Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 juli 2007, 11:07   #41
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

De trein is helemaal niet duur ! De kostprijs op de wat langere trajecten zit zo rond de 0,13 €/km. Daar rijd je met geen enkele wagen voor. Het plaatje verandert natuurlijk wanneer je met meerdere personen in de wagen gaat zitten. Een behoorlijk gevulde wagen is dan ook niet zo milieu-onvriendelijk meer.
In het weekend is het dan nog behoorlijk goedkoper om met de trein te rijden. Gebruik de trein echter waar hij voor dient, nl. van en naar grote centra rijden. Je kan eventueel de auto gebruiken van je woonplaats tot aan het eerste redelijke station en van daar je weg verder zetten met de trein.
In de spits zal de trein altijd veel sneller zijn dan de auto, op een aantal trajecten zelfs buiten de spits. Ik neem als voorbeeld Mechelen-Gent, duurt met de trein ongeveer 40 min, met de auto lukt dat nooit.

De topic-starter maakt trouwens een zeer slechte vergelijking. De trein is er niet om lading van één plaats naar de andere te krijgen. Het is personenvervoer.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 11:48   #42
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De trein is helemaal niet duur ! De kostprijs op de wat langere trajecten zit zo rond de 0,13 €/km. Daar rijd je met geen enkele wagen voor.
Euhm; ik had voor mijn wagen 500€ verzekering en 250€ taks per jaar. Neem daar nog eens heel extreem gesteld 1000€ per jaar aan onderhoud bij, dan zit je bij 40000 km per jaar aan 0,04375€ vaste kost per kilometer. Neem daar een verbruik van 6l diesel/100km bij, aan een kost van 1,1€ per liter, en dan kom je op 0,10975€ per km. Hoezo, dat haal je met geen enkele wagen?

Citaat:
Het plaatje verandert natuurlijk wanneer je met meerdere personen in de wagen gaat zitten. Een behoorlijk gevulde wagen is dan ook niet zo milieu-onvriendelijk meer.
In het weekend is het dan nog behoorlijk goedkoper om met de trein te rijden. Gebruik de trein echter waar hij voor dient, nl. van en naar grote centra rijden. Je kan eventueel de auto gebruiken van je woonplaats tot aan het eerste redelijke station en van daar je weg verder zetten met de trein.
In de spits zal de trein altijd veel sneller zijn dan de auto, op een aantal trajecten zelfs buiten de spits. Ik neem als voorbeeld Mechelen-Gent, duurt met de trein ongeveer 40 min, met de auto lukt dat nooit.
Slechte, niet stipte service, vertraging, slechte verbindingen tenzij je tussen de grotere steden rijdt en dan nog eens duur... De enige keren dat ik de trein gebruik, is wanneer ik in het weekend naar Antwerpen centrum ga, en ik geen zin heb om daar veel rond te rijden op zoek naar een parkeerplaats. Voor alle andere verplaatsingen vermijd ik de trein gewoonweg...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 12:02   #43
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Dat is al een hele tijd geleden, nu zal die eerder rond de 1,35 € kosten ! Doe je berekening dus maar opnieuw !
Ik ga mijn posts echt niet iedere maand opnieuw updaten, hoor

Verder stond er ook geen bandensluitage in vermeld, geen remslijtage, geen rekening gehouden met onverwachte onkosten...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 12:05   #44
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Euhm; ik had voor mijn wagen 500€ verzekering en 250€ taks per jaar. Neem daar nog eens heel extreem gesteld 1000€ per jaar aan onderhoud bij, dan zit je bij 40000 km per jaar aan 0,04375€ vaste kost per kilometer. Neem daar een verbruik van 6l diesel/100km bij, aan een kost van 1,1€ per liter, en dan kom je op 0,10975€ per km. Hoezo, dat haal je met geen enkele wagen?
Afschrijvingskosten van de wagen? Klein detail, hoor...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 12:12   #45
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Afschrijvingskosten van de wagen? Klein detail, hoor...
Tuurlijk is dat een detail; gewoon kwestie van op tijd een andere wagen te kopen. Auto's hebben restwaarde weet je wel
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 12:54   #46
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
4 jaar oude topics bovenhalen, leuk
Onderwerp blijft wel actueel, hoor.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 23:19   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De trein is helemaal niet duur ! De kostprijs op de wat langere trajecten zit zo rond de 0,13 €/km. Daar rijd je met geen enkele wagen voor. Het plaatje verandert natuurlijk wanneer je met meerdere personen in de wagen gaat zitten. Een behoorlijk gevulde wagen is dan ook niet zo milieu-onvriendelijk meer.
In het weekend is het dan nog behoorlijk goedkoper om met de trein te rijden. Gebruik de trein echter waar hij voor dient, nl. van en naar grote centra rijden. Je kan eventueel de auto gebruiken van je woonplaats tot aan het eerste redelijke station en van daar je weg verder zetten met de trein.
In de spits zal de trein altijd veel sneller zijn dan de auto, op een aantal trajecten zelfs buiten de spits. Ik neem als voorbeeld Mechelen-Gent, duurt met de trein ongeveer 40 min, met de auto lukt dat nooit.
Laten we concluderen dat in heel veel gevallen de trein geen alternatief voor de wagen is, maar dat de twee gewoon als complementair moeten worden gezien. Als ik alleen naar Antwerpen moet, dan neem ik de trein. Gaan we er echter met het gezin naartoe, dan is de wagen in ons geval aangewezen. Dan is de trein financieel helemaal niet interessant, en ook geenszins praktisch.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 09:21   #48
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laten we concluderen dat in heel veel gevallen de trein geen alternatief voor de wagen is, maar dat de twee gewoon als complementair moeten worden gezien. Als ik alleen naar Antwerpen moet, dan neem ik de trein. Gaan we er echter met het gezin naartoe, dan is de wagen in ons geval aangewezen. Dan is de trein financieel helemaal niet interessant, en ook geenszins praktisch.
Het is inderdaad geen of-of-verhaal, maar iedereen maakt voor zichzelf uit welk vervoersmiddel het nuttigst is.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:13   #49
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dom ding ,maar ik moet morgen in Genk geraken, tussen 16 en 17 uur, met 2 personen en een beetje lading.

Ik naar onze NMBS site, conclusie, normaal tarief ben ik 45 eu kwijt, heen en terug, en dan zijn we gebonden aan de vertrektijden van de treinen, die maar tot een bepaald uur rijden.

Een smartje huren voor 1 dag kost btw in 30.5 eu.Geen tijden, geen vaste plaatsen, van deur tot deur.

En wij zouden dan de trein moeten nemen?
Kan iemand dat verklaren?
Het openbaar vervoer is id. te duur enbij lading ongemakkelijk tot onmogelijk.

De conclusie is echter dat we het moeten verbeteren (goedkoper, frekwenter, ecologischer). Een paar problemen moeten opgelost worden. Zoals vervoer van spullen , en laat-avond en nachtverbindingen.

Dat zou geen probleem zijn, in een Vlaamse Gemeenschap van maar een zakdoek groot, 1OOkm op 2OOkm - als de politieke wil er maar was...

Je neemt met het openbaar vervoer ook veel minder of geen lijfsrisico en financieel risico.

Persoonlijk beschouw ik de proliferatie van de auto op zijn geheel genomen als puur waanzinnig en op korte termijn al onhoudbaar..
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 10:46   #50
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 45.564
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het openbaar vervoer is id. te duur enbij lading ongemakkelijk tot onmogelijk.

De conclusie is echter dat we het moeten verbeteren (goedkoper, frekwenter, ecologischer). Een paar problemen moeten opgelost worden. Zoals vervoer van spullen , en laat-avond en nachtverbindingen.

Dat zou geen probleem zijn, in een Vlaamse Gemeenschap van maar een zakdoek groot, 1OOkm op 2OOkm - als de politieke wil er maar was...

Je neemt met het openbaar vervoer ook veel minder of geen lijfsrisico en financieel risico.

Persoonlijk beschouw ik de proliferatie van de auto op zijn geheel genomen als puur waanzinnig en op korte termijn al onhoudbaar..
1.Dan moet je nog van het station naar huis geraken met uw lading.
2."proliferatie": alsjeblieft, de auto is geen kernwapen hé
3."puur waanzinnig": andere mensen vinden het dan weer niet zo evident uit hun auto gepest te worden-een beetje respect voor andersdenkenden a.u.b.
4."op korte termijn al onhoudbaar": denkt u?
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 14:23   #51
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky Bekijk bericht
Als Amerikaan moet gij 0,0 bij leggen in mijn treinvervoer!
Heb jij 4 jaar moeten nadenken over die opmerkingen van TomB?
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 14:56   #52
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
1.Dan moet je nog van het station naar huis geraken met uw lading.
2."proliferatie": alsjeblieft, de auto is geen kernwapen hé
3."puur waanzinnig": andere mensen vinden het dan weer niet zo evident uit hun auto gepest te worden-een beetje respect voor andersdenkenden a.u.b.
4."op korte termijn al onhoudbaar": denkt u?
1Maar allé, ik zeg toch dzt dat probleem dringend moet opgelost
2Erger. de autobom wordt elke dag afgegooid.
3Het is pure waanzin. De planeet kapot en elke dag een legioen slachtoffers.
4Tuurlijk. Totaal ONhoudbaar op korte termijn. Maar het eerst gaan de armen de rekening betalen. Zij die zich zo geen dodelijk luxes kunnen permitteren.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 18:17   #53
Doki
Parlementsvoorzitter
 
Doki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 2.058
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dom ding ,maar ik moet morgen in Genk geraken, tussen 16 en 17 uur, met 2 personen en een beetje lading.

Ik naar onze NMBS site, conclusie, normaal tarief ben ik 45 eu kwijt, heen en terug, en dan zijn we gebonden aan de vertrektijden van de treinen, die maar tot een bepaald uur rijden.

Een smartje huren voor 1 dag kost btw in 30.5 eu.Geen tijden, geen vaste plaatsen, van deur tot deur.

En wij zouden dan de trein moeten nemen?
Kan iemand dat verklaren?
Het openbaar vervoer heeft niet de mogelijkheden, noch de ambitie om een volwaardig alternatief te bieden voor alle andere vervoersmiddelen. Het is evident dat je bijvoorbeeld niet kunt verhuizen met heel je inboedel met de trein. Auto's en andere individuele vervoersmiddelen zullen dus altijd nodig blijven.

De prijs van de trein is de laatste jaren fors gestegen, al is de NMBS nog heel goedkoop als je bijvoorbeeld naar de prijzen van de SNCF kijkt. Het weekendbiljet van de NMBS is zelfs spotgoedkoop. Persoonlijk vind ik dat openbaar vervoer een dienst is van de staat die voorzien in een basisbehoefte van de burger (vervoer) en zelfs al hoeft die dienst niet gratis te zijn, toch zouden de prijzen voor iedereen betaalbaar moeten blijven. Dus gratis voor de armen, een beetje meer voor degenen die het wat breder hebben. Dat bestaat nu al grotendeels, maar ik hoor de laatste jaren meer en meer over winst spreken als het over de spoorwegen gaat. Dat is vreemd, want winst maken zou niet echt de doelstelling moeten zijn van de spoorwegmaatschappij. Een goede dienst leveren wel, en daar durft het nog wel een haperen.

Ik heb zelf geen auto nodig want ik woon in de stad. Voor de bestemmingen waar ik niet met de trein geraak gebruik ik het car sharing systeem Cambio, en dat werkt perfect. Vele mensen hebben zich door hun keuze om op het platteland te gaan wonen voor het leven verbonden aan het bezit van een auto. De auto zit dus een stuk in het dagelijks leven ingebakken. Dat zal niet zo gauw veranderen, al is het openbaar vervoer nog zo performant.
__________________
ZONDER HAAT DRAAD
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 22:44   #54
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
... maar ik hoor de laatste jaren meer en meer over winst spreken als het over de spoorwegen gaat. Dat is vreemd, want winst maken zou niet echt de doelstelling moeten zijn van de spoorwegmaatschappij. Een goede dienst leveren wel, en daar durft het nog wel een haperen.
En hoe verklaart u dan dat private maatschappijen in Nederland en Duitsland afgedankte lijnen wel bloeiend kunnen uitbaten, en dat terwijl hun ticketprijzen geenszins aan de hoge kant zijn?

Misschien is het gewoon zo dat de NMBS verre van economisch werkt... En ja, die "misschien" kan ik onmiddellijk omzetten in "vast en zeker". Als u bijvoorbeeld weet dat er in hoofdstations meerdere personeelsleden zijn aangesteld die enkel en alleen (!!!) wagons moeten aan- en loskoppelen. Die mensen hebben 't grootste deel van de dag niets te doen en zitten dan doodleuk in de kantine te "zitten zitten"... En als men ziet welke grote groepen arbeiders men uitzendt om reparaties aan het spoor uit te voeren, terwijl het vaak gaat om werkjes die door de helft minder personeel kunnen worden uitgevoerd. Er verandert daar nauwelijks iets in, daar de vakbond ongemeen sterk staat en iedere modernisering op dat vlak tegenhoudt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 22:49   #55
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Hoewel ik vroeger een fervent treinreiziger was. Sinds ik werk en zowa over het hele land mij moet verplaatsen zie ik eindelijk in hoe inefficient dat wel niet is.

Ik heb al wat andere landen gezien en al bij al is het openbaar vervoer hier zowat de beste en meest stipte van de wereld, vergis u daar niet in. Maar er moeten nog meer rechtstreekse verbindingen komen; Bv Hasselt - Lanaeken, Oostende - Antwerpen.

MJa.. dat mag natuurlijk niet in dit federale bestel.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 09:10   #56
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Hoewel ik vroeger een fervent treinreiziger was. Sinds ik werk en zowa over het hele land mij moet verplaatsen zie ik eindelijk in hoe inefficient dat wel niet is.

Ik heb al wat andere landen gezien en al bij al is het openbaar vervoer hier zowat de beste en meest stipte van de wereld, vergis u daar niet in. Maar er moeten nog meer rechtstreekse verbindingen komen; Bv Hasselt - Lanaeken, Oostende - Antwerpen.

MJa.. dat mag natuurlijk niet in dit federale bestel.
De rechtstreekse verbinding Oostende - Antwerpen bestaat al. Deze verbinding wordt bovendien met modern materieel gereden en zal je dus een aangename rit opleveren. De rit duurt 1u38min. Moet de auto is het ongeveer 120 km, buiten de spits zal je misschien net wat sneller zijn. Houd er rekening mee dat ik reken vanuit het stadscentrum en niet vanop de ring, tot het einde van de snelweg in Oostende. De kostprijs is 15,4 €, dat komt dus op 0,128€/km. Hierbij moet wel vermeld worden dat in het weekend een heen en terug biljet slechts 16,2 € kost, je kan ook een "dagje aan zee" biljet kopen voor deze prijs. Dit geeft dan 0,0675 €/km ! Reken er nog even bij dat je in Oostende in veel gevallen zal betalen voor een autoparking en dan merk je dat de trein goedkoop is !
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 07:18   #57
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
De rechtstreekse verbinding Oostende - Antwerpen bestaat al. Deze verbinding wordt bovendien met modern materieel gereden en zal je dus een aangename rit opleveren. De rit duurt 1u38min. Moet de auto is het ongeveer 120 km, buiten de spits zal je misschien net wat sneller zijn. Houd er rekening mee dat ik reken vanuit het stadscentrum en niet vanop de ring, tot het einde van de snelweg in Oostende. De kostprijs is 15,4 €, dat komt dus op 0,128€/km. Hierbij moet wel vermeld worden dat in het weekend een heen en terug biljet slechts 16,2 € kost, je kan ook een "dagje aan zee" biljet kopen voor deze prijs. Dit geeft dan 0,0675 €/km ! Reken er nog even bij dat je in Oostende in veel gevallen zal betalen voor een autoparking en dan merk je dat de trein goedkoop is !
M.a.w. het openbaar vervoer is op maat geschreven van de enkeling, niet van de gezinnen. Reker maar eens uit wat wij als gezin van drie, en binnenkort vier, personen moeten ophoesten om van pakweg Waregem naar Antwerpen te reizen. Let op: na ons bezoek aan centrum Antwerpen willen we ook nog eens langs gaan bij kameraden in Mariaburg. Wat zal ons dat kosten aan trein- en buskosten? En in welke tijd? En met welke omgemakken worden we daarbij geconfronteerd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2007, 07:19   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik heb al wat andere landen gezien en al bij al is het openbaar vervoer hier zowat de beste en meest stipte van de wereld, vergis u daar niet in.
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens. Mijn ervaring met de DB zijn veel positiever dan met de NMBS.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be