Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2011, 20:47   #21
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vooralsnog ga ik er - net zoals die lieden bij het CERN blijkbaar - van uit dat het om een of andere meetfout gaat. Als het geen meetfout is, dan is het moeilijk te voorspellen welke impact dat zou hebben op het dagelijkse leven van de meeste mensen. Ik denk eerlijk gezegd dat die nogal beperkt zou zijn.
Denk ik ook. Op menselijke schaal. Ik kan me echter voorstellen dat het enige impact zou kunnen hebben op de astronomische inschattingen van het heelal. Grootten, afstanden, reistijden, massa's, chemische samenstellingen ....
Kortom : alles zou wel een aan herziening toe kunnen zijn
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2011, 21:02   #22
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Vooralsnog ga ik er - net zoals die lieden bij het CERN blijkbaar - van uit dat het om een of andere meetfout gaat. Als het geen meetfout is, dan is het moeilijk te voorspellen welke impact dat zou hebben op het dagelijkse leven van de meeste mensen. Ik denk eerlijk gezegd dat die nogal beperkt zou zijn.
Net zoals mijn peetvader Descartes sluit ik niet uit dat er een wereld verborgen gaat binnen datgene wat men vandaag "meetfout" noemt. En dan heb ik het zowel over het onmeetbaar "kleine" als het onmeetbaar "grote" universum.

Is ons heelal uiteindelijk een luis in de pels van een superfeodaal dictator of zijn wij de feodale heersers over een infinitesieme wereld dat wij platstampen onder onze zolen ?

Ik denk eerder aan het eerste. Al is dat dan eer geen god, maar eerder een schandelijk wezen zoals de mens. Gevestigd in een wereld die 10^10 x groter is.
Oud 24 september 2011, 23:43   #23
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik denk dat u het belang toch wel onderschat moest dit waar zijn hoor. De ontdekkingen die hieruit kunnen voortvloeien die wel een directe impact hebben op je leven zijn volgens mij enorm.
Idd... Stel dat men indertijd had gezegd: "Ach, 3000000 km/s dat is toch niet voor dagelijks gebruik" als reactie op Einstein, dan hadden we nu geen GPS. Al vraag ik mij af of we in staat zouden zijn die technologie efficiënt te gebruiken, we kunnen nu al geen fusiereactors uitbaten.

Laatst gewijzigd door Vito : 24 september 2011 om 23:44.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 05:25   #24
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Denk ik ook. Op menselijke schaal. Ik kan me echter voorstellen dat het enige impact zou kunnen hebben op de astronomische inschattingen van het heelal. Grootten, afstanden, reistijden, massa's, chemische samenstellingen ....
Kortom : alles zou wel een aan herziening toe kunnen zijn
Nee hoor ..."op het dagelijkse leven van de meeste mensen.
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2011, 12:23   #25
Quorn
Banneling

Standaard

Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 20:45   #26
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hm...

Huge voor 0,00001 procent van de wereldbevolking. De rest, waaronder ikzelf, leest of hoort over deze ontdekking, denkt "fascinerend !" volgt het even en het leven gaat verder. Er zijn immers véél belangrijker zaken.
De consequentie is dat ons heel begrip van het universum en de natuurlijke processen van afgelopen 50-60 jaar op losse schroeven komt te staan.

En het opent nieuwe gebieden voor onderzoek, dat dan weer misschien kan leiden tot technologische toepassingen voor de eindgebruiker, U !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2011, 20:59   #27
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En het opent nieuwe gebieden voor onderzoek, dat dan weer misschien kan leiden tot technologische toepassingen voor de eindgebruiker, U !
Ik zie die hele Waalse Big Bang-theorie van Lemaître nog in duigen stuiken . En over die anti-materie valt ook nog een woordje te zeggen.
Oud 26 september 2011, 21:04   #28
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het al van in 't begin gezegd: met die neutrino's gaan we last krijgen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 07:55   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Vreemd dat hier amper aandacht aan besteed wordt in de pers. Als dit bevestigd wordt zijn de gevolgen hiervan niet te overzien.
Dat is voor de doorsnee sterveling veel te ingewikkeld ...

Zelf de meeste journalisten, zullen hier even slikken en er de brui aan geven, het gaat dan ook over zeer abstracte materie, ...

in het absolute niets, zijn er deeltjes die sneller zijn dan het licht, ... daar waar er niets dat wij kennen sneller kan gaan dan het licht. Maar hoe leg je dat uit, ?

In theorie dan toch, ... Ik denk dat het nog altijd gezond blijft om niet te zeggen dat iets niet kan...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 08:01   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik lees op sommige plekken dat dit de theorie rond 'ruimte en tijd' grondig zou veranderen. Zelfs de term 'tijdreizen' duikt op. Dat, wanneer dat ooit zou kunnen (zelfs al is het over 150 miljoen jaar), die mensen hier ook al lang op bezoek zouden kunnen zijn, lijkt niet bij die mensen op te komen. Of zouden die zich zo goed gedeisd kunnen houden?
Omdat ze een straal deeltjes sneller hebben doen gaan dan het licht, wil dit nog niet zeggen dat je kan reizen in de tijd,

tijd is iets dat voorbij gaat, of je daar in kan reizen, ... ?

Stel dat het toch kan, ... kan je dan nog terug, de technologie waar je gebruik van maakt is immers daar nog niet beschikbaar...

En je zou Von Danicken gelijk moeten geven... Stel je voor zeg, binnen X duizend jaar terugreizen om pyramides te gaan zetten... ?
Oud 27 september 2011, 08:02   #31
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Net zoals mijn peetvader Descartes sluit ik niet uit dat er een wereld verborgen gaat binnen datgene wat men vandaag "meetfout" noemt. En dan heb ik het zowel over het onmeetbaar "kleine" als het onmeetbaar "grote" universum.

Is ons heelal uiteindelijk een luis in de pels van een superfeodaal dictator of zijn wij de feodale heersers over een infinitesieme wereld dat wij platstampen onder onze zolen ?

Ik denk eerder aan het eerste. Al is dat dan eer geen god, maar eerder een schandelijk wezen zoals de mens. Gevestigd in een wereld die 10^10 x groter is.
Ah dat we een soort vlooien zijn in die kerel zijn gigantisch terarrium, ... dat lijkt me wel cool eigenlijk...
Oud 27 september 2011, 08:24   #32
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ah dat we een soort vlooien zijn in die kerel zijn gigantisch terarrium, ... dat lijkt me wel cool eigenlijk...
Tot wanneer diene typ besluit om eens een anti vlooien schampoo te gebruiken natuurlijk.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 08:41   #33
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Hm...

Huge voor 0,00001 procent van de wereldbevolking. De rest, waaronder ikzelf, leest of hoort over deze ontdekking, denkt "fascinerend !" volgt het even en het leven gaat verder. Er zijn immers véél belangrijker zaken.
Hangt een beetje af vanuit welk 'maatschappelijk' perspectief je kijkt.

Er is een (in bepaalde kringen populair) perspectief dat de hele maatschappij, inclusief economie, kunst, cultuur, infrastructuur etc. etc. ziet als niets meer dan een ondersteunend medium om bepaalde mensen toe te laten fundamenteel wetenschappelijk onderzoek te doen en dan meer specifiek op het terrein van de fysica.

Het DOEL van de maatschappij is dan net het mogelijk maken van dat onderzoek, wat ons uiteindelijk een mogelijk antwoord moet bieden op de vraag : wie en wat zijn we?

In die optiek is het alsof de atleet, waarvan jij (deels) verzorger bent, net een 106 jaar oud wereldrecord heeft gebroken en men is nu de fotofinish aan het bekijken om te zien of het wel echt waar is.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 08:45   #34
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
in het absolute niets, zijn er deeltjes die sneller zijn dan het licht, ... daar waar er niets dat wij kennen sneller kan gaan dan het licht. Maar hoe leg je dat uit, ?
Dat komt omdat licht niet de absolute snelheid is.
Net zoals geluid een relatieve snelheid heeft tov lichtsnelheid, heeft het licht een relatieve snelheid tov iets anders.
Het is niet omdat de mens nog niets sneller heeft gemeten, dat er niets snellers bestaat.
Wellicht bestaan er golven die de mens (nog) niet kan meten of waar men nog niet bewust van is dat ze bestaan in het universum, deze kunnen ook sneller zijn dan het licht.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 08:46   #35
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Er zijn oneindig veel heelallen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 08:51   #36
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

When the wheels are spinning around
And the ground is frozen through, and you're
Driven, like the snow
Pure in heart
Driven together
And given
Away to the west
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 09:05   #37
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Dat komt omdat licht niet de absolute snelheid is.
Net zoals geluid een relatieve snelheid heeft tov lichtsnelheid, heeft het licht een relatieve snelheid tov iets anders.
Het is niet omdat de mens nog niets sneller heeft gemeten, dat er niets snellers bestaat.
Wellicht bestaan er golven die de mens (nog) niet kan meten of waar men nog niet bewust van is dat ze bestaan in het universum, deze kunnen ook sneller zijn dan het licht.
De lichtsnelheid is wel absoluut, het is het enige wat absoluut is en vooralsnog onoverbrugbaar (in afwachting) , al de rest is relatief, zelfs tijd en ruimte.

Als dat niet zo zou zijn, zou het basisconcept 'causaliteit' moeten herzien worden.

Dat is onvoorstelbaar in al zijn implicaties, men kan dan niet meer uitgaan dat een bepaalde oorzaak een bepaald gevolg heeft. Omdat de richting van de tijd dan niet meer vastligt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 09:20   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Tot wanneer diene typ besluit om eens een anti vlooien schampoo te gebruiken natuurlijk.
Geweldig scenario voor een rampenfilm,...

benieuwd hoe hollywood dat gaat oplossen...
Oud 27 september 2011, 09:23   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De lichtsnelheid is wel absoluut, het is het enige wat absoluut is en vooralsnog onoverbrugbaar (in afwachting) , al de rest is relatief, zelfs tijd en ruimte.

Als dat niet zo zou zijn, zou het basisconcept 'causaliteit' moeten herzien worden.

Dat is onvoorstelbaar in al zijn implicaties, men kan dan niet meer uitgaan dat een bepaalde oorzaak een bepaald gevolg heeft. Omdat de richting van de tijd dan niet meer vastligt.
Dat neemt niet weg dat er niet een golf of beweging of iets is, dat wij niet kennen dat daar tegen ingaat, hoe absurd dat ook mag zijn.
Oud 27 september 2011, 09:36   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat neemt niet weg dat er niet een golf of beweging of iets is, dat wij niet kennen dat daar tegen ingaat, hoe absurd dat ook mag zijn.
Wel die neutrino zou daar een eerste van zijn....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be