lijken mij veel eerder belgisch

Laatst gewijzigd door gm10 : 26 augustus 2004 om 23:21.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2004, 23:22   #220
Dimitri

Standaard

Citaat:
welke lettergreep uit het woord P-R-I-V-E begrijp je niet?
Ik hoef echt niet naam, adres en telefoonnummer van de Nederlander in kwestie te weten. Maar blijkbaar gaat het om zo'n specifiek geval dat je het niet wilt toelichten. Geeft niet, maar op basis van een ervaring kun je niet zeggen dat Nederlanders 'altijd' de baas spelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be