Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2004, 17:57   #401
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Ik vraag me trouwens ten andere af of die flyer niet voor heel Brussel en omstreken dezelfde was. Wat verlangen de flaminganten dan, dat er speciaal voor hun een aparte folder gedrukt wordt waar hetzelfde op staat als op de tweetalige, maar dan zonder Frans?
Eh, ik heb begrepen dat die folder niets van doen had met Brussel.
Ik denk dat je de ligging van Jette en Meise toch wel kent. Dat zijn gemeenten die binnen de grote ring rond Brussel liggen. Het is dan toch niet onbegrijpelijk dat een vzw die zich daar bevind en zoveel mogelijk mensen wil bedienen, de twee talen hanteert?
Oud 31 januari 2004, 18:02   #402
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik denk dat je de ligging van Jette en Meise toch wel kent. Dat zijn gemeenten die binnen de grote ring rond Brussel liggen.
Volgens mijn atlas ligt Meise helemaal niet binnen de grote ring rond Brussel, maar misschien heb jij in Florida een betere kijk op de zaak?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 18:04   #403
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Dat klopt, er zouden op de spoedgevallen tweetaligen moeten werken in het Brusselse, net zoals een vzw uit Jette tweetalige folders verspreid in het Brusselse; waarvan Meise deel uitmaakt.
Als het nu zo'n onzinnige discussie is, waarom kom je dan steeds met van die onzinnige argumenten? Brussel is tweetalig, Meise eentalig Nederlands, zo moeilijk is dat verschil toch niet of wel?
Ten eerste, zelfs als Meise voor 100% uit Vlamingen zou bestaan, dan kregen die nog altijd allemaal een foldertje in hun bus in hun eigen taal.

Ten tweede is er nog het logische werkingsaspect van een vzw die binnen het Brusselse gebied actief is. Je drukt een folderke en maakt dat in de twee talen die in het gebied gesproken worden, en verdeelt dan dat folderke. Ge maakt niet drie folderkes om dan naargelang de postcode te gaan bepalen waar welk folderke naartoe gestuurd wordt.

Ten derde is Meise, als Brusselse randgemeente, slechts op papier eentalig Nederlands, in realiteit wonen in Meise veel Franstaligen.
Oud 31 januari 2004, 18:06   #404
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Maar ze pr�*�*tte geen Nederlands! Trouwens, ge hebt mijn berichten niet goed gelezen, denk ik. Dit is onzin en zever. Belachelijk. Ik heb met geen woord gerept over Franstaligen die onder elkaar Frans spreken. Daar g�*�*t het hier niet over. Dit is volledig off topic en heeft niets, maar dan ook niets met de discussie te maken.
Toch wel, het gaat hier namelijk om een vzw die Nederlandstaligen in het Nederlands bedient, maar ook Franstaligen in het Frans. Waarom zou je als Vlaming wensen dat een Franstalige niet in het Frans bediend wordt als jij in het Nederlands bediend wordt?
Omdat die Franstaligen ervoor KOZEN om in Vlaanderen te komen wonen. Dimitri heeft dat hier dagen geleden al uitgelegd. Als ze persé in het Frans bediend willen worden, moeten ze niet naar Vlaanderen komen. Punt uit. Als ik een folder in 't Nederlands wil krijgen, dan moet ik ook niet naar Wallonië trekken. Men heeft nog voorgesteld om Wallonië tweetalig Frans/Nederlands te maken de Walen hebben dat GEWEIGERD. Van Der Biest, Oncelinx en Van Kouwenberge hun families zijn naar Wallonië verhuisd. De Walen hebben nooit een folder in 't Nederlands opgestuurd. Uw hypocritie is dwaas en onnozel. Als die Walen dat dan toch willen, dat ze dan eens beginnen met 't goede voorbeeld te geven. Waarom zouden wij Vlamingen tweetalige folders moeten versturen als Oncelinx, Van Der Biest en Van Kouwenberge hun families nooit 'n tweetalige folder gekregen hebben in Wallonië? Nogmaals een onvervalst staaltje van racisme. Als ze in de rand tweetaligheid willen, dat ze dan beginnen met tweetaligheid voor de Vlamingen die in Wallonië wonen. Maar nee, ze spuiten liever haat en verwijten naar de Vlamingen dan een tweetalige folder te sturen naar de Vlamingen in Wallonië.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 18:07   #405
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

60 % van de Belgen is Vlaming. I rest my case.
En in die 40% zit al tientallen jaren geen enkele mens die capabel is om 1e minister te worden? Ik zou met veel plezier op de meest capabele stemmen, en zijn moedertaal verandert daar niets aan. Misschien te logisch?
Trek uw trotogen op. Lees wat dat er staat. In mijn ander bericht heb ik gezegd NIET NOODZAKELIJK!!!

Ten tweede, dit ging hier over discriminatie, niet over logica.
Oud 31 januari 2004, 18:07   #406
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je de ligging van Jette en Meise toch wel kent. Dat zijn gemeenten die binnen de grote ring rond Brussel liggen.
Volgens mijn atlas ligt Meise helemaal niet binnen de grote ring rond Brussel, maar misschien heb jij in Florida een betere kijk op de zaak?
Je hebt gelijk, het ligt er vlak buiten. Voor mij is Meise gewoon het eerste dat ge tegenkomt als ge vanuit Brussel 3 km te ver rijdt als ge naar den Heizel wilt gaan.

Verandert niets aan de argumentatie.
Oud 31 januari 2004, 18:11   #407
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ten eerste, zelfs als Meise voor 100% uit Vlamingen zou bestaan, dan kregen die nog altijd allemaal een foldertje in hun bus in hun eigen taal.
Klopt.
Citaat:
Ten tweede is er nog het logische werkingsaspect van een vzw die binnen het Brusselse gebied actief is. Je drukt een folderke en maakt dat in de twee talen die in het gebied gesproken worden, en verdeelt dan dat folderke. Ge maakt niet drie folderkes om dan naargelang de postcode te gaan bepalen waar welk folderke naartoe gestuurd wordt.
Twee folders was al genoeg geweest: een tweetalige voor Brussel en een eentalige voor Vlaanderen. Ik snap trouwens sowieso niet waarom de ene gemeente adverteert in de andere gemeente (bestaan er geen huis-aan-huiskrantjes waar ze een aankondiging voor die jaarmarkt in kunnen zetten?), maar goed.
Citaat:
Ten derde is Meise, als Brusselse randgemeente, slechts op papier eentalig Nederlands, in realiteit wonen in Meise veel Franstaligen.
De Franstalige partij haalde er in 2000 nog geen 6% van de stemmen en daarmee geen enkele zetel, dus dat valt wel mee.
Oud 31 januari 2004, 18:16   #408
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Toch wel, het gaat hier namelijk om een vzw die Nederlandstaligen in het Nederlands bedient, maar ook Franstaligen in het Frans. Waarom zou je als Vlaming wensen dat een Franstalige niet in het Frans bediend wordt als jij in het Nederlands bediend wordt?
Omdat die Franstaligen ervoor KOZEN om in Vlaanderen te komen wonen. Dimitri heeft dat hier dagen geleden al uitgelegd. Als ze persé in het Frans bediend willen worden, moeten ze niet naar Vlaanderen komen. Punt uit. Als ik een folder in 't Nederlands wil krijgen, dan moet ik ook niet naar Wallonië trekken. Men heeft nog voorgesteld om Wallonië tweetalig Frans/Nederlands te maken de Walen hebben dat GEWEIGERD. Van Der Biest, Oncelinx en Van Kouwenberge hun families zijn naar Wallonië verhuisd. De Walen hebben nooit een folder in 't Nederlands opgestuurd. Uw hypocritie is dwaas en onnozel. Als die Walen dat dan toch willen, dat ze dan eens beginnen met 't goede voorbeeld te geven. Waarom zouden wij Vlamingen tweetalige folders moeten versturen als Oncelinx, Van Der Biest en Van Kouwenberge hun families nooit 'n tweetalige folder gekregen hebben in Wallonië? Nogmaals een onvervalst staaltje van racisme. Als ze in de rand tweetaligheid willen, dat ze dan beginnen met tweetaligheid voor de Vlamingen die in Wallonië wonen. Maar nee, ze spuiten liever haat en verwijten naar de Vlamingen dan een tweetalige folder te sturen naar de Vlamingen in Wallonië.
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat er tweetalige folders in Wallonie worden verdeeld. Dezelfde argumentatie gaat daar op. Wat het meeste zin heeft is om de talen te gebruiken die in de regio gehanteert worden. Dat heeft niet veel met aardrijkskunde te maken, dan wel met taalgebruik van de bevolking.

In Florida, dichter bij huis, zijn er veel Spaanstaligen uit Zuid Amerika. In Miami zijn er delen van de stad waar Spaans de voertaal is. Denk je dat daar iemand problemen van maakt? We gebruiken gewoon de taal van de bevolking, en als dat twee talen zijn, dan gebruiken we beide talen.

Makes sense now, doesn't it?
Oud 31 januari 2004, 18:16   #409
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Filosoof, dat zou er nog aan mankeren dat er in Vlaanderen geen Nederlandstalige folders meer zijn. Dat is puur imperialisme. Stel u voor dat de Amerikanen Irak Engelstalig maken. Ik snap niet wat u bezielt om u zo belachelijk te maken en uzelf zo te verlagen tot dergelijke idiote en racistische uitspraken. Ik walg van uw racisme en Vlamingenhaat.
Citaat:
dat er in Vlaanderen geen Nederlandstalige folders meer zijn
Waar schreef ik dat?

racisme? sinds wanneer zijn Vlamingen een ras? ( voor mij bestaant er maar één ras: het ras Mens
Vlamingenhaat? Absoluut niet ! Flaminganten , d�*t is wat anders!!
Een tijdje geleden zijn die voetbalhooligans veroordeeld wegens RACISME omdat RACISTSICH geweest waren tegen TURKSE voetbalfans. En Turken zijn geen ander ras dan Belgen.

Dat ge als Vlaming in Vlaanderen vraagt dat uw Franstalige buur Nederlands leert is maar normaal. Daarom ben je niet noodzakelijk een flamingant. Over flaminganten gaat het hier bijgevolg niet.
Oud 31 januari 2004, 18:20   #410
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Klopt.
Citaat:
Twee folders was al genoeg geweest: een tweetalige voor Brussel en een eentalige voor Vlaanderen. Ik snap trouwens sowieso niet waarom de ene gemeente adverteert in de andere gemeente (bestaan er geen huis-aan-huiskrantjes waar ze een aankondiging voor die jaarmarkt in kunnen zetten?), maar goed.
Citaat:
De Franstalige partij haalde er in 2000 nog geen 6% van de stemmen en daarmee geen enkele zetel, dus dat valt wel mee.
1) Goed zo, dus je werd als Vlaming in het Nederlands bediend. Meer moet dat niet zijn.
2) Waarom zou je twee folders maken als je met 1 folder beide taalgroepen kunt bereiken? Het mag dan al de wet zijn, it makes no sense at all.
3) 6% van de inwoners van Meise. Dat lijkt me al een mooi potentieel aan bezoekers.
Oud 31 januari 2004, 18:22   #411
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat er tweetalige folders in Wallonie worden verdeeld. Dezelfde argumentatie gaat daar op. Wat het meeste zin heeft is om de talen te gebruiken die in de regio gehanteert worden. Dat heeft niet veel met aardrijkskunde te maken, dan wel met taalgebruik van de bevolking.

In Florida, dichter bij huis, zijn er veel Spaanstaligen uit Zuid Amerika. In Miami zijn er delen van de stad waar Spaans de voertaal is. Denk je dat daar iemand problemen van maakt? We gebruiken gewoon de taal van de bevolking, en als dat twee talen zijn, dan gebruiken we beide talen.

Makes sense now, doesn't it?

Dat is 't nu juist. De Walen willen dat niet. Ze doen dat niet. En wat betreft de V.S.: Daar zijn wel degelijk mensen die van het Engels de officiële taal willen maken. Wat ge hier zegt over Florida is waar. Ik weet het. Ik heb me echter laten vertellen dat die Latino's daar wél Engels leren. Maar ja, dat is gewoon iemand op internet die dat gezegd heeft. Ik merkte op dat delen van de V.S. aan het verspaansen zijn en die mens sprak dat min of meer tegen. Maar ja, dat is Amerika. Ik kan mij daar niet in mengen. Het is een binnenlandse aangelegenheid. Ik ben Flahout niet. Als die Amerikanen nu liever Spaans spreken, dan is dat zo. Als die Brusselaars liever Frans spreken, dan is dat zo. Ik moet dat dan maar aanvaarden, hee? Als sommige nestbevuilende Vlamingen liever Frans spreken, dan is dat zo. Ik vind wel dat Brussel alleen maar de hoofdstad van België kan zijn als het tweetalig Frans/Nederlands is.
Oud 31 januari 2004, 18:48   #412
Dimitri

Standaard

Citaat:
1) Goed zo, dus je werd als Vlaming in het Nederlands bediend. Meer moet dat niet zijn.
2) Waarom zou je twee folders maken als je met 1 folder beide taalgroepen kunt bereiken? Het mag dan al de wet zijn, it makes no sense at all.
Toch wel, want overheden dienen zich aan de wet te houden. Het is dus of een apart Nederlandstalig foldertje maken of helemaal geen foldertjes uitdelen in Vlaanderen. Gewoon eentalige advertenties plaatsen had ook best gekund. Veel goedkoper en je bereikt er evenveel mensen mee.
Citaat:
3) 6% van de inwoners van Meise. Dat lijkt me al een mooi potentieel aan bezoekers.
Een potentieel dat je net zo goed kunt bereiken in het Nederlands.
Oud 31 januari 2004, 19:16   #413
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Toch wel, want overheden dienen zich aan de wet te houden. Het is dus of een apart Nederlandstalig foldertje maken of helemaal geen foldertjes uitdelen in Vlaanderen. Gewoon eentalige advertenties plaatsen had ook best gekund. Veel goedkoper en je bereikt er evenveel mensen mee.
Citaat:
Een potentieel dat je net zo goed kunt bereiken in het Nederlands.
De wet is de wet, daarom is die nog niet juist. Of bent u akkoord met het federaal model van Belgie? Om zo maar een voorbeeld te nemen.

De keuze van een folder over een advertentie is een marketingbeslissing die niets met de zaak te maken heeft.

Zoals Jan VDB zelf aangaf is het beleefd om mensen aan te spreken in de eigen taal. Ik wens als ik iets wil bereiken de FRanstaligen in het Frans aan te spreken.

Ik zie nog steeds geen enkele goede reden waarom ik niet en de Nederlandstaligen, en de Franstaligen mag bedienen in hun eigen taal.
Oud 31 januari 2004, 19:19   #414
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

In plaats van trouwens een vzwtje uit Jette aan te pakken, kan je misschien de Belgische regering eens dagvaarden omdat zij al tientallen jaren de taalwetgeving aan hun laars lappen door het staatsblad in twee talen te verdelen.
Oud 31 januari 2004, 19:36   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat u de wet aan uw kant heeft in deze discussie, daar zijn we het al lang eens over. De discussie gaat over het feit dat de wet verkeerd is en moet afgeschaft worden. Maar die argumentatie knipt u proper weg uit mijn posts om toch maar te kunnen blijven doordrammen over de wet.
Neen, daar ging de discussie aanvankelijk niet over. Er was in het begin grote verwarring over de draagwijdte van de taalwetten in België. Een aantal, waaronder ook u, meenden dat het hier ging om een beperking van de individuele taalvrijheid. Welnu, daar gaat de wet niet over. In België is er op dat vlak volledige vrijheid. Alleen is het zo dat het taalgebruik bij de overheid geregeld is. Daar is niets mis mee en bijgevolg hoeft de huidige taalwetgeving niet afgeschaft worden.

Blijkbaar moet die wet volgens u wel afgeschaft worden. Welnu, ik wil dan wel eens weten in welk land de overheid haar taalgebruik niet territoriaal heeft bepaald? In welk Europees land communiceert de overheid met haar burgers (en we hebben het hier niet over toeristische foldertjes) in een andere taal dan de landstaal of de in bepaalde regio's erkende streek- of minderheidstaal? Indien het bij ons immers zo slecht is op dat vlak, dan wil ik graag wat leren over de andere landen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2004, 19:39   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In plaats van trouwens een vzwtje uit Jette aan te pakken, kan je misschien de Belgische regering eens dagvaarden omdat zij al tientallen jaren de taalwetgeving aan hun laars lappen door het staatsblad in twee talen te verdelen.

Het gaat hier om een publicatie van de federale overheid, een publicatie waarvan de verantwoordelijke uitgever ingeschreven staat op een adres in Brussel. Bijgevolg is deze tweetalige publicatie niet in strijd met haar eigen taalwetgeving.

U weet duidelijk - naar vaste gewoonte hier - niet waarover u spreekt.
Oud 31 januari 2004, 19:52   #417
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben dat er tweetalige folders in Wallonie worden verdeeld.
Ook daar vormen die, wanneer uitgegeven door een overheidsadministratie, een overtreding van de wet.
Oud 31 januari 2004, 20:06   #418
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U fiets netjes rond het onderwerp van deze discussie heen. Het gaat hier niet om wat mensen onderling spreken, niet over de voertaal onder een bepaalde groep mensen, maar wel om de taal die de overheidsdiensten gebruiken.

Trouwens, u zou toch moeten weten dat de grondwet van Florida in artikel 9 staat dat enkel het Engels de ambtelijke taal. Vergeten? Of meent u dat we onwetend zijn? Dit werd in de grondwet toegevoegd na een stemming in 1988 (goedgekeurd met 84% van de stemmen).

Citaat:
English is the official language of the State of Florida.
Oud 31 januari 2004, 20:08   #419
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U fiets netjes rond het onderwerp van deze discussie heen. Het gaat hier niet om wat mensen onderling spreken, niet over de voertaal onder een bepaalde groep mensen, maar wel om de taal die de overheidsdiensten gebruiken.

Trouwens, u zou toch moeten weten dat de grondwet van Florida in artikel 9 staat dat enkel het Engels de ambtelijke taal. Vergeten? Of meent u dat we onwetend zijn? Dit werd in de grondwet toegevoegd na een stemming in 1988 (goedgekeurd met 84% van de stemmen).

Citaat:
English is the official language of the State of Florida.
Oud 31 januari 2004, 20:14   #420
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wet is de wet, daarom is die nog niet juist. Of bent u akkoord met het federaal model van Belgie? Om zo maar een voorbeeld te nemen.
Neen, velen onder ons vinden de huidige staatsstructuur niet ideaal. Maar ondertussen respecteren we wel de wetten die binnen die staatsstructuur geldig zijn. Dat is blijkbaar het grote verschil tussen ons en u.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be