Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2014, 06:29   #41
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

De ene grote onzin willen vervangen door nog grotere onzin maakt het er allemaal niet ‘geloof’waardiger om. Typisch dat het ouwe boek meteen een financiële waarde krijgt geschat op ca. 22,5 miljoen dollar. Dat is het enige wat ik ervan onthoud: om de poen is het te doen = religie samengevat in een notendop. Onbegrijpelijk dat mensen in dat soort volksbedrog blijven trappen.

Ik herhaal: er is geen god, dat is lulkoek, sprookjes voor volwassenen. Er is geen hemel en geen hel, geen goed en geen kwaad, alleen veel reglementen, geboden en verboden die door mensen werden bedacht.

We zijn allemaal sterrenstof, een brok gist (Jack London) en straks – eenmaal we zijn uitgegist, we allemaal de pijp uit zijn en op de composthoop liggen, krijgt niemand van ons ergens of ooit nog een vervolg. Dan valt definitief het doek over ons futiele bestaan. Tenzij je Einstein, Mickey Mouse of Sinterklaas heet, dan wordt je onsterfelijk

Mijn advies: pak het ervan nu je nog kan, want je krijgt maar één kans om het goed te doen en ervan te genieten. Tenzij je kiest voor eeuwige kommer en kwel door religie toe te laten in te dringen in je huis en je hart. Maar dan heb je’t ook zelf gezocht en moet je achteraf niet komen klagen als ‘god je in de steek heeft gelaten’, dekselse stomkoppen!
Oud 18 december 2014, 07:46   #42
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano Bekijk bericht
De ene grote onzin willen vervangen door nog grotere onzin maakt het er allemaal niet ‘geloof’waardiger om. Typisch dat het ouwe boek meteen een financiële waarde krijgt geschat op ca. 22,5 miljoen dollar. Dat is het enige wat ik ervan onthoud: om de poen is het te doen = religie samengevat in een notendop. Onbegrijpelijk dat mensen in dat soort volksbedrog blijven trappen.

Ik herhaal: er is geen god, dat is lulkoek, sprookjes voor volwassenen. Er is geen hemel en geen hel, geen goed en geen kwaad, alleen veel reglementen, geboden en verboden die door mensen werden bedacht.

We zijn allemaal sterrenstof, een brok gist (Jack London) en straks – eenmaal we zijn uitgegist, we allemaal de pijp uit zijn en op de composthoop liggen, krijgt niemand van ons ergens of ooit nog een vervolg. Dan valt definitief het doek over ons futiele bestaan. Tenzij je Einstein, Mickey Mouse of Sinterklaas heet, dan wordt je onsterfelijk

Mijn advies: pak het ervan nu je nog kan, want je krijgt maar één kans om het goed te doen en ervan te genieten. Tenzij je kiest voor eeuwige kommer en kwel door religie toe te laten in te dringen in je huis en je hart. Maar dan heb je’t ook zelf gezocht en moet je achteraf niet komen klagen als ‘god je in de steek heeft gelaten’, dekselse stomkoppen!
Amen.
Oud 18 december 2014, 08:08   #43
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

*2

Kort en bondig!
Oud 18 december 2014, 22:59   #44
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Het zou goed kunnen dat wat in de bijbel staat niet klopt, waarheid is namelijk een illusie waar we ons aan vastklampen. De vraag is of het iets uitmaakt. Vandaar zalig de armen van geest want zij pretenderen niet dat ze zouden weten.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 07:31   #45
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Het zou goed kunnen dat wat in de bijbel staat niet klopt, waarheid is namelijk een illusie waar we ons aan vastklampen. De vraag is of het iets uitmaakt. Vandaar zalig de armen van geest want zij pretenderen niet dat ze zouden weten.
Ik heb geen enkel probleem met al die religieuze boeken, Bijbel, Koran enz. zolang ze maar NIET door bepaalde fanatici worden gebruikt als handleiding om andersdenkenden te vervolgen en over de kling te jagen. Ieder het zijne en ik het mijne.
Oud 19 december 2014, 08:19   #46
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard Oude gevonden Bijbel zegt: Jezus nooit gekruisigd

Citaat:

Nu, zo eenvoudig kan je het niet verkopen.
De mens heeft een verklaring nodig voor alles en nog wat.
Zelfs Einstein zal binnen enkele eeuwen nog slechts een voetnoot zijn in de wetenschappelijke geschiedenis.
Net als zijn vele voorgangers die vaak even grote en zelfs grotere bijdragen hebben geleverd aan onze huidige wetenschappelijke kennis.

Maar hiermee wijken we ver af van de openingspost.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Of is het een eeuwenoud sprookjesboek ?

http://www.trendnova.nl/eeuwenoude-b...it-gekruisigd/
Nee, dit is geen eeuwenoud sprookjesboek.
In de 5de eeuw heeft men de toenmalige bijbel uitgezuiverd en er nog enkel laten instaan wat men toen geschikt vond en verbannen wat niet paste in de toenmalige ideologie.
Al wat toen niet aanvaard is geweest, word nog steeds beschouwd als een aanval op het Christelijke geloof en afgedaan als onzin.
Zo werd ook het evangelie van Maria Magdalena uit de huidige Bijbel verwijderd.

Citaat:
Jezus werd 106 jaar in Japan

Jezus is helemaal niet gestorven aan het kruis. Zijn jongere broer Isukiri nam zijn plaats in, zodat Jezus veilig kon ontkomen naar Japan, waar hij trouwde, drie dochters kreeg en lang en gelukkig leefde tot zijn dood op 106-jarige leeftijd.

Moeilijk te geloven? Niet voor de bewoners van het stadje Shingo, enkele uren rijden van Tokio. De dorpelingen vonden het al langer vreemd dat nu en dan een baby met blauwe ogen werd geboren, of dat kinderen sinds generaties werden gezegend met een zwart kruisje op hun voorhoofd. Tot in 1935 documenten in oud-Japans werden ontdekt, die werden ontcijferd als het testament van Jezus. Helaas werden de originele stukken vernietigd in de oorlog, maar een kopie is nog altijd te bewonderen in het plaatselijke museum
http://www.nieuwsblad.be/cnt/g7jb1hvp

Dit schijnt de stelling dat de Bijbel niet klopt te bevestigen.

Er duiken trouwens regelmatig bewijzen op dat de Bijbelteksten net kloppen, maar ze verdwijnen steeds op één of andere manier.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 09:27   #47
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Amen.
À peï.

Sorry, kon het niet laten.
Oud 19 december 2014, 09:43   #48
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zelfs Einstein zal binnen enkele eeuwen nog slechts een voetnoot zijn in de wetenschappelijke geschiedenis.
Net als zijn vele voorgangers die vaak even grote en zelfs grotere bijdragen hebben geleverd aan onze huidige wetenschappelijke kennis.
En dat beweer je hier met droge oogjes ? Wel toevallig dat die voetnoten in zowat elke stad nog steeds op een voetstuk staan. Ik verwacht niet dat dit in jou dorp ook zo is.

En van de ontstaansgeschiedenis van het Christendom is het bij jou ook al pover gesteld :
Citaat:
In de 5de eeuw heeft men de toenmalige bijbel uitgezuiverd en er nog enkel laten instaan wat men toen geschikt vond en verbannen wat niet paste in de toenmalige ideologie.
Al wat toen niet aanvaard is geweest, word nog steeds beschouwd als een aanval op het Christelijke geloof en afgedaan als onzin.
Het Christendom was aanvankelijk een variante op de mysterie culten, ook gnostische scholen genoemd. Elke ' school ' had zijn eigen variante op het ' Jezus-mysterie ', wat we nu de evangelies noemen. Slechts 4 zijn einde 3e eeuw weerhouden om er het N.T. mee te vormen, dit in opdracht van keizer Constantijn. Alle overige ' evangelies ' werden afgedaan als ketterse lectuur. Uiteraard zijn er om deze teksten synoptisch te maken, wel wat geredigeerd, weggelaten of bijgeschreven. Het evangelie van Maria Magdalena heeft nooit in de canon van het N.T. gestaan.
Deze 'ketterse sekten ' werden verbannen tot buiten de grenzen van het toen Romeinse Rijk, waaruit later de Islam is ontstaan.

En deze kennis haal ik niet uit een krant.

Laatst gewijzigd door Aton : 19 december 2014 om 09:44.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 10:47   #49
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En dat beweer je hier met droge oogjes ? Wel toevallig dat die voetnoten in zowat elke stad nog steeds op een voetstuk staan. Ik verwacht niet dat dit in jou dorp ook zo is.
Zelfs zonder met de ogen te knipperen durf ik die stelling verdedigen.

Einstein is een wetenschapper uit ons wetenschappelijk tijdperk en word daarom zo geprezen binnen onze maatschappij.
Zonder de kennis, onderzoeken, vaststellingen en theorieën van zijn voorgangers, zou hij zelfs niet eens in de kantlijnen voorkomen.

Citaat:

En van de ontstaansgeschiedenis van het Christendom is het bij jou ook al pover gesteld :

Het Christendom was aanvankelijk een variante op de mysterie culten, ook gnostische scholen genoemd. Elke ' school ' had zijn eigen variante op het ' Jezus-mysterie ', wat we nu de evangelies noemen. Slechts 4 zijn einde 3e eeuw weerhouden om er het N.T. mee te vormen, dit in opdracht van keizer Constantijn. Alle overige ' evangelies ' werden afgedaan als ketterse lectuur. Uiteraard zijn er om deze teksten synoptisch te maken, wel wat geredigeerd, weggelaten of bijgeschreven. Het evangelie van Maria Magdalena heeft nooit in de canon van het N.T. gestaan.
Deze 'ketterse sekten ' werden verbannen tot buiten de grenzen van het toen Romeinse Rijk, waaruit later de Islam is ontstaan.

En deze kennis haal ik niet uit een krant.

De opdracht die Keizer Constantijn gaf aan het concilie was het N.T. samenstellen en de basisregels bepalen voor het christendom.
Daarna hebben er nog verschillende zuiveringen en aanpassingen van de teksten plaats gehad.

De Gnostische leer hadden trouwens niets te maken met het geloof dat Constantijn aanvaarde en tot het zijne maakte, noch met de Islam.
En nee, het Evangelie van Maria Magdalena heeft NOOIT het N.T. gehaald.
Het is vermoedelijk ook nooit bekeken door de samenstellers van het N.T. die leefde in een periode dat de vrouw slechts een derderangs burger was.

Dat de teksten uit de Bijbel niet stroken met de werkelijkheid is dus meer een vaststaand feit dan een veronderstelling.
Zelfs de jongste tekst uit het N.T. is pas na het verdwijnen van Jezus van Nazareth geschreven en zijn net als de huidige teksten van de geschiedenis vrije eigen interpretaties van de schrijver met aanpassingen van de samenstellers en vertalers, geen weergaven van de werkelijkheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 11:43   #50
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De opdracht die Keizer Constantijn gaf aan het concilie was het N.T. samenstellen en de basisregels bepalen voor het christendom.
Knipper maar al met je ogen. Geen regels maar het aannemen en verwerpen van de reeds in omloop zijnde evangelies, hierbij als spindokter Eusebius:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eusebius_van_Caesarea
Het zijn de protestanten die spreken van ' opkuisen van het N.T. ' waarbij ik verwijs naar Ireneüs van Lyon. http://nl.wikipedia.org/wiki/Irene%C3%BCs_van_Lyon
Citaat:
Daarna hebben er nog verschillende zuiveringen en aanpassingen van de teksten plaats gehad.
Dat schreef ik al, maar niet de wijze die jij bedoeld door er later nog evangelies uit te gooien.

En knipper maar verder met je ogen:
Citaat:
De Gnostische leer hadden trouwens niets te maken met het geloof dat Constantijn aanvaarde en tot het zijne maakte, noch met de Islam.
Leer beter lezen. Dat heb ik nooit beweerd !! Voor het Concilie van Nicea waren alle sekten/scholen nog gnostisch. Deels zijn ze verworpen als ketters, waar later de Islam is uit ontstaan. Uit deze selectie is de Roomse kerk ontstaan.
Citaat:
En nee, het Evangelie van Maria Magdalena heeft NOOIT het N.T. gehaald.
O, en waarom schreef je dit dan ????:
Citaat:
Citaat:
Zelfs de jongste tekst uit het N.T. is pas na het verdwijnen van Jezus van Nazareth geschreven en zijn net als de huidige teksten van de geschiedenis vrije eigen interpretaties van de schrijver met aanpassingen van de samenstellers en vertalers, geen weergaven van de werkelijkheid.
Alsof ik dat nog niet zou weten.
PS: En het is niet ' Jezus van Nazareth ' maar ' Jezus de nazarener '. Als je toch zo uit bent op verdraaiingen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2014, 16:54   #51
werkman
Europees Commissaris

Standaard

"Mogelijk is hetgeen er in de bijbel staat niet juist" stelt hier een vorige topic-deelnemer.
Doe maar hoor! Ik denk het mijne over dat woord "mogelijk".
Maar ik kan er niks aan veranderen dat ik die kerklopers stomkoppen vind.
Geen van hen behoort tot mijn vriendenkring.
Natuurlijk mogen ze van mij ook denken dat ik een stomkop ben.
En twee stomkoppen kunnen niet met elkaar zinnig overleggen. Einde verhaal dus.
De pot op met dat hele zootje aanbidders.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2014, 00:11   #52
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
"Mogelijk is hetgeen er in de bijbel staat niet juist" stelt hier een vorige topic-deelnemer.
Doe maar hoor! Ik denk het mijne over dat woord "mogelijk".
Maar ik kan er niks aan veranderen dat ik die kerklopers stomkoppen vind.
Geen van hen behoort tot mijn vriendenkring.
Natuurlijk mogen ze van mij ook denken dat ik een stomkop ben.
En twee stomkoppen kunnen niet met elkaar zinnig overleggen. Einde verhaal dus.
De pot op met dat hele zootje aanbidders.
Geloven in God is slechts een manier om iemand te zijn. Wij mensen hebben het moeilijk bij de gedachte dat ons leven slechts een idee in ons hoofd is. Voor de werkelijkheid zijn onze zintuigen en verstand ontoerijkend. Geloven in fabels is op zich niet slecht, kan best leuk zijn . Godsdienst zorgt niet voor oorlog, al vormen ze wel een goed excuus. Als je een stok zoekt voor een hond te slaan, vind je er altijd één. Geloof is een goede stok, maar er zijn er genoeg andere.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be