Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen een rookverbod in cafés?
Voor. 57 42,22%
Tegen. 78 57,78%
Aantal stemmers: 135. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2008, 14:05   #3001
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Ayers Bekijk bericht
Walgelijk.
Geen afleidingsmanoeuvers: de vergelijking die u maakte tussen de gruwelen van de holocaust en het- in vergelijking daarmee - belachelijke ongemak dat rokers ervaren als ze even hun 'craving' moeten uitstellen, was walgelijk.
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 14:06   #3002
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Dat hoef niet per se een nadeel te zijn, denk ik. Zeker niet wat omzet en dronkenschap betreft.
Ik klaag niet, observeer slechts en zal altijd mij passend amusement vinden of zelf bedenken.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 14:10   #3003
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik klaag niet, observeer slechts en zal altijd mij passend amusement vinden of zelf bedenken.

Op dat gebied zijn we dan lotgenoten, want ik klaag evenmin, aangezien ik zeer zelden op café ga, hooguit een paar keer per jaar. Ook wegens te veel anderssoortig amusement. Maar ik heb wel veel begrip voor niet-rokers die wél graag op café zouden gaan zonder te worden geconfronteerd met al de nadelen van het meeroken. En ik vind het hoe langer hoe hallucinanter als ik zie hoe agressief en onredelijk rokers en hun medestanders hier reageren. Intrigerend!
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 14:10   #3004
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
De overheid die de snelheidsbeperkingen vastlegt is in veel gevallen niét de eigenaar van de betrokken wegen. Uw voorbeeld klopt dus niet. Een overheid kan dan ook beperkingen opleggen op domeinen waar ze zelf geen eigenaar van is. Brandvoorschriften in bioscopen en hygiëneregels in restaurants, bijvoorbeeld. En dus ook rookbepalingen in café's, zeer terecht.

De overheid legt trouwens nu al regels op voor particuliere woningen: zo moet je de huurprijs afficheren als je de woning wilt verhuren. Ook dat is zeer tegen mijn zin, maar het is altijd hetzelfde liedje: de goeden moeten het met de slechten bekopen. Ook zo bij het roken in café's. Mochten rokers de voorbije 100 jaar ook maar één teken van vedraagzaamheid en begrip voor niet-rokers hebben getoond, dan was er nu van een strenge wetgeving geen sprake. Eigen schuld dus.
Dat erken ik ook, Jukes. Maar ander, eerder aanwezig onrecht legitimeert in geen geval nieuw onrecht. Ge supportert enkel en alleen omdat het u nu toevallig beter uitkomt.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 14:11   #3005
Bill Ayers
Burgemeester
 
Bill Ayers's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 mei 2006
Berichten: 494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Geen afleidingsmanoeuvers: de vergelijking die u maakte tussen de gruwelen van de holocaust en het- in vergelijking daarmee - belachelijke ongemak dat rokers ervaren als ze even hun 'craving' moeten uitstellen, was walgelijk.
Utut. Dat gij niet wilt erkennen dat macht is recht wel eens onrecht zou kunnen voortbrengen, dan kan ik daar weinig aan veranderen. Bovendien heb ik, zoals al tot treures toe herhaald, weinig van doen met rokers en hun cravings.
Bill Ayers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:04   #3006
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Wel Bobke, ik rook ook niet. Meer zelfs: ik ga héél zelden op café. (wegens veel te veel andere bezigheden). Of het rookverbod er dus komt of niet, kan me eerlijk gezegd compleet aan mijn reet roesten. Maar als ik zie hoe aggressief en verongelijkt rokers hier reageren, dan kan ik het niet laten om ze wat op te jutten. Niks zo plezant als iemand die geen argumenten heeft, te laten spartelen tot hij denkt er één gevonden te hebben. En nu ga ik even voor de lichtbak zitten. Zoals de konijnen. Rook ze! (natuurlijk gij niet, maar de rokers).
Met andere woorden: Uw hele argument dat U in alle veiligheid en gezondheid op café wil kunnen gaan, is een hypothetisch argument omdat U dat toch bijna nooit doet.

Vindt U het dan raar dat Uw argumenten lichtelijk onzinnig worden ?

Als rabiaat voorstander van rookvrije cafés bent U dus blijkbaar iemand die, zelfs moesten er rookvrije cafés bestaan, evenmin op café zou gaan.

Of, zoals ik hierboven al ergens aanhaalde: moest er wérkelijk een markt zijn geweest voor rookvrije cafés, dan was die al lang ontgonnen. Quod non dus. Omdat de meest rabiate antirokers mensen zijn die sowieso zelden op café gaan, rookvrij of niet.

Aldus: Uw eis voor een rookverbod zal met andere woorden in wezen enkel de caféhouders en hun werknemers treffen. En dat vindt U dan nog om te lachen ook.

Mooi is dat.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:16   #3007
Jukes
Parlementslid
 
Geregistreerd: 11 april 2007
Berichten: 1.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Met andere woorden: Uw hele argument dat U in alle veiligheid en gezondheid op café wil kunnen gaan, is een hypothetisch argument omdat U dat toch bijna nooit doet.
Zie mijn vorige post. Het is niet omdat ik zelf zelden op café ga, dat ik geen begrip kan opbrengen voor al de moegetergde niet-rokers. En er is natuurlijk altijd de kans dat ik wél eens vaker een kroeg zal binnenstappen als ik zeker weet dat ik er niet uren in de wind stinkend, met tranende ogen en een hese stem terug buitenkom.

Er zijn hier trouwens ook zeer fanatieke tegenstanders van het rookverbod aan het woord, die zelf nooit roken. Als hen het gegund is hun vrienden-rokers te verdedigen, dan is het mij ook wel toevertrouwd om de niet-rokers een hart onder de riem te steken, zeker? Of zijn de leden van rokerslobby al zo van hun superioriteit en suprematie doordrongen dat ze vinden dat alleen zij dat recht hebben?
__________________
Try al little tenderness (Otis Redding zaliger)
Jukes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:19   #3008
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Maar één vraag voor U: bent U vóór of tegen een systeem waarin elke horeca-uitbater zelf kiest of er in zijn etablissement gerookt wordt ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rhiannon Bekijk bericht
Daar ben ik tegen.
Ach zo. Dus zélfs als er rookvrije cafés bestaan, dan bent U er nog tegen dat er cafés bestaan waar men wel mag roken ?

Met andere woorden: het feit dat er 500 m verder in een café, waar U niet binnen hoeft (want U kan perfect in Uw rookvrije café zitten) wél gerookt wordt, en waar dus alleen rokers zitten, of mensen die daar geen aanstoot aan nemen, dat stoort U ?

En waarom als ik vragen mag ? U heeft dan toch Uw perfect gezonde omgeving om met Uw vrienden een glas te drinken ? Of zit Uw gezelschap misschien toch liever in het café waar wel nog mag gerookt worden ? Of is Uw gezelschap misschien niet zo rabiaat als U ?

Of vreest U dat rookvrije cafés nooit van de grond gaan komen ? En zo ja, hoe zou dat komen denkt U ? (* antwoord hieronder)

Of bent U van oordeel dat alles wat U persoonlijk stoort, moet verboden worden, ook al is de meerderheid het daarover niet met U eens ?

Wel, ik ga U iets wereldschokkends vertellen nu: niet alles wat U persoonlijk graag zus of zo zou gezien hebben, wordt werkelijkheid hoor. Toch niet in een democratisch staatssysteem...








(*)Dat komt, m'n beste, omdat nu eenmaal niemand daar zo om zit te roepen zoals U hier, behalve dan een aantal zelfverklaarde gezondheidsadepten die het toevallig tot parlementair geschopt hebben en denken dat hun mening wel eens goed zou kunnen aanslaan bij hun kiespubliek... Jammer dat HUN kiespubliek nu eenmaal NIET de meerderheid van het kiespubliek vormt...

Laatst gewijzigd door Diplomatius : 3 december 2008 om 15:27.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:22   #3009
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Op dat gebied zijn we dan lotgenoten, want ik klaag evenmin, aangezien ik zeer zelden op café ga, hooguit een paar keer per jaar. Ook wegens te veel anderssoortig amusement. Maar ik heb wel veel begrip voor niet-rokers die wél graag op café zouden gaan zonder te worden geconfronteerd met al de nadelen van het meeroken. En ik vind het hoe langer hoe hallucinanter als ik zie hoe agressief en onredelijk rokers en hun medestanders hier reageren. Intrigerend!
Nix lotgenoten. Ik rook graag, al sinds 1953 en ik ken minstens 3 cafés die ik voor mij belangrijk vind omdat zij tevens trefpunt zijn van muzikanten.

Voor zover ik kan nagaan reageren rokers in deze draad hooguit wat geïrriteerd op de hautaine opstelling van de ijveraars voor het rookverbod, in het achterliggend besef dat het grootste deel van de kroegomzetten èn de inherente belastingen wordt opgebracht door rokenden.

Inperking van vrijheden doet omzet derven en prijzen stijgen plus leidt tot verhoging van belastingen mede voor niet-gebruikers; ook: teloorgang van werkgelegenheid.

Evengoed, ik vind wel manieren om mij, de onderdrukking ontwijkend, te amuseren.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:24   #3010
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

fuck het rookverbod, ik trek er me nog steeds geen reet van aan en ben ook niet van plan het ooit te doen. Opmerkingen heb ik ondertussen wel al gekregen. Helaas kan ik me daar niets van aantrekken. En dat dit land naar de kloten gaat door zo'n regeltjes is zeker.
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:24   #3011
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jukes Bekijk bericht
Zie mijn vorige post. Het is niet omdat ik zelf zelden op café ga, dat ik geen begrip kan opbrengen voor al de moegetergde niet-rokers. En er is natuurlijk altijd de kans dat ik wél eens vaker een kroeg zal binnenstappen als ik zeker weet dat ik er niet uren in de wind stinkend, met tranende ogen en een hese stem terug buitenkom.
Als U instemt met een systeem waarin elke caféhouder ZELF beslist of hij een rokers of niet-rokerscafé uitbaat, dan zouden er - als ik moet geloven dat de niet-rokers dan toch ineens op café zouden gaan - héélwat rookvrije cafés moeten ontstaan, en kan U dat dus perfect doen.

U in Uw café, ik in het mijne. Iedereen gelukkig.
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:46   #3012
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
fuck het rookverbod, ik trek er me nog steeds geen reet van aan en ben ook niet van plan het ooit te doen. Opmerkingen heb ik ondertussen wel al gekregen. Helaas kan ik me daar niets van aantrekken. En dat dit land naar de kloten gaat door zo'n regeltjes is zeker.
Zielig ventje.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:53   #3013
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Als U instemt met een systeem waarin elke caféhouder ZELF beslist of hij een rokers of niet-rokerscafé uitbaat, dan zouden er - als ik moet geloven dat de niet-rokers dan toch ineens op café zouden gaan - héélwat rookvrije cafés moeten ontstaan, en kan U dat dus perfect doen.

U in Uw café, ik in het mijne. Iedereen gelukkig.
De praktijk leert ons dat dit niet opgaat, en daarom moet de overheid ingrijpen.

Ik heb onlangs mijzelf de tering gezocht om in leuven een rookvrij cafe te vinden.....de rest hing scheef van de doemp.

praktijk =! theorie
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 15:56   #3014
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De praktijk leert ons dat dit niet opgaat, en daarom moet de overheid ingrijpen.

Ik heb onlangs mijzelf de tering gezocht om in leuven een rookvrij cafe te vinden.....de rest hing scheef van de doemp.

praktijk =! theorie
Aha, NU zijn we er ! Eindelijk !

En hoe zou dat nu toch komen denkt U, dat in de praktijk gewoonweg NIEMAND staat te roepen om rookvrije cafés ?
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:05   #3015
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zielig ventje.
Is't dan zo erg om te zien dat sommige mensen gewoon zeggen nu is het genoeg met al die nieuwe regeltjes? Persoonlijk zie ik eerder zieligheid in de sfeer van regeltjes volgen als een ezeltje dat rondjes draait op de kermis
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:07   #3016
Bierke
Minister-President
 
Bierke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De praktijk leert ons dat dit niet opgaat, en daarom moet de overheid ingrijpen.

Ik heb onlangs mijzelf de tering gezocht om in leuven een rookvrij cafe te vinden.....de rest hing scheef van de doemp.

praktijk =! theorie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Aha, NU zijn we er ! Eindelijk !

En hoe zou dat nu toch komen denkt U, dat in de praktijk gewoonweg NIEMAND staat te roepen om rookvrije cafés ?
Open er zelf dan één probleem opgelost
__________________
... het enige zachte is dons ...
“You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand
Bierke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:17   #3017
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diplomatius Bekijk bericht
Aha, NU zijn we er ! Eindelijk !

En hoe zou dat nu toch komen denkt U, dat in de praktijk gewoonweg NIEMAND staat te roepen om rookvrije cafés ?
Gewoonweg niemand ? Kwatsch !

Men legt zich er gewoon bij neer, dat is helemaal wat anders als niet willen ! Mensen zijn gewoontedieren, en merken pas nadat de overheid een maatregel heeft ingesteld wat voor een walgelijke gewoonte het was om een hele avond in de doemp van andere mensen te zitten.

Ik wil rookvrije cafe, en je mag er donders op zeggen dat de meeste niet rokers rookvrije cafes willen (alle, toch de niet rokers met verstand, welk nut heeft het om een hele avond giftige rook op te snuiven van anderen, je kleren verplicht te moeten wassen...). Maar omdat er nog steeds een grote groep rokers is, is het sociaal gezien niet gemakkellijk om dat te eisen. Iedere vriendenkring heeft wel een roker. Maar toch is het gezonder, beter en logischer om het te verbieden in cafes, OOK voor de rokers.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:20   #3018
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Is't dan zo erg om te zien dat sommige mensen gewoon zeggen nu is het genoeg met al die nieuwe regeltjes? Persoonlijk zie ik eerder zieligheid in de sfeer van regeltjes volgen als een ezeltje dat rondjes draait op de kermis
Die regeltjes zijn net nodig om kinders gelijk u respect voor hun medemens aan te leren. Want dat is duidelijk iets wat u ontbreekt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:32   #3019
Diplomatius
Minister
 
Diplomatius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 november 2006
Berichten: 3.273
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Gewoonweg niemand ? Kwatsch !
Nogmaals, als er een markt voor was geweest, waren de rookvrije cafés al lang als paddestoelen uit de grond gerezen.

Citaat:
Mensen zijn gewoontedieren, en merken pas nadat de overheid een maatregel heeft ingesteld wat voor een walgelijke gewoonte het was om een hele avond in de doemp van andere mensen te zitten.
Dat is een stelling die vooreerst niet correct is, en daarnaast er ook nog eens van uitgaat dat mensen niet in staat zijn om voor zichzelf te denken, maar een overheid zouden nodig hebben die alles hen voorkauwt. Een bijzonder mensonvriendelijke stelling als je het mij vraagt.

Waarom niet correct: uit meerdere sociologische studies is gebleken dat de wetgever steeds achter de feiten aanholt. Om enkele voorbeelden te geven:

- abortus was door een overgrote meerderheid al lang aanvaard, alvorens de overheid het in bepaalde omstandigheden legaal maakte. Je gaat mij niet vertellen dat de contra-abortusideologen plots allemaal pro zijn geworden doordat de wetgever de wet wijzigde.

- andere ethische discussies zoals bijvoorbeeld euthanasie hadden al veel langer een groter maatschappelijk draagvlak, alvorens de overheid besloot om dit ook in bepaalde omstandigheden toe te laten.

- ...

Met andere woorden: een overheid zal pas effectief tot wetgevend optreden overgaan wanneer er daarvoor ook een voldoende groot maatschappelijk draagvlak bestaat. En wanneer dat maatschappelijk draagvlak niet of niet meer bestaat, dan wordt het vaak snel afgevoerd of minstens afgezwakt.

Waarom is het verbod op cannabisgebruik 'afgezwakt' denkt U ? Waarom heeft men in Duitsland het rookverbod versoepeld (hetgeen er daar in feite op neerkomt dat elke uitbater toch gewoon kiest wat hij er mee doet). Waarom idem in Spanje ? Waarom denkt men er aan om in Nederland hetzelfde te doen ?

Juist, omdat het maatschappelijk draagvlak véél te klein is (geworden).

Als U weet dat hooguit 1/3e van de (actieve) bevolking rookt, en er uiteindelijk toch zowat 2/3e tegen een rookverbod is, wat leert U dat dan ?
Diplomatius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2008, 16:46   #3020
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Hoe schattig

ale, ga ma schoon verder spelen zenne
Zit voor het moment terug in een Street Fighter II Hyper Fighting fase.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be