![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Querty in plaats van Azerty ? | |||
| Neen, ik wil er niet van weten. |
|
20 | 32,26% |
| Ja, zelfs al zal het me toch wat moeite kosten |
|
13 | 20,97% |
| Ja, voor mij, super flexibele wereldburger, een makkie |
|
29 | 46,77% |
| Aantal stemmers: 62. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 |
|
Minister
|
![]() Dit is het Dvorak keyboard. |
|
|
|
|
|
#302 |
|
Minister-President
|
Wat een raar/nutteloos topic.. Ik typ soms een dag qwerty op m'n spaanse computer, en wanneer ik achter de belgische zit azerty. dat omschakelen lukt gemakkelijk en leer je sneller dan je denkt.
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Deze keer zijn het de ultraflaminganten die kinderachtig doen. |
|
|
|
|
|
|
#304 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
|
Citaat:
AZERT is Betamax, V2000 is Dvorak maar QWERTY is VHS. De componist van Ma Vlast is het beste systeem maar wordt door te weinigen geproduceerd om ingeburgerd te raken. Ik heb zowel met AZERT als QWERTY gewerkt en QWERTY is gewoon het best ingesteld op de Nederlandse taal en het snelst (zeker het Apple-toetsenbord) om mee te werken. (Daarnaast wordt het wereldwijd het meest gebruikt, wat in de praktijk betekent dat een Nederlander zo aan het werk kan in Noorwegen, of Australie, of India.) Degenen die AZERT verdedigen, verdedigen een verouderd ''Betamax''-systeem, dat speciaal is ontwikkeld voor een taalgroep die de onze niet is. Op zich is het niet vreemd dat in een overwegend tweetalig land men rekening houdt met de tweede - vaakgebruikte - landstaal maar eigenlijk is de invoering van een toetsenbord dat voor een minderheid het handigst is ook de zoveelste bevestiging dat Belgie eigenlijk een Franstalig land had moeten zijn. ''En voor de Vlaming....''. Maar hee, als je AZERT gewend bent is dat voor jou ook het snelste toetsenbord, vooral blijven gebruiken. Mocht ooit QWERTY de standaard worden ben je daar weer snel genoeg aan gewend. Maar niét zeggen dat het 't beste toetsenbord is, want dat is niet zo. Kortom, allemaal gezeur. |
|
|
|
|
|
|
#306 | |||
|
|
Citaat:
AZERTY en QWERTY toetsenborden zijn nu echt niet zó verschillend, en de vergelijking met videocassettes die niet in een ander type videorecorder pasten klopt ook niet. Je vingers passen op al die toetsenborden, en de fiche (USB tegenwoordig) is ook universeel en heeft niets met AZERTY of QWERTY te maken. VHS was technisch niet het beste systeem, noch qua beeld noch qua geluid, het is alleen het meest verspreide en dus de standaard geworden. Dat je QWERTY dan met VHS vergelijkt ondergraaft dus je stelling dat het beter is. Maar doordat er geen incompatibiliteit is tussen die toetsenborden is er niet echt een reden om een standaard te kiezen. Wie dus AZERTY, QWERTY, QWERTZ, DVORAK of COLEMAK wil gebruiken die doet gewoon maar. Enkel gefrustreerden willen hier een probleem van maken. Citaat:
Ik verdedig niet AZERTY, maar het gezond verstand. Je schakelt niet over omdat je ergens een paar milliseconden rapper gaat typen, wat dan nog alleen geldt zolang je niets met accenten moet typen. Op dezelfde manier gooi ik geen toestel buiten omdat het nieuwe 1 mW minder verbruikt. Citaat:
En één standaard, dat betekent met één unieke toetsenbord layout die wereldwijd gebruikt wordt. Dus niet een QWERTY US en een QWERTY UK, en een QWERTY ES, enz.. |
|||
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
|
Citaat:
Maar voornamelijk zei ik dat ik het allemaal gezeur vind en dat de DVD allang is ingevoerd. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 7 januari 2011 om 00:58. |
|
|
|
|
|
|
#309 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#310 | |
|
|
Ik wil er dan toch nog even aan toevoegen dat V2000 op vlak van kwaliteit onderdeed tegenover VHS of Betamax. Volgens de wiki (ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van V2000, maar dat kan ook liggen aan de uitgebreide samenzwering die rond de verschillende videoformaten bestaat
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#311 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik gebruik al 13 jaar qwerty, hoewel ik cum laude mijn diploma blind tikken op azerty heb gedaan. Tijd dat de wereld eens 1 soort toetsenbord gaat gebruiken. Dus ik blijf bij qwerty.
|
|
|
|
|
|
#312 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Mij valt weer eens op dat de voorstanders van azerty juist aan dit toetsenbord een politieke dimensie geven. Jullie komen af met "wij wonen in België", "dit is een tweetalig land" (wat onjuist is ten andere, maar goed)... Het azertytoetsenbord is aangepast aan het Frans, en aldus "het best aangepast" voor wie op regelmatige basis een tekst in het Frans moet typen. Of dat echter vaak het geval is bij de doorsnee Vlaming, is echter nog maar de vraag. |
|
|
|
|
|
|
#313 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nederlands en Frans zijn in ieder geval de twee belangrijkste voertalen in dit land, mijnheer de muggenzifter.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#314 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nee, niet bij uitzondering. Wij gebruiken vaak accenten.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." De langverwachte outing van duveltje382 |
|
|
|
|
|
|
#316 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
é?
|
|
|
#317 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#318 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is helemaal niet het geval. Neem een willekeurig krantenartikel en tel maar eens de accenten. In verhouding tot het aantal lettertekens zullen de accenten eerder een uitzondering zijn dan een regelmaat.
|
|
|
|
|
|
#319 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Schijnbaar heeft u het nog steeds niet door (alhoewel verschillende malen geschreven): een aan het Nederlands aangepast toetsenbord is wenselijk, eerder dan zomaar azerty of qwerty over te nemen.
|
|
|
|
|
|
#320 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ik heb het b.v. zelf zó geprogrammeerd dat als ik eerst de Win-key, dan i en dan j intik, ik "ij" in één teken krijg, n.l. "ij". Idem voor Win+/+o = "ø" etc. AltGr+s geeft mij: "ß" enzoverder. Allemaal heel handig. |
|
|
|
|