Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2016, 13:26   #361
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Recent nog op het nieuws. Zonder de bestelwagens zijn er circa 350.000 "salariswagens" waarvan er nog een aanzienlijk aantal pool-wagens zijn.
En er wordt meestal ergens tussen de 200 en de 300 euro afgehouden op je loonfiche.
Het geeft wat winst maar lang niet zoals het hier wordt voorgesteld.
Ik geef grif toe dat ik een firmawagen prefereer tov de km vergoeding (35 cent) omdat met afschrijving en al er bij, die km vergoeding onvoldoende is om de kost te dekken voor dienstverplaatsingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 13:33   #362
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Het is daarom kleinzielig om het pensioen van de ambtenaren er nu uit te lichten. Het is gewoon een feit dat de beginwedde van ambtenaren veel minder was dan in de privé. Daarom sprak men van uitgesteld loon in pensioenvorm.
Kleinzielig?
Op basis van cijfers van enkele jaren terug, kon je al los 7 miljard besparen door het gemiddelde ambtenarenpensioen te reduceren naar het gemiddelde privé-pensioen. Die cijfers zijn vandaag nog dramatischer aangezien de pensioensmassa enkel toegenomen is in de voorbije jaren.

En dat wordt vergoelijkt onder het mom van lagere lonen tijdens de carrière, door standaard de ambtenaren zichzelf te laten vergelijken met hoger kader (of midden kader zo je wil) of met cherry picked sectoren zoals jij zelf doet. Het gros van de ambtenaren zijn weinig meer dan papierschuivende, stempels zettende administratieven (verkocht onder Bargoens �* la "Opsteller"), maar met die equivalenten in de markt vergelijken ze zichzelf liever niet.

En dan heb je het nog niet over andere zever als diplomabonificaties en tantièmes of opsparen van ziekteverlof.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 13:35   #363
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En waarom moet iemand einde loopbaan meer verdienen als een jonge gast. Het is zo goed als zeker dat die jonge gast productiever is dan een oudere werknemer.
Mijn zoon moet zich echt niet 'doodwerken', terwijl mijn vrouw niet weet wat zij eerst moet doen. Haar dienst is onderbezet en draait vierkant door onlogische regeltjes en knoeiwerk van de 'moderne managers'. U mag het altijd tegen mijn vrouw komen zeggen dat zij minder productief is.

Het gaat er om dat een beginnend ambtenaar of gemeentearbeider weinig verdient en het jaren duurt voor zij in de buurt komen met de privé. Daarom werd vroeger beslist dat het pensioen uitgesteld loon was.

Laatst gewijzigd door Lukkas : 12 april 2016 om 13:36.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 13:44   #364
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn zoon moet zich echt niet 'doodwerken', terwijl mijn vrouw niet weet wat zij eerst moet doen. Haar dienst is onderbezet en draait vierkant door onlogische regeltjes en knoeiwerk van de 'moderne managers'. U mag het altijd tegen mijn vrouw komen zeggen dat zij minder productief is.

Het gaat er om dat een beginnend ambtenaar of gemeentearbeider weinig verdient en het jaren duurt voor zij in de buurt komen met de privé. Daarom werd vroeger geopperd dat het pensioen uitgesteld loon was.
Dat is helemaal niet waar.
De lonen aan de staat zijn al 30 jaar zeker zo hoog als in de privé.
Mijn schoonzus verdient als kleuterjuf 4100 euro bruto, in de privé kan ze dat nooit verdienen.
En een werkweek van 26 uur en 4 maand verlof.
Ze heeft 5 kinderen en na elke bevalling is ze 6 maand thuis gebleven. Je moet dat in de privé eens proberen, daar zullen ze nogal snel zeggen: madameke wat gaat ge doen hier werken of kinderen kweken? Natuurlijk niet met die woorden maar daar zal het toch op neerkomen.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 13:59   #365
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Het gaat er om dat een beginnend ambtenaar of gemeentearbeider weinig verdient en het jaren duurt voor zij in de buurt komen met de privé. Daarom werd vroeger beslist dat het pensioen uitgesteld loon was.
Het zijn net de startlonen in de publieke sector die veel hoger liggen dan in de private sector. Dus jouw stelling ging misschien op 40 jaar geleden, maar zeker nu niet meer.
Oud 12 april 2016, 14:01   #366
Lukkas
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet waar.
De lonen aan de staat zijn al 30 jaar zeker zo hoog als in de privé.
Mijn schoonzus verdient als kleuterjuf 4100 euro bruto, in de privé kan ze dat nooit verdienen.
En een werkweek van 26 uur en 4 maand verlof.
Ze heeft 5 kinderen en na elke bevalling is ze 6 maand thuis gebleven. Je moet dat in de privé eens proberen, daar zullen ze nogal snel zeggen: madameke wat gaat ge doen hier werken of kinderen kweken? Natuurlijk niet met die woorden maar daar zal het toch op neerkomen.
Tja, het onderwijs heeft dan ook weer een apart statuut. Dat geldt zeker niet voor alle ambtenaren.
Oud 12 april 2016, 14:08   #367
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Recent nog op het nieuws. Zonder de bestelwagens zijn er circa 350.000 "salariswagens" waarvan er nog een aanzienlijk aantal pool-wagens zijn.
En er wordt meestal ergens tussen de 200 en de 300 euro afgehouden op je loonfiche.
Zeker van? Ik ken mensen die dik 500 euro bruto van hun loon moeten inleveren voor een firmawagen. En neen dat is geen dikke BMW. We spreken van een basisversie audi A3, VW golf, BMW 1, Volvo v40 enz....
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 14:10   #368
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Zeker van? Ik ken mensen die dik 500 euro bruto van hun loon moeten inleveren voor een firmawagen. En neen dat is geen dikke BMW. We spreken van een basisversie audi A3, VW golf, BMW 1, Volvo v40 enz....
Dan betalen ze voor die wagen in de vorm van bruto salaris. Dat is wel een contractuele afspraak. En ze betalen dan nog eens VAA. Ik vraag mij af of die niet beter kunnen gaan voor een km vergoeding.

Voor een Volvo V40 betaalde ik 37 euro netto VAA. Belachelijk weinig dus.
Oud 12 april 2016, 14:13   #369
pajoske

Standaard

Het loon van een groenwerker (29) bij de gemeente Boom: 2.200 bruto Opleiding BSO.
http://www.jobat.be/nl/artikels/het-...=artikel-regio

Citaat:
Voor iemand met een Masterdiploma bedraagt het startersloon gemiddeld tussen de 2.000 euro en 2.249 euro bruto.
bron: http://www.jobat.be/nl/artikels/welk...nen-het-meest/
Dat zegt veel zeker?

En verder

Citaat:
Een burgerlijk ingenieur verdient met zijn eerste job gemiddeld €2800 bruto, wat €400 meer is als een afgestudeerd industrieel ingenieur. Meestal krijg je ook nog eens waardevolle extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en soms ook een firmawagen. Een burgerlijk ingenieur die start bij de overheid kan rekenen op een hoger startsalaris (rond de 3200 euro bruto, €3319 bruto in 2011). Bij de NMBS-groep krijgen studenten burgerlijk ingenieur ongeveer €3638 bruto per maand als starter
(bron: jobat.be).
EDIT: ik zie dat TAVEK dat ondertussen ook al gepost heeft.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 april 2016 om 14:17.
Oud 12 april 2016, 14:14   #370
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal wel van de bron afhangen zeker:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141003_01301392

En de VAA is natuurlijk maar een fraktie van wat je zelf voor een particuliere wagen moet betalen (om van de tankkaart mar te zwijgen).

En 200 �* 300 afgehouden kan je ook anders stellen: ipv 200 �* 300 euro opslag krijg je een wagen. Dat klinkt al heel wat anders nietwaar
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2016, 14:15   #371
Tavek
Banneling

Standaard

Burgerlijk ingenieurs kunnen rekenen op 2800 bruto in hun eerste job.

Bij de overheid 3300, bij de NMBS nog een pak meer.
Oud 12 april 2016, 14:16   #372
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vergoeding is er al lang. De VAA.

De groepsverzekeringen worden belast hoor. Zeker als je ze opneemt (een goede 20 %). En wat wenst u ? Dat werknemers uit de prive niks meer krijgen bovenop hun pensioen dat ongeveer de helft is van een ambtenaar ? Moeten we allemaal armoezaaiers worden in vergelijking met jullie ?
Die regeling voor groepsverzekeringen heb ik uiteraard niets op tegen. Alleen zou ze voor alle werknemers moeten gelden, dan zou er minder gezaag en gezever zijn.
Oud 12 april 2016, 14:16   #373
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het zal wel van de bron afhangen zeker:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141003_01301392

En de VAA is natuurlijk maar een fraktie van wat je zelf voor een particuliere wagen moet betalen (om van de tankkaart mar te zwijgen).

En 200 �* 300 afgehouden kan je ook anders stellen: ipv 200 �* 300 euro opslag krijg je een wagen. Dat klinkt al heel wat anders nietwaar
Indien de wagen gebruikt wordt voor dienstverplaatsingen, dan is de VAA een acceptabele manier om het private voordeel te belasten.

Indien de wagen dienst doet als salariswagen, dan mag het voor mij gewoon belast worden als loon.
Oud 12 april 2016, 14:17   #374
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Die regeling voor groepsverzekeringen heb ik uiteraard niets op tegen. Alleen zou ze voor alle werknemers moeten gelden, dan zou er minder gezaag en gezever zijn.
Welke partij heeft dat als voorstel ? Daar kies ik meteen voor.

Echter ga je dan je dierbare werkgevers een kloot draaien, want vaak is dit een loonkostenverhoging van 3-4 %.
Oud 12 april 2016, 14:18   #375
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke partij heeft dat als voorstel ? Daar kies ik meteen voor.

Echter ga je dan je dierbare werkgevers een kloot draaien, want vaak is dit een loonkostenverhoging van 3-4 %.
Als het in Nederland kan...
Oud 12 april 2016, 14:22   #376
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Als het in Nederland kan...
Ja, maar daar heb je een zeer laag basispensioen (AOW) (800-1000 euro pm) dat aangevuld wordt met het pensioenfonds. De bijdragen voor het AOW zijn dan ook een pak lager als onze bijdragen.

Overigens hebben ambtenaren en werknemers gewoon dezelfde regelgeving. De ambtenaren hebben gewoon het ABP als pensioenfonds (toevallig heb ik daar ook nog een potje in staan). De werknemers hebben hun eigen pensioenfondsen.
Oud 12 april 2016, 14:23   #377
pajoske

Standaard

Citaat:
Dan betalen ze voor die wagen in de vorm van bruto salaris. Dat is wel een contractuele afspraak. En ze betalen dan nog eens VAA. Ik vraag mij af of die niet beter kunnen gaan voor een km vergoeding.

Voor een Volvo V40 betaalde ik 37 euro netto VAA. Belachelijk weinig dus.
Hangt veel af van de persoonlijke situatie. Maar voor een eigen wagen, brandstof inbegrepen zijt ge toch ook 400 tot 450 euro per maand kwijt als ge omniumverzekering enz. bijtelt.

Maar daar moet ge toch al dik 800 tot 900 euro bruto voor verdienen om dat netto over te houden. En pensioennadeel van lager brutoloon hebt ge ook al niet vanaf een bepaald loon.

Maar idd: het voordeel is meestal lang niet zo groot als sommigen willen laten uitschijnen.

Voor iemand die dagelijks zijn bedrijfswagen (bv handelsreiziger) moet gebruiken zal dat niet gelden. maar ik weet dat die mannen in het weekend veel liever in hun zetel liggen dan weeral rond te rijden.

Laatst gewijzigd door pajoske : 12 april 2016 om 14:25.
Oud 12 april 2016, 14:25   #378
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hangt veel af van de persoonlijke situatie. Maar voor een eigen wagen, brandstof inbegrepen zijt ge toch ook 400 tot 450 euro per maand kwijt als ge omniumverzekering enz. bijtelt.

Maar daar moet ge toch al dik 800 tot 900 euro bruto voor verdienen om dat netto over te houden. En pensioennadeel van lager brutoloon hebt ge ook al niet vanaf een bepaald loon.
Voor de dienstverplaatsingen krijgt de werknemer wel een km vergoeding he, als hij verplaatsingen moet maken voor de job. Die lopen ook vaak op tot meerdere honderden euros per maand, netto. Die neem je niet mee in je berekening.
Oud 12 april 2016, 14:25   #379
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar daar heb je een zeer laag basispensioen (AOW) (800-1000 euro pm) dat aangevuld wordt met het pensioenfonds. De bijdragen voor het AOW zijn dan ook een pak lager als onze bijdragen.

Overigens hebben ambtenaren en werknemers gewoon dezelfde regelgeving. De ambtenaren hebben gewoon het ABP als pensioenfonds (toevallig heb ik daar ook nog een potje in staan). De werknemers hebben hun eigen pensioenfondsen.
En daar klagen noch de werknemers, noch de ambtenaren want ze hebben allebei een (in vergelijking met Belgie) hoog pensioen.

Alleen zijn ze daar al een halve eeuw (of zo) geleden met dat systeem begonnen.
Oud 12 april 2016, 14:27   #380
pajoske

Standaard

Citaat:
Voor de dienstverplaatsingen krijgt de werknemer wel een km vergoeding he, als hij verplaatsingen moet maken voor de job. Die lopen ook vaak op tot meerdere honderden euros per maand, netto. Die neem je niet mee in je berekening.
Als je dienstverplaatsingen moet doen hé. Maar woon-werkverplaatsing is normaal geen dienstverplaatsing, en wordt dus niet vergoed aan 35 eurocent. In het onderwijs daarentegen wél dacht ik.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be