![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
Parlementslid
|
Paul Hallo
Wat is signorage ? julie hebben daar een hele uitleg over maar ik snap het nog niet; Is dat afgeschaft? Maar wat is dat nu? |
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Vanaf het ontstaan van seignorage is dan ook de valsmunterij ontstaan. De winst kwam bij het ontstaan van de benaming toe aan de "Seigneur" of de Heer van het landgoed of de streek waar het geld in omloop was. Vandaag heeft de ECB enkel de "seignorage" op het deel contant geld dat in omloop is. Ongeveer 5% van de totale geldhoeveelheid. De rest (95%) is kredietgeld dat door de private banken in omloop gebracht wordt en gecreeerd wordt "uit het niets" ttz het onderpand wordt in geld omgezet waarmee de totale geldhoeveelheid toeneemt. Als geld als instelling terug zou behoren tot de openbare sector dan zou de seignorage volledig terug ten goede komen van de overheid. Natuurlijk is geldcreatie en seignorage een vorm van belasting. Maar men moet (of kan) de keuze maken, of beter gezegd, we zouden moeten er naar streven om de keuze te kunnen maken. Paul
|
|
|
|
#23 |
|
Parlementslid
|
super bedankt
en nog iets ik lees in de protocollen van de EU traitee dat de ECB is gesticht met 5000 miljoen EURO bij de start Weet jij hoe dat gegeaan is? Van wie was dt geld? |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ik meen dat seignorage ook erbij komt kijken in verband met de tijd die verstrijkt tussen het drukken van het geld, waarbij het nog een bepaalde waarde heeft en het moment waarop het in omloop gebracht wordt en dus defacto een invloed heeft op de geldhoeveelheid en dus muntontwaarding.
Overheden schenen daar nogal eens gebruik van te maken door met het zelfgedrukte geld dingen te kopen, die na X-tijd na het in omloop brengen van het geld plots veel duurder werden (inflatie, hyperinflatie) Er werd ergens gezegd dat er slechts echt geld door de ECB in omloop gebracht mag worden en dat de rest door de banken gemaakt wordt. Evenwel dit lijkt me fout. De creatie van geld begint in eerste instantie ergens bij de overheidsschuld en vandaar begint het spel van fractional banking. Ook de ECB maakt zich voor zover ik tot op heden kon nagaan schuldig aan datzelfde fractional banking, wanneer zij aan andere banken geld 'leent' Laatst gewijzigd door Yves38 : 27 juli 2008 om 21:34. |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
De Romeinse keizer die op een goudplaatje zijn beeltenis liet slaan en daarmee zijn soldaten betaalde, vér boven de prijs van het gouden plaatje, is voor mij het eenvoudigste voorbeeld om de werking van Seignorage voor te stellen. Het is niet voor niets dat op "valsmunterij" de doodstraf stond (en nog veel erger) Elk krediet is geldcreatie in het huidige systeem. Dus ook vanwege de overheid maar zeker niet enkel via de overheid. Wat de creatie van "echt geld" betreft, denkelijk wordt daarmee het contant geld bedoeld. En dat wordt enkel door de ECB verstrekt. Gewoon volgens de vraag die ernaar is. Van de fractionele reserve moet ge u niets aantrekken, in principe werkt dat zo maar dat is al lang niet meer de realiteit. enkele nobelprijswinnaars hebben aangetoond dat er eerst het kredietgeld is (geschapen uit niets) en dan ontstaat de reserve. http://cpd.org.au/article/mysterious-money-machine Dus daar moet ge u om de essentie te snappen niet door laten afleiden. Volgens mij zou heel die monetaire kwestie eenvoudiger worden als "geld" een meeteenheid of rekeneenheid werd, voor een deel althans, zoals de meter of de kilogram en dergelijke. Bij het complementair geld bereikt men dat door te rekenen bv in "werkuren" en daar gewoon een boekhouding van op te stellen. Ook zijn er voorstellen om "geld" te koppelen aan energie en dat is eigenlijk mijn favoriet. Het is Hubbard (de geoloog van peak oil) die dat voor zover ik weet het eerst heeft voorgesteld. Ondertussen is dat al wat geevolueerd naar "cap and share" http://www.capandshare.org/ en dergelijke waar ook energie als geld behandeld kan worden. Als we in "werkuren" rekenen dan is de stap naar energie niet groot. Een manuur (waarbij één mankracht gelijk is aan 1/10e pk) is ook 73,6 wattuur of 0,265 Mj . Maar zover zijn we nog niet. Er zijn wel pogingen via geschenk kaarten ed, het gaat maar om het idee. http://www.kilowattcards.com/template/index.cfm Paul
Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 28 juli 2008 om 15:03. |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Ben geen economist, maar persoonlijk lijkt het vooropgestelde systeem in dat artikel niet erg logisch en contradictorisch aan de interventies van de Centrale banken ivm inflatie zoals dat nu gebeurt.
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
De vraag is dus : wie is eigenaar van de Nationale Banken? In Belgie is de helft van de NB in handen van de overheid en de andere helft is privaat bezit. http://www.nbb.be/pub/01_00_00_00_00...01_13.htm?l=nl (ge ziet daar ook dat zij een eigen definitie hanteren van het begrip seigneuriage, het is dus nuttig om te zien over wat ge het juist hebt als seignorage ter sprake komt) Hoe het gesteld is met de andere "nationale banken" weet ik niet. Maar het is dus niet onmogelijk dat de ECB een overwegend private bank is. Paul
|
|
|
|
#28 |
|
Parlementslid
|
merci Paul
Het verbaast me dat we er zo weinig van weten. En dat er zo weing mensen mee bezig zijn. itt tot de explosie van info uit de VS fenomenaal. En de belgische staat is dat een groot bedrijf ja zeker? Hun begroting en rekeneingen enzo zijn openbaar? Ze zijn niet BTW plichtig.. Waar is die balans te vinden? Wie zijn de geldschieters? Sorry ik lijk lui maar ik heb er al naar gezocht Laatst gewijzigd door Babylonia : 30 juli 2008 om 20:40. |
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
ja, erg é. Enkel zaken kopen die je u waarlijk kunt veroorloven zonder de kans gelokt te worden in een door uw bank verzorgde gouden kans op nooit eindigende schuldaflossingen.
|
|
|
|
#30 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Maar ik ben er nog aan bezig
KEEP CASH ALIVE!!!! Laatst gewijzigd door Gun : 31 juli 2008 om 12:18. |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Heeft geen zin het te hebben over 1 familie. Het gaat over meerdere clans en ze dienen allemaal hetzelfde doel. Het gaat om het probleem van het systeem dat ze gemaakt hebben.
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#33 | |
|
Parlementsvoorzitter
|
Citaat:
Ik vraag me af of een groep dedicated mensen er nog iets aan zou kunnen veranderen ? |
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Parlementslid
|
met hoeveel zouden ze nu zijn?
En zouden ze niet hopeloos verdeeld zijn ? Waaruit blijkt hun verdeeldheid? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Vreemdeling
|
Ok, ik ga het heel ,maar dan ook heel simpel proberen uit te leggen:
De Europese Unie is een geïntegreerde markt. Dat heeft zo zijn voordelen : minder transactiekosten,meer handel,meer opbrengsten,meer weelvaart. Dit is uiteraard goed voor de economie en dus ook voor bedrijven. Bedrijven maken inderdaad winst,dit is net de bron van onze welvaart. Hoe hoger je klimt in die bedrijven,hoe mee verantwoordelijkheid je krijgt,hoe meer verdiensten je hebt en hoe meer je verdient. Dat verklaart het loonverschil tussen de top en lagere werknemers . Mochten de bedrijven echter helemaal geen winst meer maken dan verarmen die werknemers beneden ook. Geen winst = geen werkgelegenheid,geen sociale uitkeringen,geen algemene welvaart. Voor goed begrip even herhalen : Europa = eengemaakte markt = goed voor bedrijven = goed voor hun topmanagers = goed voor andere werknemers = goed voor de sociale welvaart. Geen eengemaakte markt = minder handel = minder winst = lagere welvaart. Goed,een eengemaakte markt heb je niet zo maar. Daar dien je heel wat obstakels voor te overwinnen. Eén daarvan werd weggenomen door de invoering van de euro. Dat is de gemeenschappelijke munt waardoor er heel wat voordelen ontstaan : meer handel,minder valutaschommelingen en de mogelijkheid tot een gemeenschappelijk rentebeleid. Een rentebeleid is iets dat gebeurd door de Europese Centrale Bank ,de ECB. Deze kan de rente verhogen om de inflatie (stijging van het prijzen) in te perken of te verlagen wanneer het de economische groei wil stimuleren. De ECB zijn beleidsprioriteit is vooral het eerst : door een relatief hoge rente tracht men te voorkomen dat de inflatie op hol slaat. De ECB is een grote instelling die,voor goed te functioneren,in een groot mooi gebouw gehuisvest is en niet in het lokale parochiecentrum. De mensen die daar werken hebben doorgaans een goed loon en dragen vast wel eens designerkostuums. Dat is omdat zij de kennis en vaardigheden hebben om de ECB goed te leiden. Met een hongerloon zouden enkel niet-gekwalificeerde mensen geneigd zijn om er te werken. Met een slecht functionerende ECB komt er een slecht monetair beleid,waardoor het ongetwijfeld zuurverdiende geld dat u en ik verdienen niks meer waard is. Daarom hebben we nood aan een centrale bank,en aan getalenteerde mensen die daar werken. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Denk dat Eurasco niet goed snapt wat die video en mijn repliek en verband naar het Europese verhaal was. De insteek was niet dat een monetair beleid per sé negatief is. De insteek was dat er andere redenen zijn dan de most obvious om een centrale bank te hebben en dat het rentebeleid slechts een dekmantel is...
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Vreemdeling
|
Achzo,een dekmantel voor iets anders... .
Iedereen (oftewel een paar personen met meerdere accounts) lijkt hier bevangen te zijn van de complottheoriën. |
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Burgemeester
|
Zover heb ik hier nog niks gelezen waaruit zou blijken dat ECB privaat bezit is. Wat de belgische bank betreft, hier een vergadering van belgische aandeelhouders. In het geheim gefilmed, de NWO aan het werk.
http://www.youtube.com/watch?v=XFph9OxXpWg |
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Inflatie (van het Engels "Inflate" of "opblazen" ontstaat door het vergroten van de geldmassa door krediet (geldcreatie "uit het niets"). Alle krediet draagt dus bij aan "inflatie" waarbij men onderscheid kan maken tussen allerlei soorten krediet, consumptie krediet, investeringskrediet, overheidskrediet (overheidsschuld)... In hoeverre het soort krediet (geldcreatie) bijdraagt aan "geldontwaarding" is het onderwerp van nogal ingewikkelde studie maar laten we stellen dat in de meeste gevallen geldcratie bijdraagt tot geldontwaarding. In die zin is het een soort belasting die ook "inflatiebelasting" genoemd wordt. Indien de geldcreatie enkel een geldontwaarding tot gevolg heeft die even groot is dan de productiviteitsstijging dan blijft de koopkracht onaangetast. Natuurlijk kunnen er wel verschuivingen zijn in de prijzen. Prijsstijgingen of dalende koopkracht hebben nog andere oorzaken. Belastingen bv (andere dan de inflatioebelasting), of een wijziging in "vraag en aanbod". Ook een wijzigende investeringsstrategie kan de prijzen omhoog jagen, zo zijn er momenteel aanwijzingen dat de energie en voedsel prijzen de hoogte ingaan door beleggingsstrategie en niet door een wijziging in "vraag en aanbod". http://www.globalresearch.ca/index.p...xt=va&aid=9737 Dat een renteverhoging de prijzen zou doen dalen is een veronderstelling die niet juist is. Vermits in de meeste prijzen tot 50% intresten verrekend zijn (van kredieten) is elke intrest stijging direct voelbaar in de prijzen. Een intrestverhoging zou, indien het systeem zou werken zoals sommigen denken, de geldcreatie (krediet) moeten doen dalen en zo inflatie (verhogen van de geldhoeveelheid) beperken. Helaas, ook dit systeem blijkt niet te werken. Paul
|
|