Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2007, 16:32   #21
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske Bekijk bericht
Het is verdorie toch niet te geloven hé,Doel 1 en 2 gaan dicht,de anderen blijven langer open,welke anderen,er zijn alleen de kerncentrales in Tihange;moeten wij onze energie in Wallonie gaan kopen,welke labbekakkers hebben dat weer beslist?
't Ja: belziek eh.

Welke steenkoolmijnen bleven ook al weer het langste open?
(retorische vraag a propos)

De Waalse want die draaiden winstgevend?!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 16:33   #22
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het doel was Doel....
De voetbalploeg van Doel scoorde in eigen doel...

heb het altijd een leuke naam en woord gevonden...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:02   #23
Tavek
Banneling

Standaard

Triestige zaak.

1) Het niet sluiten van de kerncentrales legt een bom onder de ontwikkelaars van alternatieve technologien voor energiewinning. Er is geen "we moeten switchen" argument meer.

2) Kerncentrales worden ook ouder. Gemiddeld worden kerncentrales ontmanteld na 20 jaar dienst. Hier gaan ze dus langer meedraaien. Das spelen met de veiligheid.

3) Kernenergie is verre van CO2 neutraal. Het lijkt alleen maar zo, omdat in de reactie geen CO2 vrijkomt. Vergeet niet dat de brandstof ontgonnen moet worden, wat op zich heel energie intensief is, vervoerd moet worden, beschermd moet worden en het afval moet ook nog eens verwerkt worden. Dit alles in totaal andere omstandigheden als bvb steenkool (dat ge in princiepe gewoon in open containers kunt vervoeren). Niet dat ik voor steenkool als bron ben...

Het is beter om eens werk te maken van de energie van de toekomst in plaats van enkel aan het hier en nu te denken. En Sfax, ik weet al wat ge gaat zeggen. Het enigste verschil is dat uw theorie nog niet gestaafd is omdat nergens ter wereld kerncentrales zo lang worden opengehouden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 17:29   #24
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Triestige zaak.

1) Het niet sluiten van de kerncentrales legt een bom onder de ontwikkelaars van alternatieve technologien voor energiewinning. Er is geen "we moeten switchen" argument meer.
Dat was er voordien ook al niet.

Citaat:
2) Kerncentrales worden ook ouder. Gemiddeld worden kerncentrales ontmanteld na 20 jaar dienst. Hier gaan ze dus langer meedraaien. Das spelen met de veiligheid.
Waarom?

Citaat:
3) Kernenergie is verre van CO2 neutraal. Het lijkt alleen maar zo, omdat in de reactie geen CO2 vrijkomt. Vergeet niet dat de brandstof ontgonnen moet worden, wat op zich heel energie intensief is, vervoerd moet worden, beschermd moet worden en het afval moet ook nog eens verwerkt worden. Dit alles in totaal andere omstandigheden als bvb steenkool (dat ge in princiepe gewoon in open containers kunt vervoeren). Niet dat ik voor steenkool als bron ben...
1m³ per reactor per jaar, versus een trein met een 30-tal wagons per dag. Beetje kromme vergelijking

Citaat:
Het is beter om eens werk te maken van de energie van de toekomst in plaats van enkel aan het hier en nu te denken.
Absoluut; alleen moet je eerlijk naar de energie van de toekomst denken ipv dogmatisch groen te denken.

Citaat:
En Sfax, ik weet al wat ge gaat zeggen. Het enigste verschil is dat uw theorie nog niet gestaafd is omdat nergens ter wereld kerncentrales zo lang worden opengehouden.
Ik zeg niets, ik stel je een waarom-vraag ; aan jou om te antwoorden. Hetgeen ik zou zeggen mag je er gerust bij vermelden, dat bespaart mij wat typwerk.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 18:23   #25
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Groen heeft ook zijn zegje te doen ...
Citaat:
"Openhouden centrales is fout signaal"
do 02/08/07 - De partij Groen! verwerpt het akkoord tussen de oranje-blauwe regeringsonderhandelaars om enkele kerncentrales langer open te houden dan gepland.
De partij noemt de beslissing een totaal fout signaal en wil dat er meer geïnvesteerd wordt in alternatieve energiebronnen.
(Belga)
"Dit is een totaal fout signaal", zegt Kamerlid Stefaan Van Hecke (foto). "Er moet fors geïnvesteerd worden in alternatieven, maar door deze beslissing te nemen gaat men toekomstige investeerders afschrikken om nieuwe initiatieven te nemen."

Groen! wijst ook op de veiligheidsrisico's als de centrales langer openblijven. De materialen degraderen en de kans op een ongeluk neemt toe met de leeftijd van de reactoren, zegt Groen!.

De partij blijft achter de sluiting van de kerncentrales vanaf 2015 staan. "We willen dat de beslissing die de paars-groene regering had genomen, moet worden uitgevoerd", zegt Van Hecke. "Dat betekent dat alle kerncentrales moeten zijn gesloten tegen 2025.

De oranje-blauwe regeringsonderhandelaars hebben vandaag op Hertoginnedal beslist dat de oudere kerncentrales dichtgaan vanaf 2015. Maar de nieuwere centrales blijven voor onbepaalde duur open.

Paars-groen had beslist dat alle kerncentrales tussen 2015 en 2025 worden gesloten als er genoeg alternatieven zouden zijn.
De burger schrik aan doen ...
HIER

Laatst gewijzigd door Gun : 2 augustus 2007 om 18:24.
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:29   #26
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Triestige zaak.

Het is beter om eens werk te maken van de energie van de toekomst in plaats van enkel aan het hier en nu te denken. En Sfax, ik weet al wat ge gaat zeggen. Het enigste verschil is dat uw theorie nog niet gestaafd is omdat nergens ter wereld kerncentrales zo lang worden opengehouden.
Volledig akkoord. Los daarvan was dit een kroniek van een aangekondigde dood. Die noodclausule stond natuurlijk niet voor niets in de wet op de kernuitstap... De VLD is nooit van plan geweest die centrales te sluiten. Ik heb dan ook nooit begrepen waarom Agalev zo trots was op die wet. Want die noodclausule zorgde er al van in het begin voor dat er niet echt "we moeten switchen argument was", waardoor er al van in het begin niet voldoende druk was om massaal te investeren in alternatieve technologieën. En waardoor de wet dus zijn doel voorbij schoot.

Laatst gewijzigd door Edina : 2 augustus 2007 om 19:52.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:39   #27
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Het persagentschap Jo! meldt enkele minuten geleden dat het aandeel van Suez kelderde nadat een vertalingssfout in het ontwerpakkoord over het langer in bedrijfhouden van de Electrabel kerncentrales geslopen bleek te zijn. Formateur Leterme bevestigde vanavond aan Albert II nogmaals : "Ik bedoelde wel degelijk kernsplitsing, la scission en niet le dédoublement nucléaire".

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 19:50   #28
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
In regeringskringen heeft men iets tegen alles wat met het woord "Doel" te maken heeft denk ik....
Het dorp weg, de kerncentrales weg....
En toch moeten die ook een DOEL hebben he

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2007, 20:31   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Triestige zaak.

Excuseer, een vluggertje Wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bradwell_Power_Station
http://en.wikipedia.org/wiki/Hinkley..._power_station
http://en.wikipedia.org/wiki/Sizewell_A

40 jaar is blijkbaar geen probleem met de 2de generatie Magnox reactoren.

En eens een ander voorbeeldje aan te halen, eentje die al volledig is afgebroken, in die vuile Kyoto verkrachter de VS
http://en.wikipedia.org/wiki/Connecticut_Yankee
Oud 3 augustus 2007, 08:59   #30
De Sponkmeester
Burger

De Sponkmeester's schermafbeelding

Standaard

Er is maar een alternatief voor kernenergie: Allemaal als holbewoners gaan leven.
Aangezien ik(en de meeste kiezers met mij) daar geen zin in hebben, is de afschaffing van de uitstap een goeie zaak. Spijtig genoeg gaan de Rooms-Blauwe onderhandelaars niet ver genoeg.
De Sponkmeester is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 10:03   #31
Blackwidow
Schepen

Standaard

Ben blij dat er eindelijke met gezond verstand nagedacht wordt over de energieproblematiek. Sluiten van alle kerncentrales zou een prijsverhoging teweegbrengen van x2 tot x3 met de huidige prijzen. Heel sociaal zou ik dit niet kunnen noemen (want iedereen heeft energie nodig). Tot op heden zijn er nog niet genoeg alternatieven. Er moet continu gezocht worden naar andere energiebronnen, maar kernenergie verbannen is te zot voor woorden. HET alternatief is kernfusie en indien men kernenergie zou laten verdwijnen, kan er ook geen onderzoek gedaan worden naar kernfusie. Nu al zijn er nagenoeg geen studenten meer in België die gaan voor ingenieur kernenergie...
Blackwidow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 10:28   #32
Tavek
Banneling

Standaard

Iemand er ooit aan gedacht dat energie wel eens 2 tot 3 keer zoveel HOORT te kosten ? Zeker als je kijkt naar de lange termijn impact.

Daarom alweer: buiten alternatieve energiebronnen moet ook aan een mateging van het verbruik worden gewerkt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 10:30   #33
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Zeer goede zaak dat ze open blijven; was trouwens onvoorkomelijk. Maar nu verwacht ik wel dat de Belgische staat efkes aan de kassa gaat trekken bij suez he want die gaan met de centen lopen weeral en dat moet eens gedaan zijn die communistische praktijken van overheidsinstellingen verkopen voor een habbekrats en ze oppoetsen tot miljardengiganten.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 10:33   #34
largo_w

Standaard

Citaat:
Iemand er ooit aan gedacht dat energie wel eens 2 tot 3 keer zoveel HOORT te kosten ?
euhm...nee want dat is nonsense!
Energie hoort bijna niks meer te kosten met de bestaande technologiën.
Wat wel kan zijn is dat externaliteit in de prijs worden genomen, en dat bedoel je denk ik, en dan kan het wat meer kosten. Maar die bijkomende prijs hoort dan ook niet toe aan de leveranciers maar aan de samenleving!
Oud 3 augustus 2007, 10:51   #35
Michi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Iemand er ooit aan gedacht dat energie wel eens 2 tot 3 keer zoveel HOORT te kosten ? Zeker als je kijkt naar de lange termijn impact.

Daarom alweer: buiten alternatieve energiebronnen moet ook aan een mateging van het verbruik worden gewerkt.
Wat denkt u dat er gebeurt met de concurrentiepositie van de Belgische bedrijven bij een dergelijke prijsstijging ?
Michi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 11:07   #36
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
strikt genomen dienen die zelfs niet vervangen te worden door kernreactoren. Die kunnen eenvoudig genoeg door een centrale op biomassa vervangen worden. Er is momenteel zelfs een plan van een producent om in Limburg zo een centrale te laten bouwen die drie maal zo groot is als Doel I.
Ik dacht dat E.on idd zoiets van plan was
Oud 3 augustus 2007, 11:27   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:

Al eens gedacht dat meer dan de helft dat we betalen aan de energieleveranciers eigenlijk rechtstreeks naar de staat vloeit?

Ik ben er steeds sterker over aan het denken van onafhankelijk van het net te willen gaan. Misschien is het kleinschalig maken van electriciteit duurder dan het grootschalig produceren. Maar op zijn minst trek ik dat dood gewicht van onze politici niet mee. Dat zou ruimschoots moeten compenseren.

En matigen? Hoe? Al de apparaten in huis zijn A+. Spaarlampen overal. Verwarming en koken gaat op gas. Isolatie komt zo stilaan mijn oren uit, maar gaat toch nog verbeterd worden.

Et Tu Brutus?
Oud 3 augustus 2007, 16:19   #38
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Et Tu Brutus?
brutE
ramen en deuren open verwarming op volle toeren
Oud 3 augustus 2007, 16:40   #39
VVouter
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow Bekijk bericht
Ben blij dat er eindelijke met gezond verstand nagedacht wordt over de energieproblematiek. Sluiten van alle kerncentrales zou een prijsverhoging teweegbrengen van x2 tot x3 met de huidige prijzen. Heel sociaal zou ik dit niet kunnen noemen (want iedereen heeft energie nodig). Tot op heden zijn er nog niet genoeg alternatieven. Er moet continu gezocht worden naar andere energiebronnen, maar kernenergie verbannen is te zot voor woorden. HET alternatief is kernfusie en indien men kernenergie zou laten verdwijnen, kan er ook geen onderzoek gedaan worden naar kernfusie. Nu al zijn er nagenoeg geen studenten meer in België die gaan voor ingenieur kernenergie...
Prijsverhoging van x2/x3. Kan goed zijn, maar heb je je al eens afgevraagd hoeveel mensen je te werk kan stellen in kerncentrales en hoeveel je er tewerk kan stellen in bijvoorbeeld de windmolenenergiesector. Uiteindelijk kan dat enkel maar ten goede komen van het land. Maar voor electrabel is kernenergie idd de ideale manier om massawinsten te blijven maken.

Met kernfusie zijn ze al 30 jaar bezig. Blijkt nu dat waterstof toch niet de ideale brandstof is, maar een of andere helium-stof. Het fijne weet ik daar ook niet van, maar op aarde kwam het amper voor. Op de maan wel. Je kan zeggen, laten we de maan dan maar koloniseren. Maar volgens mij gaan we dan gewoon nog afhankelijker worden van Amerika.

Een mentaliteitsverandering is idd ook nodig. En nog betere technologie voor de huizen zelf. Zie naar isolatie, de gemiddelde dikte is 5cm. In Europa zitten we daar bij de laagste waarden. Of het subsideren van zonnepanelen en zo heb je nog wel goede ideeën.

Een passief huis, das voor mij de toekomst!

Laatst gewijzigd door VVouter : 3 augustus 2007 om 16:44.
VVouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 16:53   #40
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Niet echt. Ook uranium is een eindige bron.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 3 augustus 2007 om 16:54.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be