![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#361 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen. Mijn ideeën zijn ook goed, en toch niet extreem rechts. |
|
|
|
|
|
|
#362 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#363 |
|
Gouverneur
|
waren? we zullen het eens aan de tibetanen vragen wat ze van de chinese overheid vinden...
overigens: totalitair = extreem-rechts? maar als extreem-rechts = totalitair, hoe kan je dat dan verzoenen met extreem-rechts = directe democratie? Laatst gewijzigd door vulpes : 7 augustus 2006 om 10:45. |
|
|
|
|
|
#364 |
|
Minister-President
|
Directe democratie zonder constitutionele toets, kan totalitaire regimes of toestanden mogelijk maken
|
|
|
#365 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wat is er mis mee?
|
|
|
|
#366 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. Democratie op zich is evenwel eveneens een totalitaire staatsvorm.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 augustus 2006 om 10:56. |
|
|
|
|
|
#367 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Extreem-rechts is eerder autoritair met een totalitair sausje, en voor extreem-links het omgekeerde.
|
|
|
|
#368 |
|
Minister-President
|
Dat het een extreem-rechts en mensenrechtennegationistisch blad is, met als vast item: libertarisme.
|
|
|
#369 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is het een private aangelegenheid te vragen hoe oud jij bent (in de twintig, dertig?), of mag ik dat weten?
|
|
|
|
#370 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
en zelfs als er een hof zou bestaan dat integraal wetten aan de grondwet kan toetsen, dan zijn het nog steeds mensen die door anderen zijn benoemd die de controle moeten doen.. en aangezien die controle ook niet 100% veilig is, kan je niet zeker zijn dat er dan geen totalitair regime/toestand zou ontstaan... immers, diegenen die toetsen worden zelf niet 'getoetst', evenmin als hun beslissingen en als alle wetten aan de grondwet moeten worden getoetst, hoe kan dan ooit een grondwet veranderen en hoe kon dan ooit een grondwet überhaupt worden gemaakt? overigens, welke landen zijn door directe democratie (en enkel en alleen op grond van die DD) al geëvolueerd naar een totalitair regime? Black Cat, met alle respect, wat je hier vertelt is naar mijn bescheiden mening een uiterest zwak argument.. Laatst gewijzigd door vulpes : 7 augustus 2006 om 11:02. |
|
|
|
|
|
|
#371 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Het bestaansrecht van de Belgen negeren is al ruim voldoende volgens mij. 'België barst'. Het Vlaams-nationalisme van de NVA kan ik gemakkelijker begrijpen. Die wensen een geleidelijke evolutie naar meer onafhankelijkheid en geen brutale revolutie.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 7 augustus 2006 om 14:04. |
|
|
|
|
|
|
#372 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En goed menserechtennegationisme (dat van de anderen) 2) Als ik het goed begrijp is labyrinth dus tegen de muiters van 1830, en niet tegen het democratisch streven van het VB naar een onafhankelijk Vlaanderen. Dat is vooruitgang! |
|
|
|
|
|
|
#373 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
2) Ik begrijp nu inderdaad beter de eisen van het Vlaamse volk, dat heet evolutie, maar dat wil niet zeggen dat ik hiervoor ook de solidariteit met de Walen wil opzeggen of dat ik de Islamiet als de duivel zie. Ik vrees dat ik nooit echt rechts zal worden........ ik hou niet van sterken die hun macht misbruiken tegenover zwakkeren. Die schurftige misvorming zit in mijn genen, denk ik ...... en eigenlijk ben ik een beetje fier op mijn schurft, wat Staaf en anderen er ook van mogen denken.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 7 augustus 2006 om 14:52. |
|
|
|
|
|
|
#374 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
In België is "directe democratie" onlosmakelijk verbonden met extreem-rechts, zoals de naam van "secessie.nu" zelf zegt. Voor hen is directe democratie een middel om de geldigheid van de mensenrechten in vraag te stellen.
|
|
|
|
#375 | ||||
|
Gouverneur
|
Bevoegdheid RvSt:
Citaat:
[u]Daarnaast is het ook een administratieve rechtbank waarbij administratieve rechtshandelingen worden getoetst aan de wetgeving (dus niet toetsen van wetgeving aan grondwet). bron: http://www.raadvst-consetat.be/Nl/whatwedo_nl.htm (eigen onderlijning) Hof van Cassatie: Citaat:
In essentie toetst Cass beslissingen van de gewone hoven en rechtbanken op hun wettelijkheid (de grondwettelijkheid van de wetten wordt zelf niet getoetst) Arbitragehof: mijn excuses.. ik ben nog van 'den ouwen tijd.. toen was het enkel 10, 11 en 24 + bevoegdheidsverdelende regels' de bevoegdheid van het arbitragehof werd blijkbaar bij wet van 2003 !!!! gewijzigd Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door vulpes : 7 augustus 2006 om 15:41. |
||||
|
|
|
|
|
#376 | ||
|
Minister-President
|
Citaat:
Bij cassatie kan een prejudiciële vraag gesteld worden om te zien of bepaalde toepassingen van een wet wel conform de grondwet zijn. Het gaat dus niet alleen over de wetten, maar ook over hun toepassing. En al die aanpassingen zijn er juist om te vermijden dat een democratie kan afglijden naar een totalitair regime. Op dit ogenblik is België overigens eerder een particratie of totalitaire democratie, ipv een echte representatieve democratie. Citaat:
Ik wil daar best verder over discussiëren, maar dan liever op de daartoe geopende draad: "Directe democratie, maatschappij op maat van orthodoxen".
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 7 augustus 2006 om 15:51. |
||
|
|
|
|
|
#377 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Als het BROV morgen in België zou ingevoerd worden, zou vanzelfsprekend het hele arsenaal aan toetsingen, grendels, bijzondere meerderheden etc. behouden blijven, ook voor direct-democratische beslissingen.
Invoering van het BROV omvat enkel en alleen een toevoeging aan de grondwet inhoudende dat wetten kunnen goedgekeurd worden bij volksbesluit. Er zal weliswaar een hiërarchie moeten vastgelegd worden tussen directe en representatieve besluiten, maar verder verandert er vanzelfsprekend niets. Wie aan toetsingen door RVS of Arbitrageghof, of aan grendels of bijzondere meerderheden iets wil veranderen, zal dat vanzelfsprekend langs de grondwettelijk vastgelegde weg moeten doen. Het hierboven genoemde argument tegen DD is dus zonder voorwerp. |
|
|
|
|
|
#378 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik vind het tamelijk achterlijk dat wetten niet getoetst zijn aan de Grondwet.
|
|
|
|
|
|
#379 | ||
|
Gouverneur
|
beginselen van behoorlijk bestuur heeft betrekking op administratieve rechtshandelingen, NIET op wetgeving,
waarom zouden de mensenrechten en het europees hof niet meer bestaan bij directe democratie? voor zover ik weet kan je aan het hof van cassatie geen prejudiciële vragen stellen omtrent de grondwettelijkheid van wetten noch van hun toepassingen. Graag de bron dus. Citaat:
en nogmaals: waarom zou cassatie (waarbij rechterlijke uitspraken worden getoetst aan hun wettelijkheid - dacht ik) verdwijnen bij directe democratie? 'k begrijp het nog steeds niet: ofwel is directe democratie een kenmerk van extreem-rechts ofwel is het dat niet.. je kan toch niet iemand die voorstander is van een directe democratie het etiket extreem-rechts opkleven enkel en alleen omdat het een vlaming is en die een voordeel van de twijfel geven als het een nederlander is? da's volgens mij discriminatie op basis van afkomst... Overigens, een grondwet is niet eeuwigdurend.. kijk maar naar de Belgische, ook al meer dan één keer gewijzigd.. weliswaar met bijzondere meerderheden, maar die voorwaarde zou je ook bij directe democratie kunnen invoeren. Maar je hebt gelijk: die discussie wil ik anders wel verderzetten in een andere thread. De vorige paragraaf hoort evenwel wél hier thuis, toch? Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#380 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het Arbitragehof (ook wel grondwettelijk Hof genoemd) toetst wetten aan de bevoegdheidsverdelende regels aan titel II van de GW en aan art.170, art.172 en art.191 van de GW. Het Arbitragehof kan niet aan de gehele grondwet toetsen. Overigens, het woord "achterlijk" is hier niet op z'n plaats. Is in uw land alles zo perfect geregeld? Blijkbaar niet he, gezien de laatste schertsvertoning met Verdonk en Hirshi Ali.
|
|