![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#221 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Hetgeen men o.m. 'God' noemt is hoogstwaarschijnlijk overal permanent en door iedereen vatbaar. Het is wel jammer dat ziekelijk materialistische drang deze rust en vredebarende verschijning afschermt. De grootste rijkdom is deze van het werkelijk geloof en het leven dat er bijhoort. Ongeacht bij welke godsdienst men is aangesloten. Laat ons hopen dat steeds meer om meer individuen deze verhevenheid zullen mogen ervaren en dit, in ieders voordeel. . |
|
|
|
|
|
|
#222 | |||||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#223 |
|
Staatssecretaris
|
vrede,
er is geen god dan god vrede, redwasp
|
|
|
#224 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Je kan maar over het bestaan van een stoel praten als alle deelnemers in het debat weten wat een stoel is (of tenminste een gelijkaardig beeld hebben over wat een stoel zou kunnen zijn). Zolang er geen definitie is van "god", kan er dus ook geen zinnig debat over gevoerd worden. Ergo: alle godsdienst is onzin.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
|
|
|
|
|
#225 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#226 |
|
Minister-President
|
Zoals "kjyfgjtifjg", daar bestaat ook geen definitie van, en niemand kan zich er een beeld van vormen... Maar ook niemand die het aanbidt of het in roept om alle anderen die er niet in geloven te vermoorden...
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
|
|
|
|
#227 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Uw ervaring is de enige die telt, fuck the rest.
|
|
|
|
#228 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Dus de vraag blijft open, de keuze van het individu bepaald zijn toekomst bij Allah of niet... Het is mijn persoonlijke overtuiging dat het eigen is aan de menselijke natuur. Eens je ver genoeg bent in je spirituele ontwikkeling door volgens de islam te leven bereik je een stadium waarin je niet meer twijfelt over het bestaan van God je voelt het aan in al je cellen , dat is een soort zintuigelijke ervaring maar dan niet rationeel in de wetenschappelijke betekenis, that's it. Die bevrijding van de ziel is het doel van de moslim (iemand die zich overgeeft aan de wil van god), daarom dat we niet meer bang zijn van de dood. De dood staat centraal in ons leven. |
|
|
|
|
|
|
#229 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Mja, "fuck the rest"... Ik weet niet of ik dat wel zo wil, ik ben nogal kieskeurig op dat vlak (en wil de rest dat ook wel, verkrachting is niet echt mijn ding)
|
|
|
|
|
|
#230 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Want daar komt het bij geloven op neer: in de grond NIET WILLEN AANVAARDEN dat je niet alles kan weten, en dus DOEN ALSOF. Als je kan aanvaarden dat je niet alles kan weten, dan stopt het daar. Je beseft dat je niet alles kan weten, je beseft dat dat deel uit maakt van het bestaan, en dat dat dus een fundamentele onzekerheid is waar je niet onderuit kan. Maar geloven is net het tegenovergestelde: het is alle "gaten" van onwetendheid invullen met, ja, ... met wat ? Met openbaringen, met schijnbaar allesomvattende "kennis" (ruis ?), zodat er schijnbaar niks meer overblijft van die fundamentele onzekerheid. Citaat:
Geloven is voorgekauwde en verzonnen antwoorden aanleren op vragen waar we geen antwoord op hebben / hadden. Het genante is dat sommige vragen waar we vroeger geen antwoord op hadden, we stilaan wel wat antwoorden beginnen te zien, en dat dat clashed met de verzinsels die gelovigen daar als antwoord op geleerd hebben. Karikaturaal gezien kan je stellen dat geloven equivalent is met stellen dat de vierkantswortel van 2 groene kaas is. De vierkantswortel van twee was een raadsel voor de oude grieken. Het was een vraag waar ze eerst geen antwoord op wisten. Ze beseften maw de eindigheid van hun kennis, en moesten toegeven dat ze daar vast zaten. De gelovige lost dat op door in een boek te lezen dat de vierkantswortel van twee groene kaas is. Hij "weet" nu dus wat zo moeilijk te doorgronden was. Eens de reele getallen ontdekt, kwam die groene kaas maar belachelijk over natuurlijk. Op dezelfde wijze is er de Rieman hypothese. Geen wiskundige weet of ze waar is of niet op dit ogenblik. Misschien zal men het nooit weten. Misschien is ze waar maar valt ze niet te bewijzen. Goedel zegt dat dat mogelijk is. We weten het niet. Maar een gelovige zal het antwoord uitvinden, en stellen dat hij het "weet". Zo is er weer een onzekerheid uit de wereld. Citaat:
Nee, geloven is bij definitie het omgekeerde van aanvaarden dat we niet alles kunnen weten. Het is dat niet aanvaarden, en op moeilijke vragen, antwoorden uit de duim zuigen.
|
|
|
|
#231 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Je leeft in een illusie , een door jezelf gecreeerd waanbeeld. Daar hebben wij speciale, met zacht muren, ruimtes voor. |
|
|
|
|
|
|
#232 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Door niet te geloven (atheïsme) sluit je uit wat niet zintuigelijk waarneembaar is en dat is volgens mij in in strijd met de menselijke natuur. De menselijke psyche is zo opgebouwd dat het zichzelf voortdurend dingen wijsmaakt (dat is wat ik bedoelde met Kant). Niet geloven is in mijn opzicht een ongezonde ingesteldheid omdat je uzelf dan probeert te beperken tot een rationeel wezen terwijl een mens meer is dan dat. Een moslim gelooft in hetgeen niet concretisch visueel waarneembaar is omdat de menselijk geest niet in staat is Allah in te aanschouwen. En het gaat ook om een levenstest (is het individu in staat zijn ego los te laten en zijn ziel te bevrijden door zijn Schepper te herkennen..). Geloof begint met een keuze en/of met de opvoeding en groeit in je hart (imen). En wat je aanvoelt in je hart is een realiteit, je voelt op die manier de bescherming van Allah en het is bijzonder irrationeel om hier tegen in te gaan, dat zou vergelijkbaar zijn met de redenering "ik hou intens van een vrouw maar ik wil haar liefde niet kennen..." wat dus niet erg rationeel zou zijn. Er zijn tekenen (het Universum en de Koran) zichtbaar gemaakt voor de mens als een bewijs van God maar alleen als het hart zacht is door liefde voor Allah ervaar je dat als bewijs want dan haakt de ratio in op je wat je aanvoelt met de vraag die niemand kan beantwoorden: "waarom is er een universum?".. De mens is zodanig ondergeschikt aan Allah dat het bestaan van Allah niet wetenschappelijk kan bewezen worden want wetenschap is een menselijke creatie waarmee we oa een glimp kunnen opvangen van Allah's schepping. De Koran is trouwens niet in strijd met de wetenschap, maar voorspelde juist wetenschappelijke bevindingen, Veel grote wetenschappers Galileo Copernicus etc waren ook diep gelovig (ook al lagen ze overhoop met de katholieke kerk hun imen was sterk en hun wetenschap een daad van geloof, dus respect voor gelovige mensen is op zijn plaats als je de wetenschap lief hebt). Onzekerheden zoals de dood beantwoordt de gelovige met onderwerping aan de wil van Allah. Het is dan niet nodig om daar bang van te zijn. Geloof is doorweven met het emotioneel leven van de mens en kan wetenschappelijk bewijzen dat hij liefde voelt? |
|
|
|
|
|
|
#233 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Goed zo, je komt er nog. (onderts wel "beetje" achterhaald aangezien we instrumenten hebben die het hélé elektromagnetische spectrum kunnen detecteren. ) Laatst gewijzigd door Cdude : 19 juli 2010 om 21:10. |
|
|
|
|
|
|
#234 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Kunt u specifiëren wat van hetgeen ik geschreven heb achterhaald is obv detectie van het electromagnetisch spectrum? |
|
|
|
|
|
|
#235 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#236 |
|
Parlementslid
|
Kunt u ook vertellen wat er volgens u achterhaald is in hetgeen ik geschreven heb?
Er is trouwens geen wetenschappelijk consensus over wat zintuig juist is. Maar het gaat alvast verder dan het zicht daar is men het wel over eens. Kunt u dus uiteenzetten (in volzinnen graag) wat het electromagnetisch spectrum hier mee te maken heeft? |
|
|
|
|
|
#237 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ons zicht neemt enkel het stukje spectrum waar dat "zichtbaar licht" wordt genoemd. Het em spectrum loopt echter van Y-ray(gamma straling) over zichtbaar tot radio golven. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Light_spectrum.png Als het niet waarneembaar is, is het verzonnen. Net als de figuren uit een kindersprookje bestaat (uw) "god" niet. Het is dan ook een waanbeeld waarvoor behandeling noodzakelijk is. Laatst gewijzigd door Cdude : 19 juli 2010 om 21:55. |
|
|
|
|
|
|
#238 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Verder moet u niet zonder kennis van zaken zo hoog van de toren blazen. En als u het daarbij niet kan laten om beledigend te zijn enkel omdat u mij niet begrijpt is een behandeling waarschijnlijk niet meer mogelijk voor u. |
|
|
|
|
|
|
#239 | ||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Het concept god heeft een bijzondere plaats in het collectieve wereldbeeld. Oorspronkelijk waren er alleen familiegoden en stamgoden, dat waren nuttige nationale symbolen en er bestond nog geen god de schepper van alle mensen. Deze goden behoren niet tot concepten die rechtstreeks uit de prikkels van de zintuigen zijn af te leiden (Kant). Ze zijn het product van de geest of de rede (ook bij Kant) en ze hebben een gebruikswaarde. Ze zijn een menselijke creatie, nietwaar? Deze goden werden niet geschapen omdat ze logisch en onbetwistbaar waren, maar omdat ze nuttig waren voor een volk en anders werden ze vervangen door betere goden. Dat zou ook gelden voor de goden van het Jodendom, het Christendom en de Islam, ware het niet dat men die 'de enige ware en almachtige god en schepper' heeft genoemd. Geen van drieën is daarom vervangbaar. Als men er afstand van wil doen is er geen redelijk alternatief voorhanden, want dan wordt het concept van een ware of enige god volkomen belachelijk. De uitnodiging om van godsdienst te veranderen getuigt toch wel van enig cynisme, dunkt mij. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 19 juli 2010 om 22:35. |
||||
|
|
|
|
|
#240 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Uw geloof moet je aanvaarden zoals een of andere hallicinerende pipo('s) dit lang geleden heeft beslist. Zwarte gaten zijn wel degelijk detecteerbaar. Door hun grote massa oefenen ze invloed uit op de sterren rondom. http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Attractor Het is duidelijk dat uw kennis van de wetenschap beperkt is, is dat de reden van uw geloof? Het is nl makkelijker te geloven in iets voorgekauwd dan zelf op onderzoek te gaan naar kennis. Simplistisch of niet, het blijft verzonnen door mensen en is niet falcificeerbaar ergo heeft geen enkele bewijskracht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Falsifieerbaarheid. Ik lijd niet aan een waanbeeld Dat ik u daardoor niet begrijp vind ik helemaal niet erg. De, met mijn zintuigen, waarneembare wereld is prachtig en fascinerend genoeg. Ik hoef er dan ook niks bij te verzinnen. Laatst gewijzigd door Cdude : 19 juli 2010 om 22:44. |
|
|
|
|