Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2007, 22:34   #21
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Unitarisme is iets wat nu compleet is uitgesloten, er zijn nauwelijks aanhangers en de grote partijen wensen het niet.
Uiteraard willen de grote partijen het niet: het zou hun postjes kunnen kosten....

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 22:34   #22
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janPieter Bekijk bericht
Mijnheer Van Nespen U staat met uw mening helemaal niet alleen.
Er zijn veel nederlandstalige belgen die denken zoals U.
Fijn om te weten. Ik zie U op 18 november in Brussel?

Oud 6 november 2007, 23:12   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Ha ja... Madame Non, zeker?
Zou jij een huwelijk aangaan met een partner die U met dictaten overlaadt? Ikke althans nie... Daarom begrijp ik ook dat zij niet in een regering wil stappen die bol staat van de Vlaamse dictaten die ze zomaar dienen te slikken.

Uiteraard sta ik met die mening in Vlaanderen in een minderheidspositie, want in het sterkste kamp vindt men het normaal om de zwakkere te trakteren op dictaten... Wel, mij niet gezien, hoor!
Het zijn nochtans die 'zwakkeren' die beletten dat het parlement zijn werk doet. DAT is een dictaat.
Oud 6 november 2007, 23:16   #24
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het zijn nochtans die 'zwakkeren' die beletten dat het parlement zijn werk doet. DAT is een dictaat.
Dus eenzijdig een dictaat door parlementaire middelen doordrukken, dat is gelegitimeerd? Ik zou ook de regeringsonderhandelingen opblazen, moest ik hen zijn...
Dat is, volgens mij, ook hun goed recht, niet?

Oud 6 november 2007, 23:17   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zover ik weet zijn het de 'sterken' die dit zichzelf opleggen, om allerlei redenen. Niemand verbiedt het parlement zijn werk doen. Ze verbieden het enkel zichzelf.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2007, 23:18   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus eenzijdig een dictaat door parlementaire middelen doordrukken, dat is gelegitimeerd? Ik zou ook de regeringsonderhandelingen opblazen, moest ik hen zijn...
Dat is, volgens mij, ook hun goed recht, niet?
Wat is dan volgens jou democratie als de meerderheid niet meer mag spreken?
Oud 6 november 2007, 23:20   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Zover ik weet zijn het de 'sterken' die dit zichzelf opleggen, om allerlei redenen. Niemand verbiedt het parlement zijn werk doen. Ze verbieden het enkel zichzelf.
Het is nochtans openlijk gezegd dat het de partij van De Crem was die hem opdracht gaf de stemming te beletten.
Ga dus elders leugens verkopen.
Oud 6 november 2007, 23:21   #28
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat is dan volgens jou democratie als de meerderheid niet meer mag spreken?
Democratie in Belgie is vooral een compromis vinden tussen drie gemeenschappen. Dat is het al jaren...

Oud 6 november 2007, 23:40   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Democratie in Belgie is vooral een compromis vinden tussen drie gemeenschappen. Dat is het al jaren...
Juist...

Maar omdat het al 177 jaar duurt is het nog geen democratie. In een democratie die naam waard vertegenwoordigt het parlement het volk. Overal ter wereld gaat het zo behalve in Belgique. Daar moet de Vlaamse meerderheid buiten het parlement buigen voor de Franstalige minderheid.

Kortaf gezegd:
In alle parlementen ter wereld wordt elke dag meerderheid tegen minderheid gestemd. De meerderheid betaalt daar nooit een prijs voor.
Je belazert de boel.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 6 november 2007 om 23:43.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 00:00   #30
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist...

Maar omdat het al 177 jaar duurt is het nog geen democratie. In een democratie die naam waard vertegenwoordigt het parlement het volk. Overal ter wereld gaat het zo behalve in Belgique. Daar moet de Vlaamse meerderheid buiten het parlement buigen voor de Franstalige minderheid.

Kortaf gezegd:
In alle parlementen ter wereld wordt elke dag meerderheid tegen minderheid gestemd. De meerderheid betaalt daar nooit een prijs voor.
Je belazert de boel.
Toch niet.
België, met of tegen uw goesting heeft steeds bestaan dank zij het compromis. Anders was Vlaanderen al lang franstalig geweest...
Ik denk dat die cultuur van compromissen maken in ons land de enige juiste is...
U blijkbaar niet?

Oud 7 november 2007, 00:19   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch niet.
België, met of tegen uw goesting heeft steeds bestaan dank zij het compromis. Anders was Vlaanderen al lang franstalig geweest...
Ik denk dat die cultuur van compromissen maken in ons land de enige juiste is...
U blijkbaar niet?
LOL!

Dat Belgique niet totaal verfranst is heeft NIETS met compromissen te maken maar met het verzet van de Vlamingen.

Ik blijf er bovendien bij dat in alle parlementen ter wereld elke dag meerderheid tegen minderheid gestemd wordt. De meerderheid betaalt daar nooit een prijs voor.
In Belgique hebben de Vlamingen nooit anders dan de hondenbrokken peperduur moeten betalen die ze kregen toegeworpen door de Franstaligen.
Oud 7 november 2007, 00:24   #32
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
LOL!

Dat Belgique niet totaal verfranst is heeft NIETS met compromissen te maken maar met het verzet van de Vlamingen.

In Belgique hebben de Vlamingen nooit anders dan de hondenbrokken peperduur moeten betalen die ze kregen toegeworpen door de Franstaligen.
Hmm... Daarom dat je nu Nederlands kan praten in Vlaanderen? Moest het aan een aantal franstaligen uit de 19de eeuw hebben gelegen, dan was het niet waar geweest. Maar gelukkig was het compromis daar om uw vege Vlaamse lijf te redden. Dus nu niet in de slachtofferrol kruipen: dat zou hypocriet en ridicuul zijn, hoor. Zeker als excuus voor het gedrag van de huidige Vlaams-nationalisten!

Oud 7 november 2007, 00:36   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm... Daarom dat je nu Nederlands kan praten in Vlaanderen? Moest het aan een aantal franstaligen uit de 19de eeuw hebben gelegen, dan was het niet waar geweest. Maar gelukkig was het compromis daar om uw vege Vlaamse lijf te redden. Dus nu niet in de slachtofferrol kruipen: dat zou hypocriet en ridicuul zijn, hoor. Zeker als excuus voor het gedrag van de huidige Vlaams-nationalisten!
Als het aan de Belgische compromiscultuur gelegen had w�*ren we vandaag ook allemaal verfranst. Daar hebben 'grote' Belgische staatslieden en kardinaals geen twijfel over laten bestaan. Als ze daar niet in geslaagd zijn is dat uitsluitend te danken aan de letterlijke gevechten die de Vlamingen daarvoor hebben uitgevochten. Daarzonder zou Belgique zeker de verfransingspolitiek op dezelfde wijze hebben verdergezet als dit vandaag nog altijd gebeurt in Wallonië, Brussel én de Vlaamse rand. Een compromis hoeft niet met hetzelfde geweld te worden afgedwongen als het Belgisch separatisme dat deed, of zoals dat gebeurde voor nederlandstalige universiteiten. Over een nederlandstalige grondwet, nederlandstalige rechters, officieren, ambtenaren, ziekenhuispersoneel, hulpdiensten, politie, brandweer, en godbetert een nederlandstalig vorstenhuis, zullen we maar zedig zwijgen.
Oud 7 november 2007, 00:47   #34
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als het aan de Belgische compromiscultuur gelegen had w�*ren we vandaag ook allemaal verfranst. Daar hebben 'grote' Belgische staatslieden en kardinaals geen twijfel over laten bestaan. Als ze daar niet in geslaagd zijn is dat uitsluitend te danken aan de letterlijke gevechten die de Vlamingen daarvoor hebben uitgevochten. Daarzonder zou Belgique zeker de verfransingspolitiek op dezelfde wijze hebben verdergezet als dit vandaag nog altijd gebeurt in Wallonië, Brussel én de Vlaamse rand. Een compromis hoeft niet met hetzelfde geweld te worden afgedwongen als het Belgisch separatisme dat deed, of zoals dat gebeurde voor nederlandstalige universiteiten. Over een nederlandstalige grondwet, nederlandstalige rechters, officieren, ambtenaren, ziekenhuispersoneel, hulpdiensten, politie, brandweer, en godbetert een nederlandstalig vorstenhuis, zullen we maar zedig zwijgen.
Hmmm... Letterlijke gevechten zegt U? Als ik me nie vergis, waren de wetten ter bescherming en erkenning van de Nederlandse taal van omstreesk 1870. Welke gevechten waren er rond die periode? Misschien ben ik wel slecht geinformeerd daaromtrent?

Oud 7 november 2007, 01:13   #35
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
EUM... Lees ik nu juist dat je ontkent dat men geprobeerd heeft het Nederlands uit te roeien in België?

Ooit al eens een geschiedenisboek opengedaan?
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 01:14   #36
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
EUM... Lees ik nu juist dat je ontkent dat men geprobeerd heeft het Nederlands uit te roeien in België?

Ooit al eens een geschiedenisboek opengedaan?
Hij leest denk ik alleen strips...
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 01:22   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmmm... Letterlijke gevechten zegt U? Als ik me nie vergis, waren de wetten ter bescherming en erkenning van de Nederlandse taal van omstreesk 1870. Welke gevechten waren er rond die periode? Misschien ben ik wel slecht geinformeerd daaromtrent?
Et alors?

Vandaag bestaat er zelfs een grondwet die bepaalt waar de grenzen van het Vlaamse grondgebied liggen....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 7 november 2007 om 01:22.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 07:06   #38
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Et alors?

Vandaag bestaat er zelfs een grondwet die bepaalt waar de grenzen van het Vlaamse grondgebied liggen....
Ja? Staan die grenzen in de Belgische grondwet? Ik dacht dat de grondwet enkel zei dat België een federale staat was?

Oud 7 november 2007, 14:24   #39
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U gaat Vlaanderen toch nie vergelijken met Duitsland zeker? Als U denkt dat ik droom van Unitarisme, dan droomt U toch nog harder, hoor!
Dat lijkt mij ook wat ver gaan, Duitsland is namelijk een succesvolle Federale Natiestaat (een Federatie met een volk). Waar zeker nog fransfers van West naar Oost zijn en deze na verloop van tijd voor irritaties zorgden, maar deze zijn wel aan duidelijke voorwaarden gebonden (toetsingscriteria ed.) en deze zijn gepland om langzaam afgebouwd te worden.
Oud 7 november 2007, 15:24   #40
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Effe terug naar het begin van mijn thread...

BHV is in de commissie gestemd.
Het symbool is erdoor.
Nu op naar de tripartite? Of de nood-regering?

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be