Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2016, 18:21   #341
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door subocaj : 1 februari 2016 om 18:31.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2016, 18:29   #342
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Het zou pas onzin zijn moest er geen één tegenvoorbeeld gegeven kan worden die jouw stelling "met hard werk en inzet" geraak je er niet, tegenspreekt.

Dat tegenvoorbeeld heb je al gehad; een zinnige uitleg daarover heb ik van jou nog niet gezien.
Het harde werk en inzet van pubers als De Croo jr., Degucht jr., Tobback jr., Dehaene jr. en zelfs onze premier puber michel, etc. is het eerste wat me bij die woorden invalt.
Oud 1 februari 2016, 18:30   #343
subocaj

Standaard

. dubbel
Oud 1 februari 2016, 21:00   #344
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Niet in staat om een verschil te maken tussen - de Belgische gezinnen - en - het Belgische gezin Coucke?
Zouden we niet beter spreken over Vlaamse gezinnen ???
Boduo is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2016, 23:57   #345
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoals ik zei. Met inzet en hard werken kom je er niet meer.

Een masterdiploma halen betekent al aan de uier hangen van slimme va en moe die op de koop toe nog een hoopje geld kunnen missen om uw studies te betalen.
Inderdaad, voor dat masterdiploma moet je bovenop hard werken en inzet tonen ook nog eens intelligent genoeg zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 00:03   #346
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Met een loontje als arbeider wacht je hier een zeer armoedig leven.
Je kan dan de wet naast je neerleggen en 'hard beginnen werken' om alle rekeningen te betalen die gepaard gaan met een normaal leven.

Is dat het land waar we fier moeten op zijn?
Is dat het land van de toekomst voor onze kinderen?
Als arbeider kan je meer verdienen als het gemiddelde kaderlid, mocht je alweer wat inzet en initiatief tonen.

Ga bvb operator zijn in de petrochemie. A2 diploma nodig en een korte cursus. Als je shiften wilt draaien trek je als 23 jarige 6000 bruto per maand binnen. Maar dan moet je wel bereid zijn feestdagen te werken, nachten.....

Als je graag in de lokale KMO 9to5 werkt zonder stress of verantwoordelijkheid, dan is 1500 euro netto per maand uw deel.
Oud 2 februari 2016, 00:05   #347
Tavek
Banneling

Standaard

Anyway, met een afbetaalde woning, pensioenspaarfondsen en een groepsverzekering kom je daar eigenlijk vrij gemakkelijk aan. Aangezien onze bevolking vergrijst is het ook maar normaal dat dat getal hoog is.

Dat de pekes hier klagen dat ze dat niet hebben, zegt meer over hun zelf dan over een ander. Zelfs de echte krekels in Belgie hebben vaak nog een eigen woning (waardoor ze met hun wettelijk pensioen nog goed kunnen leven).
Oud 2 februari 2016, 08:37   #348
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Als jij het al niet gaat maken in dit leven dan niemand....
Wie zegt dat ik het niet aan het maken ben

Citaat:
Maar eerlijk gezegd denk ik dat het vooral bij veel wind en geblaas zal blijven ......maar al bij al veel succes zou ik zeggen
Again, wat verwacht je als "bewijs"? Identiteit, bank- en vermogenspapieren?
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 08:38   #349
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Vroeg ik ergens of ik je daarop mag quoten?
Nee, ik vroeg je dat.
Oud 2 februari 2016, 08:44   #350
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Maandloon misschien?
Ten andere, je moet mijn stelling niet zelf veranderen.

Ik schrijf letterlijk.... met inzet en hard werken alleen kom je er niet.
Lol, dus nu kan je er wel komen, maar je hebt een masterdiploma nodig?

Citaat:
Misschien ben jij van mening dat iedereen een master kan halen en het feit dat ze dat niet doen, een bewijs is van slechte wil.
Iedereen is eigenaar van zijn eigen lot, dat klopt. Sommigen vullen dat in door voor een master te gaan, anderen door een stiel te leren, nog anderen doen die dingen na een tijd van tegenslag via avond-scholing of whatever. Allen hebben ze het kenmerk dat ze er iets aan willen doen, eerder dan als een klein kind te gaan zitten janken over wat ze willen maar niet hebben en waar een ander voor zal moeten zorgen. Die laatste groep is inderdaad van slechte wil.

Citaat:
Hoe zie jij die 'zelfverantwoordelijkheid' als je reeds voltijds aan het werk bent voor 1400€ bruto?
Het voltijdse minimumloon ligt hoger. Zelfverantwoordelijkheid is in de eerste instantie niet tekenen voor zo'n contract. Maar zelfverantwoordelijkheid is eveneens je eigen skillset vergroten, zodat je niet meer aan dat minimumloon moet gaan werken.

Citaat:
Zelf uw loon verhogen als het te laag is om een fatsoenlijk leven op te bouwen?
Zelf de rekening van uw energie naar beneden halen?
Hoe zie jij dat concreet?
Oud 2 februari 2016, 08:46   #351
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als arbeider kan je meer verdienen als het gemiddelde kaderlid, mocht je alweer wat inzet en initiatief tonen.

Ga bvb operator zijn in de petrochemie. A2 diploma nodig en een korte cursus. Als je shiften wilt draaien trek je als 23 jarige 6000 bruto per maand binnen. Maar dan moet je wel bereid zijn feestdagen te werken, nachten.....

Als je graag in de lokale KMO 9to5 werkt zonder stress of verantwoordelijkheid, dan is 1500 euro netto per maand uw deel.
Dit dus.
Oud 2 februari 2016, 09:00   #352
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat ik het niet aan het maken ben

Again, wat verwacht je als "bewijs"? Identiteit, bank- en vermogenspapieren?
Ik zei het toch...als jij het niet aan het maken bent wie dan wel
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 09:05   #353
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het harde werk en inzet van pubers als De Croo jr., Degucht jr., Tobback jr., Dehaene jr. en zelfs onze premier puber michel, etc. is het eerste wat me bij die woorden invalt.
Ik dacht aan Vanina Ickx en Anthony Kumpen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 februari 2016 om 09:06.
Oud 2 februari 2016, 10:04   #354
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh Bekijk bericht
Dan heb je het niet goed aan boord gelegd, zeker? Aan die leeftijd zou je al minstens een huis (en/of appartement) of drie moeten hebben, plus enkele honderdduizenden cashreserve...
Oh ja? Ik reken eens uit, een gemiddeld netto salaris is 1600 euro, voor een gewone kantoor job.
Mensen moeten al maandelijks een huur of aflos betalen van 700, 800 euro gemiddeld, elektriciteit, telefoon, internet, chauffage, auto, ook allemaal niet gratis, zeker de laatste jaren niet.
De gezinnen met 2 verdieners kunnen hun lonen combineren, MAAR als ze dan kinderen krijgen moet er opvang voor de kinderen komen, zeer duur in België. Niet iedereen heeft handige ouders die in de buurt wonen. Die kinderen worden groot en als ze geluk hebben kunnen ze naar de universiteit, die steeds duurder wordt. En steeds meer mensen scheiden, er zijn steeds meer een ouder gezinnen, die moeten voor alles zelf opdraaien.
En dan moet er natuurlijk nog geleefd, gegeten, etc. worden.

Nee, voor de meeste mensen is het onmogelijk te sparen.
Mensen met een mooie spaarrekening zijn meestal tweeverdieners met een mooi loon, of mensen die de sociale zekerheid uitbuitten. (bvb. werkloos zijn, maar toch in het zwart werken, gebruik maken van alle mogelijke sociale tarieven terwijl dat eigenlijk voorbehouden zou moeten zijn aan armen, etc.)
De meeste mensen met een mooi spaarpotje hebben dat echter geërfd van hun ouders of grootouders. Mensen die in de jaren 50, 60 en 70 de gouden tijden hebben meegemaakt. Toen alles relatief goedkoop was en de lonen relatief hoog. In die tijd betaalde je niet veel voor een huis, en de lening die ze toen afsloten bleef gelden, ook toen de prijzen drastisch verhoogden.
Wie nu als jonge kerel een huis wil kopen van 200 000 of meer, met een loontje van 1600 net, moet ofwel extreem zuinig leven, of steun krijgen van mama en papa.

En natuurlijk, de extreem hoge kapitalen vertekenen het beeld. Moest je die er uit weghalen kom je aan heel andere cijfers. Ik ken alleszins genoeg mensen die het einde van de maand niet rondkomen.

Laatst gewijzigd door tomm : 2 februari 2016 om 10:13.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 10:10   #355
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Selfmade mannen hé, die alles met eigen handen mochten opbouwen, ZEKER geen fils �* papa... ...
Oud 2 februari 2016, 10:19   #356
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol

Het voltijdse minimumloon ligt hoger. Zelfverantwoordelijkheid is in de eerste instantie niet tekenen voor zo'n contract. Maar zelfverantwoordelijkheid is eveneens je eigen skillset vergroten, zodat je niet meer aan dat minimumloon moet gaan werken.
Wie enkele maanden werkloos was moet tegenwoordig alles aannemen ze kunnen vinden, of riskeren geschorst te worden.
De VDAB biedt inderdaad veel opleidingen aan. Mijn zus volgt zo'n opleiding, 3 jaar orthopedagogie. Tijdens de opleiding en de stage krijgt ze 800 euro per maand uitkering. Maar ze moet wel haar huis blijven afbetalen... gelukkig heeft ze geen kinderen... Omdat ze steun heeft van haar vriend kan ze het allemaal bolwerken, maar veel mensen hebben die keuze niet. Dan maar werken voor 1400 euro net. Ik heb overigens nog in het onderwijs gestaan, de lonen voor beginnende leerkrachten zijn bedroevend.
Goed, in veel andere landen is het nog veel slechter, dat weet ik ook wel, maar de situatie is duidelijk achteruitgegaan voor jonge mensen nu.
Oud 2 februari 2016, 10:26   #357
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Oh ja? Ik reken eens uit, een gemiddeld netto salaris is 1600 euro, voor een gewone kantoor job.
Mensen moeten al maandelijks een huur of aflos betalen van 700, 800 euro gemiddeld, elektriciteit, telefoon, internet, chauffage, auto, ook allemaal niet gratis, zeker de laatste jaren niet.
De gezinnen met 2 verdieners kunnen hun lonen combineren, MAAR als ze dan kinderen krijgen moet er opvang voor de kinderen komen, zeer duur in België. Niet iedereen heeft handige ouders die in de buurt wonen. Die kinderen worden groot en als ze geluk hebben kunnen ze naar de universiteit, die steeds duurder wordt. En steeds meer mensen scheiden, er zijn steeds meer een ouder gezinnen, die moeten voor alles zelf opdraaien.
En dan moet er natuurlijk nog geleefd, gegeten, etc. worden.

Nee, voor de meeste mensen is het onmogelijk te sparen.
Mensen met een mooie spaarrekening zijn meestal tweeverdieners met een mooi loon, of mensen die de sociale zekerheid uitbuitten. (bvb. werkloos zijn, maar toch in het zwart werken, gebruik maken van alle mogelijke sociale tarieven terwijl dat eigenlijk voorbehouden zou moeten zijn aan armen, etc.)
De meeste mensen met een mooi spaarpotje hebben dat echter geërfd van hun ouders of grootouders. Mensen die in de jaren 50, 60 en 70 de gouden tijden hebben meegemaakt. Toen alles relatief goedkoop was en de lonen relatief hoog. In die tijd betaalde je niet veel voor een huis, en de lening die ze toen afsloten bleef gelden, ook toen de prijzen drastisch verhoogden.
Wie nu als jonge kerel een huis wil kopen van 200 000 of meer, met een loontje van 1600 net, moet ofwel extreem zuinig leven, of steun krijgen van mama en papa.

En natuurlijk, de extreem hoge kapitalen vertekenen het beeld. Moest je die er uit weghalen kom je aan heel andere cijfers. Ik ken alleszins genoeg mensen die het einde van de maand niet rondkomen.
Je moet alles vergelijken. Als alleenstaande een huis kopen is naar mijn inziens nooit eenvoudig geweest. En al zeker geen huis van 200.000 euro. Een studio of appartementje heb je al voor 100.000 en dat zou toch moeten volstaan voor een alleenstaande.

Begin jaren 60 kochten de meeste gewone bedienden of werkmensen een eenvoudig rijhuisje ...dat ze beetje bij beetje opknapten als er wat geld voor handen was. Wie wil er nu nog een simpel rijhuisje zonder badkamer ...zonder geïnstalleerde keuken....zonder centrale verwarming ...zonder dubbel glas.....en wie kan er nu nog zonder telefoon...internet...en wie wil er nu nog rijden met een tweedehands autootje zonder GPS....zonder servostuur....zonder centrale vergrendeling en airco ?....Wie is er nu nog tevreden met een jaarlijkse vakantie van 10 dagen met de tent naar de Ardennen en zicht op de semois ? Wie is er nu nog tevreden met een zwart wit televisie met 3 zenders ? Welke vrouw wil nu nog haar boodschappen doen met de fiets ? Zelf haar krulspelden insteken ? En zelf kousen stoppen broeken maken voor man en kinderen ? Wie wil nu nog naar de telefooncel in het dorpscentrum lopen om eens te telefoneren naar de familie ? Wie wil er nu nog als enig verzet in het WE in het buurtcafé een stella gaan drinken de kinderen een Chocolade Jacques en de vrouw een koffie filter ? Wie wil er nu nog als enig etentje buitenhuis naar de frituur ? Wie wil er nu nog zijn eigen moestuintje om wat goedkopere groenten te kweken ?
Als mensen nu kunnen of zouden willen leven als 50 jaar geleden zouden ze een pak meer kunnen sparen

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 februari 2016 om 10:29.
Oud 2 februari 2016, 10:29   #358
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wie enkele maanden werkloos was moet tegenwoordig alles aannemen ze kunnen vinden, of riskeren geschorst te worden.
VDAB noch RVA gaat je vragen een voltijdse job aan te nemen die onder het minimumloon betaald wordt.

Citaat:
De VDAB biedt inderdaad veel opleidingen aan. Mijn zus volgt zo'n opleiding, 3 jaar orthopedagogie. Tijdens de opleiding en de stage krijgt ze 800 euro per maand uitkering. Maar ze moet wel haar huis blijven afbetalen... gelukkig heeft ze geen kinderen... Omdat ze steun heeft van haar vriend kan ze het allemaal bolwerken, maar veel mensen hebben die keuze niet. Dan maar werken voor 1400 euro net. Ik heb overigens nog in het onderwijs gestaan, de lonen voor beginnende leerkrachten zijn bedroevend.
Goed, in veel andere landen is het nog veel slechter, dat weet ik ook wel, maar de situatie is duidelijk achteruitgegaan voor jonge mensen nu.
Dus wat is je boodschap? Op kosten van de maatschappij moet je een opleiding kunnen krijgen en tegelijk moet je je huis kunnen afbetalen en als het even kan moet het ook nog mogelijk zijn dat alleenstaanden een huis van 200k€ kunnen kopen? En dan nog verbaasd zijn dat je netto financiers zichzelf de terechte vraag stellen waarom ze uberhaupt nog voor bijdragen zouden zorgen...
Oud 2 februari 2016, 12:39   #359
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een idee hebben en uitbouwen. De stichter van Starbucks is ook met één coffee shop in Seatle begonnen.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2016, 13:41   #360
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Drosamadaris

Citaat:
VDAB noch RVA gaat je vragen een voltijdse job aan te nemen die onder het minimumloon betaald wordt.
Je moet aanpakken wat je kunt. Toen ik een tijdje werkloos heb, heb ik van alles gedaan, hoewel ik universitair ben ook in een drukkerij gewerkt of supermarkten, gestuurd door de Brusselse versie van VDAB en interim kantoren.
Als je dan ook nog eens een vreemd klinkende naam hebt, wordt zelfs dat moeilijk.

Citaat:
Dus wat is je boodschap? Op kosten van de maatschappij moet je een opleiding kunnen krijgen en tegelijk moet je je huis kunnen afbetalen en als het even kan moet het ook nog mogelijk zijn dat alleenstaanden een huis van 200k€ kunnen kopen?
Ik zeg maar dat het niet altijd evident is rond te komen. Dat is echt wel het minimum, veel kan daar niet meer op bespaard worden, tenzij men mensen voor eeuwig in Mc jobs, en dus armoede wil doen belanden, zoals in Spanje, Italië of de VS...

Citaat:
En dan nog verbaasd zijn dat je netto financiers zichzelf de terechte vraag stellen waarom ze uberhaupt nog voor bijdragen zouden zorgen...
Omdat die mensen anders geen opleiding kunnen volgen, en je dus een onderklasse krijgt die niet arm hoeft te zijn, maar dat is door politieke beslissingen.

Maar goed, ik weet al lang dat dat het soort maatschappij is waar U naartoe wil, van winners en loosers.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be