![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#281 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#282 | |
|
Minister
|
Citaat:
Waar ligt dan volgens jou het cruciale verschil? |
|
|
|
|
|
|
#283 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#284 |
|
Minister
|
Leg eens uit.
|
|
|
|
|
|
#285 | ||
|
Banneling
|
Deed papa Verreycken daar ook al niet aan mee? Triskel, niemand van gehoord?
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#286 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#287 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#288 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
euhmzz ja... en wat is nu het verschil in inhoud ?
|
|
|
|
|
|
#289 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#290 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Vraag is natuurlijk of 'De Germanen' (wie zijn dat eigenlijk?) onze voorouders nog zijn. Met al het vreemd bloed dat wij in onze aderen hebben. Germaans bloed, Keltisch bloed, Romeins bloed, Arabisch bloed, Spaans bloed, en noem maar op. Ik denk dat u een zeer idealistisch beeld heeft van 'onze voorouders'. |
|
|
|
|
|
|
#291 |
|
Vreemdeling
|
oeioeioei, moet er even tussenkomen. Voor we beginnen de Abrahamitische religies voor 100% te veroordelen, mistoestanden kwamen bij de heidense religies in Europa ook voor. Ik denk niet enkel aan mensenoffers (die eigenlijk te nuanceren zijn: bij Kelten waren het veelal misdadigers, dus eigenlijk meer een soort terechstellingen in naam van de goden. Bij een offer denk ik toch meer aan een bloedmooie jonge maagd of arme kinderen).
Maar in de religie van Isis en Serapis, een uiterst populaire cultus in het Romeinse Rijk, kwamen er ook gevallen in voor waar de priester de gelovige vrouw wijsmaakte dat de god haar uitverkoren had en dat ze 's nachts naar de tempel moest komen, waar de god haar dan opwachte. Het was natuurlijk niet haar god maar de priester zelf. Dat waren natuurlijk mensen die daar misbruik van maakten. En besnijding kwam bij deze religie, die uit Egypte stamde, ook voor en bovendien lieten ouders bij hun zoontjes een lok groeien, een Horuslok, ook vergelijkbaar met de pijpenkrullen van de orthodoxe Joden. Zoals mijn nickname al doet vermoeden, draag ik het heidendom wel een warm hart toe, maar met het neo-heidendom van vandaag, dat oftewel doordrenkt is van feminisme, nationalisme of ecologie, heb ik het niet zo. Ik vraag mij dan eigenlijk af, hoe die neoheidenen van onze gewesten, de erfen van de Germanen, denken over de goden van andere volken, over de Romeinse bijvoorbeeld. Ten slotte werden er in heidense dagen, naast Germaanse en keltische ook Romeinse goden in deze streken vereerd. Laatst gewijzigd door Heiden : 27 november 2008 om 19:55. |
|
|
|
|
|
#292 | |
|
Minister
|
Citaat:
Bedoel je te zeggen dat de levenslessen (van, door en) voor het joodse volk van mindere kwaliteit zijn dan die (van, door en) voor onze voorouders, enkel en alleen omdat het het joodse volk betreft? |
|
|
|
|
|
|
#293 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#294 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
http://www.archeonet.be/?p=1011 |
|
|
|
|
|
|
#295 | |
|
Minister
|
Citaat:
En dan nog: valt de kwaliteit van een mythologie te relateren aan de afkomst van het volk dat die mythologie voortbracht? Is de Germaanse mythologie superieur of inferieur aan de Griekse, de Joodse of die van de Australische aboriginals?
Voilà, nu weten jullie het eens van een ander, zie... Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 27 november 2008 om 21:32. |
|
|
|
|
|
|
#296 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat beweer ik ook helemaal niet.
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#297 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In Zeeland ontmoet men vele mensen van hoge lichaamsbouw, brachycefaal en veelal zwartharig, terwijl in het Oosten van Oost-Vlaanderen zeer veel zwartharige meso- en brachycefalen van eerder kleine gestalte voorkomen. Men heeft wel eens vooropgesteld dat deze mensen van niet Noords type afstammelingen zouden zijn van vreemde bezetters, inzonderheid de Spanjaarden. Doch de Spaanse bezettingstroepen in de lage landen waren eerder huursoldaten van allerlei slag. In zover zij uit echte Spanjaarden zouden bestaan hebben, t.t.z. uit mensen van mediterraan en dus overwegend dolichocefaal type, kunnen zij bezwaarlijk als de voorouders van de zwartharige nederlandssprekenden gehouden worden, die meestal brachycefaal en minstens mesocefaal zijn. Veeleer dient men de oorsprong van de niet-Noordsen te zien hij de pre-Germaanse bevolking, die vooral in Zuid-Nederlandse gewesten relatief talrijk was, en waarvan wij kunnen veronderstellen dat zij minstens vele Alpine kenmerken bezat, vermits zij voor een groot deel uit Kelten bestond. Het Zeeuws antropologisch probleem is vooralsnog niet op bevredigende wijze opgelost. Soms ziet men in de Zeeuwen afstammelingen van de Sueven, waarvan wij wel weten dat zij niets met Friezen, Saksers en Franken te maken hadden, maar waarover wij geen voldoende antropologisch inzicht hebben. In het Nederlands taalgebied blijkt weer eens dat een taal gemeengoed kan worden van mensen van zeer diverse rasoorsprong. Laatst gewijzigd door system : 27 november 2008 om 22:24. |
|
|
|
|
|
|
#298 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#299 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ieder geval heeft u niet aangegeven wat nu het inhoudelijk verschil is tussen deze twee tradities. U spreekt slechts over oorsprong, plaats en context waarin ze ontstonden; niet evenwel waarom de ene boven de andere te verkiezen zou zijn op basis van inhoudelijke aspecten. Trouwens, zoals system terecht opmerkte, "de Germanen" is eigenlijk een verzamelnaam voor wel heel uiteenlopende volkeren. De Edda is slechts een neerslag van een Germaanse traditie die al sterk onder invloed stond van het christendom, en daarenboven niet gesitueerd is in onze streken. Tenzij u de Scandinavische volkeren als "onze voorouders" ziet, hebben we dus wel een probleem met die continuïteit die u ons tracht af te schilderen. |
|
|
|
|
|
|
#300 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Uw visie op de Germaanse godsdienst lijkt me trouwens heel romantisch te zijn en niet historisch geduid. Ongetwijfeld denkt u dat de Germanen "lieverdjes" waren met een soort hippie-achtige godsdienst "Peace, man". |
|
|
|
|