Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2007, 15:50   #481
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Zoals ik al eerder heb gezegd denk ik dat 80% van de Nederlandse bevolking voor een hereniging te vinden zou zijn. Nederlanders staan misschien wat meer open voor andere culturen. Het is alleen jammer dat de Vlamingen om onverklaarbare reden zo'n hekel hebben aan Nederlanders. Argumenten hebben ze er ok al niet voor, ofwel, Kim?
80% van de Nederlanders voor een hereniging? Ik geloof er niets van. Als men ziet hoe Dewinter eens in Nederland "onthaald" werd, hebben we het vlug begrepen. Nederlanders zijn inderdaad meer open voor andere culturen dan de Belgen maar Nederland heeft niets te maken met Vlaanderen, net als Frankrijk niets te maken heeft met Wallonië. Wat wel waar is, is het "anti-Nederlands gevoel" in Vlaanderen. Vlamingen noemen Nederlanders vaak "kaaskoppen" en ik vind dat alles behalve leuk voor de Nederlanders; het is gewoon met hen lachen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 15:52   #482
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
80% van de Nederlanders voor een hereniging? Ik geloof er niets van. Als men ziet hoe Dewinter eens in Nederland "onthaald" werd, hebben we het vlug begrepen. Nederlanders zijn inderdaad meer open voor andere culturen dan de Belgen maar Nederland heeft niets te maken met Vlaanderen, net als Frankrijk niets te maken heeft met Wallonië. Wat wel waar is, is het "anti-Nederlands gevoel" in Vlaanderen. Vlamingen noemen Nederlanders vaak "kaaskoppen" en ik vind dat alles behalve leuk voor de Nederlanders; het is gewoon met hen lachen.
Nederland haat deWinter. Maar als je kijkt naar nieuwsberichten en de reacties daarop, als er in België weer een of andere affaire is, dan blijkt toch het meerendeel van de Nederlanders Vlaanderen wel op te willen nemen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 15:53   #483
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Met alle respect, maar de Belgische keuken is nog altijd stukken beter dan de Nederlandse. Of vind u het normaal dat, wanneer je flensjes in Den Haag gaat eten, de flensjes in vijf klompen margarineboter ronddrijven? De boter lekte gewoon van het bord af...

Wat leuk in Nederland is, zijn de fameuze "rijsttafels". Ik herinner me een zeer goeie "rijsttafel" in Amsterdam. Ik had er zeer goed gegeten.
Oud 13 januari 2007, 15:53   #484
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Kijk, dat is nu het treurige niveau van de argumentatie pro-België...

Voor onze Nederlandse vrienden: heb wat geduld, ze hebben echt niets meer dan dit. Binnenkort is het afgelopen.
Ik ben het ook helemaal met je eens: zodra Belgie uit elkaar valt, begint het genezingsproces en gaan de ogen open van de Vlamingen die verblind zijn door de Belgicistische propaganda.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 15:55   #485
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoegaarden vind ik ook lekkerder dan Wieckse Witte Raaf ken ik niet, die moet ik dan zeker eens proberen!
Was een paar jaar gelden nog bij veel filialen van AH te koop, maar tegenwoordig moet je er echt naar zoeken. Wel jammer, ik vind dat bier errrug lekker, met een lichte frisse kruidige bijsmaak.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:02   #486
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat DeWinter een racist is...

Laatst gewijzigd door Keats : 13 januari 2007 om 16:03.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:04   #487
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Nederland haat deWinter. Maar als je kijkt naar nieuwsberichten en de reacties daarop, als er in België weer een of andere affaire is, dan blijkt toch het meerendeel van de Nederlanders Vlaanderen wel op te willen nemen.
Lees eens de reacties op de site van de Nederlandse krant in kwestie. Het is niet echt liefde voor België/Vlaanderen............
Oud 13 januari 2007, 16:05   #488
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees eens de reacties op de site van de Nederlandse krant in kwestie. Het is niet echt liefde voor België/Vlaanderen............
Geloof me, echt waar, wel
Oud 13 januari 2007, 16:08   #489
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat DeWinter een racist is...
Zelfs Pim Fortuyn wilde niet met Dewinter vergeleken worden.
Oud 13 januari 2007, 16:11   #490
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs Pim Fortuyn wilde niet met Dewinter vergeleken worden.
Omdat Pim Fortuyn ook geen racist was...
Oud 13 januari 2007, 16:13   #491
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat Pim Fortuyn ook geen racist was...
Nou, als je dat verslag van P.R de Vries hebt gezien denk je daar anders over.
Oud 13 januari 2007, 16:18   #492
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geloof me, echt waar, wel
Wat kunnen ze goed in België vinden? Van België kennen ze meestal alleen hun autosnelwegen....................om naar Frankrijk of Spanje te gaan. Waarom gaan Nederlanders liever naar die twee landen dan naar België? Behalve "climatische redenen" bedoel ik. We kunnen niet echt zeggen dat België het Europese land dat de het meest de buitenlandse toeristen aantrekt.........
Oud 13 januari 2007, 16:20   #493
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat kunnen ze goed in België vinden? Van België kennen ze meestal alleen hun autosnelwegen....................om naar Frankrijk of Spanje te gaan. Waarom gaan Nederlanders liever naar die twee landen dan naar België? Behalve "climatische redenen" bedoel ik. We kunnen niet echt zeggen dat België het Europese land dat de het meest de buitenlandse toeristen aantrekt.........
Belgen zijn een leuk volk.
Oud 13 januari 2007, 16:23   #494
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgen zijn een leuk volk.
Zijn Belgen een volk?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:24   #495
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zijn Belgen een volk?
Vlamingen, Brabanders, Limburgers, Brusselaren. Ja, Belgen, in deze context bedoeld, zijn een leuk volk.
Oud 13 januari 2007, 16:30   #496
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat kunnen ze goed in België vinden? Van België kennen ze meestal alleen hun autosnelwegen....................om naar Frankrijk of Spanje te gaan.
Onzin, het leeuwendeel van de buitenlandse bezoekers in Gent, Antwerpen etc. zijn Nederlanders. Je komt ze tegenwoordig ook in groten getale tegen in Leuven, Hasselt en vele andere Vlaamse provinciesteden.
Oud 13 januari 2007, 16:50   #497
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen, Brabanders, Limburgers, Brusselaren. Ja, Belgen, in deze context bedoeld, zijn een leuk volk.
Dan mag je niet het woord 'Belgen' gebruiken, want dan moet je de Henegouwers, Luikenaars, Luxemburgers, ... er ook bij rekenen. En daar hebben Vlamingen - in de brede betekenis van het woord - niets mee gemeen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2007, 16:53   #498
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Verkeerd gekozen heeft? Mijn vader werkt al sinds z'n jonge jaren in dat bedrijf. Een bedrijf dat grote winsten maakte toen het in Belgische handen was!
Wie heeft het uit Belgische handen gegeven?
Oud 13 januari 2007, 16:54   #499
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dan mag je niet het woord 'Belgen' gebruiken, want dan moet je de Henegouwers, Luikenaars, Luxemburgers, ... er ook bij rekenen. En daar hebben Vlamingen - in de brede betekenis van het woord - niets mee gemeen.
De Nederlandstalige provincies van België dan. Ik heb trouwens wel familie uit Namen, daar heb ik dus wel dingen mee gemeen, maar dat staat er even los van.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 januari 2007 om 16:54.
Oud 13 januari 2007, 17:01   #500
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
En met "Belgen" maak je geen genante situaties mee?

Wat voor zin heeft om dit soort dingen aan Nederlanders te wijten, dan weer eens lekker op de kap van "den Ollander" te zitten? Heeft België dan geen andere bestaansreden dan zich af te zetten tegen Nederland?

De vraag stellen is imho ze beantwoorden.
Heb ik dan beweerd? Ik weet niet wat er de laatste tijd in het Nederlandse leidingwater zit, maar er zijn een paar van mijn nieuwe landgenoten die de laatste tijd bijzonder in hun gat gebeten zijn als je ook maar de minste opmerking, ook al is die goedaardig, op de Nederlander maakt. Nederlanders hebben het daar vaak moeilijk mee, bedenk ik zo net, of mag ik dat niet (meer) zeggen? Jezus, het is onschuldige sport: Nederlanders lachen met Belgen, Belgen lachen met Nederlanders en iedereen lacht met de Limburgers... Is dat zó erg? Het zijn clichés, die - om de grote filosoof B. Crabbé te citeren (Humor, psychoanalyse en de wetten van de samenleving, deel IX, p. 837) - clichés zijn omdat ze (ergens) waar zijn.

Wat ik overigens niet begrijp, is dat uitgerekend ik de laatste tijd de wind van voor krijg als ik ook maar iets over Nederland schrijf. Ik woon godbetert bijna een kwart van mijn leven in Nederland, ik ben ondertussen zo schizofreen dat ik nauwelijks nog enig verschil ervaar tussen Vlaanderen en Nederland en woon, écht waar, graag benoorden de rivieren... Drijf ik de spot met belgicisten of welke domdenkers ook, dan krijg ik schouderklopjes en aaitjes, maar ben ik ook maar even cynisch, sarcastisch, ironisch of zelfs maar mild-kritisch over het - letterlijk dan - grootste volk van Europa, dan moet ik plots aan het kruis. Nederland op zijn smalst...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 13 januari 2007 om 17:02.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be