Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 november 2012, 23:42   #561
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie moge "jullie" dan wel zijn?
De verstoppertje- spelers en de rond de pot draaiers
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 23:44   #562
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Spaanse inquisitie was een staatsinquisitie, geen inquisitie van de Kerk.
jaja zo kan je het altijd weer een draai geven

De geschiedenis is ruim gedocumenteerd van het christelijke principe : beter 9 doden voor 1 bekeerde

De Malleus Maleficarum is toch van een dominicaanse inquisiteur hé

En die kregen toch van de paus hun inquisitietaak opgedragen ?
En het is toch de kerk toch die toverij in verband bracht met de duivel en Satan de Antichrist ? Vijanden van de Kerk. Eeuwige en rechtvaardige strijd tussen 'Goed en Kwaad'.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 23:44   #563
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wie moge "jullie" dan wel zijn?
Mensen met een eigen geweten, iets wat jij enkel kan lenen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 23:53   #564
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wiki
Je speelt in zijn kaart hoor
Nu gaat hij weer afkomen dat de kerkelijke opgelegde straffen bestonden uit een simpele ban of zo
En het uiteindelijk de wereldse leiders die enkel boter aan hun hoofd hadden

Op volgde het decreet van Verona van 4 november 1184 : In verleg met keizer Frederik II riep waarbij Lucius III ide wereldlijke macht op om 'maatregelen' te nemen tegen de toen wijdverbreide ketterijen over geheel Europa

allez er staat een hoop leuks op wiki onder vervolging en rol van de kerk
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2012, 23:58   #565
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Je speelt in zijn kaart hoor
Nu gaat hij weer afkomen dat de kerkelijke opgelegde straffen bestonden uit een simpele ban of zo
En het uiteindelijk de wereldse leiders die enkel boter aan hun hoofd hadden

Op volgde het decreet van Verona van 4 november 1184 : In verleg met keizer Frederik II riep waarbij Lucius III ide wereldlijke macht op om 'maatregelen' te nemen tegen de toen wijdverbreide ketterijen over geheel Europa

allez er staat een hoop leuks op wiki onder vervolging en rol van de kerk
Bekeren met het zwaard: Bekeren was de kerk, en het zwaard dat waren de soldaten....Altijd onschuldig, de kerk...
Oud 22 november 2012, 00:00   #566
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zijn geweten is een doordruk van de meest conservatieve rechtse orthodoxie
Oud 22 november 2012, 00:07   #567
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien weet u het niet, maar in de middeleeuwen hadden we de bisschoppelijke inquisitie, de pauselijk en ook de koninklijke. Tot die laatste behoorde de Spaanse inquisitie.
Enkele citaten:

"De Spaanse Inquisitie is een in 1478 opgericht instituut door de Reyes Católicos van Spanje om de katholieke orthodoxie te handhaven tijdens hun heerschappij. Zij stond onder directe leiding van de Spaanse monarchie." ...
"Daar het doel van de katholieke koningen het scheppen van een efficiënte staatsmachinerie was, was het een prioriteit om de religieuze eenheid te verkrijgen."...
"Naast de religieuze rol van de Spaanse Inquisitie was het ook nog een instituut om de monarchie te dienen. Dit betekent niet dat het volledig afhankelijk was van de monarchie, omdat voor behoorlijk wat dingen toestemming van Rome nodig was. Hoewel de grootinquisiteur werd benoemd door de kroon, was er goedkeuring nodig door de Paus."...
"Na afloop van het proces volgde een overleg tussen de inquisiteurs, een vertegenwoordiger van de bisschop en de consultores (experts in theologie of Canoniek Recht). Er werd over de zaak gestemd en een oordeel, dat unaniem moest zijn, geveld."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaanse_Inquisitiehttp://

Inderdaad, een koninklijke inquisitie, opgericht door een fundamentalistisch katholiek koningspaar om de katholieke leer (met geweld) op te leggen, met de zegen van de Paus, waarin katholieke geestelijken het oordeel vellen... Sounds pretty catholic to me!
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 00:15   #568
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neocatechumenaat in de plaats van een geweten.
Oud 22 november 2012, 00:23   #569
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Inderdaad, een koninklijke inquisitie, opgericht door een fundamentalistisch katholiek koningspaar om de katholieke leer (met geweld) op te leggen, met de zegen van de Paus, waarin katholieke geestelijken het oordeel vellen... Sounds pretty catholic to me!
Die zegen van de paus is vrij relatief. Die werd door chantage bekomen.

Sixtus VI schreef in zijn bul, volgens de vertaling gehanteerd op Wikipedia:
many true and faithful Christians, because of the testimony of enemies, rivals, slaves and other low people—and still less appropriate—without tests of any kind, have been locked up in secular prisons, tortured and condemned like relapsed heretics, deprived of their goods and properties, and given over to the secular arm to be executed, at great danger to their souls, giving a pernicious example and causing scandal to many.
Ook interessant om op te merken:
In 1484 Pope Innocent VIII attempted to allow appeals to Rome against the Inquisition, but Ferdinand in December 1484 and again in 1509 decreed death and confiscation for anyone trying to make use of such procedures without royal permission.

Van Paus Alexander VI weten we dat hij bijzonder vriendelijk was voor de Joden, en ook in Rome ving hij veel gevluchte Joden uit Iberië op. Natuurlijk zal zijn motief eerder hebzucht zijn geweest dan ware naastenliefde, of het hardnekkige gerucht dat hij zelf een jood was. Het is nota bene wel die Paus die de titel van Katholiek Koningspaar aan het antisemitisch tweetal heeft gegeven. Uitstekend diplomatisch gegoochel.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 22 november 2012 om 00:24.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 05:56   #570
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Abortus kan wel overwogen in bepaalde uitzonderlijke situaties, waarover ik in het verleden al op dit forum heb geschreven.
Oké. Dat heb ik dan blijkbaar gemist (ik kan ook niet alles lezen, hé). Ik was in de veronderstelling dat jij contra abortus was, ongeacht de omstandigheden.

Nu dit misverstand opgeklaard is, kun je even die bepaalde uitzonderlijke omstandigheden beschrijven? Is iets gemakkelijker dan mij "verplichten" om 77.000+ posts te herlezen.

PS. Overwegen. Is dat een bewuste woordkeuze? Er is namelijk wel een levensgroot verschil tussen iets overwégen en iets daadwerkelijk dóen.
Oud 22 november 2012, 13:25   #571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Als christen is de rol van het eigen geweten van primordiaal belang. Niet evenwel als bron van de moraliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2012, 13:35   #572
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Oké. Dat heb ik dan blijkbaar gemist (ik kan ook niet alles lezen, hé). Ik was in de veronderstelling dat jij contra abortus was, ongeacht de omstandigheden.
Inderdaad, abortus provocatus kan vanuit de hoogstaande, christelijke moraal nooit goedgekeurd worden. Ieder daadwerkelijk ingrijpen om een pril leven te doden gaat immers in tegen het gebod "Gij zult niet doden". Bijgevolg is het dan ook niet toegestaan handelingen te stellen die met als enige doel de dood van het kind voor gevolg hebben.

Er zijn echter een aantal situaties waarbij niet abortus provocatus wordt nagestreefd, maar waar abortus het bijkomend gevolg kan zijn van medisch ingrijpen. Dat is bijvoorbeeld mogelijk bij operatief ingrijpen bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Iedere arts weet dat in bepaalde gevallen dit een ernstig gevolg kan hebben voor de vrucht. Niet altijd, maar soms wel. Gezien er geen sprake is van een moedwillige abortus kan de Kerk dergelijk ingrijpen in het juiste verband plaatsen. Dezelfde redenering wordt toegepast op inleidende miskramen, waarbij, als gevolg van het afsterven van de vrucht en daarop volgende complicaties, het leven van de moeder in gevaar komt.
Oud 22 november 2012, 13:38   #573
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is er eigenlijk "rechts" aan die orthodoxie? De katholieke leer is de katholieke leer, waardoor ik niet goed inzie hoe zoiets in een politiek kader kan worden geplaatst.

"Conservare" is voor het overige een belangrijk goed, daar we zijn geroepen Jezus' boodschap in getrouwheid op te nemen, te bewaren en te verspreiden.
Oud 22 november 2012, 13:58   #574
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat is er eigenlijk "rechts" aan die orthodoxie? De katholieke leer is de katholieke leer, waardoor ik niet goed inzie hoe zoiets in een politiek kader kan worden geplaatst.

"Conservare" is voor het overige een belangrijk goed, daar we zijn geroepen Jezus' boodschap in getrouwheid op te nemen, te bewaren en te verspreiden.
Jij met je enige echte waarheid die je aan andersdenkenden probeert op te dringen

En dan maar de mond vol hebben over tolerantie

En tegelijk de wet verwerpen en je opwerpen als martelaar

het is een mooi prentje hypocrisie
Oud 22 november 2012, 14:00   #575
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, abortus provocatus kan vanuit de hoogstaande, christelijke moraal nooit goedgekeurd worden. Ieder daadwerkelijk ingrijpen om een pril leven te doden gaat immers in tegen het gebod "Gij zult niet doden". Bijgevolg is het dan ook niet toegestaan handelingen te stellen die met als enige doel de dood van het kind voor gevolg hebben.

Er zijn echter een aantal situaties waarbij niet abortus provocatus wordt nagestreefd, maar waar abortus het bijkomend gevolg kan zijn van medisch ingrijpen. Dat is bijvoorbeeld mogelijk bij operatief ingrijpen bij een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Iedere arts weet dat in bepaalde gevallen dit een ernstig gevolg kan hebben voor de vrucht. Niet altijd, maar soms wel. Gezien er geen sprake is van een moedwillige abortus kan de Kerk dergelijk ingrijpen in het juiste verband plaatsen. Dezelfde redenering wordt toegepast op inleidende miskramen, waarbij, als gevolg van het

afsterven van de vrucht en daarop volgende complicaties, het leven van de moeder in gevaar komt.
Jouw verbod op abortus provocatus blijft absoluut, dus klopte mijn vooruitlopen op jouw standpunt

Laatst gewijzigd door eno2 : 22 november 2012 om 14:01.
Oud 22 november 2012, 14:09   #576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jouw verbod op abortus provocatus blijft absoluut, dus klopte mijn vooruitlopen op jouw standpunt
U had het eerder niet over "abortus provocatus", maar slechts over "abortus". En zoals u nu wel beseft, die laatste een alomvattende benaming, daar waar de eerste een specifiek iets is.
Oud 22 november 2012, 14:10   #577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij met je enige echte waarheid die je aan andersdenkenden probeert op te dringen

En dan maar de mond vol hebben over tolerantie

En tegelijk de wet verwerpen en je opwerpen als martelaar

het is een mooi prentje hypocrisie
Mag ik, doordat u niet antwoordt, nog eens de vraag stellen: wat is er "rechts" aan het rechte christelijk geloof, aan die orthodoxie?
Oud 22 november 2012, 14:19   #578
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag ik, doordat u niet antwoordt, nog eens de vraag stellen: wat is er "rechts" aan het rechte christelijk geloof, aan die orthodoxie?
Het extreme conservatisme
Oud 22 november 2012, 14:40   #579
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als christen is de rol van het eigen geweten van primordiaal belang. Niet evenwel als bron van de moraliteit.
Maar martelaar, een eigen geweten heb je niet, daarvoor is jou clubje om je alles voor te zeggen.
Oud 22 november 2012, 14:42   #580
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het extreme conservatisme
De christelijke taliban zeg maar. Gevaarlijk clubje.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be