![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#201 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
En site met een zwarte lijst lijkt me in wel leuk.. Langs de andere kant, je eten aan de kassa laten staan als blijkt dat ze geen nederlands kunnen is zeker even leuk |
|
|
|
|
|
|
#202 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Brussel is inderdaad tweetalig, bijgevolg is het een teken van hoffelijkheid dat een winkelier maakt dat hij zijn producten tweetalig weet te verkopen. En niet alleen een zaak van hoffelijkheid, ook eentje van economische wetmatigheid.
|
|
|
|
|
|
#203 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
En wanneer er vooral allochtonen(die overal frans spreken), wat franstaligen en een speldenkop nederlandstaligen (die overal frans spreken) is het op vlak van hoffelijkheid beter dat je zegt bonjour-en dan goeiedag int arabisch.. In de volgorde van het aantal waarin ze voorkomen. De mensen in brussel (int centrum wel meer) hebben vaak nooit nederlands gehoord zodus. Mensen in de rand daarintegen wel. @circe, spreek je in waterloo ook nederlands? |
|
|
|
|
|
|
#204 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is Waterloo al niet ingepalmd een franstalig geworden?
Hangt van de taalgrens af dus.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
|
|
|
|
#205 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Idd. Mensen in de Rand zullen zeker al ooit NL gehoord hebben. De laatste keer dat ik het gecheckt heb, was de Rand zelfs nog een volledig Vlaams gebied, waar het NL de bestuurstaal is...
|
|
|
|
#206 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/375582
Citaat:
![]()
|
|
|
|
#207 |
|
Burgemeester
|
verdomme das nu al 2e keer dat m'n internet uitvalt als ik bericht wou verzenden, 2e poging.
@circe: Dus jij spreekt ergens de taal afhankelijk van wat de wet(die onvoorwaardelijk gelijk heeft) voorschrijft? Als BHV morgen aan wallonie word geannexeerd spreek je in dat gebied gewoon frans dus? @job: het hangt ook af van waar je gaat. 'de laatste keer dat ik in de rand was' is nogal abstract. Het hangt van veel factoren af en van tijd en plaats. Zooo snel verfranst een gemeente ook niet. Hoewel het wel relatief snel gaat. @evilbu; wel rare keuze van gemeentes. Vogens mij is vilvoorde nochtans meer verfranst dan grimbergen, ma bon.. wie wil hem is doen gaan verschieten?..==> http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/319459 |
|
|
|
|
|
#208 |
|
Minister-President
|
Dhr. van den Berghe, VB is toch voor een Nederlands Brussel.
|
|
|
|
|
|
#209 | ||
|
|
Citaat:
Het zou wel grappig zijn, de grootheidswaanzin van FDF keert zich tegen Wallonië ![]() Citaat:
|
|
|
|
#210 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#211 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#212 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#213 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Als U de plaatsnamen van de provincie "Waals"-brabant zou onderzoeken kan U niet onderuit van het Germaans karakter van de plaatsnamen! |
|
|
|
|
|
|
#214 |
|
Burgemeester
|
dat ontken ik toch ook niet, ik stel alleen maar vast dat circe frans zou spreken in waterloo omdat dit een waalse gemeente is..
Vroeger in het hertogdom brabant, spraken ze toen ook in het zuiden frans? of is brabant oorspronkelijk enkel nederlandstalig geweest? |
|
|
|
|
|
#215 | |
|
|
Citaat:
Als morgen Waterloo 60% Vlaams wordt, dan nog zal ik geen winkel openen daar zonder goed Frans te leren spreken. En of er nu 80% of 100% Franstaligen in Wemmel wonen, daar zal ik Nederlands spreken!
|
|
|
|
#216 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
eerst zit hij wel te zeiken over de gestolen germaanse grond, en dan zegt hij(dat hij in tegenstelling tot franstaligen) zoals het boekje het voorschrijft hij frans praat in walonie en nederlands op vlaamse bodem. |
|
|
|
|
|
|
#217 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
![]() De grenslijn tusschen het nederduitsche en het waalsche taalgebied in Zuid-Brabant loopt van de henegouwsche grenzen bezuiden Edingen (in 't fransch Enghien), langs Tweebeek (fransch Tubise), bezuiden Lembeek (fr. Lembecq), benoorden Kasteel-Brakel (fr. Braine le Chateau), Wouter-Brakel (fr. Braine Wauthier) en Brakel-Eigen (fr. Braine l' Alleud) en bezuiden Dworp of d' Worp (fr. Tourneppe) op Waterlo; van Waterlo over Ter Hulpe (fr. La Hulpe) en even benoorden Waveren (fr. Wavre) langs op Arken (fr. Archennes), Grave (fr. Grez) en Boschuit (fr. Bossut); van daar over Bevekom (fr. Beauvechain) en Sluize (fr. L'Ecluse) en tusschen Hoegaarde (fr. Hougarde) en Geldenaken (fr. Jodoigne) door op Neer- en Op-Heilissem aan de grenzen van 't Land van Luik. Benoorden die lijn is heden ten dage het nederduitsche, bezuiden die lijn het waalsche taalgebied. Vroeger heeft het gebied der nederduitsche taal zich ongetwijfeld zuidelijker uitgestrekt, en is geheel Brabant nederduitsch geweest. De plaatsnamen Ter Lanen (fr. Lasne), Witterze, Itteren (fr. Ittre), Glabbeek (fr. Glabbais), Torenbeek, (fr. Thorembais), Merdorp, Marbeek De Zuid-Nederlanders zelven noemen dit gewest gewoonlijk slechtweg Brabant. Om verwarring met de noordnederlandsche provincie Brabant, met Noord-Brabant te voorkomen en met het Land van Antwerpen (dat eigenlijk ook Brabant is), blijf ik de benaming Zuid-Brabant gebruiken. (fr. Marbaix), Oiskerk, Orbeek (fr. Orbais), Korbeek (fr. Corbais), Walham, Ottignies (Ottingen?) en Opprebais, heden ten dage in 't waalsche deel van Brabant gelegen, kunnen dit bewijzen. Tegenwoordig zijn Lembeek, Overijssche (fr. Isque), Groendaal, Neten, Meldert (fr. Maillard) en Hoegaarde nog geheel nederduitsch; maar te Quenast, Tweebeek, de Brakels, Waterlo, Waveren, Grave en Geldenaken heeft het waalsch alreede de bovenhand verkregen; vooral te Waveren. Te St. Renelde, een dorp bij Tweebeek, liep, voor weinige jaren nog, de taalgrens juist midden door het dorp, zoodat zij die aan den eenen kant van den dorpsstraatweg woonden, uitsluitend nederduitsch (brabantsch, dietsch,) spraken en die aan den overkant slechts waalsch. Aldus Dhr. Winkler in 1874 Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 19 april 2007 om 18:03. |
|
|
|
|
|
|
#218 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#219 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#220 |
|
Minister-President
|
Heb ik eens opgevangen. Indien niet juist verbeter me!
|
|
|
|