Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2015, 10:51   #21
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het beleid van de jaren 88 tot 2014 alles behalve normaal. (om maar deze periode te viseren, waar de PS ononderbroken in de fed regering zat)

Net zoals ik het maar normaal vind dat de rechttrekking ook niet op 1 2 3 kan gebeuren.

Net zoals we nog al anders zouden tsjiepen, mocht de rente actueel niet historisch laag staan.

.
Zaten er ook nog anderen in de regering?

Rechttrekking kan onmiddellijk gebeuren. Maximum pensioen voor iedereen 1.500 € netto.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 11:13   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht

Rechttrekking kan onmiddellijk gebeuren. Maximum pensioen voor iedereen 1.500 € netto.
Of nog rechtvaardiger. Pensioen voor iedereen, afhankelijk van de bijdragen die hij tijdens zijn loopbaan, voor zijn pensioen gedaan heeft.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 11:27   #23
subocaj

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Of nog rechtvaardiger. Pensioen voor iedereen, afhankelijk van de bijdragen die hij tijdens zijn loopbaan, voor zijn pensioen gedaan heeft.
Of nog rechtvaardiger, iedereen evenveel voor ieder uur dat hij werkt.
Oud 9 augustus 2015, 11:29   #24
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of nog rechtvaardiger, iedereen evenveel voor ieder uur dat hij werkt.
Ook dat is verdedigbaar. Alhoewel het soms wel moeilijk zal zijn om een onderscheid te maken tussen aanwezig zijn, en werken.
Oud 9 augustus 2015, 11:47   #25
subocaj

Standaard

Citaat:
Ook dat is verdedigbaar. Alhoewel het soms wel moeilijk zal zijn om een onderscheid te maken tussen aanwezig zijn, en werken.
Tegenwoordig is het moeilijker dan vroeger dat geef ik toe, met al die afgestudeerde linkerhanden.

Laatst gewijzigd door subocaj : 9 augustus 2015 om 11:47.
Oud 9 augustus 2015, 20:44   #26
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Geef me op het einde van mijn loopbaan gewoon alles terug wat ik ooit afdroeg voor pensioen, vermeerderd met de samengestelde intrest die het had kunnen opbrengen mits als een goede huisvader beheerd.
Dan hoef ik verder niks meer.
Dat zou nog het allerrechtvaardigste denkbare systeem zijn.
Oud 9 augustus 2015, 20:45   #27
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Geef me op het einde van mijn loopbaan gewoon alles terug wat ik ooit afdroeg voor pensioen, vermeerderd met de samengestelde intrest die het had kunnen opbrengen mits als een goede huisvader beheerd.Dan hoef ik verder niks meer. Dat zou nog het allerrechtvaardigste denkbare systeem zijn.
Enfin Superstaaf, je weet toch ook dat zoiets een hopeloze zaak is?

Laatst gewijzigd door tandem : 9 augustus 2015 om 20:46.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 20:52   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Enfin Superstaaf, je weet toch ook dat zoiets een hopeloze zaak is?
Waarschijnlijk wel.
Maar je kan er niet omheen: het zou perfect kunnen én héél rechtavardig zijn, niet?
Oud 9 augustus 2015, 20:54   #29
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk wel. Maar je kan er niet omheen: het zou perfect kunnen én héél rechtavardig zijn, niet?
Geloof je echt in dergelijke sprookjes, deze wereld zit vol roofdieren en meer is er niet. Tenzij je kan bewijzen dat het anders zou kunnen, we zijn alvast benieuwd.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2015, 21:09   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Geloof je echt in dergelijke sprookjes, deze wereld zit vol roofdieren en meer is er niet. Tenzij je kan bewijzen dat het anders zou kunnen, we zijn alvast benieuwd.
Uiteraard geloof ik niet in sprookjes waarin alles logisch en rechtvaardig is.
Theoretisch zou het echter perfect kunnen.
Ik draag pakweg 10% van mijn inkomen af gedurende 40 jaar, dat gaat op een spaarrekening o.i.d., en daarna krijg ik die som + intrest terug om het nog een 10-tal jaar uit te zingen.
Zo simpel is het, een kind kan de was doen.

Maar zoals je zegt: in de praktijk zijn er steeds kapers op de kust.
Wat geeft dat voor mijn concrete pensioen-situatie?
Ik word een fortuin afgehouden en krijg in het beste geval slechts een aalmoes terug (of helemaal niks als ik voortijdig optrek)
Intussen spelen de roofdieren er een paar tiental jaren schoon weer mee, en dat systeem noemen ze solidariteit.
Oud 10 augustus 2015, 09:53   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard geloof ik niet in sprookjes waarin alles logisch en rechtvaardig is.
Theoretisch zou het echter perfect kunnen.
Ik draag pakweg 10% van mijn inkomen af gedurende 40 jaar, dat gaat op een spaarrekening o.i.d., en daarna krijg ik die som + intrest terug om het nog een 10-tal jaar uit te zingen.
Zo simpel is het, een kind kan de was doen.

Maar zoals je zegt: in de praktijk zijn er steeds kapers op de kust.
Wat geeft dat voor mijn concrete pensioen-situatie?
Ik word een fortuin afgehouden en krijg in het beste geval slechts een aalmoes terug (of helemaal niks als ik voortijdig optrek)
Intussen spelen de roofdieren er een paar tiental jaren schoon weer mee, en dat systeem noemen ze solidariteit.
Denk niet dat de roofdieren het grote probleem zijn, wel het systeem zelf.
Men gebruikt over bijdragen om de gepensioneerden te betalen (en niet om te sparen voor uw pensioen), en uiteindelijk geeft men in sommige gevallen nogal een ruime betekenis aan het begrip solidariteit (waardoor uw arbeiders/bediendenpensioen nooit hoger komt dan iets meer dan 2000€/maand, ongeacht uw bijdragen).
Oud 10 augustus 2015, 10:08   #32
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het systeem kost teveel, maar dat komt in hoofdzaak door de roofdieren of afromers.
Als je bedenkt dat er banken zijn die gratis spaarrekeningen (mét intrest) aanbieden, dan moet het voor een pensioenregeling in de zin die ik voorstel ook mogelijk zijn om het met een minimum van kosten te organiseren.

Citaat:
Men gebruikt over bijdragen om de gepensioneerden te betalen (en niet om te sparen voor uw pensioen),
Klopt, maar dat is niet in alle landen het gevla.
Ik dacht bijvoorbeeld dat Nederland het totaal anders aanpakt.
Hier worden zelfs fondsen georganiseerd waar nooit een bal inkwam, maar waar wel beheerders (roofdieren) lonen voor ontvingen....

Citaat:
en uiteindelijk geeft men in sommige gevallen nogal een ruime betekenis aan het begrip solidariteit (waardoor uw arbeiders/bediendenpensioen nooit hoger komt dan iets meer dan 2000€/maand, ongeacht uw bijdragen).
Solidariteit wordt als moreel chantagemiddel wel meer misbruikt om diefstal te laten slikken...
Oud 10 augustus 2015, 10:25   #33
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Men gebruikt over bijdragen om de gepensioneerden te betalen (en niet om te sparen voor uw pensioen), en uiteindelijk geeft men in sommige gevallen nogal een ruime betekenis aan het begrip solidariteit (waardoor uw arbeiders/bediendenpensioen nooit hoger komt dan iets meer dan 2000€/maand, ongeacht uw bijdragen).
Het wettelijk netto-pensioen voor de privésector, dus ook voor bv de ceo van Volvo, bedraagt 1.614 Euro/maand.
Dehaene heeft dat plafond in de jaren '90 gelegd op 1.500 Euro/maand/netto en door indexaties is dat nu 1.614 Euro.
Indien men destatutaire pensioenen uitfiltert dan is het gemiddeld pensioen voor een werknemer uit de privé iets meer dan 900 Euro/maand. Dat is het laagste vd Westerse wereld.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 10:55   #34
subocaj

Standaard

Citaat:
Geef me op het einde van mijn loopbaan gewoon alles terug wat ik ooit afdroeg voor pensioen, vermeerderd met de samengestelde intrest die het had kunnen opbrengen mits als een goede huisvader beheerd.
Dan hoef ik verder niks meer.
Dat zou nog het allerrechtvaardigste denkbare systeem zijn.
Dan heeft niemand de kans om zijn zakken te vullen bedoel je?
Samengestelde intresten zijn voor banken, industrie en de staat, niet voor jou.
Oud 10 augustus 2015, 16:31   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is het verschil tussen jou en de jouwen met jullie max pensioen van een luizige 1500 eurootjes;

terwijl ik en de mijnen zouden zeggen: voor iedereen een minimum pensioen van 1500 eurootjes.
Wie meer bijgedragen heeft, heeft meer in zijn rugzakje, mag ook meer hebben. Nadat hij wat afgedragen heeft in naam van de solidariteit.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 16:33   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Het wettelijk netto-pensioen voor de privésector, dus ook voor bv de ceo van Volvo, bedraagt 1.614 Euro/maand.
Dehaene heeft dat plafond in de jaren '90 gelegd op 1.500 Euro/maand/netto en door indexaties is dat nu 1.614 Euro.
Indien men destatutaire pensioenen uitfiltert dan is het gemiddeld pensioen voor een werknemer uit de privé iets meer dan 900 Euro/maand. Dat is het laagste vd Westerse wereld.
En zowel Dehaena als zijn opvolgers van alle oude machtspartijen lieten de rest van het beschikbare geld wegvloeien via hellende vlakken en open vensters.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 16:48   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan heeft niemand de kans om zijn zakken te vullen bedoel je?
Dat kan geregeld worden net zoals de borg voor een huurwoning.

Citaat:
Samengestelde intresten zijn voor banken, industrie en de staat, niet voor jou.
Ook als particulier kan je in bancaire producten instappen waar de intrest samengesteld wordt uit je kapitaal vermeerderd met de intrest van de vorige jaren.
Oud 10 augustus 2015, 19:42   #38
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het basisinkomen voor iedereen en uw uitgesteld inkomen als je gespaard hebt

De hoogte van het basisinkomen is gewoon functie van wat een economie in zijn dalperiode kan ophoesten

Je zou wel kunnen denken aan bonus systeem in het genre als je zelf energie voorziening wordt of energieneuteaal geven we een bonus van 400 euro per jaar

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 augustus 2015 om 19:45.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 21:20   #39
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En zowel Dehaena als zijn opvolgers van alle oude machtspartijen lieten de rest van het beschikbare geld wegvloeien via hellende vlakken en open vensters.

.
Naar mensen zoals jij die ondanks een benoeming voor het leven vrijwillig 14 jaar te vroeg aan de kant gaan staan met behoud van vol dubbel pensioen en een uitkering van ten minste 75% vd laatste ambtenarenuitkering, noem het voor mijn part loon.
Dit is georganiseerde diefstal!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2015, 22:08   #40
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het basisinkomen voor iedereen en uw uitgesteld inkomen als je gespaard hebt

De hoogte van het basisinkomen is gewoon functie van wat een economie in zijn dalperiode kan ophoesten

Je zou wel kunnen denken aan bonus systeem in het genre als je zelf energie voorziening wordt of energieneuteaal geven we een bonus van 400 euro per jaar
Dacht trouwens dat Nederland zoiets in den aard heeft. Een basisinkomen voor iedereen (evenredig met het aantal jaren dat men in Nederland gewoond heeft, dacht ik) en een verplichte groepsverzekering voor iedereen die werkt (het uitgesteld inkomen).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be