![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 |
|
|
"kriegel" <[email protected]> schreef in bericht
news:[email protected] t.nl... > > "Havel" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... > > > > "kriegel" <[email protected]> schreef in bericht > > news:455de1f1$0$805 > > > >> Auto's uit linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. > > > > O ja? Ik heb hier 3 Japanse auto's en daarvan hebben er twee de tankdop > > rechts en een heeft hem links... > Het tankdopverhaal is wat ik zie bij tankstations. Ook mijn eigen ervaring > trouwens. > > Je maakt me wel nieuwsgierig. > > Over wat voor auto's heb je het? Busjes? Auto's gebouwd in licentie? De Nissan die we hier hebben heeft de tankdop links. Maar bij onze twee Subaru's zit de tankdop rechts. > Ik vind het wel interessant om even op door te gaan. Een beetje empirisch > onderzoek kan nooit geen kwaad. Honda heeft bv. fabrieken in Engeland > overgenomen. ??? Het zelfde verhaal kun je loslaten op de plaats waar de uitlaat zit. Auto's voor rechtsrijdende landen hebben hem meestal links en auto's voor linksrijdende landen hebben hem meestal rechts. Het idee er achter schijnt te zijn dat zo de voetgangers het minst hinder hebben van uitlaatgassen. |
|
|
#22 |
|
|
"Havel" <[email protected]> wrote in news:455de350$0$323
[email protected]: > > "Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected].. . >> "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> wrote in >> news:[email protected] oups.com: >> >> > >> > Willem-Jan Markerink schreef: >> > >> >> ....ben ik de enige op wie dat rode kruis op de meest linker strook >> >> werkt als een gelijkgekleurde lap op een stier? >> > >> > Daar is bij jou maar een heel klein beetje voor nodig om iets bij jou >> > als een rode lap een stier te laten werken. >> > Je bent denk ik te vroeg van de tiet gehaald toen je klein was. >> > >> >> Nee, lieden die er op hoge leeftijd nog steeds aanhangen, die zijn lekker. > > Ik ben al van hoge leeftijd, maar ik vind het erg lekker om er aan te > hangen... Hoeveel weeg jij? -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
|
|
#23 |
|
|
"Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> wrote in
news:[email protected] ups.com: > > Willem-Jan Markerink schreef: > >> "Onder het plaveisel het moeras" <[email protected]> wrote in >> news:[email protected] oups.com: >> >> > >> > Willem-Jan Markerink schreef: >> > >> >> ....ben ik de enige op wie dat rode kruis op de meest linker strook >> >> werkt als een gelijkgekleurde lap op een stier? >> > >> > Daar is bij jou maar een heel klein beetje voor nodig om iets bij jou >> > als een rode lap een stier te laten werken. >> > Je bent denk ik te vroeg van de tiet gehaald toen je klein was. >> > >> >> Nee, lieden die er op hoge leeftijd nog steeds aanhangen, die zijn lekker. > > Jouw jijbak kan de waarheid niet maskeren. Maar kan wel de gruwelijke situatie van het omgekeerde blootleggen. -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
|
|
#24 |
|
|
"kriegel" <[email protected]> wrote in news:455de1f1$0$805
[email protected]: > Nog een opmerking. Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de tank(dop) > rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's uit > linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. Da's niet waar, dat wisselt soms tussen voertuig/model generaties (TLC J6 rechts, TLC J8 links; maar binnen model/generatie, ongeacht RHD/LHD-markt, gelijk). -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
|
|
#25 |
|
|
In nl.auto kriegel <[email protected]> wrote:
> <[email protected]> schreef in bericht >> In nl.auto kriegel <[email protected]> wrote: >>> Nog een opmerking. Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de tank(dop) >>> rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's >>> linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. >> In Italie reden ze in 1992 al heel lang niet meer links. > Wat is je punt? Van de Alfa 33 zit de tankdop links. -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
|
|
#26 |
|
|
"Havel" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > "kriegel" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] t.nl... >> >> "Havel" <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected]... >> > >> > "kriegel" <[email protected]> schreef in bericht >> > news:455de1f1$0$805 >> > >> >> Auto's uit linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus >> >> links. >> > >> > O ja? Ik heb hier 3 Japanse auto's en daarvan hebben er twee de tankdop >> > rechts en een heeft hem links... > >> Het tankdopverhaal is wat ik zie bij tankstations. Ook mijn eigen >> ervaring >> trouwens. >> >> Je maakt me wel nieuwsgierig. >> >> Over wat voor auto's heb je het? Busjes? Auto's gebouwd in licentie? > > De Nissan die we hier hebben heeft de tankdop links. Maar bij onze twee > Subaru's zit de tankdop rechts. > >> Ik vind het wel interessant om even op door te gaan. Een beetje empirisch >> onderzoek kan nooit geen kwaad. Honda heeft bv. fabrieken in Engeland >> overgenomen. ??? > > Het zelfde verhaal kun je loslaten op de plaats waar de uitlaat zit. > Auto's > voor rechtsrijdende landen hebben hem meestal links en auto's voor > linksrijdende landen hebben hem meestal rechts. Het idee er achter schijnt > te zijn dat zo de voetgangers het minst hinder hebben van uitlaatgassen. > > Verhip, je hebt gelijk. Subaru "doet het" rechts. Uitlaatverhaal is inderdaad aanverwant. Het is me zo vaak opgevallen dat ik niet meer in toeval geloof. Maar Subaru verbaast me echt, omdat het inderdaad regel is. Suriname zag ik is inderdaad links. Indonesië ook links. Blijkbaar heeft VOC en WIC geen principieel standpunt gehad. Laissez fair. Peter |
|
|
#27 |
|
|
"kriegel" <[email protected]> wrote in
news:[email protected] t.nl: > > "Havel" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected]... >> "kriegel" <[email protected]> schreef in bericht >> news:[email protected] t.nl... >>> >>> "Havel" <[email protected]> schreef in bericht >>> news:[email protected]... >>> > >>> > "kriegel" <[email protected]> schreef in bericht >>> > news:455de1f1$0$805 >>> > >>> >> Auto's uit linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus >>> >> links. >>> > >>> > O ja? Ik heb hier 3 Japanse auto's en daarvan hebben er twee de >>> > tankdop rechts en een heeft hem links... >> >>> Het tankdopverhaal is wat ik zie bij tankstations. Ook mijn eigen >>> ervaring >>> trouwens. >>> >>> Je maakt me wel nieuwsgierig. >>> >>> Over wat voor auto's heb je het? Busjes? Auto's gebouwd in licentie? >> >> De Nissan die we hier hebben heeft de tankdop links. Maar bij onze twee >> Subaru's zit de tankdop rechts. >> >>> Ik vind het wel interessant om even op door te gaan. Een beetje >>> empirisch onderzoek kan nooit geen kwaad. Honda heeft bv. fabrieken in >>> Engeland overgenomen. ??? >> >> Het zelfde verhaal kun je loslaten op de plaats waar de uitlaat zit. >> Auto's >> voor rechtsrijdende landen hebben hem meestal links en auto's voor >> linksrijdende landen hebben hem meestal rechts. Het idee er achter >> schijnt te zijn dat zo de voetgangers het minst hinder hebben van >> uitlaatgassen. >> >> > > Verhip, je hebt gelijk. Subaru "doet het" rechts. Uitlaatverhaal is > inderdaad aanverwant. Het is me zo vaak opgevallen dat ik niet meer in > toeval geloof. Maar Subaru verbaast me echt, omdat het inderdaad regel > is. TLC J6 idem, rechts. TLC J8 weer links, TLC J5 wederom links. > Suriname zag ik is inderdaad links. Indonesië ook links. Blijkbaar heeft > VOC en WIC geen principieel standpunt gehad. Laissez fair. > > Peter > > > -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |
|
|
#28 |
|
|
"kriegel" <[email protected]> writes in nl.auto,nl.verkeer,nl.politiek:
>"Min.V&W" <[email protected]> schreef in bericht >news:[email protected] ual.net... >> >> Dat is echt geen harde regel, zijn volop uitzonderingen op. >> > >Daar twijfel ik geen moment aan. Maar wanneer je het over uitzonderingen >hebt, ga je wel mee met mijn stelling? Ik niet, ik zie namelijk vaak juist bij Amerikaanse auto's dat de benzinedop aan dezelfde kant zit als waar de bestuurder zit (links dus). En dat is vooral handig bij "full service" waarbij je uit je open raam degene aanspreekt die je tank vult en die hoeft dan niet om te lopen om aan de andere kant bij je vulopening te komen. Nou is ook in de VS full service wel uitgestorven op een paar staten na, maar het valt me nog steeds op dat bijna elke auto van Amerikaanse makelij de dop links heeft zitten. En dat bij andere auto's er eigenlijk geen regelmaat in is te ontdekken. Mike |
|
|
#29 |
|
|
"Willem-Jan Markerink" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]. .. > "kriegel" <[email protected]> wrote in news:455de1f1$0$805 > [email protected]: > >> Nog een opmerking. Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de tank(dop) >> rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's >> uit >> linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. > > Da's niet waar, dat wisselt soms tussen voertuig/model generaties (TLC J6 > rechts, TLC J8 links; maar binnen model/generatie, ongeacht RHD/LHD-markt, > gelijk). > > > -- > Bye, > > Willem-Jan Markerink > > The desire to understand > is sometimes far less intelligent than > the inability to understand > > <[email protected]> > [note: 'a-one' & 'en-el'!] Je hebt gelijk! Ik zag net nog een colonne langsrijden! Peter |
|
|
#30 |
|
|
"Mike Schenk" <[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > "kriegel" <[email protected]> writes in > nl.auto,nl.verkeer,nl.politiek: >>"Min.V&W" <[email protected]> schreef in bericht >>news:[email protected] dual.net... >>> >>> Dat is echt geen harde regel, zijn volop uitzonderingen op. >>> >> >>Daar twijfel ik geen moment aan. Maar wanneer je het over uitzonderingen >>hebt, ga je wel mee met mijn stelling? > > Ik niet, ik zie namelijk vaak juist bij Amerikaanse auto's dat de > benzinedop aan dezelfde kant zit als waar de bestuurder zit (links dus). > En dat is vooral handig bij "full service" waarbij je uit je open raam > degene aanspreekt die je tank vult en die hoeft dan niet om te lopen om > aan de andere kant bij je vulopening te komen. > > Nou is ook in de VS full service wel uitgestorven op een paar staten na, > maar het valt me nog steeds op dat bijna elke auto van Amerikaanse > makelij de dop links heeft zitten. En dat bij andere auto's er eigenlijk > geen regelmaat in is te ontdekken. > > Mike Laat nou toevallig Amerikaanse auto's oorspronkelijk het stuur rechts hebben. Pas (nou ja, pas) met de T-Fords veranderde dat. Misschien een dino? Peter |
|
|
#31 |
|
|
<[email protected]> schreef in bericht news:[email protected]... > In nl.auto kriegel <[email protected]> wrote: >> <[email protected]> schreef in bericht >>> In nl.auto kriegel <[email protected]> wrote: >>>> Nog een opmerking. Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de >>>> tank(dop) >>>> rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's >>>> linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. >>> In Italie reden ze in 1992 al heel lang niet meer links. >> Wat is je punt? > > Van de Alfa 33 zit de tankdop links. > > -- > Met vriendelijke groet, > > Maarten Bakker. Je hebt een uitzondering nodig om een regel te bevestigen. Ik heb naar wat Alfa-foto's gekeken: 147 rechts 159 rechts GT rechts Crosswagen rechts 166 rechts Brera rechts Spider rechts Je hebt een uitzondering nodig om een regel te herkennen. Je hebt hem! Maar waarom de 33 links? Peter |
|
|
#32 |
|
|
In nl.auto kriegel <[email protected]> wrote:
> Je hebt een uitzondering nodig om een regel te herkennen. Je hebt hem! Maar > waarom de 33 links? Geen flauw idee. Misschien was het op de Sud ook al zo? Of op andere modellen uit de jaren '80. Ik denk dat de plaats van de opening ook vooral om technische redenen gekozen wordt, en dan hooguit via een omweg (plaatsing uitlaat) beinvloed wordt door recht- danwel linksverkeer. Ik geloof inderdaad dat de uitlaat van de 33 rechts zit. -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
|
|
#33 |
|
|
>>>>> rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's
>>>>> linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. Bij erg veel auto's zit de tank keurig in het midden (tussen de achterwielen) of de vuldop links of rechts zit maakt dan niet zoveel uit. Maurits |
|
|
#34 |
|
|
On Fri, 17 Nov 2006 18:03:11 +0100, kriegel wrote
(in article <[email protected] >): > > "Min.V&W" <[email protected]> schreef in bericht > news:[email protected] al.net... >> On Fri, 17 Nov 2006 17:23:12 +0100, kriegel wrote >> (in article <[email protected] >): >> >>> Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de tank(dop) >>> rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine (gewicht). Auto's >>> uit >>> linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) dus links. >> >> Dat is echt geen harde regel, zijn volop uitzonderingen op. >> > > Daar twijfel ik geen moment aan. Maar wanneer je het over uitzonderingen > hebt, ga je wel mee met mijn stelling? > > Peter > > Nee, want ik verwacht dermate veel uitzonderingen dat ik betwijfel of je er echt een algemene regel van kunt maken. |
|
|
#35 |
|
|
In article <[email protected] >,
kriegel <[email protected]> wrote: >Nog een opmerking. Auto's uit een rechtsrijdend land hebben de >tank(dop) rechts zitten. Links de chauffeur, rechts de benzine >(gewicht). Auto's uit linksrijdende landen (Japan) hebben de tank(dop) >dus links. Dat was mij ook opgevallen, alleen dacht ik dat het te maken had met de plek waar je stopt als je wil tanken. Met de pomp langs de straat is het handiger als de dop ook aan die kant zit. Overigens zit de uitlaat vaak waar in het land van oorsprong de as van de weg zit. Busjes hebben gek genoeg de dop vaak linksvoor zitten, ongeacht land van oorsprong. Of heb ik nou alleen europeese busjes gereden? >Terug naar mijn vraag, waarom is links rijden een raar idee? Misschien bedoelde hij: Waarom juist in Suriname? Even afdwalen als Hilversummers onder elkaar: De Hilversumse wethouders van verkeer vinden links rijden ook erg leuk. Zijn er al doden gevallen op de Schapenkamp? Of is het bij die paar gewonden gebleven? Voor wie het niet weet hebben we hier het recept voor een paar platte voetgangers: Men neme een vierbaansweg. Maak van de ene helft ervan een enkelbaans weg voor het autoverkeer en van de andere helft een twee-richtings busbaan. Laat nu de auto's aan de LINKER-kant van die busbaan rijden. Zorg er ook voor dat deze situatie op een drukbelopen route ligt (bij voorkeur Station <=> Centrum, dus 10 punten voor Hilversum) en doe je best het geheel op een normale weg met gescheiden banen te laten lijken. Gegarandeerd dat er af en toe een voetganger naar links kijkend door een auto van rechts geplet wordt. Wie wel eens in een links-rijdend land de weg heeft overgestoken weet hoe verradelijk dat kan zijn. Voila de situatie hier in 't centrum. Mmm... het is hier inderdaad net een borreltafel. Slokje? -- [J|O|R] <- .signature.gz |
|
|
#36 |
|
|
In article <[email protected] >,
kriegel <[email protected]> wrote: >Je hebt een uitzondering nodig om een regel te herkennen. Je hebt hem! Maar >waarom de 33 links? Misschien omdat die standaard erg slechte acherbanden heeft en daarom steevast achterstevoren bij de pomp aankomt? -- [J|O|R] <- .signature.gz |
|
|
#37 |
|
|
Willem-Jan Markerink wrote:
> ....ben ik de enige op wie dat rode kruis op de meest linker strook werkt als > een gelijkgekleurde lap op een stier? > Met name bij het ontwaren van een, aldaar alsdan veel vaker voorkomende > kolonne linksplakkers, plus idem elkaar inhalende vrachtwagens? Nee, hoor, ideaal juist, d'r rijdt verder niemand, dus vlot en snel inhalen grtz rob |
|
|
#38 |
|
|
In nl.auto Oscar <[email protected]> wrote:
> kriegel <[email protected]> wrote: >>Je hebt een uitzondering nodig om een regel te herkennen. Je hebt hem! Maar >>waarom de 33 links? > Misschien omdat die standaard erg slechte acherbanden heeft en daarom > steevast achterstevoren bij de pomp aankomt? Dat moet het zijn, Pirelli is beter in dames fotograferen -- Met vriendelijke groet, Maarten Bakker. |
|
|
#39 |
|
|
rob <[email protected]> wrote in news:[email protected]:
> Willem-Jan Markerink wrote: >> ....ben ik de enige op wie dat rode kruis op de meest linker strook >> werkt als een gelijkgekleurde lap op een stier? >> Met name bij het ontwaren van een, aldaar alsdan veel vaker voorkomende >> kolonne linksplakkers, plus idem elkaar inhalende vrachtwagens? > > Nee, hoor, ideaal juist, d'r rijdt verder niemand, dus vlot en snel > inhalen > > grtz rob > Ik vind het moreel zo moeilijk, die afweging, bij die links/middenplakkers.... Willem (gaan we links of gaan we rechts) Jan -- Bye, Willem-Jan Markerink The desire to understand is sometimes far less intelligent than the inability to understand <[email protected]> [note: 'a-one' & 'en-el'!] |