![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Banneling
|
en ook uit de krant BvL want een nva pm zal u wel niet aanstaan
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Minister
|
Inderdaad Madame Brepoels is bekend voor haar goede dossierkennis.
Maar sorry ik kan daar nergens zien dat Dirupo uitdrukkelijk de EU aanvraag zou gedwarsboomd hebben. Ik zie wel dat Paars de verantwoordelijkheid ervan draagt maar niet uitsluitend Dirupo. En ook zie ik dat zelfs Madame Brepoels hetzelfde pretendeert dan mij, "Erger nog, deze Waalse bezwaren worden nu toegejuicht door de Nederlandse regering, die elke strohalm aangrijpt om maar niets te moeten doen in dit dossier." Nederland staat helemaal niet te springen om de ijzeren rijn weer te openen. En natuurlijk het onnozel gedrag van Dirupo werkt dat in de hand. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Het is misschien wat vreemd om daar nu mee af te komen, maar het is mijn overtuiging dat het probleem IJzeren Rijn ook op een andere manier aangepakt kan worden.
Op dit moment is er een conflict tussen allerlei belangen. Maar die belangen verschuiven bij nationale verschuivingen. Indien Antwerpen onder hetzelfde beleid en dezelfde jurisdictie valt als Nederlands Limburg zelf - als dat al niet (verenigd) Limburg geworden is - spelen andere mechanismen. Ik heb een vermoeden dat de IJzeren Rijn op dat punt, in dat gebied en om die redenen wellicht lichter zal uitvallen. Per slot van rekening is de aanleg van een kanaal dan interessanter. Met andere woorden: de ijzeren rijn is mogelijkerwijs een belgische noodzaak.
|
|
|
|
#304 |
|
Minister
|
Steben
Denkt u echt dat de limburgers dan dadelijk akkoord gaan zijn enkel omdat het over hetzelfde land zou gaan? Daar geloof ik dus niets van, zelfs in belgisch limburg zijn de mensen van ginder er tegen gekant. En gaan nu wel ineens de economische belangen primeren bij de aanhang van Leterme? Dan zijn we goed opweg om een 2 zaventem te creeeren ipv een oplossing te vinden. |
|
|
|
|
|
#305 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
|
Citaat:
Zaventem: mooi voorbeeld, santos. Waarom alles bundelen in Zaventem? Zou het niet mooi communautair zijn, als we Oostende, Antwerpen en Bierset gaan aansnijden? (Bierset is een succesverhaal, dat geef ik toe en ik sta te springen om wallonië eindelijk eens te belonen voor echte successen) Dat is pas verdeelde last en verdeelde opbrengst. Zaventem kan dan enkel DHL-post worden bv. Kwestie van inductief te redeneren.
Laatst gewijzigd door Steben : 14 maart 2008 om 10:51. |
|
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik ben ook voor een oplossing. Maar in Belgisch limburg vroeg men om een omleiding. Ik dacht dat mensen rond neerpelt en/of hamont dat vroegen. Karel Pinxten was daar toen tegen. En het oude spoor is een enkel spoor dus dat zal dan ook op termijn moeten verdubbeld worden. Het probleem is dat door jaren geen gebruik te maken er beschermde gebieden zijn gekomen, woonwijken, wegen etc... en dat het nu nog veel moeilijker is om dit te realiseren zonder problemen. Ondanks dat het een logostiek thema is blijft het wel belangrijk voor Antwerpen en zijn verdere ontwikkeling. Waar ik nog steeds voorstander van be |
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
IJzeren Rijn snel tot een einde komen. Limburgers samen in een land lossen alles op, zolang het niet om een Hollander gaat |
|
|
|
|
|
|
#309 |
|
Minister
|
Tja waarom alles geconcentreerd is op Zaventem weet ik ook niet.
Omdat het centraal ligt ofzo zeker, ik ben voorstander om decentralisatie te doen voor dit onderwerp. Maar of het haalbaar is lijkt me echter een moeilijke vraag. |
|
|
|
|
|
#310 |
|
Minister
|
Ja geen ijzeren rijn want er is geen direct belang voor Limburg en drugs aan 1 zijde van de maas. Probleem omgelost.
|
|
|
|
|
|
#311 |
|
|
Bij een hereniging heeft Vlaanderen zelfs geen juridische poot om op te staan als ze de heropening van de Ijzeren Rijn eist. Punt is dat dat een toegeving is die Nederland in 1839 moest doen aan België, in ruil voor aan aantal gebieden, later werd dat dan verder uitgewerkt en leidde dat tot de Ijzeren Rijn.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 14 maart 2008 om 10:57. |
|
|
|
|
|
#312 | |
|
|
Citaat:
Drugstolerantie is geen ingebakken volkseigenschap. Maastricht: Als ik het goed voorheb was de eerste gemeente in het verzet een Nederlandse buurgemeente?
|
|
|
|
|
#313 |
|
|
Dat kan ik niet volgen. In welke wet staat dat dan?
|
|
|
|
#314 |
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Banneling
|
Citaat:
pacti sunt servandi (of zoiets, heb nooit latijn gehad) vlaanderen en wallonie zullen bij de onafhankelijkheid de belgische verplichtingen en rechten overnemen, da's een internationale voorwaarde |
|
|
|
|
|
|
#316 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
|
Het is een verplichting van Nederland om een ander land een spoorlijn tussen Antwerpen en Duitsland over haar grondgebied toe te staan, als dat ander land ophoudt te bestaan en Vlaanderen samengaat met Nederland, dan houdt die verplichting bijgevolg op te bestaan daar Antwerpen dan deel zou uitmaken van Nederland. (Want daar had ik het voor alle duidelijkheid over: wat er zou gebeuren in geval van hereniging.)
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 14 maart 2008 om 14:39. |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Minister
|
Citaat:
En dat geldt voor vele wrijvingen en wrijvingskes: het is het bestaan van België dat de problemen creëert. Niet alleen zouden Nederland en een zelfstandig Vlaanderen veel sneller hun problemen oplossen, maar bovendien zouden de meeste van die problemen bij een hereniging zonder voorwerp zijn. |
|
|
|
|
|
|
#320 | |
|
|
Citaat:
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
|
|
|