Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 november 2010, 00:15   #241
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
... Een wooncode hebben ze niet nodig in Wallonië omdat je er de facto móet integreren en Frans spreken.
Niemand is verplicht te integreren in Wallonie.

Veel doen dat wél. De kracht van de Franse cultuur. En vooral de heerlijk schaamteloze manier waarop de mensen in Belgie van die cultuur mogen genieten.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 20 november 2010 om 00:16.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 20 november 2010, 10:47   #242
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Jij denkt altijd terug aan de jaren '30.

Wie jouw posts hier leest begrijpt dat dat jouw referentiekader is.

Of daar een behandeling tegen bestaat weet ik niet, iets triests heeft het wel.
Dat is gewoon Belgicisme. Steeds maar weer nazi! roepen om het eigen nazi zijn te verbergen.
Oud 20 november 2010, 11:00   #243
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik heb net de reportage gezien.

Geluck is een gevaarlijk man.
Als ie in een onschuldig sportevenement als de Gordel een pertinente Vlaamse dreiging ziet, is het hoog tijd dat ie zich laat behandelen door een psychiater.

Je ziet dat ie doordrongen is van zijn eigen groot gelijk. En het feit dat vele Vlamingen niet denken als hem, maakt hem woest.

Als het van hem zou afhangen was België één grote Geluck-denkmassa.
Nou, lekker niet. Geluckig maar, zou ik zo zeggen.
Ik heb net Uw post gezien.

U lijkt mij een gevaarlijk man.
Als U in een onschuldige kritiek een pertinente Franstalige dreiging ziet, is het hoog tijd dat U zich laat behandelen door een psychiater.

Je ziet dat U doordrongen bent van Uw eigen groot gelijk. En het feit dat vele Franstaligen niet denken als U, maakt U woest.

Als het van U zou afhangen was Vlaanderen één grote job-denkmassa.
Nou, lekker niet. Geluckig maar, zou ik zo zeggen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:04   #244
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jerlah Bekijk bericht
Toen ik in het lager zat kregen wij 5 uur frans per week vanaf het vijfde leerjaar (11 jaar). Ik vraag mij echter af hoeveel Nederlands Waalse kinderen krijgen - volgens mij is dat maar een keuzevak ergens in het late middelbaar.
Volgens mij klopt Uw "volgens mij" niet...
Citaat:
Ook Waalse politici spreken stukken slechter Nederlands dan de Vlaamse Frans spreken.
Klopt... grotendeels voor de oude garde. Voor de nieuwe generatie is het eerder omgekeerd.
De nieuwe flaminganten zagen dan maar over het accent in de taal enzo... je ziet er zijn er die nooit content zijn.
Citaat:
Als ik mij niet vergis, doet Di Rupo nog maar enkele jaren de moeite om Nederlands te praten. Maar vergelijk dat eens met de Franse talenkennis van alle Vlaamse toppolitici? Het verschil is gewoon mijlengroot.
Waalse inwoners krijgen van hun eigen politici gewoon het voorbeeld dat gebrekkig of geen Nederlands praten de norm is.
zie... "gebrekkig" nederlands ... Het is natuurlijk wel grappig want als het gaat over gebrekkig Nederlands ken ik heel wat Vlaamse politici die zelf ook gebrekkig Nederlands praten.
Citaat:
Nog een bedenking over solidariteit: wat een beladen term zeg. En karikaturaal om het 'fascistische' Vlaanderen daartegenover voor te stellen. Laat ons eerlijk zijn: al die zware termen zijn even geloofwaardig als massavernietigingswapens in Irak, en dienen enkel om de onderliggende discussie, die over centen, met morele argumenten te overladen. De Waalse staatsstructuur is gewoon veel duurder dan de Vlaamse, en dat is in de eerste plaats een politiek gegeven. En om de Waalse financieel bevoorrechte positie niet te verliezen, worden vele broodnodige Belgische veranderingen tegengehouden.
Dat kan wel zijn...
Citaat:
Moraal van het verhaal: de gelegenheid schept de gelegenheidsnationalist, de NVA scoort en dat heeft de Waalse politiek voornamelijk aan zichzelf te danken.
Dat klopt ook.
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:10   #245
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Nazi praktijken rond Brussel ?
Vergelijkbare praktijken inderdaad... vooral dan de pestmaatregelen.
Citaat:
Inderdaad. De Duitsers eisten de Anschluss van stukken buitenland "omdat er Duitsers wonen" en confisceerden daarom Tsjechoslowakije. Wat de Franstaligen doen in de VLAAMSE Rand is van hetzelfde niveau. En de slachtoffers de schuld geven van de problemen deden de nazi's ook. Daar waar de Joden bestempeld werden als "Untermenschen" worden de nederlandstaligen vandaag ook uitgemaakt ( door de Franstaligen )

Ocharme worden die Vlamingen in hun eigen gewest en met hun eigen lokalen en eigen knokploegen zo benadeeld? Ik heb er haast medelijden mee...
De calimeros ze zitten overal tegenwoordig.

Citaat:
FRANSTALIGEN IN EN ROND BRUSSEL = NAZI'S
alles wat je zegt ben je zelf... Nu nog argumenteren.

Citaat:
Tussen haakjes je kan niet enerzijds de Vlamingen beschuldigen van cultuurimperialisme en anderzijds beweren dat 't een prutstaaltje in de marge is die haast door niemand gesproken wordt in de wereld. Maak een keuze he, als de nederlandstaligen echt zo imperialistisch waren als de Fransen ( kijk maar eens in hoeveel ontwikkelingslanden men frans praat ) dan zou er veel meer nederlands gesproken worden op deze wereld.
wat en zever... ik begin meer en meer te geloven dat franstaligheid iets is in de genen... Ja het moet wel want als je het bovenstaande leest is het net als "imperialisme" iets dat aanwezig is of niet.

Citaat:
mvg. Sint Ignacius
mvg. largo_w
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:11   #246
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Vlaamse Overheid lacht zelf met haar eigen taal, waarom zouden anderen het dan niet mogen doen?

http://forum.politics.be/showthread.php?t=146196
Gebruik van dialect/tussentaal. Bij mijn weten is het nog altijd Nederlands. En dat is heel anders dan de mentaliteit die door deze Waalse artiest naar voor wordt gebracht, nl. Nederlands is op wereldvlak een kleine taal, dus waren zouden wij, Franstaligen, het moeten leren?!

Dat is zoals een Rus die in Litouwen woont, oppert: "Waarom moet ik Litouws leren? Wij, Russen, zijn met miljoenen!"
Jan van den Berghe is offline  
Oud 20 november 2010, 11:12   #247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Niemand is verplicht te integreren in Wallonie.

Veel doen dat wél. De kracht van de Franse cultuur. En vooral de heerlijk schaamteloze manier waarop de mensen in Belgie van die cultuur mogen genieten.
Waar schuilt die kracht dan wel in?
Oud 20 november 2010, 11:15   #248
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Vergelijkbare praktijken inderdaad... vooral dan de pestmaatregelen.

Ocharme worden die Vlamingen in hun eigen gewest en met hun eigen lokalen en eigen knokploegen zo benadeeld? Ik heb er haast medelijden mee...
De calimeros ze zitten overal tegenwoordig.

alles wat je zegt ben je zelf... Nu nog argumenteren.

wat en zever... ik begin meer en meer te geloven dat franstaligheid iets is in de genen... Ja het moet wel want als je het bovenstaande leest is het net als "imperialisme" iets dat aanwezig is of niet.

mvg. largo_w
dus iemand die de vinger op de wonde legt is voor jou een zeveraar.
dit zegt meer over jou dan degene waarvan je de post hebt gequote beste largo
Shadowke is offline  
Oud 20 november 2010, 11:18   #249
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gebruik van dialect/tussentaal. Bij mijn weten is het nog altijd Nederlands. En dat is heel anders dan de mentaliteit die door deze Waalse artiest naar voor wordt gebracht, nl. Nederlands is op wereldvlak een kleine taal, dus waren zouden wij, Franstaligen, het moeten leren?!

Dat is zoals een Rus die in Litouwen woont, oppert: "Waarom moet ik Litouws leren? Wij, Russen, zijn met miljoenen!"
Dat is niet wat die komiek in een komische show zei...
Volgens mij zegt hij exact: "Dans la population mondiale et les langues parlées, le flamand, c'est 0,04 %. A quoi ça sert si ce n'est �* faire chier les Wallons ?"
Ah ja kijk dat is ook de titel van deze draad... zou onze Jan een beetje van slechte wil zijn?

Het is mij nog steeds een raadsel waarom men hier zo een spel rond maakt, maar soit...
Misschien hadden ze in Terzake gelijk met de Vlaming MAG niet gelachen worden. http://www.youtube.com/watch?v=0FyUUkfx1yU
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:20   #250
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus iemand die de vinger op de wonde legt is voor jou een zeveraar.
dit zegt meer over jou dan degene waarvan je de post hebt gequote beste largo
largo_w ik ben je vriend niet...
En ik vraag me wel af welke vinger en welke wonde jij hier bedoeld?
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:22   #251
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet wat die komiek in een komische show zei...
Volgens mij zegt hij exact: "Dans la population mondiale et les langues parlées, le flamand, c'est 0,04 %. A quoi ça sert si ce n'est �* faire chier les Wallons ?"
Ah ja kijk dat is ook de titel van deze draad... zou onze Jan een beetje van slechte wil zijn?
En naar welke draagwijdte zou u die zin willen omzetten?
Oud 20 november 2010, 11:22   #252
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar schuilt die kracht dan wel in?
Je moet toch zelf ook erkennen dat je op de Franstalige radio een stuk meer Franstalige producties hoort in de meest uiteenlopende genres dan Nederlandstalige producties op de Vlaamse radiostations, waar - zoals Eberhard hier terecht opmerkt - hoofdzakelijk Engelstalige producties te horen zijn? Bovendien heeft het soort van culturele zelfhaat waar veel Vlamingen onder gebukt gaan ertoe geleid dat Nederlandstalige muziek bij veel mensen een soort van oubollig, stoffig imago gekregen heeft dat vaak meteen geassocieerd wordt met het smartlappengenre. De perceptie is vaak dat iemand die modern en bijdetijds wil zijn in het Engels hoort te zingen. Terwijl men in de Franstalige wereld dit soort complexen over zijn eigen taal helemaal niet heeft. En wanneer een volk trots is op zijn eigen taal en cultuur krijgen die nu eenmaal automatisch een grotere aantrekkingskracht voor buitenstaanders.
Zwartengeel is offline  
Oud 20 november 2010, 11:24   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet toch zelf ook erkennen dat je op de Franstalige radio een stuk meer Franstalige producties hoort in de meest uiteenlopende genres dan Nederlandstalige producties op de Vlaamse radiostations, waar - zoals Eberhard hier terecht opmerkt - hoofdzakelijk Engelstalige producties te horen zijn?
Op musicaal gebied is dat inderdaad het geval, tenminste in Vlaanderen. Mij valt altijd in Nederland op hoeveel Nederlandse muziek er eigenlijk wel is die grotendeels totaal onbekend is in Vlaanderen.
Oud 20 november 2010, 11:26   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien heeft het soort van culturele zelfhaat waar veel Vlamingen onder gebukt gaan ertoe geleid dat Nederlandstalige muziek bij veel mensen een soort van oubollig, stoffig imago gekregen heeft dat vaak meteen geassocieerd wordt met het smartlappengenre. De perceptie is vaak dat iemand die modern en bijdetijds wil zijn in het Engels hoort te zingen.
Laten we zeggen dat een bepaald muzikaal segment dat meent of het Nederlands als een beletsel ziet om internationaal door te breken. Nochtans zijn er Vlaamse artiesten die in het Nederlands zingen en nog steeds hele sportpaleizen weten vol te laten lopen...
Oud 20 november 2010, 11:27   #255
largo_w

Standaard

Citaat:
Laten we zeggen dat een bepaald muzikaal segment dat meent of het Nederlands als een beletsel ziet om internationaal door te breken. Nochtans zijn er Vlaamse artiesten die in het Nederlands zingen en nog steeds hele sportpaleizen weten vol te laten lopen...
en belgicistisch zijn... brrrrr.
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 11:27   #256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wanneer een volk trots is op zijn eigen taal en cultuur krijgen die nu eenmaal automatisch een grotere aantrekkingskracht voor buitenstaanders.
Op Belgisch niveau betekent dat het dus niet zozeer draait om de kracht van de Franse cultuur, maar de zwakte van heel wat Nederlandstaligen. Het oude minderwaardigheidscomplex dat nog opsteekt, waardoor sommige Vlamingen graag uitpakken met Frans, Engels, Duits... in plaats van ongecomplexeerd zijn eigen taal te spreken, ook met wie zich bij ons komt vestigen.
Oud 20 november 2010, 11:28   #257
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en belgicistisch zijn... brrrrr.
Het was een zodanig succes, dat de groep er na enkele maanden al niet meer mee uitpakte...
Oud 20 november 2010, 11:31   #258
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was een zodanig succes, dat de groep er na enkele maanden al niet meer mee uitpakte...
Dat heeft niet eens enkele maanden geduurd. AL een week na de lancering was het amper nog te horen.
Pelgrim is offline  
Oud 20 november 2010, 11:36   #259
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Largo?

Citaat:
En naar welke draagwijdte zou u die zin willen omzetten?
Oud 20 november 2010, 11:36   #260
largo_w

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je je vergist... de groep steekt het nog steeds niet onder stoelen of banken dat ze voor een eendrachtig België zijn. Wat jij door elkaar haalt is het succes van één nummer en het imago van de groep. Dat is niet zo erg; de simpeltons hier op het forum zien het verschil ook niet.
Citaat:
largo_w is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be