Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2007, 22:34   #241
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Mmmm... dat zeg jij nu wel, maar de vraag is of dat zelfs wel klopt! Ik durf dat eerlijk gezegd serieus te betwijfelen. Want in de seksuele dienstverlening zijn er ook meisjes die noodgedwongen voor weinig geld hun diensten moeten aanbieden hé (heroïnehoertjes bijvoorbeeld). En er zijn evenzeer mannen die daar goed mee verdienen hoor. Maar het aantal mannen dat werkzaam is in die "sector" is natuurlijk ook kleiner.
Hmmm, ik had er eigenlijk niet over nagedacht. De topinkomens voor vrouwen zullen wel hoger zijn dan die voor mannen, maar inderdaad of het gemiddelde nu zo ver uit elkaar ligt.....

Ach laat ook maar, ik ga hier niet eens serieus over nadenken.
Oud 22 januari 2007, 22:40   #242
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, nee... ik zal nog eens proberen. Even terug gaan in de discussie... ik stelde de loonkloof die er is tussen mannen en vrouwen aan de kaak. Volgens sommigen hier was dat perfect te verklaren, maar uit alle onderzoeken blijkt dat zelfs rekening houdend met allerlei factoren als functie, deeltijds werken, enz. er nog steeds een deel onverklaard blijft. Dan kwamen sommigen hier met de "verklaring" van het zwangerschapsverlof. Nog los van het feit dat dat zwangerschapsverlof onmogelijk het zogenaamd onverklaarde deel van de loonkloof kan verklaren, vind ik niet logisch dat - hoewel in de meeste gevallen je met zijn tweeën kiest om kinderen te krijgen - enkel de vrouw daarvoor financiëel moet opdraaien. En om aan te tonen dat dit tot bizarre situaties kan leiden, kwam ik dus met mijn voorbeelden van scheiding of uit elkaar gaan op de proppen. En ik wou het dan expliciet niet hebben over vechtscheidingen of andere conflictbreuken, maar over gewoon een situatie waarbij de ouders in onderling overleg beslissen uit elkaar te gaan en de zorg over het kind of de kinderen te delen. Dan blijft door het krijgen van de kinderen de vrouw met een lager inkomen achter dan de man (aangezien het volgens sommigen niet meer dan normaal is dat zij door haar zwangerschapsverlof met een verhoudingsgewijs lager loon zit dan een man). En dat vind ik dus niet erg logisch...
achzo... okay hebbes ( we waren wat afgeweken )
ja dat is inderdaad (vaak) zo...
ik zie dat ergens als een uitloper ( niet met de bedoeling om het goed te klappen ) van hoe het vroeger was...
dan ging men ( wethouder ) er per definitie vanuit dat de man de kostwinner was/is en de vrouw ( uiteraard in kroostrijk verband ) full-time huismoeder... het was dan ook niet ongewoon een onderhoudsvergoeding voor te stellen ( dit dus onafhankelijk van de eventuele schuldvraag ) opdat die vrouw na haar scheiding niet in een financieel dal terecht zou komen ( in de verdere veronderstelling dat een job voor een vrouw met een meute kids toch niet haalbaarf was en/of slechts een minderwaardig ietske kon zijn )

Laatst gewijzigd door praha : 22 januari 2007 om 22:42.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2007, 22:45   #243
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Hmmm, ik had er eigenlijk niet over nagedacht. De topinkomens voor vrouwen zullen wel hoger zijn dan die voor mannen,
naar 't schijnt juist niet... daar mannelijke hoeren, op topniveau laat ons zeggen, bijna een unicum zijn ...
Oud 23 januari 2007, 22:40   #244
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Charter voor gelijkheid van man en vrouw

di 23/01/07 - De voorzitters van tien politieke partijen in ons land beloven om zich in te zetten voor de gelijkheid van mannen en vrouwen. Ze hebben daartoe een charter ondertekend.

De ondertekenaars waren de voorzitters van CD&V, Groen!, N-VA, SP.A, Spirit en VLD aan Vlaamse kant en CDH, Ecolo, MR en PS aan Franstalige kant.

De partijen beloven dat ze altijd zullen nagaan welke invloed hun beleid heeft op mannen en vrouwen. Ook in hun eigen werking moet er meer plaats zijn voor vrouwen.

Enkele partijvoorzitters wezen erop dat het triest is dat partijen zich anno 2007 nog moeten engageren om voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen te zorgen. De meeste voorzitters beklemtoonden ook dat er binnen hun partij al heel wat in het werk wordt gesteld om vrouwen gelijke kansen te bieden.

Concrete maatregelen zijn niet afgesproken, daarin zijn de partijen vrij. Het charter is een initiatief van het Instituut voor Gelijkheid van Mannen en Vrouwen. Het valt samen met het begin van "het Europese Jaar van Gelijke Kansen".
Klinkt positief, maar te weinig concreet, vrees ik.

Laatst gewijzigd door Edina : 23 januari 2007 om 22:41.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 22:46   #245
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
achzo... okay hebbes ( we waren wat afgeweken )
ja dat is inderdaad (vaak) zo...
ik zie dat ergens als een uitloper ( niet met de bedoeling om het goed te klappen ) van hoe het vroeger was...
dan ging men ( wethouder ) er per definitie vanuit dat de man de kostwinner was/is en de vrouw ( uiteraard in kroostrijk verband ) full-time huismoeder... het was dan ook niet ongewoon een onderhoudsvergoeding voor te stellen ( dit dus onafhankelijk van de eventuele schuldvraag ) opdat die vrouw na haar scheiding niet in een financieel dal terecht zou komen ( in de verdere veronderstelling dat een job voor een vrouw met een meute kids toch niet haalbaarf was en/of slechts een minderwaardig ietske kon zijn )
Ja, dat is een uitloper van hoe het vroeger was, maar ondertussen zijn tweeverdieners natuurlijk al lang geen uitzondering meer. Net zo min als echtscheidingen for that matter...
Oud 23 januari 2007, 23:20   #246
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is een uitloper van hoe het vroeger was, maar ondertussen zijn tweeverdieners natuurlijk al lang geen uitzondering meer. Net zo min als echtscheidingen for that matter...
Vroeger waren er net zo goed tweeverdieners.
Pas als de grootouders niet voor de kinderen konden zorgen moest moeder thuisblijven. Kinderopvang was toen iets minder uitgebouwd.
Later gingen de kinderen zelf uit werken en storten het loon ook in de gezinspot.
Of er toen veel onderhoudsgeld betaald werd durf ik betwijfelen. Wellicht waren er dan ook reeds meer echtscheidingen geweest.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2007, 23:35   #247
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zeer zeker
Oud 23 januari 2007, 23:37   #248
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Vroeger waren er net zo goed tweeverdieners.
Pas als de grootouders niet voor de kinderen konden zorgen moest moeder thuisblijven. Kinderopvang was toen iets minder uitgebouwd.
Later gingen de kinderen zelf uit werken en storten het loon ook in de gezinspot.
Of er toen veel onderhoudsgeld betaald werd durf ik betwijfelen. Wellicht waren er dan ook reeds meer echtscheidingen geweest.
alles hangt natuurlijk af over welke 'vroeger' we het hier hebben, n'est pas ?
Oud 23 januari 2007, 23:51   #249
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alles hangt natuurlijk af over welke 'vroeger' we het hier hebben, n'est pas ?
Een halve eeuw en langer geleden.
Oud 24 januari 2007, 00:01   #250
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een halve eeuw en langer geleden.
ik dacht aan wat langer geleden... maar 't maakt niet uit... dit voldoet ruimschoots
wat je zegt over vrouwen die toen gingen werken is welliswaar juist...maar als ik me die tijdsgeest zowat voor de geest kan brengen ( van horen vertellen dus en gelezen dus, ik ben van 66 ) betrof dat bijna uitsluitend lagere geschoolde jobkes
de reden is duidelijk... onderwijs voor vrouwen beperkte zich tot de basics daar ze ergens voorbestemd waren toch de haard te doen en de mannelijke helft ruimschoots ( 't waren zelfs beginnende rijkere jaren ) het inkomen kon verzorgen
voor dé kinderen en/of met de change dat je op grootouders kon staat maken was er arbeid... nadien nauwelijks
politiek gezien stelde ze al helemaal niks voor hier in België ( pas in 48 stemrecht ) tov andere landen

deel je die mening met me of heb ik een totaal verkeerd beeld van die periode ?

Laatst gewijzigd door praha : 24 januari 2007 om 00:01.
Oud 24 januari 2007, 00:19   #251
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik dacht aan wat langer geleden... maar 't maakt niet uit... dit voldoet ruimschoots
wat je zegt over vrouwen die toen gingen werken is welliswaar juist...maar als ik me die tijdsgeest zowat voor de geest kan brengen ( van horen vertellen dus en gelezen dus, ik ben van 66 ) betrof dat bijna uitsluitend lagere geschoolde jobkes
de reden is duidelijk... onderwijs voor vrouwen beperkte zich tot de basics daar ze ergens voorbestemd waren toch de haard te doen en de mannelijke helft ruimschoots ( 't waren zelfs beginnende rijkere jaren ) het inkomen kon verzorgen
voor dé kinderen en/of met de change dat je op grootouders kon staat maken was er arbeid... nadien nauwelijks
politiek gezien stelde ze al helemaal niks voor hier in België ( pas in 48 stemrecht ) tov andere landen

deel je die mening met me of heb ik een totaal verkeerd beeld van die periode ?
Dat klopt inderdaad, maar veel van de door mannen uitgevoerde werken waren dat ook.
Oud 24 januari 2007, 00:26   #252
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat klopt inderdaad, maar veel van de door mannen uitgevoerde werken waren dat ook.
ook dat klopt...
maar dan met de volgende bedenkingen
1) veel maar maar ook veel niet
2) in de context van we veel van dat werk nu ergens zien als laaggeschoolde arbeid en toen zeker niet... 't ging vaak voorbij een basis schoolopleiding
3) in de context dat het meestal dan het zwaardere werk betrof ... erg veel machinerie was er niet voorhanden
4) in de context dat het veel beter betaald werd ( vanwege 2 en 3 )

Laatst gewijzigd door praha : 24 januari 2007 om 00:26.
Oud 24 januari 2007, 01:26   #253
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ook dat klopt...
maar dan met de volgende bedenkingen
1) veel maar maar ook veel niet
2) in de context van we veel van dat werk nu ergens zien als laaggeschoolde arbeid en toen zeker niet... 't ging vaak voorbij een basis schoolopleiding
3) in de context dat het meestal dan het zwaardere werk betrof ... erg veel machinerie was er niet voorhanden
4) in de context dat het veel beter betaald werd ( vanwege 2 en 3 )
Ook juist.
Maar Miet Smet of Paula Dhondt was ook niet bepaald een laaggeschoolde.
Oud 24 januari 2007, 12:05   #254
eno2
Banneling

Standaard Moeten politieagentes evenveel betaald worden?

Ze leveren namelijk niet dezelfde kwaliteit veldwerk.

Een tijdje geleden stak ik eens de straat over om tussen te komen in een vuistgevecht tussen twee mannen.

Daar stonden twee politie-agentes bij , druk bezig versterking op te roepen, maar zonder in te grijpen.

Omdat ik nogal wat ervaring heb met meedelen in de klappen, stapte ik eerder traag.

Gelukkig kwam er mij plots een krachtige jongeman voorbijgesprint die zich succesvol in de mêlée wierp, waarvoor ik hem erg dankbaar was.

Vind je dat die politie-agentes evenveel moeten betaald worden als
de mannelijke versterking, die een tijdje later kwam opdagen om iedereen in bedwang te houden?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 12:07   #255
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
naar 't schijnt juist niet... daar mannelijke hoeren, op topniveau laat ons zeggen, bijna een unicum zijn ...
Bush vormt inderdaad een uitzondering.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2007, 13:00   #256
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ze leveren namelijk niet dezelfde kwaliteit veldwerk.

Een tijdje geleden stak ik eens de straat over om tussen te komen in een vuistgevecht tussen twee mannen.

Daar stonden twee politie-agentes bij , druk bezig versterking op te roepen, maar zonder in te grijpen.

Omdat ik nogal wat ervaring heb met meedelen in de klappen, stapte ik eerder traag.

Gelukkig kwam er mij plots een krachtige jongeman voorbijgesprint die zich succesvol in de mêlée wierp, waarvoor ik hem erg dankbaar was.

Vind je dat die politie-agentes evenveel moeten betaald worden als
de mannelijke versterking, die een tijdje later kwam opdagen om iedereen in bedwang te houden?
Ik denk dat je nogal sterk veralgemeent hier
Oud 24 januari 2007, 22:40   #257
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook juist.
Maar Miet Smet of Paula Dhondt was ook niet bepaald een laaggeschoolde.
met die twee zijn we al vér voorbij die jaren 50 natuurlijk... en beide kan je echt wel zien als pioniers
Oud 24 januari 2007, 22:41   #258
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Bush vormt inderdaad een uitzondering.
héhé
Oud 24 januari 2007, 22:41   #259
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je nogal sterk veralgemeent hier
sterker nog... ik peins dat 'm zich van topic vergist heeft
Oud 24 januari 2007, 22:50   #260
Tavek
Banneling

Standaard

Ik vrees dat deze loonkloof meer te maken heeft met de vrouw zelf. Ze kiezen steevast voor "lager" betaalde jobs (gezondheidszorg, onderwijs, sociale sector...) terwijl mannen veel meer voor IT, techniek en financiele sector gaan.

Waarom kiezen meisjes vaak richtingen zoals Psychologie, Biomedische wetenschappen.....en zie je op ingenieursrichtingen soms 10 % vrouwen ?

Daar zit veel meer loonkloof hoor....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be