![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tot nu toe zie ik dat mijn vraag naar de primaire bronnen van het heidendom nauwelijks werd beantwoord.
Daar waar er een antwoord kwam, was dat vrij summier en beperkte zich tot slechts een paar titels. Bijzonder magertjes dus. Ongewild bevestigen jullie aldus mijn veel eerder geuite stelling, nl. dat er over het toenmalig heidendom bijzonder weinig primair materiaal is. Er is ook bijna niets over de inhoud van de rituelen en gebeden van de Germanen. Het nieuwheidendom is dan ook grotendeels een combinatie van wat in die bronnen staat en een flinke portie fantasie en veronderstellingen. |
|
|
|
|
|
#422 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#423 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zoals Jan heel terecht opmerkt: dat bronmateriaal is maar zéér mager. Bovendien heeft Tolkien nooit de bedoeling gehad het Germaanse heidendom te reconstrueren zoals het (mogelijk) geweest is, doch wél zoals het in zijn (bijzonder rijke en getalenteerde) fantasie leefde. Umberto Eco heeft ook heel wat studie verricht vooraleer hij De Naam van de Roos schreef. Wil dit daarom zeggen dat dit werk een betrouwbare bron is? Néén, in de eerste plaats is het een roman, waarmee Eco de lezer wil amuseren, veel meer dan hem iets bijbrengen. Net zoals Tolkien dus... |
|
|
|
|
|
|
#424 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#425 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik begrijp wel wat jullie dwars zit : langs de ene kant een katolieke kerk die steeds meer volgelingen verliest, langs de andere kant steeds meer en meer "spirituele wezen " die zich naar allerlei alternatieve vormen van geloofsbeleiding keren. Googel hier eens naar toe : Pagan Federation. Allemaal verloren zieltjes voor het christianisme Weinig rol speelt het of die mensen hun geloof belijdden zoals dat vroeger jaren gedaan werd, alle dingen evolueren , ook godsdiensten. Zelfs het christianisme zal wel niet hetzelfde meer zijn als dat van in de eerste dagen, in de tijd van Jezus en zijn apostelen. Wat belangrijk is, is dat de mensen niet meer meedoen aan deze christelijke zever, en zich interresseren in hun eigen, voor-christelijke, tradities en gebruiken ... |
|
|
|
|
|
|
#426 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#427 |
|
Parlementslid
|
de kerstboom is zo een van die oud Germaanse gebruiken, maar is door de katholieke kerk toch ook aanvaard.
|
|
|
|
#428 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#429 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De kerstboom zoals we die nu kennen, is een zogenaamde "tradition inventée". Terug aangebracht door de Duitse romantiek om dan langs de VS om in heel Europa verspreid te geraken.
|
|
|
|
|
|
#430 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eerlijk gezegd haal ik vaak lachend mijn schouders op als ik teksten lees van het nieuwheidendom. Wat mij als christen veel dieper beroert, is het grote materialisme en individualisme van onze tijd. Daar wil ik gerust tegen "op kruisvaart" trekken... |
|
|
|
|
|
|
#431 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#432 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#433 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Nu kan het ook zijn dat we niet dezelfde betekenis geven aan wat jij als "primaire bronnen" betitelt. Geef eens een voorbeeld dan ? Een voorbeeld van een primaire bron in verband met het christendom ? |
|
|
|
|
|
|
#434 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#435 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De heidenen winnen elke dag meer volk daarentegen. Net als de moslims, maar dat is een ander verhaal. Laatst gewijzigd door piraat : 2 december 2008 om 14:32. |
|
|
|
|
|
|
#436 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|