Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2005, 13:52   #21
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
In mijn onmiddellijke omgeving hebben al 8 mensen de dalende crimminaliteit ondervonden, in 5 gevallen was het toevallig ingevoerd crapuul, de andere 3 onbekend.
Wat in jouw omgeving gebeurd is van geen enkel Belang, het overgrote deel van criminaliteit in mijn omgeving gebeurd door Vlamingen, moet ik daar volgens jouw dan uit afleiden dat het de Vlamingen zijn die onrust veroorzaken. Een foutieve redenering volgens mij.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 16:41   #22
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Over welke exacte periode heeft U het?
-5000 (volgens sommigen -10000) tot 1000
Oud 17 januari 2005, 16:43   #23
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Waarschijnlijk over de periode voordat de grote profeet van Allah daar de verlichting is komen brengen... Van dan af is de afgang niet meer te stuiten geweest.
Als totaal niet ter zake doende grap kan dat tellen. Ik wist trouwens niet dat in Italië en Griekenland de islam zo hard was doorgedrongen. Volgens mij hebben ze in Rome echter wel een club die-hard gelovigen, maar me dunkt dat ze het als een belediging zullen opvatten als je hun god "Allah" noemt.

Soit, het ging over Mitgards "biologisch-evolutieve achterstandstheorie", nietwaar?
Oud 17 januari 2005, 17:01   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Die theorie van "achterstand in biologische evolutie", die mag u alvast door ramen en vensters kieperen. Het Middellands Zeegebied en het Arabische schiereiland waren een biologisch-evolutieve milliseconde geleden tientallen keren welvarender, beschaafder en cultureel meer geëvolueerd dan het rapalje dat in onze contreien nog in boomkes klom en kuiltjes groef.
Dat klopt, dus als we weten wat die plotse stilstand veroorzaakt heeft is de oplossing nabij.
Een of andere natuurramp kunnen we uitsluiten.
Wat was het dan wel ?
Iets wat met een "I" begint ?
Eens men de absolute waarheid gevonden heeft vervalt de noodzaak om te zoeken hé.

Laatst gewijzigd door Bobke : 17 januari 2005 om 17:03.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 17:06   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Wat in jouw omgeving gebeurd is van geen enkel Belang, het overgrote deel van criminaliteit in mijn omgeving gebeurd door Vlamingen, moet ik daar volgens jouw dan uit afleiden dat het de Vlamingen zijn die onrust veroorzaken. Een foutieve redenering volgens mij.
Uiteraard, en zeker als ge in een allochtone buurt woont.
Oud 17 januari 2005, 17:21   #26
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Dat klopt, dus als we weten wat die plotse stilstand veroorzaakt heeft is de oplossing nabij.
Een of andere natuurramp kunnen we uitsluiten.
Wat was het dan wel ?
Iets wat met een "I" begint ?
Ik wist niet dat de Egyptische, Minoïsche, Babylonische, Griekse en Romeinse beschaving ten onder gingen door het opkomen van de islam. Misschien kunt u hiernaar een referentie geven?

Citaat:
Eens men de absolute waarheid gevonden heeft vervalt de noodzaak om te zoeken hé.
De absolute waarheid hoort thuis bij pilarenbijters en andere dogmatische religie-freaks. Wanneer een mens stopt met zoeken, is hij geen mens meer maar machine.
Oud 17 januari 2005, 17:39   #27
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Zowel immigranten als de autochtone bevolking onderschatten schromelijk hoe zwaar de inspanningen zijn om tot een echte integratie te komen. Op werkelijk alle vlakken moet een achterstand weggewerkt worden; onze zgn. "verzorgingsstaat" met z'n sociale luchtmatrassen en hangmatten heeft dit gedurende lange tijd verdoezeld en schilderde het beeld van "het land van melk en honing", maar de grimmige realiteit staart ons nu allemaal recht in het gezicht.

Autochtonen moeten de allochtone steuntrekkers en achterblijvers niet, het geduld met de verwerking van onvertrouwde -in hun oren en ogen vaak barbaars overkomende- gebruiken is stilaan op aan het raken. Het begrip voor de taalhandicaps van allochtonen neemt gestaag af. En het wollige pleiten voor verzachtende omstandigheden omdat allochtonen toch zo'n kansarme bevolkingsgroep zijn, vindt bij steeds minder autochtonen gehoor.

In antwoord op Turkje... ik maakte inderdaad een grap, maar wel eentje die door een beangstigend groot aantal autochtonen (minstens in gedachten) wordt gedeeld. Geconfronteerd met de mentaliteit van vooral de Noord-Afrikaanse moslimbevolking staren wij als westerlingen naar een somber en verouderd maatschappijbeeld. Een beeld met een esthetiek die ons vreemd is en zelfs eerder afstoot dan aantrekt, een waardenstelsel dat ons op een groot aantal vlakken vervult van afschuw (ondanks alle newspeak over "het respect voor de vrouw" in de islam), een wereldbeeld dat velen onvermijdelijk associëren met de stofferige ellende die elke avond weer via de lichtbak de huiskamer wordt binnengeblazen.

En begin tegen die ijzige realiteit in maar eens te filosoferen, te relativeren, te moraliseren...
Oud 17 januari 2005, 18:16   #28
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat de Egyptische, Minoïsche, Babylonische, Griekse en Romeinse beschaving ten onder gingen door het opkomen van de islam. Misschien kunt u hiernaar een referentie geven?
Ge kunt ook zelf een betere verklaring geven.
Oud 17 januari 2005, 18:19   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De absolute waarheid hoort thuis bij pilarenbijters en andere dogmatische religie-freaks. Wanneer een mens stopt met zoeken, is hij geen mens meer maar machine.
De koran is het nedergedaald woord van Allah, daar is geen speld tussen te krijgen.
Oud 17 januari 2005, 18:24   #30
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Waarom worden veel discussie hier herleid tot beschaving, cultuur en godsdienst?
Oud 17 januari 2005, 20:48   #31
Fille van de Foor
Gouverneur

Fille van de Foor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom worden veel discussie hier herleid tot beschaving, cultuur en godsdienst?
Omdat je rond die zaken gemakkelijk de schijn van te weten waarover je spreekt kunt ophouden.
Fille van de Foor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 21:25   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor
Omdat je rond die zaken gemakkelijk de schijn van te weten waarover je spreekt kunt ophouden.
En Fille nu eens de echte oorzaak gaat uit de doeken doen zonder trukken van de foor.
Oud 17 januari 2005, 21:51   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens velen gaan allochtonen en criminaliteit samen.
Om de burgemeester van Rotterdam te parafraseren: "Niet alle criminelen zijn allochtonen, maar veel allochtonen zijn wel criminelen".

Bewijs: rapport-Van San.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:13   #34
Top Dog
Banneling

Top Dog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kielse bulldog
allochtonen en criminaliteit ? Zeg maar marokanen en criminaliteit
Vang een stok!
Top Dog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:20   #35
jef
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Volgens u, volgens mij niet. Mijn moeder heeft 11 weken in het ziekenhuis gelegen door zo'n ingevoerde jongeren.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:26   #36
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Om de burgemeester van Rotterdam te parafraseren: "Niet alle criminelen zijn allochtonen, maar veel allochtonen zijn wel criminelen".

Bewijs: rapport-Van San.
Volgens mij was de conclusie van het rapport Van San niet:"Niet alle criminelen zijn allochtonen, maar veel allochtonen zijn wel criminelen". Bovendien dit uitspraak heeft betrekking op Rotterdam. Over Belgie hebben we nog steeds te weinig gegevens.
Oud 17 januari 2005, 22:30   #37
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
Volgens u, volgens mij niet. Mijn moeder heeft 11 weken in het ziekenhuis gelegen door zo'n ingevoerde jongeren.
Heel erg voor u en jouw moeder dat zo iets is gebeurd, maar men mag uit persoonlijke ervaringen geen algehele conclusies trekken. Heb ook weet van een Vlaams jongen die enkele maanden gerevalidatie nodig had na enkele messteken van enkele reeds aanwezigzijnde Vlaams schorum.
Oud 17 januari 2005, 22:34   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij was de conclusie van het rapport Van San niet:"Niet alle criminelen zijn allochtonen, maar veel allochtonen zijn wel criminelen". Bovendien dit uitspraak heeft betrekking op Rotterdam. Over Belgie hebben we nog steeds te weinig gegevens.
Van San concludeerde: "De allochtoonse - meer bepaald de Marokkaanse - gemeenschap is oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers", wat bijna op hetzelfde neerkomt, nl. dat een niet gering aantal allochtonen zich aan criminele feiten schuldig maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:49   #39
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard "Niet gering aantal" is geen meerderheid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Van San concludeerde: "De allochtoonse - meer bepaald de Marokkaanse - gemeenschap is oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers", wat bijna op hetzelfde neerkomt, nl. dat een niet gering aantal allochtonen zich aan criminele feiten schuldig maken.
U vergeet opnieuw dat het gaat over een kleine minderheid van allochtonen.

Dat er tussen de allochtonen procentueel méér criminelen zitten dan bij autochtonen (in de veronderstelling dat dit inderdaad klopt), neem niet weg dat de grote meerderheid van de allochtonen geen criminelen zijn.

Het is de grote meerderheid die bepalend moet zijn voor onze houding tov de allochtonen, niet de minderheid criminelen. Die minderheid moet door politie en gerecht aangepakt worden met het arsenaal van wetten waarover we beschikken.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 22:52   #40
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Simpel, omdat de samenlevingsproblematiek zich ook rond die polen uitkristalliseert... Of geloof jij nou écht dat het onveiligheidsgevoelen bij een groot deel van de bevolking zich laat vatten in de kille cijfers der misdaadstatistieken? Het is niet omdat één of andere politicus feestelijk komt aankondigen dat "de criminaliteit is afgenomen" en dit bovendien nog eens gaat staven met excel-grafiekjes, dat "de mensen" dit ook daadwerkelijk zo aanvoelen...

En het "voelen" in dat laatste woord is bijzonder belangrijk. Het is per definitie irrationeel, maar wordt toch zo vaak over het hoofd gezien. We zouden lessen moeten trekken uit de politiek die decennialang in Nederland het mooi weer maakte: gepleegd door gezichtsloze techneuten in grijze pakken. Vér verheven boven de bevolking, emotieloos en ... zoals nu pijnlijk ook blijkt, zonder "voeling" met wat er leeft bij de mensen.

En ja, het heeft allemaal te maken met een beschaving waar de autochtonen geen enkele voeling mee (willen) hebben. Het heeft allemaal te maken met een wereldbeeld dat door de autochtonen verafschuwd wordt. Het heeft allemaal te maken met die stuurse, onvriendelijke blikken die ze toegeworpen krijgen door groepjes hangjongeren die hun "Harlem" afpalen in de binnensteden. Zelfs zonder concrete geweldpleging of diefstal blijft voor veel mensen de intimidatie van een schijnbaar zeer zelfbewuste bevolkingsgroep die zich uitdrukt in een vreemde vorm van kokhalzerij: het Arabische taaltje in al z'n varianten. De intimidatie ook van de vreemde folkloristische kledingcodes die nogmaals dat schijnbare zelfbewustzijn krachtig in het straatbeeld schilderen. De intimidatie van de herkenning van het taaltje, de kledij, de religie in de nieuwsbeelden elke avond: schreeuwende, schietende, vechtende, zichzelf-opblazende "mensen-zoals-er-ook-op-ons-pleintje-zijn-neergestreken".

Dé vraag is hoe je zoiets oplost... Eén ding weet ik alvast: niet door krampachtig vast te houden aan een onvermijdelijk verouderde herinnering aan een cultuur die allang niet meer deze is van zij die hier geboren en getogen zijn. Het is godbeterd een schande dat sommige tweedegeneratie allochtonen er nog in slagen om slechts heel hakkelend een paar zielige woordjes nederlands te mompelen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be