![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Vooreerst, mijn beste wensen voor het nieuwe jaar, mijnheer Bollen. Eerder dan zelf een ganse uitleg te geven die u overigens ongetwijfeld net zo goed zoniet beter kent dan ik, hierbij enkele links om het geheugen op te frissen : Inzake HighZ versus Line http://www.recordingreview.com/artic...-and-Hi-Z.html http://sonido.uchile.cl/articulos/impedancia.pdf Inzake balanced versus unbalanced http://www.hometheatershack.com/foru...#axzz2GkscIKAu http://www.hottconsultants.com/pdf_f...onnections.pdf http://www.performing-musician.com/p.../technotes.htm http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/...42&CTID=227500 Voor wat betreft uw vraag inzake het “two tracks in one go” opnemen en nadien uit fase plaatsen : in theorie zou dat ook voor vocals werken, maar het is om velerlei redenen uiteraard beter om vocals track per track op te nemen, wil u het natuurlijk laten klinken. U kunt voor vocals evenwel gebruik maken van een vocal harmonizer : http://tweakheadz.com/harmonizers_and_more.htm http://acapella.harmony-central.com/...al-Harmonizers... http://www.acousticguitarforum.com/f...d.php?t=257038 etc…etc… Als u vooral “experimenteren met vocals recording” voor ogen hebt, kan ik u de nu een beetje “ouderwetse” Akai Professional Deca Buddy HV10 aanraden : http://www.akaipro.com/hv10 Met een beetje geluk vindt u er zo eentje tweedehands voor een prikje op het internet. Hoe dan ook, en meer algemeen, het principe van het copyen van tracks (al dan niet met een delay) biedt erg veel experimentele mogelijkheden, naast de meer gebruikelijke professionele (zoals het out of phase doublen van gitarentracks). Indien ik u één condenser microphone zou moeten aanraden zou dat een large diaphragm condenser zijn, die u zowel voor vocals als voor instrumenten (of ander geluid dan vocals) kunt gebruiken. De aan te raden mic hangt vanzelfsprekend af van het bedrag dat u er aan wil besteden : als uw budget het toelaat moet u niet twijfelen : de Neumann U87i (méér dan 2000 dollar) : Evenwel, een goede large diaphragm conderser mic voor heel wat minder centen is de Rode NT-1a (vanaf zowat 180 dollar) : En als u het bij een goedkopere mic wil houden is één der beste volgens mij de M-Audio Nova (ongeveer 100 dollar) : Ik zou u echter aanraden om het niet bij één mic te houden (benevens deze die u reeds bezit), maar toch minstens ook één small diaphragm condenser mic aan te schaffen, weliswaar niet voor vocals maar voor de opname van bijvoorbeeld instrumenten. Er is keuze in overvloed. Een zeer goedkope maar verbazend goede small condenser mic (vooral voor opname van acoustic guitar, al is hij daarvoor niet ontworpen) is de Superlux Pro268B (die deel uitmaakt van de Superlux DRKB5C2MKII Drum Pack �* ca. 350 dollar voor de ganse set van 7 mic’s). En tenslotte : ik ben het volkomen met u eens voor wat betreft het subjectieve van de criteria waarmee de schoonheid van muziek of eender welke andere kunstvorm wordt afgemeten. Anderzijds vermoed ik dat u het met mij eens zult zijn dat recording op zich wel degelijk afgemeten kan worden aan objectieve criteria. Oprechte dank voor de stukjes die u met ons deelde. “EersteLied” (in samenwerking met Nico) vind ik zeer goed (niet enkel muzikaal, maar tevens qua opname) : een sfeerstuk dat overduidelijk en in elk opzicht het debutantenniveau fel overstijgt. “HappyCityLaPaz” bevestigt mijn indruk : als u in al te grote bescheidenheid zou gewagen van een aaneenrijging van puur “beginners luck” zou u gezien uw opleiding meteen mijn typische “vous plaisantez, monsieur”-blik herkennen… Even terzijde, mijnheer Bollen : een onvoorziene externe omstandigheid dwingt mij de komende weken (maanden ?) tot enkele bijkomende prioriteiten, die mijn mogelijkheden tot enige “vrije tijd” (nou ja) zo mogelijk nog verder tot onder de nihil-grens duwen. Het is dientengevolge zo goed als zeker dat ik, onder andere voor wat de deelname aan dit forum betreft, en ongetwijfeld tot groot genoegen van enkele forummers, voor enige tijd terugkeer to the obscurity from whence I came. Maar als het goed is sluit ik nadien zeer graag terug aan bij deze gedachtenwisseling, die ik als aangenaam en leerrijk beschouw. Hartelijke groeten, Gwylan |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Waar slaat die 4 op eigenlijk? Ook in rock: 12 12 12 12 ... Dat kan dan toch ook 2/2 of 6/6 genoemd worden niet? Ik blijf het zeer verwarrend vinden. |
|
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ben nu trouwens naarstig op zoek (niet voor mezelf) naar een (USB) audio interface om via de computer elektrische gitaar te kunnen spelen, met effecten gecreëerd door programma's, in situaties waar een amplifier te veel lawaai zou maken. Ik las dat er kleine 'tube amplifiers' zijn die wel op laag volume gespeeld kunnen worden, maar of dat in de praktijk zinvol is weet ik niet zo. Ik verschoot van het aantal beschikbare interfaces op websites als Thomann of Key music. De keuze is overweldigend en toch vind ik niet dat toestel dat me geschikt lijkt voor mijn situatie. (iets zoals de Apogee one maar dan voor PC dacht ik.). Ik overweeg verschillende opties tussen de M-audio Mk2 en de Roland quad capture qua mogelijkheden en prijsklasse). Ik lees over mogelijke latentie problemen, de al dan niet noodzakelijkheid van direct boxes, de kwaliteit van de pre amps, bepaalde interfaces die harde gitaarsignalen (vooral van humbuckers) niet zouden aankunnen ondanks een hi-Z ingang, enz... Maar mijn internetzoektocht heeft me uiteindelijk slechts in beperkte mate dichter bij een keuze gebracht tot nu toe (ook omwille van de snelle evolutie in deze technologie ,opkomst van USB 3 bv, waardoor ik geneigd ben niet te duur te gaan voorlopig, alhoewel ik niet weet of USB 3 een groot verschil zal maken). Ik zie ernaar uit uw ideeën hierover te lezen, indien u de tijd kan vinden in de toekomst om hierop in te gaan. Ondertussen ga ik me wat verder informeren, waarbij uw links zeker van pas zullen komen. |
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Burger
|
Citaat:
11/8 is dus 11 achtste noten per maat. Ik weet niet of ik het zo begrijpelijk uitleg, probeer anders eens wat dingen uit met een metronoom. |
|
|
|
|
|
|
#25 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat is het verschil tussen een nootmaat en het aantal beats (is 'maat'?) per minuut? Zegt zo'n nootmaat iets over de absolutie snelheid van een stuk muziek? En waarom wordt een ritme dat bestaat uit drie eenheden toch uitgedrukt als 'drie kwartnoten'? Waar is die vierde noot dan naar toe? Die drie noten worden evenwichtig verdeeld over een 'maat'? Maar wat voor zin heeft het om dan nog over 'vier' te blijven spreken bij een wals? En wat is dan het verschil tussen 3/4 en 6/8?... Ik zou beter eens een boek lezen om die 'theorie' te begrijpen (iemand een aanrader?). Het komt me tot nu toe over als een soort van 'symmetrische' conventie die evengoed anders zou kunnen zijn. Waarom begrijp ik dat nu niet? Citaat:
Maar 4 is wel deelbaar door twee? Is 4/4 dan gelijk aan 2/2 of 8/8? En is 3/4 dan gelijk aan 6/8? Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 januari 2013 om 14:04. |
|||
|
|
|
|
|
#26 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Ik lees verder. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 7 januari 2013 om 14:14. |
||
|
|
|
|
|
#27 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bedoel je dat je twee instrumenten tegelijk verschillende ritmes laat spelen die dan na 12 tijden samen komen? En daarna weer door elkaar lopen? Sorry hoor. Veel vragen.
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En als we in rock zeggen de maat is 4/4, je zou dan kunnen zeggen dat de maat in wezen ook 2/4 is, dat hangt dan op dat moment meer af van de frasering. Als je bij 3/4 zegt we beschouwen de maat als 1/4 omdat we elke boem en ta apart als een maat beschouwen dan klopt dat niet omdat de frasering van bijvoorbeeld die wals nu eenmaal "boem tata" is. Dat klinkt allemaal moeilijk, maar als je nu in persoon bij mij zou zitten dan zou je het gelijk begrijpen, je moet er niets achter zoeken, je moet het gewoon aannemen, bij de wals is de maat drie/vierde, 3/4. |
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neem nu een maat als basis in muziek die in vier/vierde staat, die maat duurt vier tellen, ze is dus in vier gelijke delen verdeelt. Neem nu één volle noot, die duurt vier tellen. Er past dus één volle noot in één maat. Neem nu een halve noot, die duurt twee tellen, er passen dus twee halve noten in één maat. Neem nu een kwart noot, die duurt één tel, er passen dus vier kwartnoten in één maat. Is de maat nu vier/vierde dan spelen we muziek met vier tellen per maat, de drum speelt daar 1, 2, 3, 4. 1, 2, 3, 4. Gebruiken we nu zoals bij de wals een maat van drie/vierde, dan is de maat in drie tellen verdeelt, de drum slaat daar, 1, 2, 3. 1, 2, 3. Dat voelt helemaal anders dan 4/4. je voelt dat als je gaat dansen, als je je voeten beweegt op de kadans van drie is dat helemaal anders dan op de kadans van vier. |
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Of omgekeerd, als we het als les dan toch simpel houden.
Een tijd geleden zei mijn zoon, hij was wat moe van gitaar, ik zoek eigenlijk iemand die me kan leren drummen. Hij had een drumstel dat hij kon gebruiken van een kameraad, dus ik zei, ik kan je de basis wel leren, de gewone 4/4 beat. Dus ik mee tot bij hem en ik doe hem de beat voor, bassdrum, snare en achtste noten op de hi-hat. Zegt hij, ik wist niet dat je ook een drummer was. Ik vertelde hem, ik ben geen drummer, maar ik weet wel hoe dat moet. Ik heb de techniek niet van een volleerde drummer, maar ik kan wel een simpele beat slaan. Ik heb zoveel jaren in groepen gespeeld, dan leer je toch wel hoe de drums in elkaar zitten, en muziektheorie uiteraard. |
|
|
|