Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 08:41   #201
barteke
Burgemeester

barteke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En neen, men kan me niet verplichten om dit zelf terug te leggen, vermits ik volledig bereid ben voor de goederen te betalen ALS MEN ME IN HET NEDERLANDS TE WOORD STAAT IN HET NEDERLANDSTALIGE LANDSGEDEELTE.
Brussel is nog steeds 2talig. De meerderheid van deze inwoners zijn allochtonen die het frans hebben aangeleerd, omdat dat de voertaal(of sleuteltaal) van deze stad frans is.

En site met een zwarte lijst lijkt me in wel leuk..
Langs de andere kant, je eten aan de kassa laten staan als blijkt dat ze geen nederlands kunnen is zeker even leuk
barteke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 10:28   #202
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barteke Bekijk bericht
Brussel is nog steeds 2talig. De meerderheid van deze inwoners zijn allochtonen die het frans hebben aangeleerd, omdat dat de voertaal(of sleuteltaal) van deze stad frans is.
Brussel is inderdaad tweetalig, bijgevolg is het een teken van hoffelijkheid dat een winkelier maakt dat hij zijn producten tweetalig weet te verkopen. En niet alleen een zaak van hoffelijkheid, ook eentje van economische wetmatigheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 12:42   #203
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Brussel is inderdaad tweetalig, bijgevolg is het een teken van hoffelijkheid dat een winkelier maakt dat hij zijn producten tweetalig weet te verkopen. En niet alleen een zaak van hoffelijkheid, ook eentje van economische wetmatigheid.
op elke vlaming in brussel wonen er misschien 50 islamieten, dus economisch gezien spreek je beter arabisch.
En wanneer er vooral allochtonen(die overal frans spreken), wat franstaligen en een speldenkop nederlandstaligen (die overal frans spreken) is het op vlak van hoffelijkheid beter dat je zegt bonjour-en dan goeiedag int arabisch..
In de volgorde van het aantal waarin ze voorkomen. De mensen in brussel (int centrum wel meer) hebben vaak nooit nederlands gehoord zodus. Mensen in de rand daarintegen wel.

@circe, spreek je in waterloo ook nederlands?
Oud 19 april 2007, 14:20   #204
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Is Waterloo al niet ingepalmd een franstalig geworden?

Hangt van de taalgrens af dus.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:02   #205
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op elke vlaming in brussel wonen er misschien 50 islamieten, dus economisch gezien spreek je beter arabisch.
En wanneer er vooral allochtonen(die overal frans spreken), wat franstaligen en een speldenkop nederlandstaligen (die overal frans spreken) is het op vlak van hoffelijkheid beter dat je zegt bonjour-en dan goeiedag int arabisch..
In de volgorde van het aantal waarin ze voorkomen. De mensen in brussel (int centrum wel meer) hebben vaak nooit nederlands gehoord zodus. Mensen in de rand daarintegen wel.

?????
Idd.
Mensen in de Rand zullen zeker al ooit NL gehoord hebben.
De laatste keer dat ik het gecheckt heb, was de Rand zelfs nog een volledig Vlaams gebied, waar het NL de bestuurstaal is...
Oud 19 april 2007, 15:26   #206
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/375582

Citaat:
Het FDF vraagt dat er een referendum wordt georganiseerd over de uitbreiding van Brussel met twaalf gemeenten uit de rand, waarvan zes faciliteitengemeenten. Volgens een studie van de Université Catholique de Louvain (UCL) uit 1999 zouden die gemeenten op basis van economische criteria en op basis van de bevolkingsdichtheid bij de Brusselse agglomeratie moeten horen.

Het gaat om Beersel, Dilbeek, Grimbergen, Sint-Pieters-Leeuw, Waterloo en Zaventem. Ook in Eigenbrakel en Machelen zou volgens het FDF het referendum georganiseerd moeten worden.
De kameraden van FDF trekken ten strijde om het eentalige Waterloo (zonder zelfs faciliteiten voor Vlamingen) volledig tweetalig te maken.
Oud 19 april 2007, 16:43   #207
barteke
Burgemeester

Standaard

verdomme das nu al 2e keer dat m'n internet uitvalt als ik bericht wou verzenden, 2e poging.

@circe: Dus jij spreekt ergens de taal afhankelijk van wat de wet(die onvoorwaardelijk gelijk heeft) voorschrijft?
Als BHV morgen aan wallonie word geannexeerd spreek je in dat gebied gewoon frans dus?

@job: het hangt ook af van waar je gaat. 'de laatste keer dat ik in de rand was' is nogal abstract. Het hangt van veel factoren af en van tijd en plaats.
Zooo snel verfranst een gemeente ook niet. Hoewel het wel relatief snel gaat.

@evilbu; wel rare keuze van gemeentes. Vogens mij is vilvoorde nochtans meer verfranst dan grimbergen, ma bon..

wie wil hem is doen gaan verschieten?..==> http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/319459
Oud 19 april 2007, 16:44   #208
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dhr. van den Berghe, VB is toch voor een Nederlands Brussel.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 16:51   #209
evilbu

Standaard

Citaat:
@evilbu; wel rare keuze van gemeentes. Vogens mij is vilvoorde nochtans meer verfranst dan grimbergen, ma bon..
O maar die lijst is niet compleet denk ik.
Het zou wel grappig zijn, de grootheidswaanzin van FDF keert zich tegen Wallonië
Citaat:
wie wil hem is doen gaan verschieten?..==> http://www.demorgen.be/dm/nl/nieuws/belgie/319459
Tja, ik hoop natuurlijk dat hij herstelt, maar voor de rest zou ik hem aanraden gewoon te stoppen met de politiek als het niet meer gaat, van zulke UF-ers in het parlement moet ik niets hebben, ik zou nog liever met PVDA en Vlaams Belang tegelijk samen zitten werken dan met hen.
Oud 19 april 2007, 16:53   #210
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Moet eens aan Dhr. van den Berge als Waterlo ooit Nederlandstalig geweest is.
Oud 19 april 2007, 17:00   #211
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Voor ik het vergeet "Waterloo" is de oude Vlaamse spelling zoals ook Westerloo, Beverloo, Eecloo,... . "Waterlo" komt voor op de taalunie lijst als Nederlandse , en dus aangepast aan de nieuwe spelling, plaatsnaam voor de Franse plaatsnaam "Waterloo". U komt ten zuiden van de taalgrens nog oude Vlaamse plaatsnamen tegen die gebruikt worden als een Franse plaatsnaam. Ze zijn al aangepast aan de gewijzigde Nederlandse spelling. Enkele voorbeelden: Houthem, Nethen, Opheylissem (oude Vlaamse speeling en officiële Franse plaatsnamen) Houtem, Neten, Opheilissem (gewijzigede Nederlandse spelling).
Oud 19 april 2007, 17:31   #212
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Moet eens aan Dhr. van den Berge als Waterlo ooit Nederlandstalig geweest is.
Het is net daarom dat ik het vraag. Nu wonen daar maar enkele nederlandstaligen. Mss meer als in brussel maar circe zal hier wél frans praten omdat dit franstalige grond is op papier.
Oud 19 april 2007, 17:38   #213
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is net daarom dat ik het vraag. Nu wonen daar maar enkele nederlandstaligen. Mss meer als in brussel maar circe zal hier wél frans praten omdat dit franstalige grond is op papier.
Kijk bij de vastlegging van de taalgrens waren er in de gemeenten Eigenbrakel, Waterlo, Ter Hulpen een Nederlandse minderheid van ten minste 30%. dit houdt in dat er in deze gemeenten faciliteiten moeten komen voor Nederlandstaligen.
Als U de plaatsnamen van de provincie "Waals"-brabant zou onderzoeken kan U niet onderuit van het Germaans karakter van de plaatsnamen!
Oud 19 april 2007, 17:53   #214
barteke
Burgemeester

Standaard

dat ontken ik toch ook niet, ik stel alleen maar vast dat circe frans zou spreken in waterloo omdat dit een waalse gemeente is..

Vroeger in het hertogdom brabant, spraken ze toen ook in het zuiden frans? of is brabant oorspronkelijk enkel nederlandstalig geweest?
Oud 19 april 2007, 17:55   #215
evilbu

Standaard

Citaat:
dat ontken ik toch ook niet, ik stel alleen maar vast dat circe frans zou spreken in waterloo omdat dit een waalse gemeente is..

Vroeger in het hertogdom brabant, spraken ze toen ook in het zuiden frans? of is brabant oorspronkelijk enkel nederlandstalig geweest?
Wat is daar mis mee? Dat is het territorialiteitsprincipe. Frans in Wallonië, Nederlands in Vlaanderen.
Als morgen Waterloo 60% Vlaams wordt, dan nog zal ik geen winkel openen daar zonder goed Frans te leren spreken.
En of er nu 80% of 100% Franstaligen in Wemmel wonen, daar zal ik Nederlands spreken!
Oud 19 april 2007, 18:01   #216
barteke
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wat is daar mis mee?
niks, zeg ik dat??
eerst zit hij wel te zeiken over de gestolen germaanse grond, en dan zegt hij(dat hij in tegenstelling tot franstaligen) zoals het boekje het voorschrijft hij frans praat in walonie en nederlands op vlaamse bodem.
Oud 19 april 2007, 18:02   #217
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het gebied was tweetalig na de Germaanse invallen maar na enkele eeuwen werd een groot gedeelte Nederlandstalig en dit bewijzen de plaatsnamen. Bvb. er zijn veel gemeenten die eindigen op -Bize, -bais, -Becq, -Becques en verwijzen naar het Germaanse woord Baki dat beek betekent. Deze baki-namen komen trouwens ok veel voor in het noord-oosten van Henegouwen. Vanaf de 12de eeuw werd de streek verfranst.

De grenslijn tusschen het nederduitsche en het waalsche taalgebied in Zuid-Brabant loopt van de henegouwsche grenzen bezuiden Edingen (in 't fransch Enghien), langs Tweebeek (fransch Tubise), bezuiden Lembeek (fr. Lembecq), benoorden Kasteel-Brakel (fr. Braine le Chateau), Wouter-Brakel (fr. Braine Wauthier) en Brakel-Eigen (fr. Braine l' Alleud) en bezuiden Dworp of d' Worp (fr. Tourneppe) op Waterlo; van Waterlo over Ter Hulpe (fr. La Hulpe) en even benoorden Waveren (fr. Wavre) langs op Arken (fr. Archennes), Grave (fr. Grez) en Boschuit (fr. Bossut); van daar over Bevekom (fr. Beauvechain) en Sluize (fr. L'Ecluse) en tusschen Hoegaarde (fr. Hougarde) en Geldenaken (fr. Jodoigne) door op Neer- en Op-Heilissem aan de grenzen van 't Land van Luik. Benoorden die lijn is heden ten dage het nederduitsche, bezuiden die lijn het waalsche taalgebied. Vroeger heeft het gebied der nederduitsche taal zich ongetwijfeld zuidelijker uitgestrekt, en is geheel Brabant nederduitsch geweest. De plaatsnamen Ter Lanen (fr. Lasne), Witterze, Itteren (fr. Ittre), Glabbeek (fr. Glabbais), Torenbeek, (fr. Thorembais), Merdorp, Marbeek
De Zuid-Nederlanders zelven noemen dit gewest gewoonlijk slechtweg Brabant. Om verwarring met de noordnederlandsche provincie Brabant, met Noord-Brabant te voorkomen en met het Land van Antwerpen (dat eigenlijk ook Brabant is), blijf ik de benaming Zuid-Brabant gebruiken.

(fr. Marbaix), Oiskerk, Orbeek (fr. Orbais), Korbeek (fr. Corbais), Walham, Ottignies (Ottingen?) en Opprebais, heden ten dage in 't waalsche deel van Brabant gelegen, kunnen dit bewijzen. Tegenwoordig zijn Lembeek, Overijssche (fr. Isque), Groendaal, Neten, Meldert (fr. Maillard) en Hoegaarde nog geheel nederduitsch; maar te Quenast, Tweebeek, de Brakels, Waterlo, Waveren, Grave en Geldenaken heeft het waalsch alreede de bovenhand verkregen; vooral te Waveren. Te St. Renelde, een dorp bij Tweebeek, liep, voor weinige jaren nog, de taalgrens juist midden door het dorp, zoodat zij die aan den eenen kant van den dorpsstraatweg woonden, uitsluitend nederduitsch (brabantsch, dietsch,) spraken en die aan den overkant slechts waalsch.

Aldus Dhr. Winkler in 1874

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 19 april 2007 om 18:03.
Oud 20 april 2007, 07:38   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Dhr. van den Berghe, VB is toch voor een Nederlands Brussel.
Waar staat dat ergens?
Oud 20 april 2007, 07:40   #219
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Kijk bij de vastlegging van de taalgrens waren er in de gemeenten Eigenbrakel, Waterlo, Ter Hulpen een Nederlandse minderheid van ten minste 30%. dit houdt in dat er in deze gemeenten faciliteiten moeten komen voor Nederlandstaligen.
Als U de plaatsnamen van de provincie "Waals"-brabant zou onderzoeken kan U niet onderuit van het Germaans karakter van de plaatsnamen!
De etymologische verklaring van een plaatsnaam zegt niets over de taaltoestand in de daarop volgende eeuwen. Daarom is plaatsetymologie van geen enkel nut in hedendaagse politieke discussie m.b.t. de taalgrens en -toestand.
Oud 20 april 2007, 22:18   #220
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Waar staat dat ergens?
Heb ik eens opgevangen. Indien niet juist verbeter me!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be