![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementslid
|
![]() als jij per sé op een Waal wil stemmen (wat je gezien eerdere verklaringen toch niet doet), moet je maar ten zuiden van de taalgrens gaan wonen
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Daarop kan wolfke natuurlijk geen deftig antwoord meer verzinnen. Papa wolf Dewinter heeft hem dat nog niet kunnen zeggen.
![]() Laatst gewijzigd door Hans1 : 16 april 2005 om 13:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Let wel: ik ben geen voorstander van de bestaande rechtsongelijkheid in de omstreden kieskring.
B-H-V dient geen uitzondering te zijn. Wetgeving behoort binnen precies afgebakende grenzen (i.c. België) voor iedereen identiek te zijn. Het stoort me dat de betrokken B-H-V'ers een breder kiespectrum tot hun beschikking hebben. Het is ook niet conform de grondwet. Het stupide is echter dat de Vlaamse partijen met in hun zog de flaminganten, er voetstoots van uitgaan, dat splitsen de enig mogelijke oplossing is. Nu, mij niet gelaten, als de B-H-V-inwoners daarmee content zijn. Ik heb dus geen mega-bezwaren tegen een doordenken van de huidige federale logica. Uiteraard zie ik liever een opnieuw eengemaakt Belgïe, met gelijke rechten voor iedereen. Dan kunnen de Vlamingen hun ongenoegen over de huidige ondemocratische regeerkwallen concretiseren in een stem voor een doortastend en geniaal Waals politicus. Of dan kan de gedoodverfde Waalse luierik-dommerik zijn hart ophalen om voor Vlaamse politici van zijn allooi te stemmen (VB/N-VA/CD&V.........)
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 16 april 2005 om 14:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als iets in strijd is met de grondwet, dan moet die veranderd worden. België één kieskring, maar daar hebben de Vlamingen de meerderheid die door francofonen niet aanvaard wordt. Maar dat geeft niet we veranderen de grondwet èn de regels van de democratie waarbij de stemmen van de frankofonen dubbel tellen. In PS-land waar 'bekwame' politici zoals Di Rupo baas zijn sinds jaar en dag 20% werklozen en er verandert niets spijts de massale hulp uit Vlaanderen en Europa. Maar geen probleem, geef ze allemaal een job bij De Post, de NMBS of het Onderwijs die hebben toch al teveel mensen in dienst, dus een grote verandering is dat niet. De Vlamingen moeten maar betalen. Neem het geld waar het is. Ook graag gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen dank. Citaat:
Toch ben ik van oordeel, dat wetten behoren aangepast te worden aan de bestaande situatie, wanneer de realiteit de wet voorbijgestreefd maakt. Wetten behoren immers geen onveranderlijke gegevens te zijn, waar men als relieken uit vervlogen tijden star aan vasthoudt. Ze behoren gehoorzaamd te worden, totdat een democratische meerderheid beslist ze op te doeken wegens achterhaald. Het is trouwens door al het gegrendel en gebetonneer dat de Egmont en Lombard-flaminganten der voormalige VU in de wetgeving inbakten dat deze generatie met de klodden zit. Principieel zou je dus akkoord met mij moeten gaan........ Citaat:
Waarom lamenteer je dan nog? 't Is ook nooit goed genoeg. ![]() Citaat:
Je legt me hier op hoogst valse wijze woorden in de mond. Ikzelf bepleit geen dubbele valorisering van francofone stemmen. Integendeel. Eén man=één stem. Mag ik er u nogmaals op wijzen, dat het andermaal uw aanbeden flaminganten waren, die via allerhande pariteiten de waarde van een Waalse stem hebben opgeschroefd?
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nu opnieuw ernstig: Eén man = één stem wordt door de Frankofonen nooit aanvaard (ik zou het ook niet aanvaarden). Dus stel niets voor dat nooit kan werken. Zeer veel Vlamingen zijn meertalig, de meeste Frankofonen niet. Ook dat is een groot probleem in een unitair België. De Franstaligen (niet de Vlamingen) hebben destijds een tweetalig statuut voor heel België verworpen. Het Belgisch compromis (van uw aanbeden Belgen) voorzag pariteit in België in ruil voor pariteit in Brussel. Maar zoals steeds wordt de pariteit in België gerespecteerd maar niet in Brussel. Vlaamse zieken in 'tweetalige' Brusselse ziekenhuizen worden niet geholpen in eigen taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb dit niet als verplichtende oplossing naar voor geschoven.
Toch ben ik van oordeel, dat wetten behoren aangepast te worden aan de bestaande situatie, wanneer de realiteit de wet voorbijgestreefd maakt. Wetten behoren immers geen onveranderlijke gegevens te zijn, waar men als relieken uit vervlogen tijden star aan vasthoudt. Ze behoren gehoorzaamd te worden, totdat een democratische meerderheid beslist ze op te doeken wegens achterhaald. Het is trouwens door al het gegrendel en gebetonneer dat de Egmont en Lombard-flaminganten der voormalige VU in de wetgeving inbakten dat deze generatie met de klodden zit. Principieel zou je dus akkoord met mij moeten gaan........ Quote Superstaaf Dan beste Superstaaf moet men ze ook uit de Grondwet halen,nu ageert men tegen een bestaand gegeven en volgt men de democratische wetten niet. Als wetten maar mogen aangepast worden naar goodwill en naar politiek vermogen of naar politieke gemakzucht gaan er weinig mensen nog geloof hechten aan een systeem dat blijkbaar niet voor hun gemaakt is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allemaal Vlamingen die magré België wilden splitsen en er ondemocratische mechanismen op de koop toe namen........ Daar mag je zowel lollige als ernstige tegenbewijzen voor aanvoeren, ze zijn geen lang leven beschoren......... Citaat:
![]() Uw ernst getuigt niet van al te veel democratische inhoud. Het principe één man= één stem is een conditio sine qua non om te kunnen gewagen van democratie. Maar het is uw goede recht om te pleiten voor de huidige mistoestanden of een terugkeer naar nog ergere wangedrochten zoals cijnskiesrecht of meervoudig stemrecht......... Geef mijn portie maar aan Fikkie. Citaat:
Citaat:
Van zodra één groep meertalig is, zoals je zelf aanhaalt. Citaat:
Het heeft geen zin om via tweetaligheid Vlaanderen te verfransen of Wallonië te vernederlandsen. Een eenvoudig compromis: beide taalgroepen leren bovenop hun moedertaal Engels: dat is bovendien interessant met het oog op internationale betrekkingen etc. Citaat:
Nauwelijks stemmen, maar niet uit hun zeteltje te branden. Jullie mogen fier zijn op dergelijke democratische uitwassen.......................niet dus. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In 't laatste geval moet de wet aangepast worden, zo vaak de burger het nodig acht. Achterhaalde nonsenswetten in stand houden, is veel slechter voor het vertrouwen van de burger in de politiek. Denken we maar aan de immense bureaucratie, waar zelfs Quicky niet in slaagt iets wezenlijks te vereenvoudigen (behalve misschien voor zaken die hem en zijn vriendjes aanbelangen)
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
En wat heeft BHV met de scheiding van België te maken ? Als de grondwet wordt toegepast en het is niet helemaal naar de zin van het Front des Francophones in de rand van Brussel, dan zou België moeten worden gesplitst ? ze kunnen dat altijd Verhofstadt wijsmaken, of hij heeft het misschien zichzelf al wijsgemaakt om op zijn 'ivoren toren' te kunnen blijven met steun van de Franstalige minderheid in dit land. En willen de politici dat ? Als die de grondwet niet meer naleven, wie dan wel ? Senaatsvoorzitter Lizin zeker niet (scheiding der machten). En zou België scheiden door de vliegensvlugge scheiding van de bevoegdheden voor wapenleveringen aan dictatuur Nepal ? of door de vliegensvlugge Francorchampswet ? of door de vlugge beslissing rond het onvoorwaardelijke vreemdelingenstemrecht tegen de Vlaamse meerderheid ? of door de geheime extra miljardenstroom bij het regeringsakkoord in 1999 ? De lijst is te lang om dit hele forum te vullen. Enkel Verhofstadt, De Croo, hun Franstalige goden en hun bende aanhangers om den brode (overlopers, woordvoerders, valiezedragers) proberen die splitsing nog tegen te gaan, ook al respecteren ze daardoor onze grondwet niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een valse gevolgtrekking. Dat is hoogstens een meerderheid binnen de politieke elite, en blijkbaar is die niet zo straf om het akkefietje onverwijld binnen de 5 minuten door een of ander parlement te jagen, om aldus de deelname van N-VA aan een van die regeringen te rechtvaardigen. Geen enkele serieuze partij had de kieskringsplitsing in haar verkiezingsfolders staan. Geen enkele partij moet dus doen alsof ze op dat item door de bevolking geplebiciteerd werd. Citaat:
Of ze daarna nog zinnig politieke werk hebben verricht, is een andere kwestie. Zeker in het kluchtdossier B-H-V Citaat:
Het is veelbetekenend dat je zulks aan de kant schuift. Citaat:
Jammer genoeg bestaan er hier geen bindende referenda of recaal om de fouten vanonze bestuurders recht te zetten. Daar zijn de flaminganten van de N-VA ook tegen. Dat belooft voor hun Vlaams republiekske dat ze ons door de strot willen rammen. Citaat:
Maar de splitsing is slechts een oplossing. En ik meen het: mij niet gelaten, maar daarvoor moet je bij de regerende partijen aankloppen. Enkel zij hebben de sleutel in handen (zo beweerden ze toch) Nog 5 minuten geduld. Ze zijn onverwijld bezig.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet de burger, doch zij hadden de mogelijkheid om 'Non' te krijten, alarmbellen te rinkelen of.......... compensaties te vragen (b.v. de splitsing van die kieskring)
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Vlamingen zijn een slavenvolk.
Niet al te snugger, naief, werklustig. Geen speld tussen te krijgen. |
![]() |
![]() |