![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#261 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#262 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat anderen niet schaadt, variëert inderdaad tussen moreel neutraal en moreel hoogstaand. Citaat:
Het is jouw leven, en wat je jezelf aandoet heeft niks met moraliteit te maken, zolang je er anderen niet mee in betrekt. Citaat:
Vooraleer dat gebeurt, hou ik geen rekening met die hersenspinsels. Voor de rest heb ik niks toe te voegen aan de bijdragen van Raf en PatrickV in deze materie. M.a.w. dikke2
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 4 augustus 2013 om 12:51. |
|||
|
|
|
|
|
#263 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
C C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
|
|
|
|
|
#264 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#265 | |
|
Minister
|
Citaat:
Hoe zie ik moraliteit zijn dan? Bepaalde zaken zijn dubbel immoreel, zoals vandalisme, omdat het zelfs niet egoïstisch is, want de vandaal wint zelf niets bij zijn vandalisme. Egoïsme is ook immoreel, omdat liefde voor onze naaste een gebod is. Een egoïst kan echter perfect functioneren in deze samenleving, zonder iemand anders schade te berokkenen. Is egoïsme in dat geval "moreel neutraal"? Natuurlijk niet! Moraal gaat in grote mate over onszelf, over de houding die we zelf aannemen tegenover anderen. Volgens jullie definitie is iemand een goed persoon als die anderen nooit schade berokkent. Hij is dan een goed burger, maar geen goed mens. Iemand die liegt, zichzelf beter voordoet dan hij is, berokkent mij geen schade, maar moreel is hij niet. Iemand die zijn afval laat liggen in het park, berokkent geen schade, "want er zijn toch werkers die het komen opruimen", maar is dat dan moreel? Iemand die energie verspilt en hebzuchtig is, is dat moreel? Iemand die vrouwen als objecten voor zijn lusten beschouwt, is dat dan moreel? Of is het net niet moreel hoogstaander wanneer de mens zijn meest primitieve kanten laat vallen, wanneer hij probeert zijn naasten lief te hebben als zichzelf en zich meer verheugt in het geven dan in het krijgen? Of is die mens moreel, die zichzelf best moreel hoogstaand vindt, omdat hij anderen niet doelbewust schade berokkent? Laatst gewijzigd door respublica : 4 augustus 2013 om 17:01. |
|
|
|
|
|
|
#266 |
|
Banneling
|
jij niet maar patrickve
Laatst gewijzigd door BonBon : 4 augustus 2013 om 17:36. |
|
|
|
|
|
#267 | |||||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En de enige reden om iemand van zijn verslaving af te helpen is dat die verslaving hem meer doet lijden (of anderen meer doet lijden) dan het lijden veroorzaakt door van die verslaving af te geraken. Tenslotte is het concept "verslaving" maar redelijk arbitrair. Wij zijn allemaal verslaafd aan ademen, he. Wij zijn verslaafd aan ons verwarmen in de winter. Wij zijn verslaafd aan ons modern comfort. Verslaving is tenslotte niks anders dan een sterke prikkel om iets na te streven. Het is wanneer we die prikkels op een of andere manier storend beginnen te vinden dat we dat "verslaving" noemen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens, egoisme is een vorm van moraal, als je beschouwt dat het enige lijden dat geldt, het jouwe is. Infeite kom je tot een universele moraal, als je uitgaat van egoisme, en daaraan reciprociteit koppelt. Maw, "behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden". Dat is redelijk universeel. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Iemand die bijvoorbeeld veel drinkt, en staat te liegen dat hij nooit drinkt, zal misschien een baan krijgen die hij niet had mogen krijgen, en dus is die baan aan iemand anders (een andere kandidaat) geweigerd. Hij heeft door zijn leugen dus die andere een nadeel berokkend. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 augustus 2013 om 17:56. |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
#268 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#269 | |
|
Minister
|
Citaat:
Met wat je zegt over lijden kan ik min of meer inkomen, al blijf ik erbij dat het beperken van lijden niet genoeg is voor moraliteit. Mensen die zelf lijden voor anderen zijn moreel hoogstaander dan zij die hun eigen lijden willen beperken. "Behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden." is een heel goed uitgangspunt, maar "geef liever dan te ontvangen" is nog beter. Indien ik geen groot zelfbeeld heb en niet verwacht goed behandeld te worden, mag ik dan ook anderen slecht gaan behandelen? Daarnaast pleit ik niet voor gedragsregels van deze of gene religie, al durf ik wel stellen dat de naastenliefde haar hoogtepunt bereikt in de persoon van Jezus. Strikt religieus is dat niet, want vele seculiere mensen zijn het daar mee eens. Mensen zijn er aan gewend geraakt dat je je vuil laat liggen in parken enzv. Ze denken inderdaad; ik veroorzaak toch niemand lijden? Er zijn toch mensen om het op te kuisen? Het aannemen van extra opruimers hoeft niet als een vorm van lijden beschouwd te worden. Volgens uw zwakkere vorm van moraal doen zij niets verkeerd, volgens mijn moraal doen ze te weinig. Want het is geen grote moeite om zelf je afval op te ruimen. Uw visie op de wetten is wel erg negatief. Zij zijn wel het resultaat van een politiek machtsspel, maar in de politiek moet je ook rekening houden met de grootste groepen in de samenleving. Daarom mag een wet toch niet zomaar één groep bevoordelen; enkel 'de dictatuur van de meerderheid' moet vermeden worden. Machtige groepen in de samenleving hebben wel veel geld maar niet per se politieke macht (in stemmen). |
|
|
|
|
|
|
#270 | |
|
Minister
|
Citaat:
Met wat je zegt over lijden kan ik min of meer inkomen, al blijf ik erbij dat het beperken van lijden niet genoeg is voor moraliteit. Mensen die zelf lijden voor anderen zijn moreel hoogstaander dan zij die hun eigen lijden willen beperken. "Behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden." is een heel goed uitgangspunt, maar "geef liever dan te ontvangen" is nog beter. Indien ik geen groot zelfbeeld heb en niet verwacht goed behandeld te worden, mag ik dan ook anderen slecht gaan behandelen? Daarnaast pleit ik niet voor gedragsregels van deze of gene religie, al durf ik wel stellen dat de naastenliefde haar hoogtepunt bereikt in de persoon van Jezus. Strikt religieus is dat niet, want vele seculiere mensen zijn het daar mee eens. Mensen zijn er aan gewend geraakt dat je je vuil laat liggen in parken enzv. Ze denken inderdaad; ik veroorzaak toch niemand lijden? Er zijn toch mensen om het op te kuisen? Het aannemen van extra opruimers hoeft niet als een vorm van lijden beschouwd te worden. Volgens uw zwakkere vorm van moraal doen zij niets verkeerd, volgens mijn moraal doen ze te weinig. Want het is geen grote moeite om zelf je afval op te ruimen. Uw visie op de wetten is wel erg negatief. Zij zijn wel het resultaat van een politiek machtsspel, maar in de politiek moet je ook rekening houden met de grootste groepen in de samenleving. Daarom mag een wet toch niet zomaar één groep bevoordelen; enkel 'de dictatuur van de meerderheid' moet vermeden worden. Machtige groepen in de samenleving hebben wel veel geld maar niet per se politieke macht (in stemmen). |
|
|
|
|
|
|
#271 | ||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het punt is dat de onderwijsmarkt totaal scheefgetrokken is door staatsbemoeienis en monopolie, en dus weet je niet meer wat de juiste prijs is voor een goede les. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bijvoorbeeld, de meeste mensen willen geen zwaar geweld ondergaan, en ook al hebben sommigen zin om geweld te plegen, meestal willen de meesten van hen (op een paar SM gasten na) niet het geweld ondergaan dat ze zelf zouden willen plegen. Het is dus een universele moraal om niet gewelddadig te zijn. De meeste mensen worden liever niet uitgescholden, hoewel sommigen zin hebben om anderen uit te schelden, en ook daar geldt meestal dat mensen die graag schelden, hun eigen gescheld niet zouden willen ondergaan. Het is dus een universele moraal om mekaar niet te grof uit te schelden. en zo voort. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 augustus 2013 om 12:22. |
||||||||||
|
|
|
|
|
#272 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#273 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
@PatrickV
Het is een hele opluchting dat er nog mensen zijn met jouw opvattingen.
|
|
|
|
#274 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat hij zegt wat hij wil.
Hij kan mijn kloten kussen. Figuurlijk dan, want anders stond hij daar al met zijn zuigmondje.
|
|
|
|
#275 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#276 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#277 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#278 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wie is hier eigenlijk de hypocriet? Paulus. |
|
|
|
|
|
|
#279 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#280 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|