Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 augustus 2007, 09:08   #261
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijheid en recht Bekijk bericht
Lol, waarom liepen de vrouwen hier in Vlaanderen vroeger gesluierd?
Wat een onzin! Op het platteland droegen vrouwen indertijd een hoofddoekje om het haar niet al teveel te laten bestoffen tijdens het werk of om geen kou te vatten in andere seizoenen. In tegenstelling tot de islamitische sluier bedekte die geenszins heel het haar. Een sluier was het zeker niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:08   #262
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een onzin! Op het platteland droegen vrouwen indertijd een hoofddoekje om het haar niet al teveel te laten bestoffen tijdens het werk of om geen kou te vatten in andere seizoenen. In tegenstelling tot de islamitische sluier bedekte die geenszins heel het haar. Een sluier was het zeker niet.
Ze droegen hier zelfs puntmutsen! Dat "vrijheid en recht" (wat een naam voor iemand die zich verplicht moet inpakken!) dat geeneens weet!

Kijk eens :

Ik vind dat ze dit als uniform moeten instellen aan de Antwerpse loketten.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:18   #263
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat u zegt is waar maar niet helemaal. Vrouwen hier droegen ook de 'foulard' vanuit een bepaalde zedigheid. Zeker weten.

Vrouwen moesten zich bescheiden kleden en zich bescheiden gedragen. En zeker geen opvallende juwelen dragen of 'make up' op hun gezicht doen. Dat laatste werd beschouwd als 'wulps' en 'vulgair'.

Dat was hier de gewoonte, nog niet eens zo lang geleden.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 10:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:27   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wat u zegt is waar maar niet helemaal. Vrouwen hier droegen ook de 'foulard' vanuit een bepaalde zedigheid. Zeker weten.

Vrouwen moesten zich bescheiden kleden en zich bescheiden gedragen. En zeker geen opvallende juwelen dragen of 'make up' op hun gezicht doen. Dat laatste werd beschouwd als 'wulps' en 'vulgair'.

De "foulard" is een 19e eeuws gebruikt, niet echt kenmerkend voor de rest van de voorbije tijden. Laten we niet vergeten dat men in de Victoriaanse tijd veel "zediger" en "preutser" was dan in alle voorgaande tijden samen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 10:56   #265
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "foulard" is een 19e eeuws gebruikt, niet echt kenmerkend voor de rest van de voorbije tijden. Laten we niet vergeten dat men in de Victoriaanse tijd veel "zediger" en "preutser" was dan in alle voorgaande tijden samen.
groot gelijk Jan. En als ze dan al een foulard droegen, dan waren er zulke decolleté's dat hun boezems er bijna uitvielen.... even vergeten "recht op vrijheid en wat nog allemaal"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 22 augustus 2007, 11:02   #266
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoofbedeksel voor vrouwen zijn vaak een must geweest in onze gewesten. En lichaamsbedekkende kledij ook. Niet alleen in het Victoriaans tijdperk zoals u zo stellig beweert. Het verwondert me dat u dat niet weet.Het christendom was erg dominerend in de Middeleeuwen en had ook een dwingend karakter mbt tot de kledij. Veel lichaamsdelen mochten bijvoorbeeld niet zomaar getoond worden.

En bij bruiloften droegen de vrouwen hoofddoeken...

Misschien uit 'coquetterie', maar ik denk toch ook omdat het zo hoorde.

Meer nog, de hoofddoek maakte toen reeds deel uit van de klederdracht der Vlaamse vrouwen op het toenmalig Vlaamse platteland.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 11:31.
Oud 22 augustus 2007, 11:08   #267
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:

Dank u, ik heb prenten gezien waar de vrouwen sluiers groegen net als tsjadors van kop tot teen. En het waren geen mensen op het platteland maar de rijke vrouwen. Net als in de islam, vrouwen op het platteland is het niet erg dat ze niet heel goed bedekt zijn, want ze moeten werken en doen dus ook een kleine sluier aan en korte mouwen, maar ze kunnen niet anders, om de grond te bewerken enz... . Awel dat was hier ook zo. Daarna kwam de hoed. en daarna niets meer. Maar vrouwen hebben nog lang een hoed gedragen in de kerk. Vrouwen mochten ergens binnen een hoed dragen, mannen moesten die uitdoen. Maar nu met de gelijkheid tussen man en vrouw... 'k wou dat die dingen waren gebleven. Een man gaf nooit een hand aan een vrouw, dat moest de vrouw zijn die dat koos om een hand te geven, wat ik normaal vind. Een man ging eerst een café of restaurant binnen om te zien of er geen geweld was, daarna ging de vrouw naar binnen. Nu gaat eerst de vrouw naar binnen of iedereen bekijkt je scheef. en in de jaren 40-50 deden sommige vrouwen nog een kleine korte sluier aan. Zelf de oude mensen van nu doen dat nog. Dus , zeker niet lang geleden. Ik weet dat mijn ouders zich vroeger kwaad maakten als ik mij sjminkte of parfumeerde 't mocht maar je mocht het niet merken. Belgen van de oude school zegt maar. Ja ze laten de dingen toe één keer 21 jaar, en nog, niet overdrijven. Je ent dan zogezegd zelfstandig genoeg.

Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 22 augustus 2007 om 11:09.
vrijheid en recht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 11:15   #268
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dank u, ik heb prenten gezien waar de vrouwen sluiers groegen net als tsjadors van kop tot teen. En het waren geen mensen op het platteland maar de rijke vrouwen. Net als in de islam, vrouwen op het platteland is het niet erg dat ze niet heel goed bedekt zijn, want ze moeten werken en doen dus ook een kleine sluier aan en korte mouwen, maar ze kunnen niet anders, om de grond te bewerken enz... . Awel dat was hier ook zo. Daarna kwam de hoed. en daarna niets meer. Maar vrouwen hebben nog lang een hoed gedragen in de kerk. Vrouwen mochten ergens binnen een hoed dragen, mannen moesten die uitdoen. Maar nu met de gelijkheid tussen man en vrouw... 'k wou dat die dingen waren gebleven. Een man gaf nooit een hand aan een vrouw, dat moest de vrouw zijn die dat koos om een hand te geven, wat ik normaal vind. Een man ging eerst een café of restaurant binnen om te zien of er geen geweld was, daarna ging de vrouw naar binnen. Nu gaat eerst de vrouw naar binnen of iedereen bekijkt je scheef. en in de jaren 40-50 deden sommige vrouwen nog een kleine korte sluier aan. Zelf de oude mensen van nu doen dat nog. Dus , zeker niet lang geleden. Ik weet dat mijn ouders zich vroeger kwaad maakten als ik mij sjminkte of parfumeerde 't mocht maar je mocht het niet merken. Belgen van de oude school zegt maar. Ja ze laten de dingen toe één keer 21 jaar, en nog, niet overdrijven. Je ent dan zogezegd zelfstandig genoeg.
Een sluier is wat anders. Enfin, ik versta door een sluier een 'voile'. Dat werd niet gedragen, uitzonderlijk bij dames van hoge stand bij gelegenheden, en in ieder geval toch vooral in de zuiderse landen. Nu bij ons soms nog op begrafenissen. Maar deze gewoonte is nooit dagdagelijks geweest.

Het zou een verre oosterse en/of islamitische invloed kunnen geweest zijn, overgewaaid uit Spaans Morenland of uit Outremer tijdens de kruistochten.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 11:23.
Oud 22 augustus 2007, 11:25   #269
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Een sluier is wat anders. Enfin, ik versta door een sluier een 'voile'. Dat werd niet gedragen, uitzonderlijk bij dames van hoge stand bij gelegenheden, en in ieder geval toch vooral in de zuiderse landen. Nu bij ons soms nog op begrafenissen. Maar deze gewoonte is nooit dagdagelijks geweest.

Het zou een verre islamitische invloed kunnen geweest zijn, overgewaaid uit Morenland.
Neen dat denk ik niet. Ik denk dat het uit overtuiging kwam. Joden droegen de sluier daarna kristenen, daarna moslims, niet omgekeerd. Nonnen hebben dat altijd gedragen.
Oud 22 augustus 2007, 11:38   #270
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen dat denk ik niet. Ik denk dat het uit overtuiging kwam. Joden droegen de sluier daarna kristenen, daarna moslims, niet omgekeerd. Nonnen hebben dat altijd gedragen.
Dat zouden we we historisch kunnen natrekken. Ik heb altijd gehoord dat de sluier uit het Midden-Oosten afkomstig is. Nu, dit gezegd zijnde. Het is uit de tijd. Men leeft niet meer in de Middeleeuwen. Men pakt de vrouwen niet meer zo in. Een godsdienst moet zich aanpassen aan de tijd. En dat doet de islam niet en u ook niet. En dat betreur ik. U kunt zich ook zedig kleden zonder zich van kop tot te moeten inpakken en een beetje rekening houden met de kledingsgwoonten hier in ons land. Als ik in Marokko ga wonen zal ik ook niet in ontbloot bovenlijf door de straten gaan lopen. Ik pas me aan. En Allah zal u niet minder belonen later als u zich gewoon, op zijn westers, zedig kleedt.

Nogmaals, ik ben daar niet over te spreken en kan niet begrijpen dat moslims dat niet snappen. U moet dan ook niet verwonderd zijn dat er anti-islamitische betogingen worden georganiseerd.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 11:56.
Oud 22 augustus 2007, 11:55   #271
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt gelijk kind. In de jaren vijftig droeg mijn moeder OOK een gezichtssluier... dat was toen MODE (zo noemen we dat hier, weet je wel, MODE!).

En als ik je mag aanraden: zoek je een vent die dan voor jou eerst het café binnenstapt, die voor jou je eten betaalt en die voor jou je kleren betaalt. En hou verder je mond, want dat is het gevolg.

Oud 22 augustus 2007, 12:02   #272
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Allez, vrijheid en recht wil terug naar de roots! Allemaal een berenvel aan en in de holen gaan wonen, enige vooruitgang is fout en allah weet het beter

Oud 22 augustus 2007, 12:02   #273
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Dat zouden we we historisch kunnen natrekken. Ik heb altijd gehoord dat de sluier uit het Midden-Oosten afkomstig is. Nu, dit gezegd zijnde. Het is uit de tijd. Men leeft niet meer in de Middeleeuwen. Men pakt de vrouwen niet meer zo in. Een godsdienst moet zich aanpassen aan de tijd. En dat doet de islam niet en u ook niet. En dat betreur ik. U kunt zich ook zedig kleden zonder zich van kop tot te moeten inpakken en een beetje rekening houden met de kledingsgwoonten hier in ons land. Als ik in Marokko ga wonen zal ik ook niet in ontbloot bovenlijf door de straten gaan lopen. Ik pas me aan. En Allah zal u niet minder belonen later als u zich gewoon, op zijn westers u zedig kleedt.
Ik ben er niet mee akkoord maar kom, ik respecteer je manier van denken. Toch vind ik dat ik het recht heb om mij te kleden hoe ik wil. Ik ben tenslotte nog altijd in mijn land eh. 't is niet omdat ik moslim ben dat ik in een ander land moet gaan wonen om de mensen plezier te doen. Trouwens 'k zou mijn ouders dat niet willen aandoen, anders zou ik het misschien wel doen. Ik ben in mijn land en ik heb rechten. Een punker mag dat zijn, een rasta mag dat zijn, een skin mag dat zijn, die hebben zich gedesintegreerd. Zijn die aangepast? En ik zou mijn hoofd niet mogen bedekken? waarom niet. Aanpassen is alles verliezen van wat je bent. Wat is aanpassen, waar begint het, waar eindigt het? Of moeten we zoals joodse vrouwen doen, haar afscheren, pruik aandoen. Om er aangepast uit te zien. Aangepast zit niet in het uiterlijk. Aanpassen is de andere respecteren en ik heb voor iedereen respekt. Niemand kan zeggen dat ik hem of haar niet heb gerespekteerd. Ik respecteer mijn eigen famillie die moslimhaters zijn. Ik moet respekt hebben voor mijn famillie, dat vraagt de godsdienst me anders had ik al lang de deur toegeslaan, maar dt kan ik niet want de godsdienst leert me mijn ouders te eren of ze moslim zijn of niet, omdat ik nooit zal kunnen teruggeven aan mijn moeder die 9 maanden die ze mij heeft gedragen en waarvan ze heeft afgezien. En ze merken dat ik veel gevoeliger ben geworden tov hun. En als ik iemand zie die me uitscheld, dan heb ik volle medelijden met die persoon, die zichzelf pijnigt. En als een Arabier mij uitscheld (want dat gebeurd) dan zeg ik dat hij zich moet aanpassen aan de democratie en als ik een moslim ruzie zie maken met een niet moslim, dan zeg ik net hetzelfde. Aanpassen aan de democratie is de mensen vrij laten doen wat ze willen.
Oud 22 augustus 2007, 12:04   #274
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je hebt gelijk kind. In de jaren vijftig droeg mijn moeder OOK een gezichtssluier... dat was toen MODE (zo noemen we dat hier, weet je wel, MODE!).

En als ik je mag aanraden: zoek je een vent die dan voor jou eerst het café binnenstapt, die voor jou je eten betaalt en die voor jou je kleren betaalt. En hou verder je mond, want dat is het gevolg.
lool gemakkelijk geantwoord maar niet echt diepzinnig.
Oud 22 augustus 2007, 12:07   #275
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Allez, vrijheid en recht wil terug naar de roots! Allemaal een berenvel aan en in de holen gaan wonen, enige vooruitgang is fout en allah weet het beter
Kijkt dan naar de wereld om te zien of de vooruitgang zo juist is. Niets is nog in evenwicht. Zelf de natuur is onevenwichtig geworden. Maar ja dat zal de schuld niet zijn van de vooruitgang maar de schuld van de mensen die vooruitgang slecht gebruieken eh
Oud 22 augustus 2007, 12:07   #276
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een punker mag dat zijn, een rasta mag dat zijn, een skin mag dat zijn, die hebben zich gedesintegreerd. Zijn die aangepast? En ik zou mijn hoofd niet mogen bedekken? waarom niet.
Net zoals de rasta, de punker en de skin mag jij je hier in carnavalskledij hullen.

NOCH de rasta, noch de punker, noch de skin, noch jij kunnen in die carnavalskledij aan de balie van een stadsbestuur zitten.

Is dat nu zo moeilijk te snappen? Of heeft islam je hersencellen al aangetast en heb je die godsdienstwaanzinnige gedrogeerde blik al in je ogen? Prevelt nog wat Hare Krishna's erbij misschien, die mogen in hun oranje carnavalspakje evenmin aan de balie zitten.

Raar genoeg is er slecht één bevolkingsgroep in carnavalspakjes die daar een probleem over maakt! En laat d�*t nu net hetgeen zijn waar de meeste mensen ondertussen van balen.

Oud 22 augustus 2007, 12:18   #277
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Net zoals de rasta, de punker en de skin mag jij je hier in carnavalskledij hullen.

NOCH de rasta, noch de punker, noch de skin, noch jij kunnen in die carnavalskledij aan de balie van een stadsbestuur zitten.

Is dat nu zo moeilijk te snappen? Of heeft islam je hersencellen al aangetast en heb je die godsdienstwaanzinnige gedrogeerde blik al in je ogen? Prevelt nog wat Hare Krishna's erbij misschien, die mogen in hun oranje carnavalspakje evenmin aan de balie zitten.

Raar genoeg is er slecht één bevolkingsgroep in carnavalspakjes die daar een probleem over maakt! En laat d�*t nu net hetgeen zijn waar de meeste mensen ondertussen van balen.
Ik denk dat jij een een gedrogeerde blik moet hebben, en dat de media je hersencellen heeft aangetast.ah ja? en weet je waarom dat die mensen daar zo'n probleem over maken? omdat ze willen tonen dat ze kunnen samenleven met hun karnavalspak lol En dat kan me niet schelen dat we aan de ballie kunnen zitten of niet, voor mijn part mogen ze alles verbieden het is niet in hun voordeel. Als meer en meer mensen op den dop gaan is dat nadeel voor hun. En de islam is een erkende godsdienst wat de anderen hierboven vermelde niet zijn. ze moeten de mensen niet doen schommelen. Ofwel erkennen ze de islam ofwel niet maar niet half en half. Maar ja, ziet dat de moslims hier allemaal vertrekken, dan is dat natuurlijk ook geen oplossing eh. Ze willen alles, de migranten, zonder godsdienst, die werken en iets bijbrengen aan Belgie. Tja ge moet kiezen eh. 't is alles of niets.
Oud 22 augustus 2007, 12:30   #278
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de islam is een erkende godsdienst wat de anderen hierboven vermelde niet zijn.
correct. ik vraag me nog steeds af waarom de ene sekte als erkende godsdienst telt en de andere sekte niet.

Bovendien: als ik in mijn badpak wil gaan werken, lukt dit ook niet. Het enige alternatief is dan volgens U : DOPPEN?

Mijn godsdienst eist bovendien van me dat ik met een puntmuts aan de balie van de Antwerpse stadsdiensten ga zitten, mijn alternatief is dus nog eens doppen volgens jou?

Laatst gewijzigd door circe : 22 augustus 2007 om 12:34.
Oud 22 augustus 2007, 12:35   #279
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijkt dan naar de wereld om te zien of de vooruitgang zo juist is. Niets is nog in evenwicht. Zelf de natuur is onevenwichtig geworden. Maar ja dat zal de schuld niet zijn van de vooruitgang maar de schuld van de mensen die vooruitgang slecht gebruieken eh
Maar waarom zijn ouders of uw grootouders dan naar hier gekomen? Omdat het hier toch beter was dan ginder, niet? Welaan dan, doe een inspanning om uw godsdienst, wat de uiterlijkheden betreft, in te passen in de gewoonten van het land waar u woont. Dat is alles wat gevraagd wordt. Meer niet.

De vooruitgang heeft goede en minder goede facetten. Indien u ten prooi bent aan een appedixontsteking in een onooglijk dorp het Atlasgebergte in Marokko, dan zult u wel beseffen wat het gemis aan vooruitgang in de realiteit betekent. Maar dat er uitwassen zijn is juist. Vooruitgang is mensenwerk: veel goede dingen, maar zeker ook enkele minder goede dingen.

Wat de sluier betreft:
L'origine du voile remonte loin. En Mésopotamie, il y a 4000 ans, le voile était déj�* porté. Homère décrit Pénélope apparaissant voilée �* ses prétendants. Le voile porté par les femmes en Arabie est une vieille coutume. Tertulien, qui vivait �* Carthage au 3e siècle, le mentionnait déj�* et le présentait comme modèle aux femmes chrétiennes.

A l'origine de l' Islam (7e siècle) cette coutume a donc été prise ailleurs. A Byzance, les riches chrétiennes avaient l'habitude de se couvrir pour que "l'homme de la rue" ne puisse pas les voir.

Het heeft eigenlijk niet zoveel met islam te maken. Islam nam het gebruik gewoon over.

Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 12:56.
Oud 22 augustus 2007, 12:57   #280
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Origineel werd de aangezichtssluier gedragen door prostitués. Lijkt me de evidentie zelve.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar waarom zijn ouders of uw grootouders dan naar hier gekomen? Omdat het hier toch beter was dan ginder, niet? Welaan dan, doe een inspanning om uw godsdienst, wat de uiterlijkheden betreft, in te passen in de gewoonten van het land waar u woont. Dat is alles wat gevraagd wordt. Meer niet.
volgens mij is "recht en vrijheid" een bekeerde suikermoslima. Gewoonlijk te herkennen omdat ze één meter achter hun moslimvriend aanhossen (na huwelijk: mèt kinderwagen).

Idealiter zou "recht en vrijheid" beter zèlf naar het islamitische land van haar dromen verhuizen, alwaar ze ingepakt en wel Allah tot in de puntjes kan volgen.

Laatst gewijzigd door circe : 22 augustus 2007 om 12:59.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be