Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 maart 2005, 10:31   #21
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Toch jammer dat die gebieden niet meer samen worden bestuurd door de revolutie van 1830.
CHW is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 10:33   #22
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MagereHein
Heb je geen Nederlandstalige tekst ?
Begrijp je geen Frans?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 10:50   #23
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHW
Toch jammer dat die gebieden niet meer samen worden bestuurd door de revolutie van 1830.
welke revolutie , een revolutie gaat van het volk uit . de belgische afscheiding was dat totaal niet .
Oud 16 maart 2005, 10:51   #24
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Begrijp je geen Frans?
hij begrijpt dat vast en zeker wel , hij wil hiermee gewoon aantonen dat belgie een vlaams hatende staat is
Oud 16 maart 2005, 15:00   #25
Kaal
Minister-President

Standaard

Ik zie groot-Nederland eigenlijk ook wel zitten. Sinds Pym Fortuyn staan Nederlanders en Vlamingen mentaal wat dichter bij elkaar dan vroeger heb ik zo den indruk.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 17:47   #26
MagereHein
Banneling

MagereHein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Begrijp je geen Frans?
Ik begrijp goed genoeg frans,maar ik vraag me af hoe het komt dat zulke teksten altijd eentalig frans zijn in een drietalig land.
MagereHein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 18:59   #27
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
hij begrijpt dat vast en zeker wel , hij wil hiermee gewoon aantonen dat belgie een vlaams hatende staat is
Oud 16 maart 2005, 19:00   #28
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MagereHein
Ik begrijp goed genoeg frans,maar ik vraag me af hoe het komt dat zulke teksten altijd eentalig frans zijn in een drietalig land.
Al onze kiezers vragen zich dat ook af. Stem B.U.B.
Oud 16 maart 2005, 19:23   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Ik zie groot-Nederland eigenlijk ook wel zitten. Sinds Pym Fortuyn staan Nederlanders en Vlamingen mentaal wat dichter bij elkaar dan vroeger heb ik zo den indruk.
Dat is inderdaad correct. Sedert de laffe moord op Fortuyn is er een belangstelling in Vlaanderen gegroeid voor Nederland die voordien in die mate niet bestond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 20:00   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Leer u frans, zo moeilijk is het niet. Zeker als schoolgaande jongere kan het geen kwaad om nu en dan "gedwongen" te worden om een franse of duitse tekst te lezen
Dat is toch redelijk stoute taal: iemand zo kleineren dat ie geen Frans (met een hoofdletter) zou kennen of kunnen leren.

Normaal doe ik dat nooit, maar nu dus wel:
leer Nederlands. Het is een typische fout van Antwerpenaren om u en uw door mekaar te halen. Uw is een bezittelijk voornaamwoord.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 20:01   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Tavek is Limburger, dacht ik.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 20:43   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Dat is toch redelijk stoute taal: iemand zo kleineren dat ie geen Frans (met een hoofdletter) zou kennen of kunnen leren.

Normaal doe ik dat nooit, maar nu dus wel:
leer Nederlands. Het is een typische fout van Antwerpenaren om u en uw door mekaar te halen. Uw is een bezittelijk voornaamwoord.
Kleineer ik iemand ? Neen, ik vind het gewoon triestig dat het voor sommigen te veel moeite is om een woordje frans te lezen. Soms is engels er zelfs te veel aan.

Vaak krijg ik hier op dit forum het gevoel dat ze gewoon uit ideologische overwegingen zo reageren....het is frans, dus niet lezen !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 20:44   #33
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Tavek is Limburger, dacht ik.
Jup. Maaslander.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 21:39   #34
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
ja kheb diene kaart ook maar gekopieerd van ergens hoor. aan de makers ervan: bedankt alleszins! ik hoop dat ik hem een beetje mag aanpassen, of niet?
Van mij wel. Ik neem aan dat je 'm van Tantist z'n webruimte hebt?

Citaat:
Maar voor Friesland: het gaat niet zozeer om autonomie, meer om bescherming van de taal.
Tja, de situatie in Friesland is nu eenmaal anders dan in Vlaanderen. Friesland is tweetalig, Vlaanderen eentalig. Je kunt in Friesland dus niet één taal exclusief aan het grondgebied koppelen. Autonomie dus ook niet.

Overigens wordt het Fries op zowel provinciaal als gemeentelijk vlak en in de rechtspraak al erkend als officiële taal, en ook in het onderwijs is het een verplicht vak. De kwestie is dus allang niet meer de bescherming van de taal, die is immers al nagenoeg volledig geregeld. Het gaat er in Friesland vooral om, gebruik te maken van de bescherming. Maar dat is natuurlijk een interne aangelegenheid: provincie en gemeenten kunnen zelf bepalen hoeveel Fries ze gebruiken, scholen kunnen zelf bepalen of ze tweetalig worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2005, 21:40   #35
MagereHein
Banneling

MagereHein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Nee danku.
MagereHein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 22:18   #36
DokterDick
Banneling

DokterDick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Wat als er een einde komt aan België? Gaan we als onafhankelijk Vlaanderen eeuwig door het leven gaan? Ik had gedacht aan een confederatie met het Noorden, namelijk een groot-nederlandse republiek, gebaseerd voornamelijk op de regio's Vlaanderen, Nederland, en Friesland, eerder dan op de provincies. Dit omdat de overgang naar provincies te bruusk zou zijn, en staatkundig-structureel een moeilijke overgang is. Een andere reden is dat de Vlamingen en Friezen hun eigenheid willen en moeten kunnen behouden. Het Vlaamsnationalisme moet kunnen in een Diets verband.

[size=1](Zoals je ziet is Zeeuws-Vlaanderen en Zuidoost-Limburg bij Vlaanderen gevoegd.)[/size]

Ik ben ook bezig aan een Heel-nederlandse kaart, wat zijn jullie ideeën daarover? Wat moet erbij? Luxemburg? FransVlaanderen? Wallonië?
Kijk eens op de volgende webside:
http://home-13.tiscali-business.nl/~...g/mapdu/vg.htm
Daar staan alle dialecten op van het Nederlands (en Fries). Dit zou dus jou Heel-Nederland kunnen worden. Ik denk alleen niet dat Frankrijk daar erg blij mee zou zijn. Een Verenigde Democratische Republiek der Nederlanden (alsjeblieft geen fascistisch Dietsland, dan ga ik emigreren naar Denemarken) zou economisch een te machtig land voor ze worden en dat kan uitmonden op een (bij voorbaat al mislukte) invasie door die k*t-Fransen. Vergeet verder Wallonie, Luxemburg en Frans-Vlaanderen maar, dat is echt nooit haalbaar.
Verder horen de eilanden Texel en Vlieland bij Noord-Holland. Vlieland is pas in de Tweede Wereldoorlog bij Noord-Holland gekomen. Ze spreken daar ook geen Fries, maar een Nederlands (Flevisch) dialect.
Hou gaat deze natie heten, wat wordt de vlag, wat wordt de hoofdstad en wat doen we met beide koningshuizen. Beter zou zijn om maar eerst op politiek, taalkundig en economisch vlak te gaan samenwerken. En wat dacht je van een gezamelijke voetbalcompetitie (Feyenoord - Club Brugge)
Bovendien vind ik dat geintegreerde allochtonen (zij die zich Vlaming cq Nederlander voelen) best kunnen blijven. Huidskleur vind ik niet zo belangrijk, een goed burgerschap des te meer.
En lezers van dit forum: Holland is geen Nederland, zelfs nu niet!!!

Laatst gewijzigd door DokterDick : 17 maart 2005 om 22:20.
DokterDick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 22:57   #37
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog in geen 100 jaar!!!!!!!

daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2005, 23:30   #38
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

[
Citaat:
QUOTE=DokterDick]Kijk eens op de volgende webside:
http://home-13.tiscali-business.nl/~...g/mapdu/vg.htm
Daar staan alle dialecten op van het Nederlands (en Fries). Dit zou dus jou Heel-Nederland kunnen worden.
Ik ben zo niet voor een heel-Nederland...ik voel veel meer voor een con-federatie in de echte zin van het woord met een buurstaat waar het goed is om zaken mee te doen.

Citaat:
Ik denk alleen niet dat Frankrijk daar erg blij mee zou zijn. Een Verenigde Democratische Republiek der Nederlanden (alsjeblieft geen fascistisch Dietsland, dan ga ik emigreren naar Denemarken) zou economisch een te machtig land voor ze worden en dat kan uitmonden op een (bij voorbaat al mislukte) invasie door die k*t-Fransen.

Citaat:
Hou gaat deze natie heten, wat wordt de vlag, wat wordt de hoofdstad en wat doen we met beide koningshuizen. Beter zou zijn om maar eerst op politiek, taalkundig en economisch vlak te gaan samenwerken.
Volstrekt akkoord!

Citaat:
En wat dacht je van een gezamelijke voetbalcompetitie (Feyenoord - Club Brugge)
Waarom niet Ajax-STVV als topaffiche van volgend weekend?

Citaat:
Bovendien vind ik dat geintegreerde allochtonen (zij die zich Vlaming cq Nederlander voelen) best kunnen blijven. Huidskleur vind ik niet zo belangrijk, een goed burgerschap des te meer.
Ahaa...een VB standpunt.
Gedurfd maar zo mag ik het horen.

Citaat:
En lezers van dit forum: Holland is geen Nederland, zelfs nu niet!!!
Krek.
Oud 18 maart 2005, 11:43   #39
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Kleineer ik iemand ? Neen, ik vind het gewoon triestig dat het voor sommigen te veel moeite is om een woordje frans te lezen. Soms is engels er zelfs te veel aan.

Vaak krijg ik hier op dit forum het gevoel dat ze gewoon uit ideologische overwegingen zo reageren....het is frans, dus niet lezen !
Sinds ik in Brussel door een Fransprekende spoorwegbeambte met een afschuwelijke Karpatenkop nav mijn goedbedoelde middelbare school-Frans comleet voor l*l werd gezet weiger ik nog maar één woord Frans te spreken. Eerder het zelfde meegemaakt op een Parijse markt. En die Fransozen spreken zelf geen woord Engels of Duits. Toen ik een keer tegen de avond door zo'n etterende Fransoos kilometers lang op een smalle bergweg werd getreiterd (plakken, knipperen, vinger opsteken) verloor ik mijn zelfbeheersing. Zijn roestende Citroën ligt nu nog in het ravijn en hij mocht blij zijn dat tie in zijn onderbroek verder mocht lopen.
Er zullen best wel aardige Wallonieërs en Fransen zijn, maar de Franse taal heeft voor mij afgedaan.
"Je ne parle pas Francais"
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2005, 11:50   #40
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een taktischer antwoord ware geweest: "Nee, dit is een aanegbrande poster van een extreem-rechtse en annexionistische belgicistische groepering, die België als een eentalig Frans land zag en daar distantieert de BUB zich van". Nu impliceer je dat zowel de BUB als haar kiezers dergelijke agressief-nationalistische standpunten goedkeuren. Dat is -daar hoef je geen politoloog voor te zijn- weinig vruchtbaar voor een partij die zichzelf ziet als 'centrum' en 'van het volk'.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be