Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 januari 2013, 01:14   #541
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Evolutie'geloof' (als u het zo wil noemen) ontmaskert die Goddelijke pretenties van de mens en dat is vredebevorderend, maar niet van vandaag op morgen.
Hiermee bevestigt u andermaal dat het evolutionisme slechts probeert een terrein te betreden dat de wetenschap voorbij gaat.

Even trouwens opmerken dat de mens juist geen goddelijke pretenties heeft in het christendom.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:16   #542
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Sorry, maar ik heb geen duidelijk antwoord gelezen.
Dat kan dan alleen aan u liggen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:17   #543
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Ik schat eigenlijk dat u de positie van de kerk volgt ivm vrouwelijk priesterschap. Ze zijn er tegen (op dit moment) dus u ook. Niet?
U schat het eens te meer verkeerd in. Dit is immers niet een zaak van tegen of voor. Dit houdt immers slechts de opdracht in Jezus te volgen in Zijn onderricht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:33   #544
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vanzelfsprekend. God schiep in volmaaktheid.
Dat staat niet in de geloofsbelijdenis.

Daarbij kan men dat scheppen van de aarde en de hemel ook dusdanig opvatten dat evolutie niet uitgesloten wordt. Er wordt namelijk niet gezegd HOE God de hemel en de aarde schiep. Men zou evolutie kunnen zien als een Goddelijk instrument indien gewenst.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 01:34.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:36   #545
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schat het eens te meer verkeerd in. Dit is immers niet een zaak van tegen of voor. Dit houdt immers slechts de opdracht in Jezus te volgen in Zijn onderricht.
Hier kan ik u niet volgen. Tenzij u inderdaad bedoelt dat uw houding er een is van gehoorzaamheid en niet van het ontwikkelen van een eigen mening.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:38   #546
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat kan dan alleen aan u liggen.
Werkelijk?

Teleurstellend.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:48   #547
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hiermee bevestigt u andermaal dat het evolutionisme slechts probeert een terrein te betreden dat de wetenschap voorbij gaat.
Die pretentie is bij sommige wetenschappers aanwezig, maar zegt op zich iets over de wetenschappelijke waarde van de evolutietheorie. Vergelijk het met de situatie waarin een Godgelovig mens zich uitspreekt over de evolutietheorie, wat niet noodzakelijk afbreuk dient te doen over de zinnige dingen die hij zou kunnen te zeggen hebben over bv. moraliteit.

Citaat:
Even trouwens opmerken dat de mens juist geen goddelijke pretenties heeft in het christendom.
Daar is soms weinig van te merken, als je ziet wat die mens soms allemaal pretendeert te weten over God, hoe overtuigd hij is Gods wil te kennen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 01:50.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 02:26   #548
Ariadne
Burger
 
Geregistreerd: 8 juni 2012
Berichten: 183
Standaard

Grappig. Op verschillende sites proberen creationisten/ID-aanhangers hun sprookje van een 6.000 jaar oude wereld voor te stellen en pretenderen ze dit wetenschappelijk aan te kunnen tonen. Keer op keer wordt aangetoond dat ze gebruik maken van fundamentele argumentatiefouten en verzonnen bewijsmateriaal.
De evolutieleer (niet 'evolutionisme') daarentegen is een zeer degelijk wetenschappelijk onderbouwde theorie die onderschreven wordt door ieder intelligent mens met enige kennis van zaken en een open wetenschappelijke geest. Je vindt dan ook omzeggens geen enkele bioloog, geoloog, astronoom, scheikundige,.. die de fundamenten van de evolutieleer (in zijn brede vorm) in twijfel trekt.
Is Jan één van die uitzonderingen die weten waar ID/creationisme voor staat en het toch aanhangen of gewoon een onwetende volger van?
Ariadne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 06:05   #549
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Grappig. Op verschillende sites proberen creationisten/ID-aanhangers hun sprookje van een 6.000 jaar oude wereld voor te stellen en pretenderen ze dit wetenschappelijk aan te kunnen tonen. Keer op keer wordt aangetoond dat ze gebruik maken van fundamentele argumentatiefouten en verzonnen bewijsmateriaal.
De evolutieleer (niet 'evolutionisme') daarentegen is een zeer degelijk wetenschappelijk onderbouwde theorie die onderschreven wordt door ieder intelligent mens met enige kennis van zaken en een open wetenschappelijke geest. Je vindt dan ook omzeggens geen enkele bioloog, geoloog, astronoom, scheikundige,.. die de fundamenten van de evolutieleer (in zijn brede vorm) in twijfel trekt.
Is Jan één van die uitzonderingen die weten waar ID/creationisme voor staat en het toch aanhangen of gewoon een onwetende volger van?
Men kan in deze materie onmogelijk "onwetendheid" inroepen. Men hoeft maar de dichtsbijzijnde bibliotheek binnen te stappen om honderden meters aan boekenplanken over de evolutie terug te vinden. Idem dito wat betreft het internet.

Het is eerder het systematisch blokkeren van alle mogelijk informatie die botst met het halststarrig volhouden van de eigen religieuze opvattingen. Een mentale filter als het ware. Een filter die, gezien de onmetelijke schat aan informatie, momenteel in overdrive staat.

Het enige wat hen overeind houdt is krampachtig blijven spreken over "evolutionisme" en prevelen dat er niets kan bewezen worden. De ogen sluiten dus.

Vrij normaal in de islam en protestantse middens, eerder een uitzondering bij het katholicisme. Een kleine kern van die-hards uitgezonderd.
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 09:11   #550
Nyquist
Minister-President
 
Nyquist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 september 2006
Berichten: 4.437
Standaard

Ik noteer dat u mijn inhoudelijke vragen blijft ontwijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarom concludeer ik dat het een pseudogeloof is. Het hangt vast aan dogma's. Wie die dogma's niet aanvaardt, wordt verketterd. De reacties zijn heel overeenkomstig. Daarom ook de drang om dissidente opvattingen desnoods met wetten het zwijgen op te leggen. Vanuit een echte wetenschap doet men echter zoiets niet.
Geloof zonder bewijs is een irrationele, dogmatische positie. Got it.

Creationisme is uiteraard nergens bij wet verboden, laat staan elk alternatief voor de huidige evolutieleer, dat verzint u. In publieke scholen wordt enkel evolutie onderwezen, omdat het debat reeds lang gevoerd en afgesloten is, gelijkaardig aan het Bijbelse geocentrisme.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Op welke manier zou geloof dan passen in een wetenschappelijk betoog? Mij is dat even toch niet duidelijk.
Geloof op zich is een epistemologisch standpunt, een sofisme als u wil, dat moet je niet testen. Het onderwerp van dat geloof, in het geval van een Christen een moreel, interventionistisch en omnipotent wezen dat de wereld en alle leven ex nihilo geschapen heeft en een dialoog met de mens onderhoudt, kan zonder probleem onderzocht worden als wetenschappelijke hypothese. Wetenschap is ten gronde niets meer dan een methode, een waarheidstoets.

Als u die ontwijking wil gebruiken zal u zich dus eerst tot het deisme moeten bekeren, Jan.

Citaat:
Jan van den Berghe: Ik 'verzet' me in de eerste plaats niet uit religieuze beginselen tegen het evolutionisme, maar wel om redenen die ik eerder al aanhaalde: onwetenschappelijk en onbewezen.
...
Jonathan Bollen: Sluit [de geloofsbelijdenis] dan evolutie uit volgens u?
Jan van den Berghe: Vanzelfsprekend. God schiep in volmaaktheid.
Tot zover ook dat argument. Het bewijs voor de evolutieleer kan geen bewijs zijn, want de evolutieleer kan niet waar zijn, want dat is tegenstrijdig met wat u reeds gelooft. Een perfect recept om nooit ongelijk te moeten hebben.

Wat ik me gewoon blijf afvragen is waarom u blijft aanhouden om het argument te proberen maken op het wetenschappelijke domein? Als simpelweg geloven voor u goed genoeg is, zeg dan ook: "Ik geloof niet in evolutie, en het bewijs interesseert mij niet." Klaar. U gelooft toch wat u wil? Geen argumentatie is nodig.

Het enige wat u nu doet is bij herhaling uw twijfel en voorbehoud bij een positie die voortkomt uit geloof benadrukken. Ik vind dat goed, maar het is niet erg consequent van u.

Laatst gewijzigd door Nyquist : 11 januari 2013 om 09:19.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 21:01   #551
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik noteer dat u mijn inhoudelijke vragen blijft ontwijken.
Klopt uiteraard maar niet echt verwonderlijk.

Het is eerder een constant gegeven in discussies met betrokkene.

Zie bijvoorbeeld (ondermeer) de "bijdragen" van Van Den Berghe in de topic over de Franse bisschoppen tegen het homohuwelijk.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Gaan we trololo spelen? Gaan we kinderachtig doen?

Terug wordt er niet ingegaan op mijn post. Tot tweemaal toe reeds herhaald.

Zie ook de herhaaldelijke vragen van Graham C en andere forummers.

Maar goed, ik had ook niet anders verwacht.

Het is voor iedereen nu wel vrij duidelijk dat je met de mond vol tanden staat en je bijgevolg je toevlucht dient te zoeken in ofwel negeren van posts, ofwel afwijkende antwoorden geven ofwel zelfs puur getrol.

Niet echt verrassend voor forummers die jou al langer dan vandaag kennen, daarentegen een leuke kennismaking met de manier van discussiëren van ene Van Den Berghe voor de nieuwere forummers.
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 11 januari 2013 om 21:03.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2013, 20:32   #552
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? De tekst waarin Jezus' opstanding wordt verhaald, is geen parabel, geen gedicht, geen moraliserende tekst, geen wettekst... maar een weergave van een gebeurtenis. Dus ja, Jezus is uit de doden opgestaan, zoals de apostelen en de vrouwen hebben getuigd.
Tuttut...
Zelfs letterlijk genomen betekent dit nog niet dat het zich zo heeft voorgedaan zoals je het nu komt te stellen.
Daar ging het me in die vorige opmerking ook al over ... die teksten zijn zelfs als ze volledig 1ste hands ( wat nauwelijks voorkomt ) zijn niet zomaar even te vertalen met een babelfischke
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 00:19   #553
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U schat het eens te meer verkeerd in. Dit is immers niet een zaak van tegen of voor. Dit houdt immers slechts de opdracht in Jezus te volgen in Zijn onderricht.
Heeft Jezus gezegd dat vrouwen geen priester mochten worden?
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 02:19   #554
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Heeft Jezus gezegd dat vrouwen geen priester mochten worden?
Twaalf apostelen. Geen enkele vrouw.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 02:46   #555
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Twaalf apostelen. Geen enkele vrouw.
Hij was misschien "voor de venten"?

Maria Magdalena wordt wel eens de dertiende apostel genoemd...
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 02:53   #556
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.923
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Hij was misschien "voor de venten"?

Maria Magdalena wordt wel eens de dertiende apostel genoemd...
Misschien zijn vrouwen niet geschikt om als apostel te dienen
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 03:09   #557
Fozzie
Minister-President
 
Fozzie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2005
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 4.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Misschien zijn vrouwen niet geschikt om als apostel te dienen
Of ze hadden iets beters te doen? De apostels verlieten toch allemaal hun vrouw en kinderen om Jezus te volgen. Misschien dat de vrouwen plichtsbewuster zijn tegenover hun kinderen en ze niet in de steek laten om een andere vent achterna te lopen
__________________
Koningen horen thuis in sprookjes
http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts
Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 13:35   #558
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Twaalf apostelen. Geen enkele vrouw.
Hij heeft het dus niet gezegd voor zover men weet. U denkt te weten wat Jezus bedoelde via interpretaties van het geschrevene. Enige twijfel zou God meer eer aandoen mijns inziens.

Ook in dit geval dienen we niet om de plaatselijke cultuur uit die tijd heen te gaan. Soms wordt die cultuur als een excuus ingeroepen om de bijbel niet letterlijk te nemen (zelfs ivm de rechten van de vrouw). Waarom nu niet? Cherrypicking uit de bijbel. Niet echt respectvol of rechtlijnig gedrag.

En daarbij zijn de kerkelijke geschriften door 2000 jaar mannelijke censuur gemoeten.

Handel beter naar de geest in plaats van de tempelgeleerden achterna te lopen.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 januari 2013 om 13:44.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 14:58   #559
Kaal
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 november 2003
Berichten: 4.367
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Grappig. Op verschillende sites proberen creationisten/ID-aanhangers hun sprookje van een 6.000 jaar oude wereld voor te stellen en pretenderen ze dit wetenschappelijk aan te kunnen tonen. Keer op keer wordt aangetoond dat ze gebruik maken van fundamentele argumentatiefouten en verzonnen bewijsmateriaal.
De evolutieleer (niet 'evolutionisme') daarentegen is een zeer degelijk wetenschappelijk onderbouwde theorie die onderschreven wordt door ieder intelligent mens met enige kennis van zaken en een open wetenschappelijke geest. Je vindt dan ook omzeggens geen enkele bioloog, geoloog, astronoom, scheikundige,.. die de fundamenten van de evolutieleer (in zijn brede vorm) in twijfel trekt.
Is Jan één van die uitzonderingen die weten waar ID/creationisme voor staat en het toch aanhangen of gewoon een onwetende volger van?
Kijk ik heb de hele discussie niet gevolgd maar ik vind jouw stelling onverantwoord triomfalistisch.

De evolutieleer zelf is heel sterk geëvolueerd. Ik ben oud genoeg om een enorm verschil te merken in de manier waarop evolutie vroeger werd voorgesteld en hoe de theorie er vandaag uitziet.

Toen ik student was heette het dat evolutie een heel geleidelijk proces was met eindeloos veel tussenstappen. Vandaag heeft men het vooral over punctuated equilibrium : lange periodes van stasis die dan plots doorbroken worden door razendsnelle evolutie met een handjevol tussenstappen. Een merkwaardige "evolutie" !

Eind jaren 80 was ik met mijn eindwerk bezig (over de Amerikaanse Christen-fundamentalisten). Ik heb nergens melding gevonden van scientific creationism. De hete hangijzers voor de Amerikaanse Christenen waren toen abortus en gebed in staatsscholen. Vandaag weet zelfs Jan met de Pet dat er zoiets als creationnisme bestaat. Je hebt het over een paar websites, maar die mensen publiceren ook boeken en tijdschriften (hebben zelfs een modern museum zoals je waarschijnlijk weet) en komen regelmatig op TV (in de Angelsaksische wereld).

Uiteraard blijft creationisme een marginaal fenomeen dat nergens een doorbraak heeft weten forceren maar ik vind jouw triomfalisme toch vrij misplaatst.

Er is vandaag immers een debat (hoe bescheiden ook) daar waar er vroeger niets was. Scientific creationism is misschien een lachwekkende term, maar feit blijft dat deze in de jaren 60 opgestarte beweging een enorme groei heeft gekend en veel zichtbaarder is dan pakweg 20 jaar geleden. Zij kunnen het misschien niet opnemen tegen een Richard Dawkins maar vroeger had je Dawkins niet eens nodig.

Ik ben nu een boek aan het lezen van creationist John Morris. Ik had vroeger al een paar "boekskes" gelezen die vol gemakkelijke argumenten stonden maar die John Morris is verre van goedkoop. Hij heeft een doctoraat (in hydrauliek of zo) op zak. Hij toont overtuigend aan dat het debat binnen evolutionisme nog lang niet afgesloten is. Ik denk niet dat hij veel mensen zal overtuigen buiten het gesloten wereld van de Amerikaanse christenen (toch goed voor tientallen miljoenen mensen) maar die man mag je niet afwimpelen als een verwaarloosbaar gegeven.

Evolutionisten doen er goed aan om scientific creationsim niet te onderschatten.

Laatst gewijzigd door Kaal : 30 januari 2013 om 14:59.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2013, 15:10   #560
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
K

Ik ben nu een boek aan het lezen van creationist John Morris. Ik had vroeger al een paar "boekskes" gelezen die vol gemakkelijke argumenten stonden maar die John Morris is verre van goedkoop. Hij heeft een doctoraat (in hydrauliek of zo) op zak. Hij toont overtuigend aan dat het debat binnen evolutionisme nog lang niet afgesloten is. Ik denk niet dat hij veel mensen zal overtuigen buiten het gesloten wereld van de Amerikaanse christenen (toch goed voor tientallen miljoenen mensen) maar die man mag je niet afwimpelen als een verwaarloosbaar gegeven.

Evolutionisten doen er goed aan om scientific creationsim niet te onderschatten.
Verdedigt die de idee van een plus minus 6000 jaar oude aarde? Of laat hij het planten van dat abrahamisch zaad aan anderen over en probeert hij vooral twijfel te zaaien over de wetenschappelijkheid van de evolutietheorie.

Dat wetenschappelijk creationisme lijkt me vooral een politieke ideologie. Ze bedrijven 'wetenschap' vanuit de idee reeds het antwoord te kennen.

Het is geen goede basis om aan wetenschap te doen als je tegelijkertijd religieuze boeken voor feitelijk aanneemt zonder er dezelfde wetenschappelijke grondigheid van te verlangen. De alzo ontstane wetenschap is onvrij.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 30 januari 2013 om 15:12.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be