Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de politie manu militari de boerenbetogingen opdoeken?
Ja 10 37,04%
Neen 14 51,85%
Mijn naam is Haas 3 11,11%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2024, 17:44   #381
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Theorie met valse cijfers:

De boeren verkopen 1 selder aan 0,3 euro, de winkel verkoopt het aan 1,3 euro.
Stel de boer heeft zijn eigen supermarkt waar hij de selder aan 0,8 euro kan verkopen.

Dan is dat toch een win win?
Welke boer verkoopt zijn producten rechtstreeks aan de supermarkten ?
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 17:52   #382
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Welke boer verkoopt zijn producten rechtstreeks aan de supermarkten ?
Dat beweer ik niet.
Ik beweer dat de boer veel meer kan vragen in zijn eigen winkels, en wij dan ook minder moeten betalen.
Dus het lijkt me goed dat de boerenbond zelf winkels opricht en die delhaize enzo laat voor wat het is.
Oud 13 februari 2024, 18:10   #383
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik niet.
Ik beweer dat de boer veel meer kan vragen in zijn eigen winkels, en wij dan ook minder moeten betalen.
Dus het lijkt me goed dat de boerenbond zelf winkels opricht en die delhaize enzo laat voor wat het is.
De paar boeren, die ik ken met een eigen verkoop zijn bio-boeren en ik kan u verzekeren de prijzen die die gasten hanteren zijn gepeperd.
Daarom ook dan enkel een paar kapitaalkrachtige bio-fanaten daar hun inkopen doen.

Tot voor een paar jaar kochten wij onze aardappelen (patatten) rechtstreeks bij een boer.
Alleen op den duur vroeg die man evenveel als bij de groentewinkel en dat voor ongewassen knollen vol met klevende aarde, die vrolijk meegewogen werd.
Toen ik hem daarover aansprak werd ik bijna letterlijk van zijn erf gesmeten.
Dag boer!
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 18:19   #384
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
De paar boeren, die ik ken met een eigen verkoop zijn bio-boeren en ik kan u verzekeren de prijzen die die gasten hanteren zijn gepeperd.
Daarom ook dan enkel een paar kapitaalkrachtige bio-fanaten daar hun inkopen doen.

Tot voor een paar jaar kochten wij onze aardappelen (patatten) rechtstreeks bij een boer.
Alleen op den duur vroeg die man evenveel als bij de groentewinkel en dat voor ongewassen knollen vol met klevende aarde, die vrolijk meegewogen werd.
Toen ik hem daarover aansprak werd ik bijna letterlijk van zijn erf gesmeten.
Dag boer!
Hoe dan ook, het is hoog tijd dat ze stoppen met iedereen te hinderen met hun zogezegde “acties”. Want uiteindelijk zijn ze minstens even erg, zo niet erger, dan de vakbonden. M. a. w. iedereen in dit vervloekte land moet gehinderd worden tot zij hun zin krijgen, ongeacht of je professioneel al of niet met de landbouwsector iets te maken hebt.
De consument kan de boeren óók kloten hoor. Het volstaat dat een grote groep mensen besluit vrijwillig maar bewust gedurende een maand bepaalde landbouwproducten niet meer te consumeren.
Oud 13 februari 2024, 18:30   #385
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Hoe dan ook, het is hoog tijd dat ze stoppen met iedereen te hinderen met hun zogezegde “acties”. Want uiteindelijk zijn ze minstens even erg, zo niet erger, dan de vakbonden. M. a. w. iedereen in dit vervloekte land moet gehinderd worden tot zij hun zin krijgen, ongeacht of je professioneel al of niet met de landbouwsector iets te maken hebt.
De consument kan de boeren óók kloten hoor. Het volstaat dat een grote groep mensen besluit vrijwillig maar bewust gedurende een maand bepaalde landbouwproducten niet meer te consumeren.
Klopt. Als iedereen begint met de wegen te blokkeren zijn we ver van huis. Anderzijds hebben die boeren precies geen gebrek aan geld en vooral tijd.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 februari 2024 om 18:31.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 18:48   #386
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat beweer ik niet.
Dan zal die boer ervaren dat men ook kosten heeft om een winkel te beheren. Als de vrouw of de dochter daar voor niets staat kan ze meer verdienen aan een job.

Mensen hebben daar ook geen tijd meer voor. In de supermarkt is men binnen de 10?*15 minuten buiten en heeft men alles gekocht wat men nodig heeft. De tijd van naar de bakker en dan naar de beenhouwer en dan naar de groentenwinkel en tenslotte naar de kruidenier te gaan is reeds decennia voorbij.

Ik kan tot op een zeker punt hun problemen begrijpen maar als ze daarvoor het land platleggen en de mensen economisch kloten en blokkeren is er maar weinig sympathie meer.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 18:57   #387
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Denk dat ik binnenkort eens de toegang tot enkele boerderijen ga blokkeren. Wie doet er mee?
Ik denk dat ge rap een riek onder uw neus gaat krijgen. Of een tractor die uw blokkade komt ‘opruimen’.
Oud 13 februari 2024, 19:02   #388
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe dan ook, het is hoog tijd dat ze stoppen met iedereen te hinderen met hun zogezegde “acties”. ...
Integendeel. Ze moeten doorgaan.

Bij onze noorderburen hebben ze meer dan een jaar keihard gedemonstreerd en hebben het politieke landschap compleet veranderd.

Citaat:
M. a. w. iedereen in dit vervloekte land moet gehinderd worden tot zij hun zin krijgen,
Die hinder is nu net de essentie van effectieve druk. Zo werkt het met stakingen ook.

Citaat:
Mensen stoppen niet met eten. Buiten dat bewijzen omringende landen dat de sympathie van de burgers voor boeren veel groter is dan de sympathie voor de machthebbers.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 19:26   #389
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Die acties zijn deel van de prijszetting he. Dat maakt deel uit van de concurrentiele gevechten op de vrije markt. Anders zouden ze dat niet doen. Het feit dat ze die acties MOETEN doen om in de markt hun marktaandeel te houden of er bij te winnen is juist deel van de marktmechanismen van prijszetting.
Dat is toch nonsens, op die manier kan de boer het gratis geven, en het zal nog te duur zijn, gewoon omdat ze dan ergens een product in de kijker zetten, en er 2+2 gratis doen.
Je hebt als supermarkt dus een marge, maar je gaat die gaan benutten om onmogelijke promoties te geven, om toch maar te concurreren met andere supermarkten.
En dat ga je dan compenseren door meer marge te pakken op andere producten?
Je zou ook kunnen een krantenwinkeltje uitbaten en iedere week een auto weggeven, en dan zeggen dat je kranten spotgoedkoop moet kunnen aankopen, want je hebt geen marge...
Natuurlijk heb je nauwelijks marge als je zo'n beleid voert.

Citaat:
Het zijn juist voornamelijk boerenproducten die nu al bijna met verlies verkocht worden, want mensen moeten eten, dus komen ze voor die dingen naar uw winkel. En dan kopen ze dure andere spullen.
Goh, men doet dat op één product, maar de rest betaal je dan weer dubbel dik.

Citaat:
Zoals ik al zegde, de marges op al die boerenbrol zijn flinterdun.
Juist niet, hee.
Je moet die promoties zien als een vorm van reclame.
De consument eist niet dat die promoties gevoerd worden.
Het klopt ook niet dat al die landbouwproducten spotgoedkoop zijn, men doet het op een paar producten om mensen te lokken.
Dus er is wel marge, maar ze wordt slecht besteed.

Citaat:
Het is niet daarop dat winkels hun inkomen halen he. Je merkt dat aan "alternatieve" verdeel pogingen die ook niet onder de marktprijs kunnen. DAT was de essentie van mijn argument: als die marges zo enorm zijn, is de opportuniteit om U rijk mee te maken door gans de markt binnen te doen met redelijker marges zodanig groot dat het waanzinnig is dat zoiets niet gebeurt...
Maar die redenering klopt niet.
Als jij 2+2 gratis kunt doen, dan had je dus wel marge, maar je beslist zelf van ze op dat specifiek product te verkwanselen.
Dat is jouw beslissing als supermarkt, daar moet je de boeren de rekening niet voor presenteren.
Oud 13 februari 2024, 19:31   #390
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de consument iedere week 1 kilo kip koopt aan 10 euro en als er 1 keer per 4 weken een korting is van 20%, dan betaalt de consument 38 euro per maand voor zijn kip.
Maar die 'korting' wordt gecompenseerd door weer andere producten duurder te maken.
Bovendien koopt niet iedereen kip.
Als de supermarkt beslist heeft om nu een promo voor varkensvlees te doen, en ik koop op dat moment kip, dan heb ik daar niets aan.
Maar door het feit dat ze op één product korting geven, en dat compenseren door andere producten duurder te verkopen, loop ik kans dat ik juist meer betaal.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de acties wegvallen dan betaalt hij 40 euro. Hoe kan je dan gaan beweren dat de prijs niet doorgerekend wordt aan de consument. Natuurlijk wordt die doorgerekend. De marges zijn immers flinterdun...
Dat laatste is gewoon niet waar.
Met flinterdunne marges kun je geen 2+2 gratis doen.
Bovendien, als ik 2+2 gratis krijg moet ik al zien dat ik dat op krijg voor het bedert, of ik moet beginnen invriezen.
Oud 13 februari 2024, 20:27   #391
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je brengt de supermarktketens en de havenbedrijven hiermee op ideeën.

Een paar rottweilers op die heren op hun tractor afsturen. Misschien is dat efficiënter dan een eenzijdig verzoekschrift bij de rechtbank.

Van nature is een boer een zaag. Het is te nat of te droog of hij verdient te weinig. Niemand verplicht hem die job te doen. Als het zo slecht is kan hij ook aan de band van Volvo (sorry Geely) gaan staan.
Er kunnen onderhandelingen gevoerd worden maar niet onder dreiging van de economie plat te leggen. Dan kunnen ze hun rapen in hun eigen kont steken.
Oud 13 februari 2024, 21:06   #392
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Van nature is een boer een zaag. Het is te nat of te droog of hij verdient te weinig. Niemand verplicht hem die job te doen. Als het zo slecht is kan hij ook aan de band van Volvo (sorry Geely) gaan staan.
Er kunnen onderhandelingen gevoerd worden maar niet onder dreiging van de economie plat te leggen. Dan kunnen ze hun rapen in hun eigen kont steken.
Als ze met ‘onderhandelen’ bedoelen dat ze alles moeten krijgen wat ze vragen dan zijn ze zeer pedant.
En meer bepaald de prijs die ze ‘maar’ krijgen, dat is ook hun eigen schuld. Ze moeten daar maar eens gaan samenwerken en een front vormen tegen de supermarkten.
Oud 13 februari 2024, 21:15   #393
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De ganse dag andere mensen die proberen te werken gaan kloten,nu weer bij Antwerpen...

Dat maakt de ganse aktie van nul en generlei waarde.
De akkerboeren hebben rond deze tijd even tijd om te gaan betogen.Straks moet het land voorbereid en ingezaaid worden.Misschien kunnen wij even ervoor zorgen dat ze niet op hun land geraken en eerst namens ons lagere prijzen eisen voor voedsel.Kunnen zij even gaan praten met de distributiesector en de politiek namens ons,werkende mensen?

Laatst gewijzigd door kelt : 13 februari 2024 om 21:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 21:25   #394
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ze met ‘onderhandelen’ bedoelen dat ze alles moeten krijgen wat ze vragen dan zijn ze zeer pedant.
En meer bepaald de prijs die ze ‘maar’ krijgen, dat is ook hun eigen schuld. Ze moeten daar maar eens gaan samenwerken en een front vormen tegen de supermarkten.
Ik denk niet dat de supermarkten de vijand zijn. Het is gewoon een concurrentie strijd. Buitenland is nu eenmaal goedkoper voor veel producten. Anderzijds te zien aan de glimmende tractor mastodonten waarmee ze de wegen blokkeren gaat het zo slecht niet met de boeren.
Oud 13 februari 2024, 21:34   #395
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal die boer ervaren dat men ook kosten heeft om een winkel te beheren. Als de vrouw of de dochter daar voor niets staat kan ze meer verdienen aan een job.

Mensen hebben daar ook geen tijd meer voor. In de supermarkt is men binnen de 10?*15 minuten buiten en heeft men alles gekocht wat men nodig heeft. De tijd van naar de bakker en dan naar de beenhouwer en dan naar de groentenwinkel en tenslotte naar de kruidenier te gaan is reeds decennia voorbij.

Ik kan tot op een zeker punt hun problemen begrijpen maar als ze daarvoor het land platleggen en de mensen economisch kloten en blokkeren is er maar weinig sympathie meer.
OK.
Wat kunnen ze anders doen om aandacht te krijgen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2024, 21:36   #396
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Integendeel. Ze moeten doorgaan.

Bij onze noorderburen hebben ze meer dan een jaar keihard gedemonstreerd en hebben het politieke landschap compleet veranderd.

Die hinder is nu net de essentie van effectieve druk. Zo werkt het met stakingen ook.

Mensen stoppen niet met eten. Buiten dat bewijzen omringende landen dat de sympathie van de burgers voor boeren veel groter is dan de sympathie voor de machthebbers.

Een dikke 2 !
Oud 13 februari 2024, 21:40   #397
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Samenwerken: solidair zijn met elkaar.
Dat doen ze nu.
En 't is alweer niet wel.
Oud 13 februari 2024, 21:41   #398
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat de supermarkten de vijand zijn. Het is gewoon een concurrentie strijd. Buitenland is nu eenmaal goedkoper voor veel producten. Anderzijds te zien aan de glimmende tractor mastodonten waarmee ze de wegen blokkeren gaat het zo slecht niet met de boeren.
Dat weet ik nog niet: hoeveel moeten ze nog afbetalen voor die traktoren ?
Oud 13 februari 2024, 22:15   #399
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat weet ik nog niet: hoeveel moeten ze nog afbetalen voor die traktoren ?
En ook, het is werkmateriaal.
Men doet zo precies alsof je dat kunt vergelijken met een dikke BMW kopen.
Oud 14 februari 2024, 06:22   #400
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Is genocide misschien nog een idee?
Dat is ALTIJD een idee !

Maar we zijn hier met eigen volk bezig, dus opletten...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be