Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2005, 22:58   #41
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Volgens mij was de conclusie van het rapport Van San niet:"Niet alle criminelen zijn allochtonen, maar veel allochtonen zijn wel criminelen". Bovendien dit uitspraak heeft betrekking op Rotterdam. Over Belgie hebben we nog steeds te weinig gegevens.
Hoe zou dat komen dat we in België nog steeds over te weinig gegevens beschikken, zoals U zo prachtig uitdrukt?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 23:00   #42
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Van San concludeerde: "De allochtoonse - meer bepaald de Marokkaanse - gemeenschap is oververtegenwoordigd in de criminaliteitscijfers", wat bijna op hetzelfde neerkomt, nl. dat een niet gering aantal allochtonen zich aan criminele feiten schuldig maken.
Dat de allochtone gemeenschap oververtegenwoordigd is wordt niet ontkend. Wel moet er een eind komen aan de mythe dat elke allochtoon een criminele islam-fundamentalist is of dat er niets aan de hand is. Vele mensen nemen deze woorden in de mond zonder dat er enige waarheidswaarde aangekoppeld is. Door dergelijke stellinginnamen creert men een taboe die een oplossing in de weg staat. Men zit gevangen tussen 2 extremen wat blijkbaar een verlamming heeft veroorzaakt binnen de politieke klasse. Als men een oplossing wilt voor deze eventuele problematiek moet men zich van het taboe gaan ontdoen. De manier om dit te doen is onderzoek, onderzoek en nog eens onderzoek. Tot dan mag men enkel spreken van vermoedens.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 23:15   #43
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens velen gaan allochtonen en criminaliteit samen. Wat mij hier stoort is dat men deze stelling zondermeer als waar beschouwt. Dus ben ik opzoek gegaan naar onderzoek wat deze stelling bevestigd. Wat opvalt is dat er op dit gebied bitter weinig is gebeurd in Belgie. Men kan hier spreken van een taboe. Van het weinige dat ik aan onderzoek heb gevonden toch enkele bemerkingen.Verschillende onderzoeken duiden aan dat er een oververtegenwoordiging is van allochtonen in de criminaliteitscijfers. Allochtonen plegen proportioneel gezien meer misdrijven. Maar elk onderzoek heeft dezelfde teneur. Deze teneur is dat etniciteit absoluut niet voldoende is om criminaliteit te verklaren. De onderzoekers brengen enkele nuances aan, hier volgen enkelen:

1) cultuur kan gebruikt worden als verklaring, maar is onvoldoende aangezien cultuur een te vage definiering is.

2) de meeste cijfers komen van de Federale Politie. Deze cijfers zeggen iets over de bestaande criminaliteit maar zeggen niet over de verdoken criminaliteit. Deze cijfers zijn dus niet alles zeggend. Uit een afgeleid onderzoek bleek dat allochtonen tot 10maal meer kans hebben om gecontroleerd te worden, wat natuurlijk de kans verhoogd om criminele feiten vast te stellen bij deze. Deze vooringenomenheid kan een vertekening veroorzaken in de cijfers.

3) andere factoren zoals schoolingsgraad en inkomen bleken criminaliteit beter te kunnen verklaren dan etniciteit

4) men kan ook spreken van de "selffulfilling prophecy", men stigmatiseerd een bepaalde groep wat uiteindelijk kan leiden tot het stellen van het gestigmatiseerde gedrag door deze groep.

5)ook wees men erop dat de oververtegenwoordiging van allochtonen in de criminaliteitscijfers wordt overtrokken. De verschillen blijken niet zo groot te zijn als men insinueerd.

De conclusie is en zou moeten zijn dat er op dit gebied te weinig onderzoek is gebeurd, bijgevolg is conclusies trekken voorbarig. Men heeft een vermoeden dat allochtonen meer criminelen feiten plegen. Maar deze vermoedens zijn wetenschappelijk ongefundeerd. Verder onderzoek is nodig. Zolang er geen verder onderzoek is gebeurd mag men de allochtonen niet stigmatiseren als criminelen. Elke beschuldiging is voor de moment gebaseerd op fabels en mythes.
Ik heb op school eens een debat moeten doen over vreemdelingen en economie. Dat is een 6tal jaar geleden denk ik. Toen waren er veel meer resultaten op internet te zien dan nu. Het viel me op toen ik overlaatst een conclusie wou bewijzen die ik 6 jaar geleden gemaakt had.
Men is nu blijk baar wat bang om diezelfde resuktaten te tonen.

Reactie op jouw punten:
1)Cultuur is in zekere zin een bepalende factor. Zeker wat betreft straatcriminalitiet en straatpesterijen. Niet wat betreft de grote mesdaden. Al is het overgaan van kleine naar grote misdaden wel een argument.

2) Cijfers zijn nooit niet juist. Dikwijls worden bepaalde groepen uitgesloten of werkt men met uitzonderingen. Misdaden komen zelden aan't licht door gewoon naar uw pas te vragen za. Dat die meer gecontroleerd worden ... dat kan best zijn, maar dat is geen bepalende factor voor die cijfers. Als je het toch over politie hebt, vraag naar hun mening over allochtonen en straatcriminaliteit. Die kunnen daar uren over praten. (Ken er perongeluk 2, in boom en brussel)

3) Scholingsgraad is bij de meeste misdaden inderdaad een meespelende factor. Doch dat mag geen excuus zijn. Er is schoolplicht en er zijn kansen genoeg om te studeren. (Heb een turk (2 zelfs) in de klas gehad en heb zijn schoolrekening gezien ) En tegenwoordig blijkt er een probleem te ontstaan wat betreft scholingsgraad en allochtonen.

4) Stigamtiseren is volgens mij geen argument. VB'ers worden ook gestigmatiseerd, heb je met die mensen zoveel problemen? (verkeerde vraag waarschijnlijk ). Er zijn immers voorbeelden genoeg van allochtonen die geslaagd zijn in't leven. Doch wil ik niet ontkennen dat er nu een algemeen gevoel van wantrouwen bestaat die zeker in nadeel van allochtonen is. Doch het zijn de vele allochtone (klein)criminelen zelf die dit opwekken. FDW draagt soms ook nog eens zijn steentje bij.

5) Dat wordt dik tegengesproken door politiemensen zelf die uiteraard meer ervaring hebben in dit soort zaken. Trouwens cijfers kunnen misleidend zijn, maar niet in zo'n omvang. Dit zijn dus bvgegvens die ik niemeer terug vind en die vroeger wel te vinden waren (op site van vlaams gemeenshap!).

Er is inderdaad weinig onderzoek naar gegaan, beter onderzoek kan meer duidelijkheid geven. Het kan goed zijn dat ide onderzoek is gebeurd maar dat cijfers bewust worden achtergehouden (wat ik overigens begrijp). Het is nu aan de huidige politiekers om het probleem aan te pakken. Anders gaan hier dingen excaleren (schrijf ik het juist?). Die vermoedens die er volgens u zijn worden dagelijks bewezen in de grote steden (Brussel mechelen antwerpen). Maar zelfs met die "bewijzen" mag men de allochtonen nog niet stigamtiseren. Ik ken maar al teveel voorbeelden waar bepaalde allochtonen voorbeeldburgers zijn. Stigmatiseren is nooit goed te praten. De naam vreemdelingenprobleem is in die context misschien verkeerd gekozen. Maar het is er wel! Het slaat alleen niet op alle vreemdelingen.

Laatst gewijzigd door lustige lezer : 17 januari 2005 om 23:17.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2005, 23:21   #44
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stephen-
Heb je misschien ook cijfers gevonden van het aantal allochtonen in de gevangenissen?
Of het aantal marokkaanse gevangenen? Die vraag stel ik net omdat niemand blijkbaar er een duidelijk antwoord op weet. Er wordt vaak wel eens geroepen dat 1 op 4 gevangenen buitenlanders zijn. Maar verder wordt er geen duidelijkheid verschaft. Dus weten we nog niets.

Het is toch één van de belangrijkste punten die veel partijen bezig houdt, dus verbaast het me dat er blijkbaar geen onderzoek naar gedaan wordt.
Of durft men niet met de cijfers naar buiten te treden? Maar dat is al wat ver gezocht zeker...
Die cijfers waren 6 jaar geleden bekend ... tegen de 30 procent was het. Maar nu worden die cijfers niet meer op de site gezet(vlaamse gemeenschap).
Oud 17 januari 2005, 23:22   #45
lustige lezer
Parlementslid

Standaard

Citaat:
De kans is er dat in Belgie hetzelfde probleem bestaat als in Nederland. Maar we hebben alleen maar vermoedens. Het is schrijnend dat over een dergekijk onderwerp in Belgie niet meer onderzoek is verricht. Hoe kan men oplossingen geven als men in eens niet weet wat het echte probleem is. Ook belangrijk vind ik jouw opmerking over het feit dat het over een klein percentage gaat van de allochtone bevolking. Marion Van San, toch gerespecteerd in rechtse hoeken, stelt dat er met het overgrote deel van de allochtonen bevolking geen probleem is.
Dat is het juist, zolang dat een onderzoek het probleem niet aankaart is er geen probleem en hoeft die ook niet opgelost te worden. Een bekende taktiek van de politiekers de laatste jaren.
Oud 18 januari 2005, 13:23   #46
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Zowel immigranten als de autochtone bevolking onderschatten schromelijk hoe zwaar de inspanningen zijn om tot een echte integratie te komen. Op werkelijk alle vlakken moet een achterstand weggewerkt worden; onze zgn. "verzorgingsstaat" met z'n sociale luchtmatrassen en hangmatten heeft dit gedurende lange tijd verdoezeld en schilderde het beeld van "het land van melk en honing", maar de grimmige realiteit staart ons nu allemaal recht in het gezicht.

Autochtonen moeten de allochtone steuntrekkers en achterblijvers niet, het geduld met de verwerking van onvertrouwde -in hun oren en ogen vaak barbaars overkomende- gebruiken is stilaan op aan het raken. Het begrip voor de taalhandicaps van allochtonen neemt gestaag af. En het wollige pleiten voor verzachtende omstandigheden omdat allochtonen toch zo'n kansarme bevolkingsgroep zijn, vindt bij steeds minder autochtonen gehoor.
1. Toen de eerste groepen gastarbeiders hier arriveerden, was de economische en sociale situatie dan ook heel anders als nu. Het is juist dat de "verzorgingsstaat" de verschillen tussen bevolkingsgroepen juist heeft verdoezeld, maar u kan ook het plaatje omdraaien en zeggen dat het neo-liberalisme van de jaren '80 de verschillen tussen bevolkingsgroepen in belangrijke mate in de verf heeft gezet.

2. We kunnen natuurlijk, zoals hierboven, proberen de historische achtergrond en pathway tot de situatie zoals ze nu is, te schetsen, maar de hamvraag is natuurlijk waar we naar toe willen. Volgen we de hardste roepers en offeren we een stukje onze eigen beschaving op om de problemen met de bokshandschoen te lijf te gaan, of volgen we de -steeds kleiner wordende- groep die met dure woorden en dure programma's de "multiculturele samenleving" intact proberen te houden? Of zijn er misschien toch tussenoplossingen beschikbaar?

Citaat:
In antwoord op Turkje... ik maakte inderdaad een grap, maar wel eentje die door een beangstigend groot aantal autochtonen (minstens in gedachten) wordt gedeeld. Geconfronteerd met de mentaliteit van vooral de Noord-Afrikaanse moslimbevolking staren wij als westerlingen naar een somber en verouderd maatschappijbeeld. Een beeld met een esthetiek die ons vreemd is en zelfs eerder afstoot dan aantrekt, een waardenstelsel dat ons op een groot aantal vlakken vervult van afschuw (ondanks alle newspeak over "het respect voor de vrouw" in de islam), een wereldbeeld dat velen onvermijdelijk associëren met de stofferige ellende die elke avond weer via de lichtbak de huiskamer wordt binnengeblazen.

En begin tegen die ijzige realiteit in maar eens te filosoferen, te relativeren, te moraliseren...
Wat stelt u dan voor? Een gelaten toekijken vanaf de zijlijn en mompelend nietsdoen terwijl de zogenaamde "absolute waarheid" (volgens een gebruiker op dit forum) als nieuwe religie gepredikt wordt?
Oud 18 januari 2005, 13:55   #47
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Wat stelt u dan voor? Een gelaten toekijken vanaf de zijlijn en mompelend nietsdoen terwijl de zogenaamde "absolute waarheid" (volgens een gebruiker op dit forum) als nieuwe religie gepredikt wordt?
Die "gelatenheid" zit niet in onze cultuur ingebakken, Turkje. Het "met de handen in het haar" wachten op de zegen die van Allah moet komen... d�*t zijn beelden waarvoor we onze grootsteden niet moeten verlaten.

Wat we nodig hebben is een "harde" aanpak van het zelfbeklag, de zelfbevlekking, de zelfmarginalisering... maar ook van de kleinzielige xenofobie, het wegrelativeren van een aantal essentiële waarden, de kneuterigheid, de betutteling van bovenaf en de wollige prietpraat die tot niets anders dient dan het maskeren van politieke onwil en/of onmacht. Hard in de aanpak van criminaliteit; hard in de aanpak van profitariaat; hard in de aanpak van manifeste weigering tot integratie / scholing / arbeid.

En laten we wel wezen... het draait hierbij niet om "integratie", maar om "assimilatie". Integratie is goed voor de eerste generatie immigranten; die zijn immers té zeer vergroeid met de cultuur en de tradities van hun land van oorsprong. Maar zij die hier "geboren en getogen zijn" moeten zich assimileren; voluit deelnemen aan onze samenleving i.p.v. zich onder welk voorwendsel dan ook te onttrekken aan hun verantwoordelijkheden. En hoe doen we dat? Simpel... door die zgn. verzorgingsstaat in de diepte zeer grondig te hertekenen en een aantal logische mechanismen te herstellen. Sorry, maar dit is niet het land van "melk en honing" waar de gebraden kippen je zonder moeite zo in de mond vliegen... Als je je buiten de samenleving plaatst, dan moet je daar maar de consequenties van dragen. En de meest efficiënte stok achter de deur is nog altijd de economische... zo blijkt nog alle dagen. Geef mensen bovenal kansen om zich op te werken, om zich te scholen, om gewapend te zijn op de arbeidsmarkt i.p.v. een uitkering in ruil voor het engagement dat ze op geen enkele manier mogen "werken". (cf. werkloosheidsuitkeringen, leeflonen etc...) Het systeempje dat we vandaag kennen werkt een krachtdadig beleid in welke richting dan ook gewoonweg tegen.

En in dat opzicht vind ik dan de remedie zoals die door extreem rechts wordt voorgesteld zelfs nog behoorlijk nichterig en hypocriet, want ze is voor een belangrijk deel ingegeven door het besef dat ze de "harde" aanpak niet verkocht krijgt aan de eigen steuntrekkende achterban.

Trouwens, Turkje... er zijn best wel een aantal autochtonen voor wie het bovenstaande evengoed opgaat. Ik wil hier op geen enkele manier overkomen als rascist.
Oud 19 januari 2005, 14:37   #48
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Die "gelatenheid" zit niet in onze cultuur ingebakken, Turkje. Het "met de handen in het haar" wachten op de zegen die van Allah moet komen... d�*t zijn beelden waarvoor we onze grootsteden niet moeten verlaten.
Als je meestgehoorde klachten dezer dagen over de islamitische bevolking hoort, gaan die anders ook niet over het "met de handen in het haar wachten", maar meer over "met de handen in de sjakosj zitten"

Citaat:
Wat we nodig hebben is een "harde" aanpak van het zelfbeklag, de zelfbevlekking, de zelfmarginalisering... maar ook van de kleinzielige xenofobie, het wegrelativeren van een aantal essentiële waarden, de kneuterigheid, de betutteling van bovenaf en de wollige prietpraat die tot niets anders dient dan het maskeren van politieke onwil en/of onmacht. Hard in de aanpak van criminaliteit; hard in de aanpak van profitariaat; hard in de aanpak van manifeste weigering tot integratie / scholing / arbeid.
Een soort neo-liberalisme op socio-cultureel vlak dan... Vreest u niet dat daardoor de kloof met de achterblijvers zo mogelijk nog groter wordt (terwijl evengoed de gemiddelde cultuurgraad erop vooruit gaat)? Immers, wat is de stok achter de deur die men gaat gebruiken om die harde aanpak te bewerkstelligen? Zeker als het niet enkel om de hardleerse allochtonen gaat (die men eventueel nog kan "terugsturen", alhoewel dat volgens mij tot een fameuze rebellie gaat leiden), maar om iedereen die zich gedraagt als een maatschappelijke misfit...

Citaat:
En laten we wel wezen... het draait hierbij niet om "integratie", maar om "assimilatie". Integratie is goed voor de eerste generatie immigranten; die zijn immers té zeer vergroeid met de cultuur en de tradities van hun land van oorsprong. Maar zij die hier "geboren en getogen zijn" moeten zich assimileren; voluit deelnemen aan onze samenleving i.p.v. zich onder welk voorwendsel dan ook te onttrekken aan hun verantwoordelijkheden. En hoe doen we dat? Simpel... door die zgn. verzorgingsstaat in de diepte zeer grondig te hertekenen en een aantal logische mechanismen te herstellen. Sorry, maar dit is niet het land van "melk en honing" waar de gebraden kippen je zonder moeite zo in de mond vliegen... Als je je buiten de samenleving plaatst, dan moet je daar maar de consequenties van dragen. En de meest efficiënte stok achter de deur is nog altijd de economische... zo blijkt nog alle dagen.
Ga je de zogenaamde "generatie-armoede" daarmee niet alleen maar vergroten? Gaat een kind daarmee niet gestraft worden door de (wan)daden van zijn ouders?

Citaat:
Geef mensen bovenal kansen om zich op te werken, om zich te scholen, om gewapend te zijn op de arbeidsmarkt i.p.v. een uitkering in ruil voor het engagement dat ze op geen enkele manier mogen "werken". (cf. werkloosheidsuitkeringen, leeflonen etc...) Het systeempje dat we vandaag kennen werkt een krachtdadig beleid in welke richting dan ook gewoonweg tegen.
Volop akkoord met dat kansen geven, maar zou men dan ook bereid zijn om bvb. bepaalde wijken of voorsteden (waar veel armoede en criminaliteit te vinden zijn) financiële incentives te geven als sollitant, ttz de werkgever begunstigen omdat die personen uit die bepaalde wijk aanneemt?

Ik weet dat de discussie niet makkelijk is, en volgens mij is een tovermiddel niet zomaar gevonden. "Harde aanpak" en "repressie" klinken goed, maar het is inderdaad zo dat zonder kansen je bij voorbaat weet dat al die goedklinkende woorden weinig zullen helpen. De vraag is dan ook welke kansen je wil geven. Ga je ervan uit dat de bestaande kansen voldoende zijn, of niet?

Soit, het is op zich natuurlijk een aanlokkelijke nieuwe weg, en ik ben niet geneigd om die "harde aanpak" methodiek af te breken. Ik zit enkel verveeld met de vraag of het niet te laat is om ermee te beginnen. Daarmee wil ik zeggen dat zo'n harde aanpak (waarschijnlijk) effectief is om nieuwkomers te assimileren in onze maatschappij. Maar is ze wel even effectief om de "angry young immigrants" die dezer dagen in onze steden rondlopen in de juiste richting te duwen... ?
Oud 19 januari 2005, 14:43   #49
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

[quote=Turkje]Als je meestgehoorde klachten dezer dagen over de islamitische bevolking hoort, gaan die anders ook niet over het "met de handen in het haar wachten", maar meer over "met de handen in de sjakosj zitten"

dat had den diene in Nederland ook geprobeerd maar hij had met een taaie tante te maken en zit nu naast Allah
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:27   #50
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Hier nog een link naar een onderzoek van twee economen van de universiteit Maastricht.

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas...utch/esbce.pdf

Het unieke van dit onderzoek is dat ze aantonen dat de oververtegenwoordiging van allochtonen, met name Marokkanen, niets heeft te maken met hun sociaal-economische positie. Deze verklaring wordt toch vaak als excuus gebruikt voor veel allochtone criminaliteit. Zij tonen middels een deugdelijke studie aan dat dit niet [size=2]klopt.[/size]

Enkele citaten:

"[font=Sabon-BoldItalic]Ook als gecontroleerd wordt voor sociaaleconomische omstandigheden, blijkt er een sterk verband te bestaan tussen het aantal allochtonen – met name Marokkanen – per gemeente en criminaliteit."[/font]

[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman]"Na toevoeging van deze controlevariabelen blijft de relatie tussen autodiefstal en de aanwezigheid van Marokkanen en overige allochtonen echter bestaan."[/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman]"[font=Sabon-Roman]Bij geweldsmisdrijven valt op dat bij een zeer groot aantal vormen van criminaliteit een sterk significant positief verband wordt gevonden met het aantal Marokkanen, overige allochtonen, eenpersoonshuishoudens en werklozen in een gemeente. Bij allochtonen en eenpersoonshuishoudens betreft dit met name een aantal zeer ernstige misdrijven, zoals moord, verkrachting, mishandeling, gewapende overvallen en straatroof."[/font][/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][/font][/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman]"[font=Sabon-Roman]De sterke samenhang van het criminaliteitsprobleem met het allochtonenvraagstuk betekent enerzijds een uitdaging voor de politiek om criminaliteitsproblemen die ontstaan door culturele diversiteit van de bevolking tegen te gaan, maar laat anderzijds zien dat dankzij de sociale voorzieningen in ons land criminaliteit als gevolg van armoede nauwelijks blijkt te bestaan."[/font][/font][/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][/font][/font][/font][/font]
[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][font=Verdana][size=2]Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat de problemen hier niet hetzelfde zijn als in Belgie, maar dit acht ik onwaarschijnlijk.[/size][/font]
[/font][/font][/font][/font]

Laatst gewijzigd door Spinoza : 19 januari 2005 om 19:29.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:59   #51
Tijl Uilenspiegel
Burger

Tijl Uilenspiegel's schermafbeelding

Standaard

Hier in Belgie voert men een struisvogelpolitiek. Indien er een misdaad gepleegd wordt door een nieuwe belg komt deze in de statistieken als gepleegd door een belg. In Nederland worden de statistieken opgemaakt volgens bevolkingsgroep.
Tijl Uilenspiegel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:10   #52
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard Conclusie onderzoek universiteit Maastricht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
Hier nog een link naar een onderzoek van twee economen van de universiteit Maastricht.

http://meritbbs.unimaas.nl/staff/bas...utch/esbce.pdf

[size=2]...[/size]

Enkele citaten:

[font=Sabon-BoldItalic][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][font=Sabon-Roman][size=2][font=Verdana]...[/font][/size]
[/font][/font][/font][/font]
Spijtig dat u de conclusies niet volledig citeert. De eindalinea is ook interessant:

Citaat:
Het bevorderen van de integratie van allochtonen – door middel van het bijbrengen van het Nederlandse normbesef en wellicht het verhogen van de straffen voor bepaalde delicten – zou de afweging crimineel gedrag te vertonen naar alle waarschijnlijkheid laten dalen.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:22   #53
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Spijtig dat u de conclusies niet volledig citeert. De eindalinea is ook interessant:
Die laatste allinea vind ik toch ook niet echt complimenteus voor de allochtonen. Het impliceert namelijk dat er iets mis is met hun huidige normbesef.
Oud 19 januari 2005, 20:50   #54
fientje
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het bevorderen van de integratie van allochtonen – door middel van het bijbrengen van het Nederlandse normbesef en wellicht het verhogen van de straffen voor bepaalde delicten – zou de afweging crimineel gedrag te vertonen naar alle waarschijnlijkheid laten dalen.

Opletten met die 'interessante' eindalinea. De moslim-allochtoon zal het als een ware racistische aanslag op zijn cultuur, religie en identiteit interpreteren. Er is maar één normbesef mogelijk : die van allah. Nederlands normbesef bijbrengen staat in het geest met Westers imperialisme, en dan zwijgen we nog over hun visie over de Westerse normen.
Die eindalinea klinkt mooi maar is dus zo goed als onhaalbaar wat moslim-allochtonen betreft, en dat ligt dus weer aan...hen zelf. Meer bepaald aan hun zzer beperkte denkwereld.
fientje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:22   #55
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
Die laatste allinea vind ik toch ook niet echt complimenteus voor de allochtonen. Het impliceert namelijk dat er iets mis is met hun huidige normbesef.
Het gaat er bij mij niet om complimenten uit te delen.

Oplossingen zoeken lijkt me belangrijker.
Oud 19 januari 2005, 22:29   #56
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fientje
Citaat:
Die eindalinea klinkt mooi maar is dus zo goed als onhaalbaar wat moslim-allochtonen betreft, en dat ligt dus weer aan...hen zelf. Meer bepaald aan hun zeer beperkte denkwereld.
U geeft door uw reactie ook niet blijk van een brede en humane kijk op de wereld.

Mij lijkt het dat de meerderheid der Moslim-allochtonen geen criminelen zijn.
Onmogelijk is de integratie dus niet.

Dat er bij hen meer probleemgevallen zijn (volgens de studie althans) is nog geen reden om aan de grote meerderheid geen eerlijke kans te geven.
Oud 19 januari 2005, 23:43   #57
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oplossingen zoeken lijkt me belangrijker.
Mij ook, maar ze moeten wel haalbaar zijn.
Oud 20 januari 2005, 19:33   #58
patricia45
Burger

patricia45's schermafbeelding

Standaard

Marion vS is alom bekend blijkbaar maar ik heb nog geen woord horen vallen over de studie van Peter Dupont hier in ons eigenste België. Deze studie is ook in de vuilbak beland en zodoende heb ik alleen weet van de conclusies.

1)De oververtegenwoordiging van allochtonen heeft ook te maken met hun cultuur.
(Ik: Mogelijke verklaringen hiervoor zijn enerzijds de straatcultuur van de allochtonen die uit zuiderse landen komen. Op straat hangen + verveling geeft criminaliteit->vandalisme. Vandalisme is dan een brug naar andere criminaliteit later. Anderzijds kan de radicale islambeleving bij sommige drempelverlagend werken. Dit omdat mannen hun zussen en moeder mogen slagen. Deze normalisering van geweld zal ervoor zorgen dat zij ook sneller geweld gaan gebruiken)

2)Veel allochtonen (vooral Marokanen) zijn de grootste racisten die er bestaan. Zij haten alle mensen met andere nationaliteit en voel zich superieur. Integratie is voor hen een degradatie.

Een ander probleem is dat 66% to 75% van de mannelijke allochtone moslimbevolking met mensen uit het thuisland trouwt. Dit omdat zij nog onderdanig zijn en in ruil komt de familie over. Dit brengt met zich mee dat hun kinderen niet in het nederlands (als modertaal dan) worden grootgebracht. Hetgeen zorgt voor slechte schoolresulateten etc. Dan gaat men maar spijbelen en studies wijzen uit dat spijbelaars meer kans hebben om vandaal te worden->... .
patricia45 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 19:49   #59
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Criminaliteit heeft te maken met armoede. En aangezien allochtonen hierin meer vertegenwoordigd zijn, zitten ze ook meer in de criminaliteit. Dat ze in de armoede zitten heeft zelfs niet zoveel te maken met racisme (zoals links ons wil doen geloven), maar in de achterstand die je oploopt als je in een vreemd land/cultuur gaat wonen.

Ik heb meer dan 10 jaar geleden hierover een interessante Belgische studie gelezen. Het was in een weekblad maar ik kan mij niet meer herinneren welk.
Waarschijnlijk in Het laatse nieuws ! Een half miljoen euro als erfenis blijkt een armoedig bestaan te zijn!
Doe zo voort!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 19:54   #60
fientje
Banneling

Standaard

[quote=Firestone]U geeft door uw reactie ook niet blijk van een brede en humane kijk op de wereld.

Waarom? is het nog altijd bon ton bij de multikullertjes om 'vaststellingen' (spijtige weliswaar) gelijk te schakelen met een smalle kijk? Uw reactie geeft dus ook niet blijk van een brede, en vooral lucide kijk op de wereld.

Mij lijkt het dat de meerderheid der Moslim-allochtonen geen criminelen zijn.
Onmogelijk is de integratie dus niet.

Nee, maar opvallend is wel hun OVERPROPORTIONEEL aandeel in de criminaliteit . Zeker in vgl met andere bevolkingsgroepen.
In uw ogen is integratie niet onmogelijk, in hun ogen is integratie een aanslag op hun islamitische denkwereld. En daar verzetten ze zich met hand en tand tegen.

Dat er bij hen meer probleemgevallen zijn (volgens de studie althans) is nog geen reden om aan de grote meerderheid geen eerlijke kans te geven.
Kansen moet je nemen. Je benadrukt hun typische slachtoffermentaliteit door te suggeren dat ze niet dezelfde kansen 'gegeven' worden als autochtonen, terwijl ze precies dezelfde rechten genieten en toegang hebben tot dezelfde kansen.
fientje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be