![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#481 | |
|
Minister
|
Citaat:
Ieder zijn mening zover hé. |
|
|
|
|
|
|
#482 |
|
Europees Commissaris
|
Zoals ik zei : het is der mensen, dus 100% zal dat niet lukken. Dat is opok niet nodig. Er komen echter andere toestanden aan het licht, en sommige zijn er zwaar over!
|
|
|
#483 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
heb ik dat ergens gezegd dan? Niet onnozel doen. De voorwaarden- en resultaatsverbintenis vs de blanco check. Welke prefereer jij?
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
|
|
|
|
#484 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Kortom, wacht beter af voor u hier, onnadenkend en zonder enige kennis van het dossier, komt oordelen. Er zijn delen van de overheidswerking die failliet zijn. Betekent dit dan dat we dit zomaar moeten aanvaarden? Neen, helemaal niet. Wel dat er moet ingegrepen worden. Ook de overheid heeft immers de verplichting de haar toevertrouwde gelden (ONZE gelden notabene) goed, zorgvuldig, correct en doeltreffend te gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
#485 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#486 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Er is een wereld van verschil. De toetsing van geïnvesteerde is altijd noodzakelijk, omdat men dan kan bijsturen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de transfers naar Wallonië, dan zien we dat er geen enkele toetsing of evaluatie gebeurt. Bijgevolg: er komt geen bijsturing, geen ingrijpen, en dus blijft de stroom al jaren duren zonder dat die ook maar enige verandering voortbrengt. M.a.w. in plaats van helend te zijn, stellen we vast dat deze geïnstitutionaliseerde geldstromen niet alleen verkeerde situaties bevestigen maar ook wanpraktijken verder laten bestaan. En dit kan nooit de bedoeling zijn bij het besteden van geld. Ook niet van overheidsgeld.
|
|
|
|
|
|
#487 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het geheel zal dan voorgelegd worden aan het Vlaams Parlement en desnoods komt er een rechter aan te pas. |
|
|
|
|
|
|
#488 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Tijd dat het bij ons ook zo gebeurd. Ook bij de federale, Vlaamse, Waalse... overheid. En bijgevolg ook over de transfers naar Wallonië. |
|
|
|
|
|
|
#489 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#490 | |
|
Minister
|
Citaat:
Inderdaad u geeft weer zoals het er geschreven staat vanwege de onmacht om uw eigen idee of mening te vormen. |
|
|
|
|
|
|
#491 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
U daarentegen beweert onmiddellijk dat Aernoudt werd ontslagen enkel en alleen omdat hij wanpraktijken aan het licht bracht (praktijken die hij omschrijft als "wanbeheer", maar ook dat moet getoetst worden). Kortom, al de rest die u hier neerschrijft over mij, is prietpraat voor de vaak omdat het daar gewoon niet over gaat. Kortom, in uw frustratie begint u maar over iets anders te dazen. |
|
|
|
|
|
|
#492 | |
|
Gouverneur
|
Ik vermoet dat u het boek gelezen hebt, dus kan u probleemloos antwoorden op mijn vragen: Welke beleidsdaden bewijzen dat?
|
|
|
|
|
#493 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#494 | |
|
Gouverneur
|
Vermoed (weet niet hoe het komt maar ik kon het bericht niet meer wijzigen)
|
|
|
|
|
#495 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In 1856 werd de Vlaamse Grievencommissie opgericht die beviel van een lijvig rapport met daarin een ruim aantal "grieven" en verzuchtingen die, in onze ogen, heel braaf waren. Het geheel werd beleefd door de Belgische overheid ontvangen, om vervolgens in de kelderarchieven terecht te komen. Ook de resultaten van de eerste "petitionementen" (die ruim ondertekend werden) werden ook hier netjes genegeerd. Men deed niets om aan de taalverzuchtingen tegemoet te komen, maar de overheid bleef de primauteit van het Frans herhalen. Met de sociologische gevolgen van dien. Toen in 1898 de Gelijkheidswet werd gestemd, werd de uitvoering ervan bijna systematisch door de regering zelf en door heel de ambtenarij bijna systematisch gedwarsboomd. Vijftig jaar laten maakte de Vlaamsgezinden de balans op en moesten vaststellen dat er slechts op papier enige vooruitgang was geboekt, maar dat er weinig of niets was omgezet in de praktijk. Meer zelfs, in senaat poogde men tot meerdere malen om de Gelijkheidswet als ongrondwettelijk (ingaand tegen artikel 23) te laten verklaren. De elite in het jonge België wenste geen ruimte te laten voor het Nederlands, en daar waar het uiteindelijk toch min of meer moest zwichten deed men er alles aan om het te dwarsbomen. Daar alles in het Frans moest, kon het niet anders dat dit een sociologische evolutie met zich meebracht die gewenst was door het Belgisch establishment: het omvormen en zelfs vernietigen van het Germaans element in België om het te laten opgaan in een groter Belgisch-Latijns geheel. Dit wordt zelfs uitdrukkelijk vermeld in een brief van Charles Rogier: "Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande ...". En De Stockmar, raadgever van Leopold I en medewerker van Rogier schreef: "Répandre l'usage du français, c'est consolider la nation belge et renforcer la cohésion interne du pays". De verfransing was weldegelijk aan de orde om staatkundige redenen. |
|
|
|
|
|
|
#496 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik concludeer niets. Ik geef slechts weer wat er vandaag in de krant stond. Als er binnenkort weer iets erover zal staan, meld ik het ook. Bijgevolg concludeert u totaal verkeerd over de draagwijdte van mijn bericht. Stop eens met mensen onmiddelijk in vakjes te stoppen.
|
|
|
|
|
|
#497 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik wel.
|
|
|
|
|
#498 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hoezo? Ik stel vast dat er hier mensen zijn voor wie het een reeds uitgemaakte zaak is: Aernoudt werd ontslagen omdat hij gesjoemel aan de kaak stelde. Welnu, dat valt nog altijd te onderzoeken. Moerman ging immers het hele dossier aan de ombudsman overhandigen, zowel het dossier dat Aernoudt aankaart als Arnoudts dossier zelf. Nu heeft een krant reeds een interne audit over dat laatste kunnen inkijken. Voor zover de krant volledig en juist de zaken weergeeft, is het niet lovend voor deze ambtenaar. Betekent dat nu dat het gesjoemel - als dat inderdaad zou blijken - van Moerman goedgepraat wordt? Geenszins! Gesjoemel moet altijd aangepakt worden, ongeacht of het nu door een minister of een topambtenaar gebeurt.
|
|
|
|
|
|
#499 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|