Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2003, 14:10   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
In Nederland gaat men tegenwoordig naar de "sale" om te "shopen".
Ook bij ons hoor ik dergelijke onzin. Aan een reclamepaneel niet ver van het Brugse station hangt nu een bord met daarop "voor de fun". Dat lijkt me ook niet onmiddellijk Nederlands.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2003, 14:14   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar mijn mening, ziet de toekomst van het Nederlands er niet rooskleurig uit. Misschien zou de sleutel tot het voortbestaan van het Nederlands, over vijftig tot honderd jaar, nog wel eens kunnen liggen bij Vlaanderen, als het gebruik van de taal in Nederland dreigt uit te sterven. De toekomst van onze taal zal misschien afhangen van het gebied waar in feite het Nederlands zich het eerst ontwikkeld heeft gedurende de Renaissance, namelijk de zuidelijke Nederlanden!
De Zuidelijke Nederlanden omvatten toen gebieden die nu in het zuiden van het Nederlandse Koninkrijk liggen...

In vergelijking met een aantal andere talen is het Nederlands nog altijd niet bedreigd, wat natuurlijk niet betekent dat we geen aandacht voor een dergelijke problematiek moeten hebben. In Europese context is het Nederlands een middelgrote taal.
Oud 12 juli 2003, 14:16   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[Wat de schrijven bedoeld is dat in Nederland en weinig mensen zo verlief zijn op hun taal en dat er een grote verengelsing is. Als vlaanderen bij nederland gaat zou het toch moeten onderdoen van de noorderburen. De verengelsing zou dan ook plaatsvinden in vlaanderen.
Met andere woorden het nederlands wordt in de huidige vorm nog het best van al beschermd..
Bij ons circuleren nog altijd heel veel Franse leenwoorden en letterlijk vertaalde uitdrukkingen (hoeveel keren hoor ik mensen niet spreken over "in het kader van"... dat is gewoon Frans met Nederlandse woorden). In Nederland is de verengelsing relatief klein te noemen, en beperkt zich tot wat woordjes (net zoals in de achttien eeuw het "in" was ook overal Franse leenwoorden te gebruiken): het is geen goede evolutie, maar het gaat wel over.
Oud 12 juli 2003, 14:28   #24
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
[Wat de schrijven bedoeld is dat in Nederland en weinig mensen zo verlief zijn op hun taal en dat er een grote verengelsing is. Als vlaanderen bij nederland gaat zou het toch moeten onderdoen van de noorderburen. De verengelsing zou dan ook plaatsvinden in vlaanderen.
Met andere woorden het nederlands wordt in de huidige vorm nog het best van al beschermd..
Bij ons circuleren nog altijd heel veel Franse leenwoorden en letterlijk vertaalde uitdrukkingen (hoeveel keren hoor ik mensen niet spreken over "in het kader van"... dat is gewoon Frans met Nederlandse woorden). In Nederland is de verengelsing relatief klein te noemen, en beperkt zich tot wat woordjes (net zoals in de achttien eeuw het "in" was ook overal Franse leenwoorden te gebruiken): het is geen goede evolutie, maar het gaat wel over.
Het gaat wel over? Bwa als ik zo nederlanders bezig hoor.. spreken zei toch met veel engelse woorden. Maar als u denkt dat het over gaat.. ik weet het niet. Ik haalde dit gewoon even aan omdat ik dit vond het op het internet en ik vond dat dat inderdaad wel zo was. Maar 'hoe erg' zoiets is.. is relatief natuurlijk.

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2003, 14:34   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dit gaat er aan vooraf.. het is geschreven door een nederlander wat mischien opvalt door de weinige schijffouten
En welk groot licht is dat dan wel?
Citaat:
Nederlanders hebben blijkbaar over het algemeen gewoon geen interesse in het behoud van de Nederlandse taal, het kan hen eigenlijk niet veel schelen!
Dat komt omdat het Nederlands niet bedreigd wordt. Kijken we echter naar de EU, waar stemmen opgaan om het Nederlands als officiële taal af te schaffen, en hou je dan een enquête over de positie van het Nederlands in Europa, dan blijkt ineens een gigantische meerderheid van de Nederlanders voor behoud van het Nederlands als Europese taal.
Citaat:
Het is trouwens geen toeval dat Vlaanderen bijna altijd wint in het programma "Tien voor Taal" op de televisie!
Nee, want dat komt omdat het (taal)onderwijs in Nederland slechter is!
Citaat:
Hiermee bedoel ik niet dat een gemiddelde Vlaming beter of slechter Nederlands spreekt dan de gemiddelde Nederlander, maar dat de mentaliteit ten opzichte van taal verschilt. Bij de Vlaamse bevolking blijkt er echter thans nog wel een veel sterkere aanwezigheid van lokale dialecten en taal variaties te zijn dan bij Nederlanders.
In de Randstad zijn er inderdaad geen echte dialecten meer, maar in het noorden, oosten en zuiden zijn er des te meer.
Citaat:
Het punt is eigenlijk dat de verengelsing grotendeels ontstaat en gestimuleerd wordt door reclamemakers. Het is niet zo dat in Nederland eerst het woord uitverkoop (in Vlaanderen gebruikt men trouwens solden, klinkt ook niet erg Nederlands) werd verdrongen door sale en de reclamemakers er daarna op zijn ingesprongen, het zijn juist de reclamemakers geweest die het woord sale in Nederland hebben geïntroduceerd. Hetzelfde geldt voor shoppen. Ik hoor mensen haast nooit zeggen "het is sale", maar altijd "het is uitverkoop". Toch staat op de bordjes inmiddels 8 van de 10 keer sale. Zodra Engels weer 'uit' is, gaat dat wel weer over hoop ik.
Citaat:
Bij de Nederlandse selectie voor het eurovisie-lied zijn alle inzendingen in het Nederlands, in feite afgekeurd omdat alleen maar gekozen mag worden uit een lijst engelstalige muziek!
Kunt u mij even zeggen wanneer er voor het laatst een niet-Engelstalig nummer het ESF heeft gewonnen? Het is gewoon niet slim om een Nederlandstalig nummer in te sturen, omdat dat minder kans maakt.
Citaat:
Naar mijn mening, ziet de toekomst van het Nederlands er niet rooskleurig uit. Misschien zou de sleutel tot het voortbestaan van het Nederlands, over vijftig tot honderd jaar, nog wel eens kunnen liggen bij Vlaanderen, als het gebruik van de taal in Nederland dreigt uit te sterven. De toekomst van onze taal zal misschien afhangen van het gebied waar in feite het Nederlands zich het eerst ontwikkeld heeft gedurende de Renaissance, namelijk de zuidelijke Nederlanden!
Werkelijk de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Het niveau van het Engels in Nederland is daar veel te laag voor.
Pas nog was ik op excursie in Groot-Brittannië. Geen enkel probleem met de taal natuurlijk, want iedereen kan moeiteloos Engels lezen en verstaan. Totdat er in het Engels gesproken moest worden.... het niveau was beschamend, maar vooral hilarisch. Ik kan je verzekeren: ook onder studenten is het niveau van het actieve Engels verbazend laag.
Het enige probleem is de verengelsing van het Nederlands, waar wel eens wat tegen moet gebeuren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2003, 20:28   #26
De Vliegende Hollander
Gouverneur

De Vliegende Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Het gaat wel over? Bwa als ik zo nederlanders bezig hoor.. spreken zei toch met veel engelse woorden. Maar als u denkt dat het over gaat.. ik weet het niet. Ik haalde dit gewoon even aan omdat ik dit vond het op het internet en ik vond dat dat inderdaad wel zo was. Maar 'hoe erg' zoiets is.. is relatief natuurlijk.
Het is absoluut waar dat de Nederlanders veel meer gebruik maken van Engelse leenwoorden dan de Vlamingen...Echter, dit heeft vele redenen:

Ons taalonderwijs is schrikbarend slecht (ja ik weet dat ik ook spelfouten maak), maar dat is ook allemaal niet zo vreemd. In Nederland hoeven wji niet te strijden voor onze taal, middels taalwetten et cetera. Het Nederlands is alom en heeft geen concurrentie.
Verder is de veramerikanisering in Nederland na de Tweede Wereldoorlog in volle omvang uitgebarsten. Nederland is zogezegd misschien wel het meest Angelsaksische land van alle Germaanse landen...

Trouwens, de verengelsing in Nederland is nog lang niet zo erg als in de Nederlandse Antillen, Zuid-Afrika en Namibië. De Surinamers houden op de één of andere manier wel stand...

PS: Leuk dat jij in je handtekening 'Eendracht maakt Macht' gebruikt. Dat is namelijk ook al eeuwen de slogan van Rotterdam en zelfs een tijdje van Nieuw-Amsterdam (NY)...

Groeten
Oud 12 juli 2003, 20:31   #27
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:

Ook bij ons hoor ik dergelijke onzin.
Zei de purist die de zwakte van zijn taal niet aanvaarden kon.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2003, 20:35   #28
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Vliegende Hollander
PS: Leuk dat jij in je handtekening 'Eendracht maakt Macht' gebruikt. Dat is namelijk ook al eeuwen de slogan van Rotterdam en zelfs een tijdje van Nieuw-Amsterdam (NY)...
Van Rotterdam? Ik dacht dat Rotterdam toch een andere wapenspreuk had (dit is een bewerkte versie, maar de mooiste die ik kon vinden helaas):
Oud 12 juli 2003, 20:35   #29
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Ook bij ons hoor ik dergelijke onzin.
Zei de purist die de zwakte van zijn taal niet aanvaarden kon.
Ho eens --> dat is geen teken van zwakte, maar juist van weerbaarheid van een taal. Elke taal in de wereld is beïnvloedt door andere talen en vaak had dat positieve gevolgen...

Zo denken veel mensen dat de Engelse taal de suprematie heeft weten te verkrijgen door de vermengeling met het Fries, Angelsaksisch, Noors, Bretons, Frans en Gaelic...
Oud 12 juli 2003, 20:38   #30
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Van Rotterdam? Ik dacht dat Rotterdam toch een andere wapenspreuk had (dit is een bewerkte versie, maar de mooiste die ik kon vinden helaas):
http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Ned...kt%20macht.htm

Verder had ik het op een site gelezen dat het ook een slogan van R'dam was..Maar goed, Peter Stuyvesant gebruikte het dacht ik ook in zijn familiewapen...
Oud 12 juli 2003, 20:40   #31
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo denken veel mensen dat de Engelse taal de suprematie heeft weten te verkrijgen door de vermengeling met het Fries, Angelsaksisch, Noors, Bretons, Frans en Gaelic...
Persoonlijk acht ik Engels de mooiste levende taal ter wereld die mij bekend is. De synthese van wat we nu Engels noemen is in vroeger eeuwen gebeurd. Wat nu met het Nederlands gebeurd (en misschien zelfs op langere termijn met het Frans, toch een sterke taal) is de stelselmatige afbraak. De "verdamping". Je kan dat spijtig vinden of niet, maar het is een natuurlijke evolutie; ons fantastisch VL onderwijs speelt bovendien een niet geringe rol in het vakkundig afleren van de gesproken taal. Eerlijk gezegd vraag ik me af of deze conversatie binnen 50 jaar zelfs nog maar in het Nl. gevoerd kan worden.
Oud 12 juli 2003, 20:45   #32
De Vliegende Hollander
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Persoonlijk acht ik Engels de mooiste levende taal ter wereld die mij bekend is. De synthese van wat we nu Engels noemen is in vroeger eeuwen gebeurd. Wat nu met het Nederlands gebeurd (en misschien zelfs op langere termijn met het Frans, toch een sterke taal) is de stelselmatige afbraak. De "verdamping". Je kan dat spijtig vinden of niet, maar het is een natuurlijke evolutie; ons fantastisch VL onderwijs speelt bovendien een niet geringe rol in het vakkundig afleren van de gesproken taal. Eerlijk gezegd vraag ik me af of deze conversatie binnen 50 jaar zelfs nog maar in het Nl. gevoerd kan worden.
Ohh maar verdamping klinkt ook weer zo...zwaar...Mensen begrijpen elkaar echt nog wel over 50 jaar hoor, want zij evolueren mee met de taal. Overigens is de vraag of de Engelse taal haar dominantie kan bewaren met het Spaans hijgend in de nek...

Misschien gooien onze kleinkinderen wel Spaanse of Chineese woorden in de taal...
Oud 13 juli 2003, 00:20   #33
Bruno*
Banneling

Standaard

Ook dat is niet uitgesloten.
Oud 13 juli 2003, 00:46   #34
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Ohh maar verdamping klinkt ook weer zo...zwaar...Mensen begrijpen elkaar echt nog wel over 50 jaar hoor, want zij evolueren mee met de taal. Overigens is de vraag of de Engelse taal haar dominantie kan bewaren met het Spaans hijgend in de nek...
Ik ben radicaal voor! Spaans is een prachtige taal (die ik helaas niet meer spreek, maar dat wel vloeiend deed op mijn 5e), heerlijk om in te zingen en laat ons ook zeggen dat we er een beetje historische affiniteit mee hebben.
Oud 13 juli 2003, 00:48   #35
Bruno*
Banneling

Standaard

Dat is weeral een tijdje geleden, natuurlijk.
Oud 13 juli 2003, 00:50   #36
Tantist

Standaard

Citaat:
Dat is weeral een tijdje geleden, natuurlijk.
Uiteraard, maar ik denk dat Jan Van Den Berghe je wel een hele rits leenwoorden kan voorschotelen uit het Spaans. Spaans heeft zijn invloeden gehad op ons. Merkwaardig eigenlijk als je nu puur geografisch denkt in deze moderne context...
Oud 13 juli 2003, 00:54   #37
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Uiteraard, maar ik denk dat Jan Van Den Berghe je wel een hele rits leenwoorden kan voorschotelen uit het Spaans. Spaans heeft zijn invloeden gehad op ons. Merkwaardig eigenlijk als je nu puur geografisch denkt in deze moderne context...
Ach, het Nederlands heeft ook zo zijn invloed gehad op de Antillen, in Suriname en in Nederlands-Indië, terwijl er toch ook wel redelijk wat kilometertjes tussen die gebieden en Nederland liggen.
Oud 13 juli 2003, 00:57   #38
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ach, het Nederlands heeft ook zo zijn invloed gehad op de Antillen, in Suriname en in Nederlands-Indië, terwijl er toch ook wel redelijk wat kilometertjes tussen die gebieden en Nederland liggen.
Ik bedoel dat ik vooral de historische band tussen de Nederlanden en Spanje, die eigenlijk volkomen legaal en normaal is tot stand gekomen, apart vind, terwijl Aruba etc in een vuile kolonisatiepolitiek kunnen geplaatst worden.

Ja, in de Belgische kolonies zal er wel niet veel invloed zijn van het Nederlands, rara, hoe zou dat komen?
Oud 13 juli 2003, 00:58   #39
Bruno*
Banneling

Standaard

Zwakke taal?
Oud 13 juli 2003, 01:00   #40
Tantist

Standaard

Citaat:
Zwakke taal?
Ge hebt chance dat er een achter stond, want ik stond klaar om u weer de Wet van Bismarck naar het hoofd te slingeren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be