Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juli 2011, 11:55   #221
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor mij is een Vlaming iemand die in Vlaanderen geboren is en waarvan de moedertaal het Nederlands is. Als ik naar Vlaanderen verhuis, blijf ik Franstalig aangezien mijn moedertaal - het Frans - niet verandert. Ik zou wel Vlaming kunnen worden, door mijn identiteitskaart te laten veranderen maar dat wil ik helemaal niet.
Maar alle officiële instanties zullen u wel in het Nederlands moeten bedienen. Niet in het Frans uiteraard.
Nebur is offline  
Oud 18 juli 2011, 11:57   #222
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is een Vlaming iemand die in Vlaanderen geboren is en waarvan de moedertaal het Nederlands is. Als ik naar Vlaanderen verhuis, blijf ik Franstalig aangezien mijn moedertaal - het Frans - niet verandert. Ik zou wel Vlaming kunnen worden, door mijn identiteitskaart te laten veranderen maar dat wil ik helemaal niet.
je verwart 2 zaken. enerzijds de grond en anderzijds de taal.

een Vlaming is een Belg die in Vlaanderen woont, ongeacht welke taal hij of zij ook spreekt.
Oud 18 juli 2011, 12:09   #223
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank voor uw visie, mijnheer Everytime.

Als u de Belgische nationaliteit bezit, wat zou er behoudens een wijziging van uw woonadres aan uw identiteitskaart moeten veranderen als u naar Vlaanderen zou verhuizen ? En als u effectief in Vlaanderen woont, kunt u dan weigeren dat uw woonadres wordt aangepast ?

Overigens is uw visie op het begrip “Vlaming” niet enkel een combinatie van twee door mij voorgelegde kenmerken (1. in Vlaanderen geboren zijn, en 2. het Nederlands spreken en begrijpen), maar voegt er nog een derde aan toe : het Nederlands moet de moedertaal zijn. Wie niet het Nederlands als moedertaal heeft, kan dus nooit ofte nimmer een Vlaming worden, ook al is betreffend persoon in een gemeente van het Vlaams gewest geboren en spreekt deze perfect Nederlands.
Interessant !
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 12:20   #224
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

een Vlaming is een Belg die in Vlaanderen woont, ongeacht welke taal hij of zij ook spreekt.
Dank voor uw visie, mijnheer Vlijmscherp.

Deze houdt enkel de nationaliteit en de woonplaats in. Kortom, en om hier even mijn eigen persoon als voorbeeld te nemen (Frans staatsburger, beide ouders Frans staatsburger, niet in België cq. Vlaanderen geboren, niet in België cq. Vlaanderen wonend, met uiteraard het Frans als moedertaal, maar meertalig, waaronder het Nederlands : als ik morgen naar Vlaanderen verhuis en de Belgische nationaliteit aanvraag en verkrijg, wordt ik plots een Vlaamse.
Interessant !
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 12:33   #225
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationaliteit is een juridische constructie, de wetten over de eigen nationaliteit verschillen overigens van land tot land. Zo kan bv. in de USA president worden hij/zij die de US nartionaliteit heeft en bovendien in de US gevoren is.

Deze wetten doortrekkend naar België zou Di Rupo nooit eerste minister kunnen worden. dit doortrekkend naar Vlaanderen (in de veronderstelling dat het een onafhankelijke staat is, met wetten die op de US lijken) zou Y.Leterme nooit minister-president van Vlaanderen kunnen worden.

In ons deel van de wereld bestaat er nog iets nieuws : de EU Schengen nationaliteit. Dit verleent aan EU burgers een gedeelte van de typische nationaliteits-rechten en plichten op een supra nationale basis.

Het gaat nog verder : op gemeentelijk niveau hebben in de Lage Landen zelfs niet-EU vreemdelingen gemeentelijk stemrecht onder bepaalde voorwaarden.

Wie is er bijgevolg Vlaming ? Men heeft er in diverse maten en gewichten:
zo kan een Nederlander ons vlamingen in het Europees Parlement vertegenwoordigen ! Zijn er politieke partijen voorstander om dit af te schaffen ? Ik ben eerder voorstander om de diverse "nationaliteitsvoorwaarden" nog te versoepelen o.m. door alle EU -subnationaliteiten gewoon af te schaffen..

Hoeft dit een invloed te hebben op het "taalgebruik" in wezen niet. In Luxemburg bv. gebeuren de debatten in het parlement voornamelijk in 3 talen : Duits, Frans en Letzemburgisch. De notulen van de vergadering en de publicaties in het staatsblad zijn ééntalig Frans.

Voor mijn part een mooi compromis : overal mag er gedebatteerd worden in om het even welke taal : uiteindelijk kunnen de notulen en de officiële staatsbladpublicaties dan netjes ééntalig Nederlands zijn (de taal van de meerderheid).
Waarom zou wat in Luxemburg kan , niet in België kunnen ?
In Nederland hebben Papiamento en Fries toch ook niet dezelfde status als een "officiële taal" ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline  
Oud 18 juli 2011, 12:36   #226
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dank voor uw visie, mijnheer Vlijmscherp.

Deze houdt enkel de nationaliteit en de woonplaats in. Kortom, en om hier even mijn eigen persoon als voorbeeld te nemen (Frans staatsburger, beide ouders Frans staatsburger, niet in België cq. Vlaanderen geboren, niet in België cq. Vlaanderen wonend, met uiteraard het Frans als moedertaal, maar meertalig, waaronder het Nederlands : als ik morgen naar Vlaanderen verhuis en de Belgische nationaliteit aanvraag en verkrijg, wordt ik plots een Vlaamse.
Interessant !
ja tuurlijk, waarom zou dat anders zijn?

als een Brit naar Frankrijk komt wonen, hij vraagt de Franse nationaliteit aan en krijgt ze, maar spreekt geen woord Frans, is hij dan een Fransman of niet?
Oud 18 juli 2011, 13:01   #227
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
ja tuurlijk, waarom zou dat anders zijn?

als een Brit naar Frankrijk komt wonen, hij vraagt de Franse nationaliteit aan en krijgt ze, maar spreekt geen woord Frans, is hij dan een Fransman of niet?
Om eerst op uw vraag te antwoorden inzake de Brit die naar Frankrijk komt wonen, de Franse nationaliteit aanvraagt, maar geen woord Frans spreekt :

Hier vindt u de voorwaarden waaraan men moet voldoen om de Franse nationaliteit te verkrijgen bij naturalisatie :

http://vosdroits.service-public.fr/F2213.xhtml

waarin u onder andere kunt lezen :

Assimilation �* la communauté française

Le demandeur doit justifier de son assimilation �* la communauté française, notamment par l'adhésion aux principes et valeurs essentiels de la République et par une connaissance suffisante, selon sa condition sociale :
de la langue, de l'histoire, de la culture et de la société françaises,
• des droits et devoirs conférés par la nationalité française,

L'assimilation est vérifiée lors d'un entretien individuel avec un agent de la préfecture ou du consulat.
À l'issue du contrôle de son assimilation, l'intéressé signe la charte des droits et devoirs du citoyen français.
La condition de connaissance de la langue française ne s'applique pas aux réfugiés statutaires et apatrides en séjour habituel et régulier depuis au moins 15 ans en France et âgés de plus de 70 ans.

Kortom, een Brit die de Franse nationaliteit aanvraagt zal moeten aantonen dat hij/zij voldoende de Franse taal machtig is, zoniet voldoet hij niet aan de voorwaarden, en verkrijgt hij de nationaliteit niet.

Indien een Brit, wél aan de voorwaarden voldoend, de Franse nationaliteit heeft verkregen, wordt hij inderdaad “Fransman”.

Uw vergelijking gaat evenwel om het verkrijgen van een nationaliteit, en is derhalve geenszins vergelijkbaar met de notie “Vlaming” zijn of worden, vermits het in dat geval - tot nader bericht - niet om een nationaliteit gaat.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 18 juli 2011 om 13:02.
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 13:08   #228
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Nationaliteit is een juridische constructie, de wetten over de eigen nationaliteit verschillen overigens van land tot land. Zo kan bv. in de USA president worden hij/zij die de US nartionaliteit heeft en bovendien in de US gevoren is.

Deze wetten doortrekkend naar België zou Di Rupo nooit eerste minister kunnen worden. dit doortrekkend naar Vlaanderen (in de veronderstelling dat het een onafhankelijke staat is, met wetten die op de US lijken) zou Y.Leterme nooit minister-president van Vlaanderen kunnen worden.

In ons deel van de wereld bestaat er nog iets nieuws : de EU Schengen nationaliteit. Dit verleent aan EU burgers een gedeelte van de typische nationaliteits-rechten en plichten op een supra nationale basis.

Het gaat nog verder : op gemeentelijk niveau hebben in de Lage Landen zelfs niet-EU vreemdelingen gemeentelijk stemrecht onder bepaalde voorwaarden.

Wie is er bijgevolg Vlaming ? Men heeft er in diverse maten en gewichten:
zo kan een Nederlander ons vlamingen in het Europees Parlement vertegenwoordigen ! Zijn er politieke partijen voorstander om dit af te schaffen ? Ik ben eerder voorstander om de diverse "nationaliteitsvoorwaarden" nog te versoepelen o.m. door alle EU -subnationaliteiten gewoon af te schaffen..

Hoeft dit een invloed te hebben op het "taalgebruik" in wezen niet. In Luxemburg bv. gebeuren de debatten in het parlement voornamelijk in 3 talen : Duits, Frans en Letzemburgisch. De notulen van de vergadering en de publicaties in het staatsblad zijn ééntalig Frans.

Voor mijn part een mooi compromis : overal mag er gedebatteerd worden in om het even welke taal : uiteindelijk kunnen de notulen en de officiële staatsbladpublicaties dan netjes ééntalig Nederlands zijn (de taal van de meerderheid).
Waarom zou wat in Luxemburg kan , niet in België kunnen ?
In Nederland hebben Papiamento en Fries toch ook niet dezelfde status als een "officiële taal" ?
Dank voor uw gewaardeerde uitleg, mijnheer Verhiest.

Ook u hebt het evenwel over “nationaliteit”, wijl mijn vraag en de reactie daarop van mijnheer Everytime het begrip “Vlaming” behelst, hetgeen – tot nader order – geen “nationaliteit” is.
Gwylan is offline  
Oud 18 juli 2011, 13:19   #229
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Om eerst op uw vraag te antwoorden inzake de Brit die naar Frankrijk komt wonen, de Franse nationaliteit aanvraagt, maar geen woord Frans spreekt :

Hier vindt u de voorwaarden waaraan men moet voldoen om de Franse nationaliteit te verkrijgen bij naturalisatie :

http://vosdroits.service-public.fr/F2213.xhtml

waarin u onder andere kunt lezen :

Assimilation �* la communauté française

Le demandeur doit justifier de son assimilation �* la communauté française, notamment par l'adhésion aux principes et valeurs essentiels de la République et par une connaissance suffisante, selon sa condition sociale :
de la langue, de l'histoire, de la culture et de la société françaises,
• des droits et devoirs conférés par la nationalité française,

L'assimilation est vérifiée lors d'un entretien individuel avec un agent de la préfecture ou du consulat.
À l'issue du contrôle de son assimilation, l'intéressé signe la charte des droits et devoirs du citoyen français.
La condition de connaissance de la langue française ne s'applique pas aux réfugiés statutaires et apatrides en séjour habituel et régulier depuis au moins 15 ans en France et âgés de plus de 70 ans.

Kortom, een Brit die de Franse nationaliteit aanvraagt zal moeten aantonen dat hij/zij voldoende de Franse taal machtig is, zoniet voldoet hij niet aan de voorwaarden, en verkrijgt hij de nationaliteit niet.

Indien een Brit, wél aan de voorwaarden voldoend, de Franse nationaliteit heeft verkregen, wordt hij inderdaad “Fransman”.

Uw vergelijking gaat evenwel om het verkrijgen van een nationaliteit, en is derhalve geenszins vergelijkbaar met de notie “Vlaming” zijn of worden, vermits het in dat geval - tot nader bericht - niet om een nationaliteit gaat.
Nu vraagt u toch echt wel heel veel zelfrespect en assertiviteit van de Vlaming!
den ambetantsten is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:38   #230
steven44
Schepen

Standaard

lol
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:45   #231
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Gewoon geen gazet meer kopen en ook de Tout boycotten door er niet meer naar te kijken. Hoe meer de kijkcijfers dalen...
Denk maar eens een boycot van Franse producten in Nederland ga organiseren: geen pain, geen boursein en paturein meer...
Op de E25\A2 tussen Eindhoven en Weert is een tankstation met grote letters-Bonjour-op de deur. Heb er ooit gekankt en de eigenaar er op aangesproken.
In Nederland gebruikt Total zonder problemen Bonjour voor haar winkeltjes; maar in VL kan dat niet.
Nochtans hebben de Franstaligen bijv. geen probleem met een benaming als Zeeman.
azert is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:46   #232
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
In Nederland gebruikt Total zonder problemen Bonjour voor haar winkeltjes; maar in VL kan dat niet.
Nochtans hebben de Franstaligen bijv. geen probleem met een benaming als Zeeman.
Heb jij nu echt zo weinig empathie? Begrijp je nu echt niet waarom dat gevoelig ligt? Ken jij de geschiedenis van ons mooi land niet ofzo?
Oud 18 juli 2011, 16:46   #233
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

waarom zagen ze dan zoveel over Vlamingen die geen Nederlands spreken als je VL bent ongeacht welke taal je spreekt. De meesten hebben toch de indruk dat een andere taal (buiten het ENG) niet graag gehoord wordt in VL.
azert is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:47   #234
steven44
Schepen

Standaard

is ons land dan zo mooi?
steven44 is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:48   #235
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steven44 Bekijk bericht
is ons land dan zo mooi?
Dat was sarcasme.

Hier een hint voor Azert: (deels) Mislukte culturele genocide.
Oud 18 juli 2011, 16:48   #236
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Heb jij nu echt zo weinig empathie? Begrijp je nu echt niet waarom dat gevoelig ligt? Ken jij de geschiedenis van ons mooi land niet ofzo?
Hij is een Franstalige met lange tenen van Brussel tot in Oostende.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:50   #237
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Er wonen veel Duitstaligen in Frankrijk (bv Elzas). Toch is de enige officiële en bestuurstaal er het Frans.
De officiële taal en de bestuurstaal moet Nederlands blijven. Ook al komen ze met 10 keer zoveel als nu in Vlaanderen wonen.
Enkel het naïeve Vlaamse volk zou zo onnozel zijn om dat aan te passen. Mede met dank aan onze media.
Sinds wanneer nemen de Vlaams-radicalen een voorbeeld aan de taalpolitiek van Frankrijk? Sinds ze het Vlaams in FRans-Vlaanderen hebben teruggedrongen?
azert is offline  
Oud 18 juli 2011, 16:52   #238
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer nemen de Vlaams-radicalen een voorbeeld aan de taalpolitiek van Frankrijk? Sinds ze het Vlaams in FRans-Vlaanderen hebben teruggedrongen?
Sinds die (deels) mislukte culturele genocide.
Oud 18 juli 2011, 16:54   #239
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als de middenstand zich aanpast, wat ze in 99% van de gevallen doet, is er toch geen enkel probleem. In de rand hebben de Franstaligen zich georganiseerd, als je je inschrijft krijg je via mail een vertaling van alle Nederlandstalige officiele documenten.
So what's the problem?
Slim gezien van die Franstaligen.
Zou in heel BE zo moeten zijn, via internet is het geen probleem meer om die vertaling te verspreiden.
Gelukkig is tax on web al in het NL & FR voor heel BE.
azert is offline  
Oud 18 juli 2011, 17:00   #240
J.D.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Onzin! Deze morgen nog inkopen gedaan in de "carrefour" en daarna een broodje gekocht in "le pain quotidien".
J.D. is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be