Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2010, 12:27   #221
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Ach kom, het commerciële trekt op geen bal, en de stijl van de groepen die jij hier post, spreekt me niet aan. Punt, daarmee is toch alles gezegd, denk ik? En los van die stijl geef ik ze wel een pluim. Waarom? Omdat ze consequent in het Nederlands bezig zijn. Daar kan menig Vlaams artiest nog wat van leren.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:28   #222
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zelf lijkt me dat er eerder sprake is op onze staatsradio en televisie van het slaafs achternalopen en het klakkeloos doorgeven van Angelsaksische cultuurproducten.

Wat jammer voor ze , dat het internet inmiddels wijdverbreid is.
En dat is nu wat ik niet snap aan jou.

Je bent terecht ontevreden over de buiten proportie zijnde hoeveelheid van Angelsaksische cultuurproducten in onze media.

Daarom begrijp ik niet dat je net het blindelings volgen van een Angelsaksische subcultuur en het vervuilen van onze taal met schabouwelijk engels gaat promoten.

Laatst gewijzigd door IronChef : 9 januari 2010 om 12:29.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:29   #223
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
En dat is nu wat ik niet snap aan jou.

Je bent terecht ontevreden over de buiten proportie zijnde hoeveelheid van Angelsaksische cultuurproducten in onze media.

Daarom begrijp ik niet dat je net het blindelings volgen van een Angelsaksische subcultuur en het vervuilen van onze taal met schabouwelijk engels gaat promoten.
Heb ik ergens overgekeken?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:37   #224
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Daarom begrijp ik niet dat je net het blindelings volgen van een Angelsaksische subcultuur en ...
De angelsaksisch cultuur is niet een sub- maar een leitcultuur.

Of u en ik dat nu leuk vinden of niet.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:39   #225
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ach kom, het commerciële trekt op geen bal, ...
Er zijn heel weinig (if any) rappende dames in het Nederlandse taalgebied commercieel te noemen.

Jammer, want commercieel is voor mij allesbehalve een vies woord.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:44   #226
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Er zijn heel weinig (if any) rappende dames in het Nederlandse taalgebied commercieel te noemen.

Jammer, want commercieel is voor mij allesbehalve een vies woord.
Je weet zelf goed genoeg wat ik bedoel met dat commerciële. En dat "commercieel" op zich geen vies woord is, ja dat spreekt voor zich. Het gaat dan ook niet over de semantiek van dat woord op zich. Maar dat weet je zelf ook wel.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 12:47   #227
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Daarom begrijp ik niet dat je net het blindelings volgen van een Angelsaksische subcultuur en het vervuilen van onze taal met schabouwelijk engels gaat promoten.
Het zijn de met belastinggeld betaalde media in Vlaanderen die de Angelsaksische Cultuur blindelings volgen en promoten.

Vele artiesten en muzikanten in ons taalgebied komt juist de eer toe om stroomopwaarts "hun eigen ding" (zeker sinds 2005) te hebben gedaan, ondanks de veelal vijandige media.

En veel Straattaal ja. Héél muzikaal, creatief én verstandig. Spelen met taal noemen ze dat.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 13:27   #228
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
En veel Straattaal ja. Héél muzikaal, creatief én verstandig. Spelen met taal noemen ze dat.
Integendeel, er is niks van creativiteit te vinden.

De muziekstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De kledingstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De straattaal werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

Spelen met taal? Als ze echt konden spelen met taal hadden ze zelf nieuwe woorden uitgevonden zoals de zwarte Amerikanen in de getto's dat deden.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 13:45   #229
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De angelsaksisch cultuur is niet een sub- maar een leitcultuur.

Of u en ik dat nu leuk vinden of niet.
Dat klopt.

Echter: hiphop scene =/= Angelsaksische cultuur.

Het maakt maar een klein deeltje uit van de gehele Angelsaksische cultuur. Het is dus een subcultuur.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 14:53   #230
Bertie
Parlementslid
 
Bertie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 1.640
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Waarom niet?
Hoezo waarom niet? Zijn alle cartoons toegelaten hier op p.be (met maar één uitzondering :de antisemitische)? Als dat zo is mag je mij vertellen want daarvan ben ik nog niet op de hoogte.
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2010, 22:01   #231
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Integendeel, er is niks van creativiteit te vinden.

De muziekstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De kledingstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De straattaal werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

Spelen met taal? Als ze echt konden spelen met taal hadden ze zelf nieuwe woorden uitgevonden zoals de zwarte Amerikanen in de getto's dat deden.
Rap komt oorspronkelijk uit Jamaica, alleen heette het toen geen rap. Het is overgewaaid naar Amerika die er dan wel hun eigen draai aan hebben gegeven.
Zelfs Blues en Rock and Roll zijn sterk beinvloed door Afrikaanse, maar nog meer - en dat wordt nog wel eens (bewust) vergeten - Keltische muziek.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 00:07   #232
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht

De muziekstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De kledingstijl werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.

De straattaal werd uitgevonden door de Amerikanen en gekopieerd door de Nederlanders.
Heerlijke onzin allemaal.

Omdat er vroeger mensen zijn geweest die op een bepaalde manier muziek maakten én een Amerikaaans paspoort hadden zouden Fransen, Nederlanders, Surinamers en Turken niet creatief kunnen zijn in deze muziekvorm omdat zij de verkeerde nationaliteit hebben?
Kanye West is niet creatief omdat hij copieert? Hij heeft immers het rappen niet "uitgevonden" (whatever that means).
La Fouine heeft de broek laag op de knieeen, maar niet creatief want jij hebt dat een keer eerder gezien bij een Amerikaan op MTV.

In dit geval de rap heeft roots én vertakkingen. Waar die roots precies liggen is een interessante materie voor historici, maar dat zij zich big time vertakt heeft, met een hele boeiende bloeiende en populaire tak in de Nederlandstalige wereld is keihard een feit.

En ja vanuit de muziek heeft zich inderdaad een nieuwe Nederlands idioom ontwikkeld. Straattaal. Iets dat nu eenmaal niet in de rock (is en was vrijwel altijd Engelstalig), niet in de dance (ondergeschikt belang van lyrics), of de volksmuziek (traditioneel taalgebruik) kon gebeuren.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 januari 2010 om 00:08.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 00:10   #233
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Zeg mannekes, is dat nu zo levensbelangrijk om daar zo spel rond te maken? Laat die mensen nu toch eens de muziek maken die ze willen.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 01:15   #234
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Rap komt oorspronkelijk uit Jamaica, alleen heette het toen geen rap. Het is overgewaaid naar Amerika die er dan wel hun eigen draai aan hebben gegeven.
Zelfs Blues en Rock and Roll zijn sterk beinvloed door Afrikaanse, maar nog meer - en dat wordt nog wel eens (bewust) vergeten - Keltische muziek.
de pioneers uit 1978,

Treacherous Three - New Rap Language

http://www.youtube.com/watch?v=JlTvgyUBTRs
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 20:15   #235
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Heerlijke onzin allemaal.

Omdat er vroeger mensen zijn geweest die op een bepaalde manier muziek maakten én een Amerikaaans paspoort hadden zouden Fransen, Nederlanders, Surinamers en Turken niet creatief kunnen zijn in deze muziekvorm omdat zij de verkeerde nationaliteit hebben?
Kanye West is niet creatief omdat hij copieert? Hij heeft immers het rappen niet "uitgevonden" (whatever that means).
La Fouine heeft de broek laag op de knieeen, maar niet creatief want jij hebt dat een keer eerder gezien bij een Amerikaan op MTV.

In dit geval de rap heeft roots én vertakkingen. Waar die roots precies liggen is een interessante materie voor historici, maar dat zij zich big time vertakt heeft, met een hele boeiende bloeiende en populaire tak in de Nederlandstalige wereld is keihard een feit.

En ja vanuit de muziek heeft zich inderdaad een nieuwe Nederlands idioom ontwikkeld. Straattaal. Iets dat nu eenmaal niet in de rock (is en was vrijwel altijd Engelstalig), niet in de dance (ondergeschikt belang van lyrics), of de volksmuziek (traditioneel taalgebruik) kon gebeuren.
Uiteraard is het zo dat er overlappingen zijn en er overal waar mogelijk invloeden vandaan worden gehaald.

Je kan echter niet ontkennen dat het creatieve gehalte bij diegenen die jij promoot aan de lage kant is. De Amerikaanse rappers hebben zelf woorden uitgevonden of verbasterd. Dat hebben de "Nederlandstalige" rappers van jou niet of nauwelijks gedaan. Zij hebben geen straattaal ontwikkelt, zij hebben de straattaal van de Amerikanen gekopieerd. De Amerikanen vonden nieuwe woorden uit in het Engels. De Nederlanders vonden geen nieuwe woorden uit in het Nederlands.

Het spijt me voor je Eberhard maar het zijn gewoon kinderen die wat hun Amerikaanse idolen staan na te apen.
Met het bijkomende gevolg dat zij veel meer verengelst en veramerikaniseerd zijn dan die opgedrongen Angelsaksische cultuur in onze media ooit zou kunnen bereiken.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 21:43   #236
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
De Amerikaanse rappers hebben zelf woorden uitgevonden of verbasterd. Dat hebben de "Nederlandstalige" rappers van jou niet of nauwelijks gedaan. Zij hebben geen straattaal ontwikkelt, zij hebben de straattaal van de Amerikanen gekopieerd.
Mag ik van jouw dan even de Engelse wortels/equivalenten van: Doekoe, skeer, Damsco, pipa, Bempi, waus, en lauw om er maar een paar te noemen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 21:45   #237
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mag ik van jouw dan even de Engelse wortels/equivalenten van: Doekoe, skeer, Damsco, pipa, Bempi, waus, en lauw om er maar een paar te noemen.
Moet dat Nederlands voorstellen?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 21:49   #238
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.953
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Moet dat Nederlands voorstellen?
Roffa, huisbezoek, gaar, kk, gruwelijk, mattie, hossel, Oetka.

Nog meer Straattaal. Nieuwe draad?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 10 januari 2010 om 21:49.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 21:52   #239
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Mensen die vertalingen zoeken kunnen terecht op:

http://www.straatwoordenboek.nl/
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2010, 21:56   #240
IronChef
Minister-President
 
IronChef's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2009
Berichten: 4.993
Standaard

Oh ja, dat was ik vergeten, ze pikken ook nog woorden uit andere talen buiten het Amerikaanse slang.

Ze vinden geen nieuwe woorden uit Eberhard, het is een mix van Nederlands met allochtone en Amerikaanse slang.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be