![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Banneling
|
Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum_(derivations) zo komen we tot de vergelijking en dit is de oplossing: http://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum_(mathematics) Om maar een voorbeeld te geven dat wiskunde erg nuttig kan ingezet worden in fysische problemen. |
|
|
|
|
|
|
#222 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#223 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#224 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#225 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#226 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#227 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ieder zijn ding zeker ? Onze hersenen zijn gewoon anders gevormd. Misschien gelukkig maar, een wereld vol met betas is ook maar niks.... |
|
|
|
|
|
|
#228 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. Mensen moeten vind ik (heb ik zelf helaas ondervonden) meer worden gestimuleerd te gaan studeren waar ze goed in zijn, en niet waarmee ze het meeste geld mee kunnen verdienen. Ieder zijn talenten optimaal benutten lijkt mij op lange termijn ook het beste voor de economie.
|
|
|
|
|
|
#229 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is nu weer typisch wiskunde. Een concept (afgeleiden) dat op zich zo duidelijk en logisch is verkloten door het te proberen uit te leggen met zo'n formule. Ik heb tijdens mijn studies meer tijd verspild aan het interpreteren van slechte uitleg over wiskunde, dan over de eigenlijke inhoud ervan.
|
|
|
|
|
|
#230 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#231 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ben wel akkoord dat je het ook met behulp van een rico kan uitleggen Dat maakt het wat verstaanbaarder. Iig vind ik bvb differentiaalvergelijkingen uitleggen aan de hand van praktische toepassingen erg nuttig. Zie mijn pendulum voorbeeld. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Vrij essentiëel lijkt me dat tenzij je dat in tekstvorm ofzo wilt gaan schrijven. Uiteraard is dat verder iets dat je nimmer noch bekijkt en slechts een enkele keer gebruikt ( ik denk aan de analogie met differentiequotiënten en het verband tussen beiden of in een mogelijke benadering voor fractionele afgeleiden ) eens je dat doorhebt en gebruikt. |
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is dat er TWEE combinaties zijn die allebei 13 geven, en dat er een "oudste tweeling" zit in de verkeerde combinatie. |
|
|
|
|
|
|
#234 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In de mate dat dat juist is ('k zou 't nie weten maar neem je woord ervoor) moet dat waarschijnlijk gerelativiseerd worden, om twee redenen. IQ testen zijn er eigenlijk om *deficienties* op te sporen (het was aanvankelijk een test om debiele kinderen op te sporen, zo onafhankelijk mogelijk van schoolse leerstof). Uitzonderlijk hoge prestaties op IQ testen geven misschien wel aan dat je snugger bent, maar vooral dat je heel goed bent in het oplossen van de raadseltjes die typisch zijn in een IQ test. En da's dan de tweede reden: de typische raadseltjes in een IQ test staan dichter bij het soort denkprocessen gehanteerd in wetenschappelijke richtingen dan in humane richtingen. Er is geen plaats in een IQ test voor de interpretatie van inter-menselijke relaties of van diepe verlangens van de menselijke ziel en zo. Dus waar humane wetenschappers in uitblinken komt niet aan bod in IQ testen.
|
|
|
|
|
|
#235 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ge neemt de functiewaarde in een punt, en ge kijkt hoeveel die functiewaarde verandert als ge dat punt volgens een gegeven dimensie "een beetje" opschuift (h). Ge verwacht er U aan dat die verandering ergens proportioneel gaat zijn met de grootte van het opschuiven, he. Als ge het punt twee keer zo ver verschuift gaat die functiewaarde ruwweg twee keer zoveel veranderen. Als ge over 0.1 opschuift, gaat uw functie misschien over 0.8 veranderen, en als ge over 0.2 (twee keer meer) opschuift, gaat uw functie misschien over 1.5 veranderen (bijna twee keer meer). Ruwweg, want als ge te veel schuift, gaat het niet meer korrekt zijn. Dat wil zeggen, dat als ge die verandering nu gaat delen door de grootte van uw "opschuiven" (dus h), ge die proportionaliteitsrelatie gaat vinden (regeltje van drie). Inderdaad, 0.8 gedeeld door 0.1 is 8, en 1.5 gedeeld door 0.2 is 7.5 (bijna 8). Maar ge ziet dat dat dus enkel maar marcheert voor "kleine" h. Hoe kleiner, hoe beter. Maar als ge h nu echt helemaal naar nul laat gaan, zou ge moeten delen door 0 en dat gaat niet. Vandaar dat we de LIMIET nemen: we verkleinen h altijd maar, we vinden betere en betere antwoorden, en "in de limiet" van h = 0 zouden we het perfecte antwoord vinden. Da's toch heel duidelijk ? Bovendien heeft de definitie het "echte concept" vast, dat heel gemakkelijk veralgemeend kan worden. Want "raaklijn" of "richtingscoefficient" is al een beetje moeilijker als die functie geen reele functie is, maar bijvoorbeeld op zich een matrix. Wat is de "raaklijn" aan een matrix die functie is van een aantal grootheden ? Maar de bovenstaande definitie werkt nog steeds, en de uitleg is nogaltijd goed. En dan kunnen we direct stellen: alles wat een vectorruimte vormt over de reele getallen en functie is van R^n, kan op die manier een afgeleide invoeren... Erger, ge hebt enkel maar een "stukje vectorruimte" nodig in de buurt van een punt. En nu zitten we volop in de differentiaalmeetkunde Laatst gewijzigd door patrickve : 7 mei 2009 om 05:52. |
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik zou trouwens willen toevoegen dat die definitie zelfs intuitief naar boven komt, ook bij mensen die er nooit hebben over nagedacht.
Neem nu oud-premier Martens. Ik herinner mij destijds dat hij "goed nieuws" had: "de toename van het begrotingsdeficit is kleiner dit jaar dan vorig jaar" Toen ik dat hoorde, zei ik luidop: 'tiens, den eerste minister heeft op zijn eigen het concept van tweede afgeleide herontdekt. Straffe gast ! " |
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dus wanneer je aangeeft dat 13 het enige antwoord is, is dit fout, gezien vanuit ons standpunt. Eenvoudig, toch.
|
|
|
|
#238 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kijk, wat ge daar doet is een typische "rechtsinterpretatie" he, en uw rhetoriek is magnifiek, en lijkt op het herdefinieren van het woord "moord" om uw klient vrij te krijgen Het illustreert tevens het grote verschil tussen een "wetenschappelijk/wiskundige" manier van denken, en een "humane wetenschappen" manier van denken. Maar je raakt een goed punt aan. Is een huisnummer afhankelijk van de persoon die een redenering volgt ? Kan dat gezin in een huis wonen waarvan het huisnummer afhankelijk is van of het nu de postbode of gij zijt die het probeert uit te vissen ? Er is inderdaad de ongesproken veronderstelling dat het huisnummer hetzelfde is voor de postbode en voor jou Sommige interpretaties van de kwantum mechanica zouden je toelaten om daar een andere hypothese over op te stellen, maar ik dacht toch echt niet dat zoiets expliciet had moeten worden onderlijnd. Dus ja, het huisnummer is een welbepaald getal, en dat is hetzelfde voor de postbode, voor de moeder, en voor jou. Het is niet zo dat de oude rijke dame vermoord is door de butler vanuit het standpunt van de zoon, dan wel op vakantie is gegaan zonder enig nieuws achter te laten vanuit het standpunt van de butler, en dat die twee statements tegelijkertijd kunnen waar zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 7 mei 2009 om 09:55. |
|
|
|
|
|
|
#239 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Heb ik gepost net na de 9. Merci voor mij niet te bedanken.
|
|
|
|
#240 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|