![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#3501 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Nee dat heb je niet gedaan. Je herhaalt gewoon je mantra. Zo van "als ik het maar vaak genoeg zeg, dan zla het wel waar worden". Wilt ge vervallen in een kinderlijk welles-nietes spel Patrick? Ik niet. ...dus ik ga de discussie niet meer aan. Je hebt "gewonnen" Patrick.
|
|
|
|
#3502 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waarom verdedig je de Imperial College fit niet, bijvoorbeeld ? Waar is uw argument om te zeggen dat R0 in Belgie wel degelijk 6 is en in Zweden, wel degelijk 2 ? Waar is uw argument om aan te geven dat het inderdaad plausibel is dat het effect dat de lockdown had in Belgie, overeenkomt met het effect van "geen massa bijeenkomsten" in Zweden ? Waar zijn uw argumenten om die opwerpingen tegen te spreken ? Waar zijn uw argumenten om aan te geven dat het perfect normaal is dat de R daling door een lockdown PERFECT gecompenseerd is door, wel, ja, door wat, als "hysteresis" effect ? Waarom zouden al die argumenten geen antwoord verdienen, maar toch van de tafel geveegd moeten worden als "mijn mantra" ? Waar zijn die fout ? Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juni 2020 om 12:11. |
|
|
|
|
|
|
#3503 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Euh, nee?... Waar zit ik te pontificeren dat er absoluut zeker 120.000 doden zijn vermeden?... Mijn openingspost: Citaat:
De ganse discussie die erop volgt komt hierdoor omdat je geen enkele effect van de lockdown erkent.
|
|
|
|
#3504 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#3505 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ik ga dit niet nog eens doen
|
|
|
|
#3506 |
|
Minister-President
|
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 15 juni 2020 om 12:15. |
|
|
|
|
|
#3507 |
|
Minister-President
|
(tip: het gaat over de woorden "absolute zekerheid"
Nogmaals: ok, noted)
|
|
|
#3508 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat tegenspreekt dat de lockdown iets gedaan heeft is: 1) geen enkel waarneembaar effect bij opheffen ervan (en nochtans is het gedrag wel degelijk veranderd, mensen zijn weer buiten gekomen) 2) landen zonder lockdown zoals Zweden of Canada hebben niet de divergentie gekend zoals voorspeld zonder lockdown EN hebben uiteindelijk vergelijkbare resultaten zoals verschillende lockdown landen 3) in Zuid Amerika is er geen enkel van de zogezegde "duidelijke tekenen die bewijzen dat de lockdown werkt" die men in Europa waarnam, te zien in lockdown landen ginder, en ook daar is er niet echt een verschil in principe tussen het niet-lockdown land ginder (Brazilie) en lockdown landen zoals Peru. In elk geval ook geen exponentiele divergentie zoals voorspeld als men durfde geen lockdown te doen. Dat lijkt mij een serieus empirisch stel waarnemingen die maken dat men niet kan stellen dat er duidelijk bewijs is dat lockdowns een BELANGRIJK / NOODZAKELIJK effect hebben gehad. |
|
|
|
|
|
|
#3509 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
"ik heb vorige keer ook niks kunnen opwerpen, maar ga nu verwijzen naar toen, alsof dat wel het geval was".
Vorige keer stelde je ook weer dat je geen tijd wilde verliezen met een discussie... Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juni 2020 om 12:21. |
|
|
|
|
|
#3510 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar enfin Patrick...
|
|
|
|
#3511 |
|
Minister-President
|
Trouwens, ik zoek niet per se naar bewijs die mijn these bevestigen. Zie bvb. dit https://www.pnas.org/content/early/2.../10/2009637117
(echt eens lezen Patrick; zou jouw punt bewijzen dat lockdowns geen impact hadden)
|
|
|
#3512 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#3513 |
|
Minister-President
|
Stropopredenering
|
|
|
#3514 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Je bent niet de eerste die het citeert. Mijn punt is gewoon dat er nu een campagne aan de gang is om te stellen dat die lockdowns (daarmee bedoel ik enkel het stuk "mensen in hun huizen opsluiten") fantastisch gewerkt hebben, terwijl wat men empirisch vindt, juist het omgekeerde aangeven en dat empirisch zodanig overtuigend is dat het moeilijk wordt om het tegendeel te beweren. Dit doet echt denken aan de "geopenbaarde dogma's die men zonder nadenken moet aanvaarden" omdat men anders gewoon moet toegeven dat men bijzonder domme en schadelijke dingen heeft gedaan op een bijzonder brutale wijze. Geen enkel van de argumenten die zogezegd "waterdicht aantonen dat lockdowns gewerkt hebben" kan de minste analyse doorstaan, maar men houdt dat niettemin vol, en conformisten zoals jij praten dat klakkeloos na, met de zelfgenoegzaamheid van aan de kant van de 'experten' te staan, zogezegd. |
|
|
|
|
|
|
#3515 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, helemaal niet. Dat is wat die Imperial College fit ook moet stellen om tot zijn statistische significantie van lockdowns te komen.
Je moet dus kunnen aannemen dat dat een VASTSTAAND FEIT is, en dat op onafhankelijke wijze kunnen argumenteren, om aan die fit realiteitswaarde van zijn parameters te geven he. Immers, gans het punt draait rond de statistische significantie van de "lockdown parameter". Maar dan moeten alle andere parameters van het model ook realistisch zijn. Welnu, de R0 in Belgie is meer dan 6, die van Zweden, rond de 2 omdat ze anders geen R0 onder de 1 kunnen bekomen in Zweden - wat op zich weer nodig is om statistische significantie aan de lockdown te geven in Belgie bijvoorbeeld. Als er een twijfel is over de 3 voudige besmettelijkheid van Belgen ten aanzien van Zweden, moet dat dus ook in twijfel getrokken worden he. Je beweert dat je al mijn argumenten had weerlegd vorige keer. Dit argument dus ook. Waar staat uw weerlegging hiervan vorige week ? |
|
|
|
|
|
#3516 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Betere kwaliteit dan die van Imperial College?
|
|
|
|
#3517 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Ziehier de stropop Mijn standpunt is niet dat Belgen 3x meer besmettelijk zijn dan Zweden.
|
|
|
|
#3518 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maw, mijn opwerping is geen stropop: het haalt de pertinentie van wat dat Imperial College model zegt, onderuit. Ik heb geen herinneringen van gedetailleerd weerleggen van mijn argumenten daartegen, en in het bijzonder dit. Merk trouwens op dat het datzelfde punt is, onder een andere vorm, dat zegt dat men Zweden en Belgie niet moet vergelijken, maar Zweden met zijn buurlanden vergelijken. Dat impliceert immers dat Scandinaven in het algemeen veel minder besmettelijk zijn dan Belgen. Maw, in Scandinavie, de mensen reeds weinig besmettelijk zijnde, zou een lockdown ervoor gezorgd hebben dat er zo goed als geen gevallen zouden zijn (cfr Noorwegen, Finland), en dat de "volle epidemie" eigenlijk maar 5000 doden zou veroorzaken (Zweden). Daarentegen, met die ongelofelijk besmettelijke Belgen zou een goeie lockdown de schade beperken tot 10 000 doden, terwijl geen lockdown meer dan 100 000 doden zou veroorzaakt hebben. DAT is het impliciete argument achter "we moeten Zweden met zijn buren vergelijken, en Belgen met hun buren". We moeten mensen met min of meer vergelijkbare besmetbaarheid vergelijken. Properen met properen, varkens met varkens, als het ware Dat je niet begrijpt dat dat de directe implicatie is van verschillende argumenten die je aanvoert, dat kan ik ook niet helpen. Ze zijn allemaal gebaseerd op de hypothese, of het "meetresultaat" dat Zweden 3 keer minder besmettelijk zijn dan Belgen (en Nederlanders, Fransen, en zo voort...). Helemaal dus geen stropop, maar de onderliggende essentie van vele "de lockdown heeft gewerkt" argumenten. Als men dus de pertinentie van het Imperial College model opzij zet, evenals de "we mogen de Zweden enkel met hun buren vergelijken", dan blijft er enkel nog maar 1 waarnemingspunt dat grotendeels overblijft: "in vele landen kwam er een knik, een beetje na de lockdown". Het spreekt vanzelf dat dat een bijzonder zwakke causale link is, maar goed. Laten we aannemen dat de "knik" er kwam door de lockdown. Waarom die knik er in Zweden gekomen is zonder lockdown weten we niet - volgens Imperial college kwam dat omdat er ginder een spectaculair effect was door het verbieden van massa evenementen, effect dat nergens anders werd gezien, maar goed.... misschien is dat ook waar: een lockdown veroorzaakt een knik, maar in sommige landen veroorzaakt iets anders ook een knik. Goed. Dan blijft mijn punt: waar is die knik dan in Zuid-Amerika in de lockdown landen ? Dan is het antwoord "ginder volgen ze de regels niet en/of de data zijn misschien verkeerd en de knik is er maar we zien die niet". Mja. |
|
|
|
|
|
|
#3519 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
in't kort (nog eens) 1. Er zijn verschillende verklarende variabelen mogelijk voor R 2. Veel van die verklarende variabelen zijn moeilijk te capteren - hoe meer mogelijke verklarende variabelen, hoe moeilijker een correlatie te leggen 3. Mogelijk maatregelen die impact hebben op R: mondmaskers, richtlijnen, beperken van grote evenementen, lockdown, 4. Enkel voor lockdown is een significant effect merkbaar als je een land-data poolt Sluit niet uit dat andere maatreglen effect hebben. Kom, laten we nog een rondje doen?
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 15 juni 2020 om 13:59. |
|
|
|
|
|
|
#3520 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als dusdanig is de stelling van het paper eenvoudiger, maar ik moet zeggen dat ik de data enkel maar suggestief vind, en niet als bewijs zie. Je kan dat geen systematische studie noemen, gewoon een suggestie. Maar die is niet zinloos. De suggestie is: all else equal zien we een verandering in slope op verschillende punten als het enige dat gedaan werd, op verschillende tijdstippen, het dragen van maskers was. Je moet het eigenlijk zien als enkel maar de falsificatie van een tegenargument: "de helling verandert niet". De helling verandert. Dat bewijst niks. Het bewijst alleen maar dat er geen evident tegenargument is "de helling verandert niet". Citaat:
Ik zal U een voorbeeld geven van wat ik bedoel. Stel, ik heb de theorie dat de planeten rond de zon draaien omdat ze met een elastiek aan de zon zijn vastgemaakt. Eerst stel ik een model op met een rigide koord. Ik kan daarmee min of meer Mercurius fitten (dat een bijna perfecte cirkel is). Ik zeg dus dat ik een bewijs heb voor een koord tussen de zon en Mercurius. En nu zegt iemand: er is Mars ook ! Ah, ja, de baan van Mars heeft een excentriciteit. De straal is niet constant. Ik voeg een parameter toe aan mijn model: de koord is niet rigide, maar is een elastiek. Ik fit de twee parameters: lengte van het koord, en de elasticiteit. Ik schrijf een publicatie: Mars toont aan dat de elasticiteit van het koord een statistisch significante parameter is. Ik heb namelijk een statistische analyse gedaan van mijn fit, en de meetfouten op de baanbepaling van Mars, en dat alles mooi verwerkt, en ik vind dat het statistisch onwaarschijnlijk is dat de elasticiteit van mijn koord nul is. Het is dus bewezen: Mars hangt met een elastiek vast aan de zon. NIET met een rigide koord. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 juni 2020 om 14:23. |
||
|
|
|