Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2003, 12:33   #21
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Citaat:
En sinds 11 september is het logisch dat hier vragen over worden gesteld.
Waarom niet eerder?
Omdat op 11 september pas is gebleken hoe primitief en barbaars bepaalde groeperingen wel zijn, en hoeveel kwaad ze kunnen doen tegenover de ontwikkelde , vooruitstrevende en vrije wereld.
Maar denk je werkelijk dat de patriot act zoiets kan verhinderen?? Nope, denk dat je in eigen land alleen maar angst zaait & terrorisme zult oogsten door de vele onschuldigen die zich ineens moesten aangeven. Ze viseren een bepaalde bevolkingsgroep die door een paar enkelingen moeten opdraaien voor 9/11, gelukkig is het Amerikaanse volk slimmer dan dat & zien ze verder dan hun neus lang is, getuige het groot protest tegen deze act.
Als je de discussie had gevolgd dan had je reeds een aantal postings geleden kunnen lezen dat ik mijn bedenkingen heb bij de Patriot Act, en dat ik ze niet als dusdanig steun. Maar ik probeerde uit te leggen waarom ik dat soort denkpistes begrijp.

Je moet wel alles lezen, hé, want als je alleen reageert op een enkele posting zonder de rest van de discussie te kennen, dan moet ik alles twintig keer herhalen.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 12:58   #22
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Citaat:
En sinds 11 september is het logisch dat hier vragen over worden gesteld.
Waarom niet eerder?
Omdat op 11 september pas is gebleken hoe primitief en barbaars bepaalde groeperingen wel zijn, en hoeveel kwaad ze kunnen doen tegenover de ontwikkelde , vooruitstrevende en vrije wereld.
Maar denk je werkelijk dat de patriot act zoiets kan verhinderen?? Nope, denk dat je in eigen land alleen maar angst zaait & terrorisme zult oogsten door de vele onschuldigen die zich ineens moesten aangeven. Ze viseren een bepaalde bevolkingsgroep die door een paar enkelingen moeten opdraaien voor 9/11, gelukkig is het Amerikaanse volk slimmer dan dat & zien ze verder dan hun neus lang is, getuige het groot protest tegen deze act.
Als je de discussie had gevolgd dan had je reeds een aantal postings geleden kunnen lezen dat ik mijn bedenkingen heb bij de Patriot Act, en dat ik ze niet als dusdanig steun. Maar ik probeerde uit te leggen waarom ik dat soort denkpistes begrijp.

Je moet wel alles lezen, hé, want als je alleen reageert op een enkele posting zonder de rest van de discussie te kennen, dan moet ik alles twintig keer herhalen.
Ik had alles gelezen, mijn beste, maar k snapte niet waarom je het niet over je hart kreeg om gewoon te zeggen dat heel deze act een miskleun van jewelste is !

Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 13:11   #23
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Dit citaat is heel populair geworden op het internet. Sommigen schrijven het toe aan Julius Caesar, anderen aan William Shakespeare, maar het is onduidelijk van wie dit citaat in werkelijkheid is:

"Beware the leader who bangs the drums of war in order to whip the citizenry into a patriotic fervor, for patriotism is indeed a double-edged sword. It both emboldens the blood, just as it narrows the mind. And when the drums of war have reached a fever pitch and the blood boils with hate and the mind has closed, the leader will have no need in seizing the rights of the citizenry. Rather, the citizenry, infused with fear and blinded by patriotism, will offer up all of their rights unto the leader and gladly so. How do I know? For this is what I have done. And I am Caesar."

En deze is wel degelijk van Benjamin Franklin:

"Those who would trade one ounce of Liberty for any measure of security will get neither."

Het lijkt wel alsof de inwoners van de USA aan het vergeten zijn wat vrijheid nu precies inhoudt. Is er eigenlijk wel een sluitende definitie van "vrijheid" ?
Oud 26 september 2003, 13:35   #24
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Dit citaat is heel populair geworden op het internet. Sommigen schrijven het toe aan Julius Caesar, anderen aan William Shakespeare, maar het is onduidelijk van wie dit citaat in werkelijkheid is:

"Beware the leader who bangs the drums of war in order to whip the citizenry into a patriotic fervor, for patriotism is indeed a double-edged sword. It both emboldens the blood, just as it narrows the mind. And when the drums of war have reached a fever pitch and the blood boils with hate and the mind has closed, the leader will have no need in seizing the rights of the citizenry. Rather, the citizenry, infused with fear and blinded by patriotism, will offer up all of their rights unto the leader and gladly so. How do I know? For this is what I have done. And I am Caesar."

En deze is wel degelijk van Benjamin Franklin:

"Those who would trade one ounce of Liberty for any measure of security will get neither."

Het lijkt wel alsof de inwoners van de USA aan het vergeten zijn wat vrijheid nu precies inhoudt. Is er eigenlijk wel een sluitende definitie van "vrijheid" ?
PRACHTIG!!! K had het nog nooit gehoord of gelezen.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 13:37   #25
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Trouwens, ik zou niet te hoog van een toren blazen, want wij kennen in Europa veeeeeeel minder vrijheid dan in de V.S.
Meen jij dat nu ???
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 20:46   #26
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:

Trouwens, ik zou niet te hoog van een toren blazen, want wij kennen in Europa veeeeeeel minder vrijheid dan in de V.S.
Meen jij dat nu ???
Dat is mijn ervaring ook.
Oud 26 september 2003, 23:27   #27
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Calle schreef:
Antoon schreef:

Meen jij dat nu ???

Ik heb het al gezegd en zal het blijven herhalen, de Europeanen hebben zo'n bekrompen gezicht over Amerika, en dit dankzij de media. Wij zien enkel het marginaalste van het marginaalste, uitzonderlijk strenge gevangenissen en boot camps, waarna de gemiddelde Europeaan dan denkt dat dit overal in Amerika is. Als alleen Californië al meer dan 2x zo groot is als Frankrijk, dan is het nogal moeilijk om te zeggen Amerika dit, Amerika dat. Wat moeten Amerikanen niet denken van ons als zij een paar Jambers-afleveringen zien
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 01:15   #28
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De Patriot act is inderdaad een aanval op de persoonlijke vrijheid van de Amerikanen. Dit is een debat dat al ettelijke maanden plaatsvind in de politieke arena en de beschrijving is 100% correct: 1 stapje dichter bij 1984 toestanden. Ik ben tegen deze act, hij is tegen de Amerikaanse grondwet, tegen het Amerikaanse vrijheidsideaal, maar bovenal, hij is gevaarlijk.
Klopt. Dat schept een presedent zodat de volgende stap gemakkelijker te nemen valt.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 07:05   #29
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:
Calle schreef:
Antoon schreef:

Meen jij dat nu ???

Ik heb het al gezegd en zal het blijven herhalen, de Europeanen hebben zo'n bekrompen gezicht over Amerika, en dit dankzij de media. Wij zien enkel het marginaalste van het marginaalste, uitzonderlijk strenge gevangenissen en boot camps, waarna de gemiddelde Europeaan dan denkt dat dit overal in Amerika is. Als alleen Californië al meer dan 2x zo groot is als Frankrijk, dan is het nogal moeilijk om te zeggen Amerika dit, Amerika dat. Wat moeten Amerikanen niet denken van ons als zij een paar Jambers-afleveringen zien
Dat het nodal slappe kak is, want hun nicht, die heeft op Jerry Springer uitgelegd hoe iemand tegelijk haar vader, nonkel en minnaar kan zijn?
Oud 27 september 2003, 07:59   #30
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat de Europeanen veelal een bekrompen zicht heben op de VS klopt misschien wel. Maar omgekeerd geldt dat zeker ook de Amerikanen zijn immers nog veel minder geInterresseerd in het buitenland (natuurlijk zijn uitzonderingen) Maar als je zegt dat er veel meer vrijheid is in de VS dan in Europa ga je toch wel de boot in. De media is in handen van enkele concerns en die hebben duidelijk een bepaalde mening die aan de VS burger wordt opgedrongen. Kijk maar naar CNN en de oorlog in Irak. Daarnaast is de VS een erg patriotisch land waar tijdens een conflict weinig tot geen kritiek wordt aanvaard op de staat. Tot slot wordt de politiek er bepaalt door multinationals en niet door de "democratisch" verkozen politici (vb KYOTO akkoord).
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 13:15   #31
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat de Europeanen veelal een bekrompen zicht heben op de VS klopt misschien wel. Maar omgekeerd geldt dat zeker ook de Amerikanen zijn immers nog veel minder geInterresseerd in het buitenland (natuurlijk zijn uitzonderingen) Maar als je zegt dat er veel meer vrijheid is in de VS dan in Europa ga je toch wel de boot in. De media is in handen van enkele concerns en die hebben duidelijk een bepaalde mening die aan de VS burger wordt opgedrongen. Kijk maar naar CNN en de oorlog in Irak. Daarnaast is de VS een erg patriotisch land waar tijdens een conflict weinig tot geen kritiek wordt aanvaard op de staat. Tot slot wordt de politiek er bepaalt door multinationals en niet door de "democratisch" verkozen politici (vb KYOTO akkoord).
Het is waar dat Amerikanen ook niet zo'n duidelijk beeld hebben over Europa, maar velen hebben in tegenstelling weinig vooroordelen zoals de Europeanen over Amerika, zij willen maar al te graag naar Parijs of Rome, terwijl maar zitten te zagen oiver de zogenaamde "hamburgercultuur". Zenders zoals Fox zijn inderdaad erg aan de regering gebonden, maar CNN kan je dat zeker en vast niet verwijten, zij laten zowel voor-als tegenstanders aan het woord, zij zijn zelfs veel objectiever als bv. de VRT omdat zij zoveel mogelijk live proberen uit te zenden, terwijl de VRT altijd maar knipt
Oud 27 september 2003, 14:19   #32
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Nou, ik ken in ieder geval een Nederlander die naar de USA migreerde om te ontsnappen aan de volgens hem "bekrompen mentaliteit van zijn medelanders" maar die nu naar België wilt migreren omdat het volgens hem in de USA "praktisch onleefbaar is geworden voor iemand die geen patriottisme toont en die kritiek durft te uiten". Ik denk dat ik die persoon even iets moet gaan uitleggen over hoerapatriottisme en België.
Oud 27 september 2003, 16:00   #33
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Citaat:

Denk eens na over wat je zelf zegt. Hoeveel firmas beheersen de TV in Belgie en hoeveel firmas in de VS. Enough said, u verkondigt prietpraat.
Die Nederlander die u kent zit rotsvast in zijn NOS staatszender gedachte zonder open te staan voor gekleurd debat. Fact of the matter is echter dat de VRT bijvoorbeeld, overduidelijk politiek gekleurd is in zijn berichtgeving, maar dat men in Belgie slechts 1 mening kan zien. Hier hebben we CSPAN dat alle debat rechtsreeks en volledig uitzend zonder commentator, leg mij eens uit hoe je meer objectief kan zijn dan dat?

Het Kyoto protocol en democratie zegt u? Your average Joe Blow denkt daarover dat het hem geen reet kan schelen, hij denkt tevens ook dat de VS 1 van de strengste milieuwetgevingen ter wereld heeft. Trouwens, waar zijn de uitgestrekte nationale parken in Europa?

Mijn persoonlijke vrijheid meet ik trouwens meer aan andere dingen dan aan wat u zegt.
* Ik heb hier de vrijheid om zelf te bepalen waar mijn pensioensbijdrage naartoe gaat, ik heb hier de vrijheid om zelf te bepalen hoe groot die is.
* Ik heb hier de vrijheid om zonder torenhoge notariskosten en zonder staatsbepaald minimum dat enkel voor de rijken is weggelegd een 'NV' te starten
* Ik heb hier de vrijheid om 5000+ mijl door 50 staten te rijzen zonder dat de mensen mij als een buitenlander zullen beschouwen.
* Ik heb hier de vrijheid om tussen twee staten te gaan werken zonder papperasserij.
* Ik heb hier de vrijheid om met minimum controle mezelf te bewapenen moest ik dat nodig achten.
* Ik heb hier de vrijheid om zelf te bepalen of mijn belastingen op voorhand worden afgehouden, ik kan die zelf betalen aan het einde van het jaar.
* Bovenal, ik ben hier niet afhankelijk van de strijd tussen bevolkingsgroepjes met een territorium dat amper een postzegel groot is.

All in all, heb ik een veel kleiner big brother gevoel.

De Patriot act is een aanval tegen mijn persoonlijke vrijheid, maar men moet me echt niet komen vertellen dat het in Europa veel beter is, ik heb meer als 20 jaar in verschillende landen in Europa gewoond, en woon nu in de VS. Na grondige evaluatie zijn de VS nu al jaren mijn thuisland, wegens beste keuze.

Kritiek is goed en is hoogstnodig om de democratie te vrijwaren, maar wel als buitenstaander die spiegel niet vergeten.
Oud 27 september 2003, 17:10   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Niemand heeft gezegd dat Europa een paradijs is, tomB. Ik zou dat zelf al zeker niet beweren. Het kan beter, zowel in de VS als in Europa.

En wat die patriot act betreft:

De Europese Unie gaat exact dezelfde weg op. Alleen, hier worden die maatregelen op Europees niveau achter gesloten deuren en een waas van ondoorzichtigheid en bureaucratie genomen, dat het hier niet opvalt.
Oud 27 september 2003, 18:13   #35
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Maar als je zegt dat er veel meer vrijheid is in de VS dan in Europa ga je toch wel de boot in. De media is in handen van enkele concerns en die hebben duidelijk een bepaalde mening die aan de VS burger wordt opgedrongen. Kijk maar naar CNN en de oorlog in Irak. Daarnaast is de VS een erg patriotisch land waar tijdens een conflict weinig tot geen kritiek wordt aanvaard op de staat. Tot slot wordt de politiek er bepaalt door multinationals en niet door de "democratisch" verkozen politici (vb KYOTO akkoord).
Ik heb de indruk dat je niet goed begrijpt over welke vrijheid we het hier hebben.

De individu in de V.S. is veel vrijer dan hier in Europa. Om het extreem te bewoorden : je kunt in Amerika bijna een levenlang anoniem leven zonder dat iemand je ooit vraagt wie je bent of wat je doet.

Bovendien zijn de bovenvermelde zaken die je vermeldt enigszins overdreven. Een gewone burger mag in de V.S. nog altijd een radio station beginnen en er komen vertellen wat hij wilt.

Dat het land patriotisch wordt in tijden van conflict is alleen maar toe te juichen.

En wat Kyoto met onze discussie over vrijheid komt doen begrijp ik nog minder.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 19:15   #36
eigeeltje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Niemand heeft gezegd dat Europa een paradijs is, tomB. Ik zou dat zelf al zeker niet beweren. Het kan beter, zowel in de VS als in Europa.

En wat die patriot act betreft:

De Europese Unie gaat exact dezelfde weg op. Alleen, hier worden die maatregelen op Europees niveau achter gesloten deuren en een waas van ondoorzichtigheid en bureaucratie genomen, dat het hier niet opvalt.
Beste tomb en antoon zegt de naam Chomsky jullie iets? De media is in europa misschien politiek gekleurd, maar de media in de VS is een multinationeel die zijn kijkers, lezers, luisteraars indoctrineert, kunt u me bv vertellen hoeveel keer een film onderbroken wordt in de VS? De VS heeft inderdaad de naam van vrij te zijn maar voor een heel groot deel is dat maar schijn. En als er voordelen zijn van die "vrijheid" dan zijn die enkel voor de upperclass
Oud 27 september 2003, 19:21   #37
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
* Bovenal, ik ben hier niet afhankelijk van de strijd tussen bevolkingsgroepjes met een territorium dat amper een postzegel groot is.
Wat een walgelijke banalisering. U heeft hierbij mijn respect verloren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 22:25   #38
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Beste tomb en antoon zegt de naam Chomsky jullie iets? De media is in europa misschien politiek gekleurd, maar de media in de VS is een multinationeel die zijn kijkers, lezers, luisteraars indoctrineert, kunt u me bv vertellen hoeveel keer een film onderbroken wordt in de VS? De VS heeft inderdaad de naam van vrij te zijn maar voor een heel groot deel is dat maar schijn. En als er voordelen zijn van die "vrijheid" dan zijn die enkel voor de upperclass
Eigeeltje, ik heb ook in Amerika gewoond en ben er al dikwlijls op vakantie geweest en kan u met zekerheid vertellen dat de Amerikaanse pers echt wel objectiever is dan de Belgische, alle meningen komen er aan bod. Als u er toch zo zeker van bent dat de Amerikanen "geïndoctrineert" worden, dan mag ik aannemen dat u ook goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen in de Amerikaanse media, of ben ik dan naïef?
Oud 28 september 2003, 06:11   #39
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Wat een walgelijke banalisering. U heeft hierbij mijn respect verloren.
Mijn excuses als het een persoonlijke snaar raakte.

P.S. : Ik zal er met veel plezier voor u twee postzegels van maken.
Oud 28 september 2003, 10:50   #40
eigeeltje
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eigeeltje, ik heb ook in Amerika gewoond en ben er al dikwlijls op vakantie geweest en kan u met zekerheid vertellen dat de Amerikaanse pers echt wel objectiever is dan de Belgische, alle meningen komen er aan bod. Als u er toch zo zeker van bent dat de Amerikanen "geïndoctrineert" worden, dan mag ik aannemen dat u ook goed op de hoogte bent van het reilen en zeilen in de Amerikaanse media, of ben ik dan naïef?
Kunt u me vertellen hoe de verhouding pro en contra was van een inval in Irak?Ik zeg niet dat er geen critische media zijn in de VS, maar wel dat de grootste mediagroepen de belangrijkste bron vormen van de andere media. De indoctrinatie slaat echter veelal op reclame die er nog veel meer is dan hier in Europa
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be