Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voor of tegen moslims?
voor 18 13,74%
tegen 40 30,53%
genuanceerd 73 55,73%
Aantal stemmers: 131. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 februari 2011, 18:54   #341
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
zoals in

- ben je voor of tegen christenen?
- ben je voor of tegen hindoes?
- ben je voor of tegen mormonen?
- ben je voor of tegen gereformeerden?
- ben je voor of tegen asatru volgelingen?
- ben je voor of tegen taoisten?
Ik ben daar allemaal tegen, behalve misschien tegen toaïsten, maar dat komt misschien, omdat ik er geen ken?

Als godsdienst bestaat die nauwelijks nog, maar zijn seculiere tak lijkt me erg aantrekkelijk.

De weg, de weg, er ligt vanalles op de weg, volgens de radio, maar ik ben gek op de weg.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 18:55   #342
eno2
Banneling

Standaard

De asatrus ken ik niet.
Oud 15 februari 2011, 18:57   #343
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De Moslims zijn misleid door de Islam.
Moslims worden misleidt door de sharia, welke eigenlijk gewoon een instrument is voor moslims die geen goesting hebben om na te denken bij de Koran. Moslims die de Koran als leidraad zien en zodanig hun geloof bewust beleven en moeite doen om de ware aard van de Koran te ontsluieren zorgen haast nooit voor problemen(waarbij de 'ware aard' als een zoektocht moet gezien worden en niet als een dogma). Alle barbaarse opvattingen binnen de Islam komen voort uit de sharia, welke op zich gewoon een interpretatie is van de Koran en aldus weinig met 'het woord van God' te maken hebben. Deze verwarring komt vaak voor bij Moslims en vaak beseffen ze niet dat die dogma's niet het dictaat is van God, maar van 'schriftgeleerden'.

Voor alle duidelijkheid ben ik geen Moslim en niet gelovig.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 18:58   #344
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben daar allemaal tegen, behalve misschien tegen toaïsten, maar dat komt misschien, omdat ik er geen ken?

Als godsdienst bestaat die nauwelijks nog, maar zijn seculiere tak lijkt me erg aantrekkelijk.

De weg, de weg, er ligt vanalles op de weg, volgens de radio, maar ik ben gek op de weg.
Ik ben Taoist, maar je kan dat amper een geloof noemen.
Oud 15 februari 2011, 18:59   #345
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Moslims worden misleidt door de sharia, welke eigenlijk gewoon een instrument is voor moslims die geen goesting hebben om na te denken bij de Koran. Moslims die de Koran als leidraad zien en zodanig hun geloof bewust beleven en moeite doen om de ware aard van de Koran te ontsluieren zorgen haast nooit voor problemen(waarbij de 'ware aard' als een zoektocht moet gezien worden en niet als een dogma). Alle barbaarse opvattingen binnen de Islam komen voort uit de sharia, welke op zich gewoon een interpretatie is van de Koran en aldus weinig met 'het woord van God' te maken hebben. Deze verwarring komt vaak voor bij Moslims en vaak beseffen ze niet dat die dogma's niet het dictaat is van God, maar van 'schriftgeleerden'.

Dat van die zoektocht is ok.

Maar ik ben als de dood voor al die mensen, die maar één boek kennen, of het nu de getuigen zijn, of de chrsitenen, of de moslims.
Oud 15 februari 2011, 19:07   #346
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat van die zoektocht is ok.

Maar ik ben als de dood voor al die mensen, die maar één boek kennen, of het nu de getuigen zijn, of de chrsitenen, of de moslims.
LOL, dat is nogal een simplistische voorstelling, moslims die de moeite doen om zelf te denken zullen ook meer dan één boek kennen. De geloofsleer bestaat trouwens zelden uit één boek, zeker de voorbeelden die je aanhaalt.
Oud 16 februari 2011, 10:24   #347
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
LOL, dat is nogal een simplistische voorstelling, moslims die de moeite doen om zelf te denken zullen ook meer dan één boek kennen. De geloofsleer bestaat trouwens zelden uit één boek, zeker de voorbeelden die je aanhaalt.
Nu ja, de waarheid is, dat ik niets heb tegen afzonderlijke moslims als individuën (tenzij het extremisten zijn), ik beschouw ze als slachtoffers van een zeer oppresieve en barbaarse religie. Maar ik ga er totnogtoe nog met niet één om, persoonlijk. En dat betreur ik in feite. Ik vind dat ons meer moeten mengen. Ma
Oud 16 februari 2011, 10:27   #348
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:

ik neem aan dat je dan verschillende hoofdstukken (5 /8 /9 ) uit de koran hebt gescheurd lieverdje,

sharia is nochtans EXACT wat in de koran staat hoor, en wij kunnen WEL lezen, in tegenstelling tot 90% van de volgelingen van mo de pedo.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 10:35   #349
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
ik neem aan dat je dan verschillende hoofdstukken (5 /8 /9 ) uit de koran hebt gescheurd lieverdje,

sharia is nochtans EXACT wat in de koran staat hoor, en wij kunnen WEL lezen, in tegenstelling tot 90% van de volgelingen van mo de pedo.
Wat is het nu, zijn het mensen van één boek, of niet?
Oud 16 februari 2011, 10:57   #350
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Misschien heb je deze over het hoofd gezien.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 februari 2011 om 10:58.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 10:59   #351
COCHINILLO
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij is er maar één koran? ik ben niet degene die iets anders beweert.
COCHINILLO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2011, 11:01   #352
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Alle moslims doen aan "Allah's diktaten" �* la Carte.

Met enkele variantes van deze diktaten, is het al even moeilijk eensgezindheid te vinden tussen de moslims als tussen de christenen. Zet maar eens Shiïeten, Soenieten, Soefies en Druzen in 1 kamer....
Oud 17 februari 2011, 09:54   #353
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Misschien heb je deze over het hoofd gezien.
Jaïnisme is geen Tao.
Oud 17 februari 2011, 09:56   #354
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Natuurlijk niet. Alle moslims doen aan "Allah's diktaten" �* la Carte.

Met enkele variantes van deze diktaten, is het al even moeilijk eensgezindheid te vinden tussen de moslims als tussen de christenen. Zet maar eens Shiïeten, Soenieten, Soefies en Druzen in 1 kamer....
Eén boek heeft al altijd aanleiding gegeven tot onuitputtelijke verschillen en interpretaties, kettervervolgingen, oorlogen, executies, massa-uitroeiingen.

Wie méér boeken leest en overal iets van oppikt, is toleranter en breedgeestiger, of geestbreder.

Laatst gewijzigd door eno2 : 17 februari 2011 om 09:57.
Oud 18 februari 2011, 01:04   #355
Serenity
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zo. Het gehalte van overlast in de maatschappij is nul. Als de islam wel ver in de 90 zit.
Serenity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2011, 01:06   #356
Serenity
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Volgens mij is er maar één koran? ik ben niet degene die iets anders beweert.
Maar heel veel interpretaties. Dat ligt gevoelig. Ze zouden mekaar er de kop voor af knallen.
Serenity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2011, 11:03   #357
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
In China schijnen er nog honderduizenden geloofsgenoten over te blijven.

Daar is het nog voornamelijk een ritueel, terwijl het bij ons een waardevolle spiritualiteit is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 februari 2011 om 11:04.
Oud 18 februari 2011, 11:20   #358
Spiritus
Burger

Spiritus's schermafbeelding

Standaard

Zijn we bezig over het concept religie, of over de mensen die deze religies beoefenen?

Omdat het concept subjectief te interpreteren vind, ben ik zeg maar meer tegen dan voor, omdat mensen het dan als macht gaan misbruiken enz..

tegen de mensen die religie beoefenen kan ik niets hebben. Elke mens is van nature goed, maar naargelang de omgeving dat hij/zij opgroeit wordt men gevormd. de context waarin iemand opgroeit heeft een enorme inpakt op de manier van leven, denken, voelen, en gedrag.
Spiritus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2011, 11:26   #359
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht
Zijn we bezig over het concept religie, of over de mensen die deze religies beoefenen?

Omdat het concept subjectief te interpreteren vind, ben ik zeg maar meer tegen dan voor, omdat mensen het dan als macht gaan misbruiken enz..

tegen de mensen die religie beoefenen kan ik niets hebben. Elke mens is van nature goed, maar naargelang de omgeving dat hij/zij opgroeit wordt men gevormd. de context waarin iemand opgroeit heeft een enorme inpakt op de manier van leven, denken, voelen, en gedrag.
Ja, die mensen zijn grondig gehersenspoeld door hun omgeving en omstandigheden: de vrijheidsgraad voor niet-conformeren is ginder zowat nul.

Wat ik minder goed of niet begrijp, zijn de Westerse bekeerlingen naar de Islam.

Laatst gewijzigd door eno2 : 18 februari 2011 om 11:26.
Oud 18 februari 2011, 12:15   #360
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritus Bekijk bericht

Is dat zo???Voor zover ik weet kan er heel wat misgaan in de hersenen zodanig dat mensen hun 'natuurlijke goedheid' ver zoek is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be