Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2007, 11:00   #481
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Daarom referenda om de politiekers te dwingen het wettelijk kader te scheppen om eerlijke postjesverdeling te kunnen hebben. Ook zou het combineren van postjes in de politiek totaal moeten verboden worden. Daar gaan we makkelijker aanhang voor vinden omdat er door de vele politiekers, en minder postjes wegens kleinere staatsstructuur, er plaatsen te weinig zullen zijn...
Ben het eens over da kader en wettelijke regelingen. Maar denk dat een kleinere staatsstructuur daar niets aan zal verhelpen.
Ieder zijn mening zover hé.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 11:04   #482
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ben het eens over da kader en wettelijke regelingen. Maar denk dat een kleinere staatsstructuur daar niets aan zal verhelpen.
Ieder zijn mening zover hé.
Zoals ik zei : het is der mensen, dus 100% zal dat niet lukken. Dat is opok niet nodig. Er komen echter andere toestanden aan het licht, en sommige zijn er zwaar over!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 11:04   #483
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wilt het duidelijk niet zien.
Het is jammer genoeg niet zo dat alles wat de vlamingen doen oprecht en eerlijk is.
heb ik dat ergens gezegd dan? Niet onnozel doen. De voorwaarden- en resultaatsverbintenis vs de blanco check. Welke prefereer jij?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 11:08   #484
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een land zijn altijd onderdelen die zogezegd failliet zijn. Openbaar transport, bruggen en wegen en zo voort. Dat werkt met verlies en is een onderdeel dat failliet is. Men moet ingrijpen dat niet het hele land mee zinkt natuurlijk tot daar ben ik akkoord. Sabotage of het verhinderen van controle is wel duidelijk aan beide kanten van de taalgrens hoor, anders vraag je maar eens waarom Fientje haar top ambtenaar aan de deur zet.
O ja? Kent u het dossier van Aernoudts ontslag? Immers, wat lees ik vandaag in de krant? Juist, dat Aernoudt nogal losjes omging met de regels, afspraken en deontologische code; dat hij nogal veel "geschenkjes" uitdeelde, dat er gedeclareerde zaken niet kloppen overeenkomstig de afspraken, enz.

Kortom, wacht beter af voor u hier, onnadenkend en zonder enige kennis van het dossier, komt oordelen.

Er zijn delen van de overheidswerking die failliet zijn. Betekent dit dan dat we dit zomaar moeten aanvaarden? Neen, helemaal niet. Wel dat er moet ingegrepen worden. Ook de overheid heeft immers de verplichting de haar toevertrouwde gelden (ONZE gelden notabene) goed, zorgvuldig, correct en doeltreffend te gebruiken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 11:10   #485
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja? Kent u het dossier van Aernoudts ontslag? Immers, wat lees ik vandaag in de krant? Juist, dat Aernoudt nogal losjes omging met de regels, afspraken en deontologische code; dat hij nogal veel "geschenkjes" uitdeelde, dat er gedeclareerde zaken niet kloppen overeenkomstig de afspraken, enz.

Kortom, wacht beter af voor u hier, onnadenkend en zonder enige kennis van het dossier, komt oordelen.

Er zijn delen van de overheidswerking die failliet zijn. Betekent dit dan dat we dit zomaar moeten aanvaarden? Neen, helemaal niet. Wel dat er moet ingegrepen worden. Ook de overheid heeft immers de verplichting de haar toevertrouwde gelden (ONZE gelden notabene) goed, zorgvuldig, correct en doeltreffend te gebruiken.
Gelukkig denkt een krant altijd na en vertelt enkel de waarheid en niets dan de waarheid. U zou zelf beter wat nadenken ipv met modder te smijten.
Oud 26 september 2007, 11:10   #486
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In theorie zie ik een verschil in praktijk niet.
Er is een wereld van verschil. De toetsing van geïnvesteerde is altijd noodzakelijk, omdat men dan kan bijsturen. Als we bijvoorbeeld kijken naar de transfers naar Wallonië, dan zien we dat er geen enkele toetsing of evaluatie gebeurt. Bijgevolg: er komt geen bijsturing, geen ingrijpen, en dus blijft de stroom al jaren duren zonder dat die ook maar enige verandering voortbrengt. M.a.w. in plaats van helend te zijn, stellen we vast dat deze geïnstitutionaliseerde geldstromen niet alleen verkeerde situaties bevestigen maar ook wanpraktijken verder laten bestaan. En dit kan nooit de bedoeling zijn bij het besteden van geld. Ook niet van overheidsgeld.
Oud 26 september 2007, 11:11   #487
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gelukkig denkt een krant altijd na en vertelt enkel de waarheid en niets dan de waarheid. U zou zelf beter wat nadenken ipv met modder te smijten.
Jongen toch, wat een armoedig commentaar. Ik geef weer wat een kracht schrijft op basis van een interne audit die gebeurde door een onafhankelijk bureau. Dit schrijft de krant. Nu is het aan Aernoudt dit met feiten te weerleggen. Ik geef dit alles weer zoals geschreven staat.

Het geheel zal dan voorgelegd worden aan het Vlaams Parlement en desnoods komt er een rechter aan te pas.
Oud 26 september 2007, 11:13   #488
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de 2de kast rechts.
Waar is een correcte evaluatie van het vlaams en/of federaal geld dan?
En niet een subjectief rapport van een politieker.
Of vond jij bvb dat een nieuw gerechtsgebouw neerzetten in Antwerpen een goed idee was? En ook om het dan te verkopen en leaseback te doen?
Iedere besteding zou getoetst moeten worden. Ook die van de overheid. In Duitsland gebeurt dit altijd en is er volledige openbaarheid van de dossiers.

Tijd dat het bij ons ook zo gebeurd. Ook bij de federale, Vlaamse, Waalse... overheid. En bijgevolg ook over de transfers naar Wallonië.
Oud 26 september 2007, 11:14   #489
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het vanaf ons kent ons eens. Maar ik geloof niet dat omdat het land kleiner is die problematiek weg is. Verre van zelfs, ik werk in een heel klein landje zonder koning zelfs. En daar hebben ze dat probleem ook nog. Ze staan wel dichter bij de mensen maar dit wil zeker niet zeggen dat ze meer ongewenste ogen hebben die toekijken.
In welk land werkt u dan?
Oud 26 september 2007, 11:14   #490
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Jongen toch, wat een armoedig commentaar. Ik geef weer wat een kracht schrijft op basis van een interne audit die gebeurde door een onafhankelijk bureau. Dit schrijft de krant. Nu is het aan Aernoudt dit met feiten te weerleggen. Ik geef dit alles weer zoals geschreven staat.

Het geheel zal dan voorgelegd worden aan het Vlaams Parlement en desnoods komt er een rechter aan te pas.
Al een geluk dat uw commentaar altijd objectief is. Het enige wat u kan is een mening die niet strookt ridiculiseren. En dan met grote plakken modder smijten en laten uitschijnen dat u de enige bent met visie en de andere eigenlijk niet nadenken of gewoon weg dom zijn.
Inderdaad u geeft weer zoals het er geschreven staat vanwege de onmacht om uw eigen idee of mening te vormen.
Oud 26 september 2007, 11:17   #491
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al een geluk dat uw commentaar altijd objectief is. Het enige wat u kan is een mening die niet strookt ridiculiseren. En dan met grote plakken modder smijten en laten uitschijnen dat u de enige bent met visie en de andere eigenlijk niet nadenken of gewoon weg dom zijn.
Inderdaad u geeft weer zoals het er geschreven staat vanwege de onmacht om uw eigen idee of mening te vormen.
Commentaar is een subjectief gegeven. Ik geef gewoon weer wat de krant schrijft. Daarin ben ik objectief. Of de krant de feiten nu objectief weergeeft, is een andere zaak. Dat zal, naarmate er meer zaken vrijkomen over heel dat dossier, wel getoetst kunnen worden. In deze heb ik mij beperkt tot het weergeven wat nu in de krant staat.

U daarentegen beweert onmiddellijk dat Aernoudt werd ontslagen enkel en alleen omdat hij wanpraktijken aan het licht bracht (praktijken die hij omschrijft als "wanbeheer", maar ook dat moet getoetst worden).

Kortom, al de rest die u hier neerschrijft over mij, is prietpraat voor de vaak omdat het daar gewoon niet over gaat. Kortom, in uw frustratie begint u maar over iets anders te dazen.
Oud 26 september 2007, 11:47   #492
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Lees het boek van Platel. Daar vindt u heel wat informatie over terug.
Ik vermoet dat u het boek gelezen hebt, dus kan u probleemloos antwoorden op mijn vragen: Welke beleidsdaden bewijzen dat?
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 12:29   #493
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Commentaar is een subjectief gegeven. Ik geef gewoon weer wat de krant schrijft. Daarin ben ik objectief. Of de krant de feiten nu objectief weergeeft, is een andere zaak. Dat zal, naarmate er meer zaken vrijkomen over heel dat dossier, wel getoetst kunnen worden. In deze heb ik mij beperkt tot het weergeven wat nu in de krant staat.

U daarentegen beweert onmiddellijk dat Aernoudt werd ontslagen enkel en alleen omdat hij wanpraktijken aan het licht bracht (praktijken die hij omschrijft als "wanbeheer", maar ook dat moet getoetst worden).

Kortom, al de rest die u hier neerschrijft over mij, is prietpraat voor de vaak omdat het daar gewoon niet over gaat. Kortom, in uw frustratie begint u maar over iets anders te dazen.
Ik beweer niet dat hij ENKEL daarom zou ontslagen zijn. U concludeert dat omdat het u dan beter uitkomt. Maar goed, als u de krant leest zoals de berichten hier kan ik begrijpen dat u alles verkeerd opvat.
Oud 26 september 2007, 12:32   #494
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Ik vermoet dat u het boek gelezen hebt, dus kan u probleemloos antwoorden op mijn vragen: Welke beleidsdaden bewijzen dat?
Vermoed (weet niet hoe het komt maar ik kon het bericht niet meer wijzigen)
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:46   #495
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Op dit ogenblik ben ik het boek aan het lezen. Ik kan u alvast het volgende aanbrengen dat Platel in zijn boek uitgebreid bespreekt. Vooreerst is er het beroemde artikel 23 (30) van de grondwet dat zogezegd de taalvrijheid in België afkondigt. Platel laat duidelijk zien dat dit een artikel was dat de schrijvers van de grondwet (en dus ook de Franstalige heersende klasse) op haar eigen maat had geschreven: 't was immers de vrijheid voor de heersende klasse, voor de ambtenaren, voor de advocaten, voor de notarissen om geen "flamand" te begrijpen en ook geen "flamand" te spreken. Het was een vrijheid van de heersende klasse om aldus het Frans institutioneel en sociologisch op te leggen aan alwie hogerop in de maatschappij wou geraken. Er ging dus een verfransende invloed van uit. Dit wordt ook bevestigd door de opeenvolgende talentellingen. Daar waar in 1846 1,8 miljoen Belgen zich als Franssprekend opgaven, was dat in 1880 gestegen naar 2,5 miljoen. De grootste stijging was waar te nemen in de Vlaamse provincies, daar waar het aantal Nederlandstaligen slechts met een half miljoen omhoog was gegaan.

In 1856 werd de Vlaamse Grievencommissie opgericht die beviel van een lijvig rapport met daarin een ruim aantal "grieven" en verzuchtingen die, in onze ogen, heel braaf waren. Het geheel werd beleefd door de Belgische overheid ontvangen, om vervolgens in de kelderarchieven terecht te komen. Ook de resultaten van de eerste "petitionementen" (die ruim ondertekend werden) werden ook hier netjes genegeerd. Men deed niets om aan de taalverzuchtingen tegemoet te komen, maar de overheid bleef de primauteit van het Frans herhalen. Met de sociologische gevolgen van dien.

Toen in 1898 de Gelijkheidswet werd gestemd, werd de uitvoering ervan bijna systematisch door de regering zelf en door heel de ambtenarij bijna systematisch gedwarsboomd. Vijftig jaar laten maakte de Vlaamsgezinden de balans op en moesten vaststellen dat er slechts op papier enige vooruitgang was geboekt, maar dat er weinig of niets was omgezet in de praktijk. Meer zelfs, in senaat poogde men tot meerdere malen om de Gelijkheidswet als ongrondwettelijk (ingaand tegen artikel 23) te laten verklaren.

De elite in het jonge België wenste geen ruimte te laten voor het Nederlands, en daar waar het uiteindelijk toch min of meer moest zwichten deed men er alles aan om het te dwarsbomen. Daar alles in het Frans moest, kon het niet anders dat dit een sociologische evolutie met zich meebracht die gewenst was door het Belgisch establishment: het omvormen en zelfs vernietigen van het Germaans element in België om het te laten opgaan in een groter Belgisch-Latijns geheel. Dit wordt zelfs uitdrukkelijk vermeld in een brief van Charles Rogier: "Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande ...". En De Stockmar, raadgever van Leopold I en medewerker van Rogier schreef: "Répandre l'usage du français, c'est consolider la nation belge et renforcer la cohésion interne du pays". De verfransing was weldegelijk aan de orde om staatkundige redenen.
Oud 26 september 2007, 19:47   #496
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik beweer niet dat hij ENKEL daarom zou ontslagen zijn. U concludeert dat omdat het u dan beter uitkomt. Maar goed, als u de krant leest zoals de berichten hier kan ik begrijpen dat u alles verkeerd opvat.
Ik concludeer niets. Ik geef slechts weer wat er vandaag in de krant stond. Als er binnenkort weer iets erover zal staan, meld ik het ook. Bijgevolg concludeert u totaal verkeerd over de draagwijdte van mijn bericht. Stop eens met mensen onmiddelijk in vakjes te stoppen.
Oud 26 september 2007, 19:49   #497
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vind je het zelf niet tekenend dat het antwoord op de kritiek van Aernoudt er eentje is waarbij ze zeggen 'maar jij bent ook heel slecht'?
Ik wel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 19:54   #498
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vind je het zelf niet tekenend dat het antwoord op de kritiek van Aernoudt er eentje is waarbij ze zeggen 'maar jij bent ook heel slecht'?
Ik wel.
Hoezo? Ik stel vast dat er hier mensen zijn voor wie het een reeds uitgemaakte zaak is: Aernoudt werd ontslagen omdat hij gesjoemel aan de kaak stelde. Welnu, dat valt nog altijd te onderzoeken. Moerman ging immers het hele dossier aan de ombudsman overhandigen, zowel het dossier dat Aernoudt aankaart als Arnoudts dossier zelf. Nu heeft een krant reeds een interne audit over dat laatste kunnen inkijken. Voor zover de krant volledig en juist de zaken weergeeft, is het niet lovend voor deze ambtenaar. Betekent dat nu dat het gesjoemel - als dat inderdaad zou blijken - van Moerman goedgepraat wordt? Geenszins! Gesjoemel moet altijd aangepakt worden, ongeacht of het nu door een minister of een topambtenaar gebeurt.
Oud 26 september 2007, 20:00   #499
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezo? Ik stel vast dat er hier mensen zijn voor wie het een reeds uitgemaakte zaak is: Aernoudt werd ontslagen omdat hij gesjoemel aan de kaak stelde. Welnu, dat valt nog altijd te onderzoeken. Moerman ging immers het hele dossier aan de ombudsman overhandigen, zowel het dossier dat Aernoudt aankaart als Arnoudts dossier zelf. Nu heeft een krant reeds een interne audit over dat laatste kunnen inkijken. Voor zover de krant volledig en juist de zaken weergeeft, is het niet lovend voor deze ambtenaar. Betekent dat nu dat het gesjoemel - als dat inderdaad zou blijken - van Moerman goedgepraat wordt? Geenszins! Gesjoemel moet altijd aangepakt worden, ongeacht of het nu door een minister of een topambtenaar gebeurt.
Zo'n dossiers moeten niet aan een afhankelijke ombudsman overhandigd worden, maar aan een onafhankelijke onderzoeksrechter !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 20:17   #500
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zo'n dossiers moeten niet aan een afhankelijke ombudsman overhandigd worden, maar aan een onafhankelijke onderzoeksrechter !
Reeds eerder schreef ik:

Citaat:

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be