Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2012, 08:30   #281
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Vooralsnog lijkt me dit toch iets dat zich beperkt tot een handvol intellectuelen en militanten langs beide kanten van de grens. Een Groot-Nederlandse onderstroom bij de bevolking is hier niet echt te ontwaren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:15   #282
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Vooralsnog lijkt me dit toch iets dat zich beperkt tot een handvol intellectuelen en militanten langs beide kanten van de grens. Een Groot-Nederlandse onderstroom bij de bevolking is hier niet echt te ontwaren.
neen, Vlamingen willen gewoon door Vlamingen bestuurd worden.
net zoals Nederlanders door Nederlanders en Duitsers door Duitsers.
lijkt me toch een redelijke eis.

Nva haalt in Vlaanderen 40% en zit niet in de Belgische regering. zo'n perversie is in een Groot-nederlandse constructie eveneens perfect mogelijk en daarom is zo'n constructie af te keuren.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 15:34   #283
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Groot-Nederlandse onderstroom bij de bevolking is hier niet echt te ontwaren.
Die onderstroom is er zeker wel.
'Probleem' is misschien eerder dat zij over alle partijen gelijkelijk verdeeld is, en dus minder goed zichtbaar. Daarom noemen we het ook een onderstroom.

De Groot Nederlandse gedachte zal pas echt eventueel levensvatbaar worden van zodra de autochtone Vlaming een minderheid is in Vlaanderen. Tot zeker 2050 wachten dus.

Tenzij men er in slaagt om de immigratie gevoelig op te voeren. Da kan het allemaal sneller.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 12 maart 2012 om 15:34.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 16:36   #284
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
De meeste Vlamingen zijn ronduit tegen de annexatie van Vlaanderen bij Nederland. Hereniging is bovendien een dom woord, net zoals Wallonië "herenigen" met Frankrijk belachelijk is.

Wat veel vlaamse rattachisten vergeten is dat annexatie zou leiden tot de volledige vernietiging van de Vlaamse cultuur.

Het allermooiste aan mijn relatie is dat zijn nederlandse is en ik vlaming. Dat geeft een mengeling van 2 culturen. Reeds jaren geleden heb ik beslist dat mijn levenspartner geen Vlaamse zou zijn omdat dit niet genoeg persoonlijke rijkdom zou brengen. Die rijkdom zou in na een annexatie volledig verdwijnen.

Enkele voorbeelden:
- in vlaanderen is het vlees de kern van een maaltijd, in nederland is dat groenten
- nederlanders en vlamingen spreken niet eens dezelfde taal
- vlamingen rijden een nieuwe bmw, nederlanders rijden oldtimers
- cliché als het mag zijn, ik wil op hotel, zij wil een camping op vakantie
- op een nederlands strand kan je zonder meer naakt in zee lopen, in België onmogelijk
- kraken is in nederland een geaccepteerde manier om leegstand te vermijden
- vlamingen zijn katholiek-conservatief, zelfs als ze atheïst zijn. Nederlanders zijn veel spiritueler en minder gebonden aan traditionele dogma's
- one night stands door meisjes worden normaal geacht in nederland, in België ben je onmiddellijk een slet
- het woningbeleid is ook structureel verschillend

Dit zijn trendlijnen die ik keer op keer terugzie. Ik zie ook niet in hoe je beide in 1 land kunt verenigen zonder een België 2.0 te maken, met identiek dezelfde problemen als tussen Vl-Wal.

Historisch revisionisme is misschien marginaal populair bij sommige nationalisten, maar de realiteit laat deze droom onmiddellijk versplinteren. Wie regelmatig in Nederland komt, botst onmiddellijk op deze trendbreuken.

Laatst gewijzigd door Effect : 12 maart 2012 om 16:37.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 19:55   #285
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
De meeste Vlamingen zijn ronduit tegen de annexatie van Vlaanderen bij Nederland. Hereniging is bovendien een dom woord, net zoals Wallonië "herenigen" met Frankrijk belachelijk is.

Wat veel vlaamse rattachisten vergeten is dat annexatie zou leiden tot de volledige vernietiging van de Vlaamse cultuur.

Het allermooiste aan mijn relatie is dat zijn nederlandse is en ik vlaming. Dat geeft een mengeling van 2 culturen. Reeds jaren geleden heb ik beslist dat mijn levenspartner geen Vlaamse zou zijn omdat dit niet genoeg persoonlijke rijkdom zou brengen. Die rijkdom zou in na een annexatie volledig verdwijnen.

Enkele voorbeelden:
- in vlaanderen is het vlees de kern van een maaltijd, in nederland is dat groenten
- op een nederlands strand kan je zonder meer naakt in zee lopen, in België onmogelijk
- vlamingen zijn katholiek-conservatief, zelfs als ze atheïst zijn. Nederlanders zijn veel spiritueler en minder gebonden aan traditionele dogma's
- one night stands door meisjes worden normaal geacht in nederland, in België ben je onmiddellijk een slet

Dit zijn trendlijnen die ik keer op keer terugzie. Ik zie ook niet in hoe je beide in 1 land kunt verenigen zonder een België 2.0 te maken, met identiek dezelfde problemen als tussen Vl-Wal.

Historisch revisionisme is misschien marginaal populair bij sommige nationalisten, maar de realiteit laat deze droom onmiddellijk versplinteren. Wie regelmatig in Nederland komt, botst onmiddellijk op deze trendbreuken.
Annexatie is een negatief beladen woord, eerder zou ik willen spreken over de vorming van een coöperatief verband, waarbij op basis van gemeenschappelijke belangen wordt samengewerkt, dit met het doel om een synergetisch effect te creëren.
Oud 12 maart 2012, 20:08   #286
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enkele voorbeelden:

Best wel leuk, ik voldoe aan geen van de voorwaarden of stereotypen die je aan je aan de Nederlanders hebt gesteld, maar toch ben ik een Nederlander.
Hoe kan dit dan?
Het is heel moeilijk om mensen in bepaalde patronen te vangen, en helemaal ook omdat Nederland heel divers is.
En zelfs binnen de locale diversitieiten zijn er ook nog persoonlijke verschillen..
Feit is dat Nederlanders niet zomaar te vangen zijn, net zo min als Belgen.
En ja zelfs de taal die wij spreken, het Nederlands kent een zeer grote variatie.
Dit geldt voor zowel de taal gesproken in Nederland als België.
Voor mij als Hollandse Nederlander is Gronings net zo moeilijk te verstaan als bijvoorbeeld Oost Vlaams.....

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 maart 2012 om 20:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 23:06   #287
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ik neem dat clubje inderdaad niet erg au sérieux.
steengoeie repliek.

Citaat:
Is evengoed opgelost met een onafhankelijk VL. hebben we geen unie met NL voor nodig.
prima, ik houd u niet tegen.

Citaat:
Voeren hoeft niet fysiek aan de rest van het Vlaamse grondgebied te grenzen om een onafhankelijk VL te kunne verwezenlijken. Wij hebben NL niet nodig hiervoor, of ga je soms prikkeldraad en mijnenvelden leggen aan de grens?
wow, goed voorbeeld. prikkeldraad en mijnenvelden. U hebt nogal fantasie.

Citaat:
Het Nederlandse taalgebied is niets anders dan een continuüm van dialecten, telkens aan elkaar verwant en dat loopt door tot in het balticum, met verwantschappen met Hoog-Duitse dialecten. VL heeft absoluut geen nood aan NL om een eigen taalpolitiek te kunnen volgen. VL heeft ten andere nog nooit fundamentele hulp in de strijd tegen verfransing ontvangen vanuit NL, integendeel, eerder een mes in de rug. Nietwaar best "jus-d'oranschj"-drinkers?
Het is wel vrij zichtbaar dat uw kennis van de noord-duitse en poolse dialecten (om over die van het balticum maar te zwijgen) te wensen over laat. En over uw fundamentele hulp in de strijd tegen verfransing kan u maar beter zwijgen denk ik, want u bent het hier die mijn aanbod afslaat. Als dat symptomatisch is zullen we maar zeggen dat we hebben gevonden waar die fundamentele hulp is gebleven. Ik biedt het aan en u kiest voor onafhankelijk Vlaanderen. Tja, kom dan ook niet klagen he.

Citaat:
Dat jullie geen geld vragen is geen argument waarom wij met een unie met NL ook maar iets te winnen zouden hebben. VL onafhankelijk dus.
Mijn hypothese was een Vlaanderen in samenhang met Nederland of met Wallonië en de voordelen daarvan. Als u voor onafhankelijk Vlaanderen kiest, mij niet gelaten. Maar het lijkt me evident dat samenwerking met Nederland ten opzichte van samenwerking met Wallonië nogal wat voordelen biedt.

Citaat:
Voor de verdediging van NL belangen. En die lopen dikwijls niet gelijk met VL belangen.
integendeel, die lopen vrijwel altijd gelijk.

Citaat:
Alweer geen argument, VL onafhankelijk lost dat ook op, hebben we geen unie met NL voor nodig.
u zegt het maar. U mag daar uiteraard voor kiezen. Maar ten opzichte van samenwerking met Wallonië springt Nederland er hier weer goed uit. Zelfs als u dat niet wenst in te zien.

Citaat:
We leven nu in een globaliserende laat-kapitaliustische maatschappij, waarin niet "de Fransman" de vijand is maar het internationalisme op zich. In die wereld heeft kapitaal geen vaderland, dus ook Frankrijk niet. De schaalvoordelen voor het kapitaal in een laat-kapitalistische omgeving waar grenzen wegvallen is hier de fundamentele kwestie. Kortom, "de Fransman" die hier alles opkoopt is gewoon onzin. Het zijn gewoon de machtigste kapitaalsgroepen die zich willen versterken. Vlaamse en NL bedrijfsleiders staan in rij aan te schuiven om tegen mooi geld hun bedrijfje te verpatsen aan de hoogste bieder, of hij nu uit Frankrijk, Brazilië, de VS, Dubai of Benidorm komt speelt geen rol.
En u gaat daar in verdeeldheid een vuist tegen maken?

Citaat:
Ach ach, we moeten staan springen van blijdschap om aan tafel met internationalistisch financierskapitaal te kunnen zitten of wat? Neen dank u. NL is zelf een klein landje op dat niveau. Twee muggen maken samen geen olifant, het blijven muggen.
Op deze manier wel, ja.

Citaat:
U begrijpt echt niet wat internationalisme betekent in een financieel-kapitalistische omgeving hé?
Ik zie niet waar u dit nu vandaan haalt. Ik had het in het geheel daar niet over. Maar het zegt wel eea over uw politieke gedachtengoed.

Overigens begrijp ik uw betoog voor verdeeldheid tussen NL en VL niet goed. Als dat samen twee muggen blijven die toch geen vuist kunnen maken tegen bladieblakapitalisten en geen gelijklopende belangen hebben, waarom pleit u dan voor een onafhankelijk Vlaanderen en niet voor een onafhankelijk West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg. Lopen die belangen dan zoveel meer gelijk dan die van andere provincies in de lage landen?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2012, 23:12   #288
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Best wel leuk, ik voldoe aan geen van de voorwaarden of stereotypen die je aan je aan de Nederlanders hebt gesteld, maar toch ben ik een Nederlander.
Hoe kan dit dan?
Het is heel moeilijk om mensen in bepaalde patronen te vangen, en helemaal ook omdat Nederland heel divers is.
En zelfs binnen de locale diversitieiten zijn er ook nog persoonlijke verschillen..
Feit is dat Nederlanders niet zomaar te vangen zijn, net zo min als Belgen.
En ja zelfs de taal die wij spreken, het Nederlands kent een zeer grote variatie.
Dit geldt voor zowel de taal gesproken in Nederland als België.
Voor mij als Hollandse Nederlander is Gronings net zo moeilijk te verstaan als bijvoorbeeld Oost Vlaams.....
Ik geef enkel maar een grootste gemene deler. Feit is dat Vlaanderen en Nederland niet te combineren valt wegens te grote cultuurverschillen. Binnen mijn relatie zijn onze wederzijdse culturen zowel een bron van rijkdom, maar ook de hoeksteen van de meeste meningsverschillen die we hebben. We zien mekaar graag en we werken dan ook graag om de rijkdom uit te spelen en de meningsverschillen te neutraliseren. Een diepgaande samenwerking tussen onze landen zou daarop echter onmiddellijk stuk lopen omdat die persoonlijke band ontbreekt.

Ditzelfde zou gelden voor een Waalse vriendin. Veel raakpunten om een relatie mee te onderhouden, teveel twistpunten om een land op te bouwen. Als het met Wallonié niet gaat, dan gaat het ook niet met Nederland. Zo simpel is het helaas, Nederland verschilt immers meer van Vlaanderen dan Wallonië.
Oud 12 maart 2012, 23:20   #289
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef enkel maar een grootste gemene deler. Feit is dat Vlaanderen en Nederland niet te combineren valt wegens te grote cultuurverschillen. Binnen mijn relatie zijn onze wederzijdse culturen zowel een bron van rijkdom, maar ook de hoeksteen van de meeste meningsverschillen die we hebben. We zien mekaar graag en we werken dan ook graag om de rijkdom uit te spelen en de meningsverschillen te neutraliseren. Een diepgaande samenwerking tussen onze landen zou daarop echter onmiddellijk stuk lopen omdat die persoonlijke band ontbreekt.

Ditzelfde zou gelden voor een Waalse vriendin. Veel raakpunten om een relatie mee te onderhouden, teveel twistpunten om een land op te bouwen. Als het met Wallonié niet gaat, dan gaat het ook niet met Nederland. Zo simpel is het helaas, Nederland verschilt immers meer van Vlaanderen dan Wallonië.
Ik vind dat maar een vreemd verhaal. Net alsof Nederlands Limburg of Zeeland of Brabant niet meer gemeen zouden hebben met hun Belgische buurprovincies dan met hun landgenoten in Groningen en Friesland.
Waarom zou Antwerpen, Brugge, Hasselt wél met Charleroi of Aarlen in een land kunnen functioneren maar niet met Roozendaal, Breda of Maastricht.

Laatst gewijzigd door Hollander : 12 maart 2012 om 23:21.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 07:11   #290
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Die onderstroom is er zeker wel.
'Probleem' is misschien eerder dat zij over alle partijen gelijkelijk verdeeld is, en dus minder goed zichtbaar. Daarom noemen we het ook een onderstroom.

De Groot Nederlandse gedachte zal pas echt eventueel levensvatbaar worden van zodra de autochtone Vlaming een minderheid is in Vlaanderen. Tot zeker 2050 wachten dus.

Tenzij men er in slaagt om de immigratie gevoelig op te voeren. Da kan het allemaal sneller.
Ik snap die redenering niet echt. Ofwel sluiten immigranten en hun nakomelingen zichzelf op in de eigen gemeenschap en dan kan onze staatsconstructie hen geen hol schelen. Ofwel integreren ze in mindere of meerdere mate en dan denken ze er ongeveer hetzelfde over als de andere Vlamingen (wie het overigens vaak ook niets kan schelen). Ik zie niet in waar men dat magisch moment moet situeren waarin ze overtuigde Groot-Nederlanders worden.
Oud 13 maart 2012, 07:19   #291
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:

Enkele voorbeelden:

Ik wil niet lastig doen, maar een aantal van die voorbeelden lijken mij rechtstreeks uit de negentiende eeuw te komen. Denk je bijvoorbeeld echt dat one-night stands hier nauwelijks voorkomen? Die uitspraak over onze taal lijkt me al helemaal contraproductief. De Nederlandse standaardtaal is zowat de voornaamste reden dat de Belgische staat er niet in geslaagd is 'de Vlaamse cultuur' met wortel en tak uit te roeien, en als ik moet kiezen tussen het taalgebruik van Mega Mindy enerzijds of dat van Xavier van de Kampioenen anderzijds is de keuze snel gemaakt.

Ik ben geen Groot-Nederlander, maar dat particularisme op taalkundig vlak is absoluut niet aan mij besteed.
Oud 13 maart 2012, 07:20   #292
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Oost-Vlaams is nochtans vrij makkelijk te verstaan. Ook voor een Nederlander, denk ik.
Oud 13 maart 2012, 07:24   #293
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Waarom zou Antwerpen, Brugge, Hasselt wél met Charleroi of Aarlen in een land kunnen functioneren maar niet met Roozendaal, Breda of Maastricht.
Dat de Nederlanden > België zal ik niet ontkennen. Maar België is zo irrelevant geworden dat dat niet eens meer als vergelijkingspunt gebruikt wordt. We zijn hier vooral bezig over de post-Belgische situatie, denk ik.
Oud 13 maart 2012, 08:02   #294
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik wil niet lastig doen, maar een aantal van die voorbeelden lijken mij rechtstreeks uit de negentiende eeuw te komen. Denk je bijvoorbeeld echt dat one-night stands hier nauwelijks voorkomen? Die uitspraak over onze taal lijkt me al helemaal contraproductief. De Nederlandse standaardtaal is zowat de voornaamste reden dat de Belgische staat er niet in geslaagd is 'de Vlaamse cultuur' met wortel en tak uit te roeien, en als ik moet kiezen tussen het taalgebruik van Mega Mindy enerzijds of dat van Xavier van de Kampioenen anderzijds is de keuze snel gemaakt.

Ik ben geen Groot-Nederlander, maar dat particularisme op taalkundig vlak is absoluut niet aan mij besteed.
Dat zogezegde taalverschil heb ik altijd al een enorm overroepen argument gevonden en soms zelf gewoon getuigen van kwade wil. Er zijn misschien verschillen qua klankkleur, maar die heb je binnen Vlaanderen ook. Als je al vindt dat Vlamingen en Nederlanders niet dezelfde taal spreken, dan kun je die redenering evengoed ook laten opgaan voor pakweg Antwerpenaren en West-Vlamingen. In mijn kinderjaren keek ik vaak naar kinderprogramma's op de Nederlandse tv en hetgeen daarin gesproken werd, kon ik zonder problemen begrijpen en heb ik dan ook altijd zonder voorbehoud aanvaard als mijn eigen taal. Ook al spraken ze het met een ander accent dan ze in mijn streek deden, Gaston en Leo hadden dat ook en dat was uiteindelijk toch ook Nederlands? En die specifieke uitdrukkingen ('een broodje poep', om maar iets te zeggen ), na twee keer wist je toch gewoon wat dat betekende?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 08:09   #295
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik vind dat maar een vreemd verhaal. Net alsof Nederlands Limburg of Zeeland of Brabant niet meer gemeen zouden hebben met hun Belgische buurprovincies dan met hun landgenoten in Groningen en Friesland.
U begrijpt mij moedwillig verkeerd. Vlaanderen wil een efficientievoordeel halen uit onafhankelijkheid. Gelooft u echt dat het opportuun is dit voordeel gelijk weg te gooien door in een Belgique 2.0 te stappen, met exact dezelfde problemen?

Dat is slechts mijn mening, ik denk gewoon dat het ontzettend dom zou zijn om een onafhankelijk Vlaanderen onmiddellijk on-onafhankelijk te maken.
Oud 13 maart 2012, 08:32   #296
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Dat zogezegde taalverschil heb ik altijd al een enorm overroepen argument gevonden en soms zelf gewoon getuigen van kwade wil. Er zijn misschien verschillen qua klankkleur, maar die heb je binnen Vlaanderen ook. Als je al vindt dat Vlamingen en Nederlanders niet dezelfde taal spreken, dan kun je die redenering evengoed ook laten opgaan voor pakweg Antwerpenaren en West-Vlamingen. In mijn kinderjaren keek ik vaak naar kinderprogramma's op de Nederlandse tv en hetgeen daarin gesproken werd, kon ik zonder problemen begrijpen en heb ik dan ook altijd zonder voorbehoud aanvaard als mijn eigen taal. Ook al spraken ze het met een ander accent dan ze in mijn streek deden, Gaston en Leo hadden dat ook en dat was uiteindelijk toch ook Nederlands? En die specifieke uitdrukkingen ('een broodje poep', om maar iets te zeggen ), na twee keer wist je toch gewoon wat dat betekende?
Natuurlijk. Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel Vlaams kind dat naar Nickelodeon kijkt en niet in staat is te begrijpen wat er gezegd wordt in een bepaalde animatiereeks omdat het 'te Hollands is. Ik merk trouwens steeds vaker dat men bij het dubben Nederlandse en Vlaamse stemacteurs door elkaar gebruikt. Een positieve evolutie.
Omgekeerd denk ik ook niet dat Nederlandse kinderen problemen hebben met Kabouter Plop, Samson & Gert of Mega Mindy (Studio 100 is trouwens redelijk populair in Nederland). Los van het feit dat agitatie tegen de standaardtaal binnen België historisch gelijkstaat met anti-Vlaams zijn, vind ik het gewoon klinkklare onzin. Gelukkig nemen onze beleidsverantwoordelijken voor een keertje de correcte positie in en wordt er hoogstens af en toe in informele context (en meestal door marginalen) over 'het Vlaams' gesproken.
Oud 13 maart 2012, 09:30   #297
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Er is geen enkel, maar dan ook geen enkel Vlaams kind dat naar Nickelodeon kijkt en niet in staat is te begrijpen wat er gezegd wordt in een bepaalde animatiereeks omdat het 'te Hollands is. Ik merk trouwens steeds vaker dat men bij het dubben Nederlandse en Vlaamse stemacteurs door elkaar gebruikt. Een positieve evolutie.
Omgekeerd denk ik ook niet dat Nederlandse kinderen problemen hebben met Kabouter Plop, Samson & Gert of Mega Mindy (Studio 100 is trouwens redelijk populair in Nederland). Los van het feit dat agitatie tegen de standaardtaal binnen België historisch gelijkstaat met anti-Vlaams zijn, vind ik het gewoon klinkklare onzin. Gelukkig nemen onze beleidsverantwoordelijken voor een keertje de correcte positie in en wordt er hoogstens af en toe in informele context (en meestal door marginalen) over 'het Vlaams' gesproken.
1) dubben is een slechte evolutie. Dat stemacteurs gemixt worden is een lichtpuntje binnen iets slechts. Dubben zou op europees niveau verboden moeten worden.
2) Ik heb als kind nooit naar Nederlandse tv gekeken omdat het grotendeels onverstaanbaar was, dan wel een taal waar ik gewoon geen voeling mee heb.
3) In de eerste weken van mijn relatie was "wat?" ons meest gebruikte woord, omdat we mekaars taal moesten leren. Dagelijks struikelen we over woorden.

Dit weekend bijvoorbeeld heeft het 10 minuten geduurd eer zowel mijn vriendin en ik wisten wat we bedoelden met het woord "vla", wat het verschil is tussen een "vlaai" en een "vla", en of limburgse vlaai hetzelfde is als limburgse vla. Wikipedia bracht uiteindelijk uitsluitsel.
Dezelfde problemen geven de tientallen franse woorden die ik gebruik: saccoche, chauffage, prise, allez, .....

Ik vind dit niet erg, het is zelfs zonder meer verrijkend voor onze relatie. Ik zou een Waalse vriendin ook verrijkend gevonden hebben. Maar je kan er geen land op bouwen. Vlamingen spreken geen nederlands, dat is een illusie waar we vanaf moeten. Het lijkt erop, net zoals maaslands op duits lijkt, maar het hoegenaamd niet is.

Laatst gewijzigd door Effect : 13 maart 2012 om 09:31.
Oud 13 maart 2012, 09:32   #298
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Enkele voorbeelden:

Ik kom regelmatig in Nederland, en dien echt te weerleggen wat jij hier allemaal neerschrijft.

-Nederlanders eten ook vlees bij hun warme maaltijd hoor. En Vlamingen eten ook (veel) groenten bij hun warme maaltijd.

-Ik heb nog nooit taalproblemen gehad in Nederland. Ik heb nog nooit een woordenboek moeten gebruiken.

-Vlamingen met een BMW ? Eerder met een Dacia lijkt het me tegenwoordig. En Nederlanders met oldtimers ? Haha.

-Ik ga zelf ook regelmatig op hotel én zelfs op camping. In beiden kom ik zowel Vlamingen als Nederlanders tegen.

-Naakt lopen kan ook op het naaktstrand van de Vlaamse kust.

-Nog nooit van de Gentse krakers gehoord ?

-De geloofsbeleving in zowel Vlaanderen als Nederland geeft maar weinig verschil hoor. Zelfs de extremen vind je in beide landen.

-One-night stand maakt je een slet ? Voor sommigen wel, voor anderen niet, maar nationaliteit bepaalt je houding over een one-night stand niet. Wel je ingesteldheid.

-Het woningbeleid is verschillend van dat van Vlaanderen. Kunnen we nog iets van opsteken ! Vlaanderen is in principe één grote stad. Voor natuurbeleving is Nederland beter dan Vlaanderen.

En je spreekt over 'annexatie'. Zo'n beladen term.
Een 'Hereniging' lijkt me logischer, vooral omdat dan eindelijk de 'Scheuring' kan ongedaan gemaakt worden.

Vernietiging van de Vlaamse Cultuur ? Welke Vlaamse Cultuur ? Bvb. de carnaval cultuur in Belgisch Limburg verschilt in het geheel niet van die uit Nederlands Limburg. Weet je dat de eerste benaming van wat men nu Vlaamse Gemeenschap noemt, de 'Nederlandse Cultuurgemeenschap' heette ? Vlaanderen, zoals we dat nu kennen, heeft wel degelijk steeds een Nederlandse Cultuur gehad. Door hem 'Vlaams' te noemen ga je die cultuur plots niet anders beleven. Je gaat hem alleen verder isoleren, tot groot jolijt van de Belgo-Franco's.

Jij lijkt me een typisch Belgisch product, die durft te beweren dat ie Vlaming is.

Laatst gewijzigd door job : 13 maart 2012 om 09:36.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 09:41   #299
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) dubben is een slechte evolutie. Dat stemacteurs gemixt worden is een lichtpuntje binnen iets slechts. Dubben zou op europees niveau verboden moeten worden.
2) Ik heb als kind nooit naar Nederlandse tv gekeken omdat het grotendeels onverstaanbaar was, dan wel een taal waar ik gewoon geen voeling mee heb.
3) In de eerste weken van mijn relatie was "wat?" ons meest gebruikte woord, omdat we mekaars taal moesten leren. Dagelijks struikelen we over woorden.

Dit weekend bijvoorbeeld heeft het 10 minuten geduurd eer zowel mijn vriendin en ik wisten wat we bedoelden met het woord "vla", wat het verschil is tussen een "vlaai" en een "vla", en of limburgse vlaai hetzelfde is als limburgse vla. Wikipedia bracht uiteindelijk uitsluitsel.
Dezelfde problemen geven de tientallen franse woorden die ik gebruik: saccoche, chauffage, prise, allez, .....

Ik vind dit niet erg, het is zelfs zonder meer verrijkend voor onze relatie. Ik zou een Waalse vriendin ook verrijkend gevonden hebben. Maar je kan er geen land op bouwen. Vlamingen spreken geen nederlands, dat is een illusie waar we vanaf moeten. Het lijkt erop, net zoals maaslands op duits lijkt, maar het hoegenaamd niet is.
Dat zijn woorden die je hoe langer hoe minder hoort in Vlaanderen.
Alleszins hier niet in huis.
Da's geen Nederlands. Dan is het toch normaal dat je vriendin dat niet begrijpt.
Mijn kinderen begrepen dit ook niet tot ze in contact kwamen met mensen die meenden dat 'Vlams klappe' boven 'Nederlands spreken' diende te staan.

Laatst gewijzigd door job : 13 maart 2012 om 09:42.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 09:42   #300
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik snap die redenering niet echt. Ofwel sluiten immigranten en hun nakomelingen zichzelf op in de eigen gemeenschap en dan kan onze staatsconstructie hen geen hol schelen. Ofwel integreren ze in mindere of meerdere mate en dan denken ze er ongeveer hetzelfde over als de andere Vlamingen (wie het overigens vaak ook niets kan schelen). Ik zie niet in waar men dat magisch moment moet situeren waarin ze overtuigde Groot-Nederlanders worden.

Behalve dat je weinig van de traditionale Vlaamse 'hollanderhaat' zal vinden bij de meeste migranten (integendeel, die kijken daar stomverbaasd naar), organiseren de migrantengemeenschappen in Vlaanderen zich vooral op het internet veelal langs etnische en taal lijnen. En jawel dat is in de praktijk op vrijwel allemaal 'groot-nederlandse' fora.

Terwijl je op een forum als dit weinig 'allochtonen' uit de met bijna 1 miljoen mensen vertegenwoordigde sterke (en jonge) groep in Vlaanderen zult aantreffen, wemelt het op de bv de onderstaande (Nederlandstalige) fora van de hyperactieve migranten.

http://www.maroc.nl/forums/forum.php (zeer groot)
http://www.mamjo.com/forum/index.php ('zwart', zeer groot)
http://forums.marokko.nl/ (groot)
http://www.maghreb.nl/marokko/forum/ http://www.chaima.nl/ (mocro)
http://www.afghan.nl/forum/index.php? (groot)
http://forums.hababam.nl/index.php (Turks, zeer groot)
http://www.turks.nl/forum/index.php (idem)
http://www.polenforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl (NL+BE, Pools, groot)
http://www.thailandforum.nl/index.php? (Thai)
http://101barz.bnn.nl/ (grootste muziek site en radiostation)
http://www.funx.nl/ (groot muziek platform)

Vaak 'adverteren' de fora zelf al met Nederland & Belgie (De termen 'Vlaanderen' en 'Vlaams' zijn een definitieve no no voor veel migranten, je weet wel waarom).

Vlaanderen plooit op zichzelf terug en het voordeel is dat haar migranten zich massaal op Nederland zijn gaan orienteren (of op Frankrijk).

En zolang Vlaanderen haar medialandschap niet drastisch wijzigt zal dat zo blijven.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 13 maart 2012 om 09:43.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be